samengesteld gezin gaat niet zoals verwacht

31-01-2026 11:21 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, sinds twee jaar heb ik een samengesteld gezin en het verloopt niet zoals ik had gehoopt. Ik zal het kort proberen houden. Schets achtergrond:

Partner is sinds 4 jaar weg van de moeder van zijn dochters van 6 en 10. Reden: volgens hem omdat ze te dominant is en alles onder controle wilt houden, hij was geisoleerd. Is weggegaan met een andere vrouw, na enige tijd teruggekomen daar ze een alcoholprobleem had. De moeder, laten we ze 'Fien' noemen, heeft hem een 2de kans gegeven. Na een week hield hij het niet meer uit en trok hij in bij zijn ouders. Zag zijn kids sporadisch eens bij Fien thuis maar Fien liet haar deur open voor hem, ze wou hem terug.

Na jaar bij zijn ouders, leert hij mij kennen. Ik, mama van ook twee dochters. Gelukkig gescheiden en kom overeen met mijn ex mbt opvoeding van onze dochters.

Partner geeft aan dat hij goede band heeft met zijn ex, Fien.

Tot op de dag dat Fien weet van onze relatie (ik ken haar niet) en ze sleept hem voor de rechtbank mbt hoederecht. Sindsdien zeer moeilijke communicatie. Ik moei me niet en ben geen tussenpersoon. Mag zijn kids niet bij haar thuis ophalen en ik respecteert dit. Ik dacht: ik geef het tijd, komt wel goed.

Ondertussen, na 2 jaar en recent gaan samenwonen, stel ik vast dat zijn kids het moeilijk hebben bij ons. Ze zien me en zijn koud: 'hallo', geen knuffel, geen kus en negeren me voor de tijd dat ze bij ons zijn. Voorlopig komen één verlengd weekend om de twee weken. De oudste huilt regelmatig waarbij ze zegt dat ze haar mama mist. Dan troost hij haar en mag ze bellen met mama.

Ik vind het allemaal heel heftig: ze zoekt geen contact met me. Als ik iets vraag, antwoord ze heel kort en maakt ze dat ze naar haar kamer is of zoekt ze enkel papa's aandacht op. Mijn eten vinden ze niet lekker want ja hoor: 'mama kan beter koken'.

Ik zeg hier allemaal niets op, want weet zelf wat het is al kind van gescheiden ouders en dacht: ik geef het tijd.

Ondertussen zijn we twee jaar verder.

Sinds we allen samenwonen, elk hun eigen kamer, ik heb mijn eigen huis te huur gezet (grote stap voor mij), gaat het bergaf maar dan echt met iedereen: zijn kids vragen om activiteiten apart te mogen doen met hun papa, wat helemaal ok is. Ik doe hetzelfde met mijn kids om dan achteraf ruzie te moeten vaststellen bij alle kids: dat de activiteiten met de ene ouder leuker zijn enz.. Echt twee clans en tegen elkaar op.. Had ik niet verwacht.

Daarnaast informeren mijn kids me dat mijn partner strenger is naar hen toe dan naar zijn eigen kids toe. Helaas is dit waar. Als zijn kids een stommiteit begaan, winden ze hem rond hun vinger en laat hij zich doen. Als mijn kids een stommiteit begaan, is het direct: 'geen tablet meer voor de rest van de dag'. Als ze onderling ruzie hebben, komen zijn kids klagen bij hun papa en die van mij komen dan bij mij en dan is het heel moeilijk. Ik ben van het principe: 'wat je niet ziet, daar kan je niet over oordelen'. Hij niet: hij is van het principe dat degene die het hardste huilt, het slachtoffer is. Maw: zijn kids huilen heel vaak en krijgen hierbij gelijk. Vind ik niet kunnen dus wij hebben zeer regelmatig discussie als de kids er zijn, heel jammer eigenlijk.

Ik heb hem gevraagd om een kinderpsychologe in te schakelen voor zijn kids, gezien ze rouwen om hun mama, maar ook voor zichzelf dat de band met zijn kinderen kan aangehaald worden. Want ik vermoed dat als zij zich niet goed voelen mbt de breuk 4 jaar geleden, dat zij nooit zullen contact zoeken met mij en me nooit zullen aanvaarden. We hebben het over kids van 6 en 10 jaar.. Hij is ermee akkoord en heeft een team gevonden. Vanaf maart mag hij een intake gesprek doen met een psychologe.

Recent heeft er zich een aanvaring gedaan tussen hem en mijn kids: hij is ze na school gaan ophalen (hij helpt me met het huishouden en met de kids). In de auto waren mijn kids stout en zeiden ze: 'mama moet altijd uw handje vasthouden als het over opvoeden gaat, je kan niet eens uw eigen kids opvoeden!'. Hij heeft zich heel boos gemaakt en zou zich gedragen hebben als een groot kind en ook uitlatingen gedaan hebben zoals 'jij plast nog in uw bed en mijn jongste dochter doet dit niet meer!'. Achteraf heb ikzelf, ze allen aan tafel laten plaatsnemen om het uit te praten. Ik leef van communicatie, mijn kids ook. Heb elk hun verhaal laten doen, waarbij mijn partner zei dat mijn kids logen en dat het niet waar was. Maar achteraf gaf hij schoorvoetend toe dat hij wel dergelijke uitlatingen had gedaan omdat hij vond dat ze hem de les niet moesten spellen. Iedereen heeft sorry gezegd tegen elkaar, maar het contact is nu afstandelijk en koud tussen mijn kids en hem. Ik vond dat mijn kids zich niet mochten gedragen als volwassenen, maar kan hun uitlating begrijpen. Hoe hij zich gedragen heeft, kan echter niet want bleek dat hij gelogen had. Waar liegt hij dan nog over, vraag ik me af. Momenteel is mijn vertrouwen in hem weg mbt mijn kids en opvoeding. Ik ga voorlopig mijn kids zelf terug weer gaan ophalen als ze bij mij zijn en hem effe vanaf de zijlijn laten meekijken. Mijn opvoeding is ook niet foutloos, maar ik wil openheid en eerlijkheid.

Hoe denken jullie over de situatie? Zijn er andere oplossingen want stel dat zijn kids niet willen praten tijdens de therapie? Ze zijn allebei heel gesloten, denk ik toch.. Mijn kids zijn open en transparant, ook volledig anders qua persoonlijkheid.

Ik voel me een vreemde in huis met zijn kids erbij, maar ik wil niet dat mijn kids zich ook slecht beginnen voelen..
soof82 wijzigde dit bericht op 31-01-2026 11:29
15.23% gewijzigd
Ooit overlegd met alle kinderen om te gaan samenwonen?
Dus omdat jullie veel te snel zijn gaan samenwonen, zonder bijvoorbeeld een proeftijd, moeten zijn kinderen naar een psycholoog? Wat een rare gedachtengang. Wat dacht je van weer apart gaan wonen, omwille van het welzijn van alle kinderen?
Delulu
Ik zou weer apart gaan wonen. Dit werkt gewoon niet en heeft ook invloed op jou eigen kinderen. Zet die op de eerste plaats en geef hen weer een veilig thuis.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 31-01-2026 11:27
1.28% gewijzigd
Waarom leek het een goed idee te gaan samenwonen? Zoals ik het lees is het vanaf begin al aan gedoe en loopt het met de kinderen niet lekker.
Ben wel benieuwd hoe de introductie is geweest tussen jullie allemaal en hoe lang deze geduurd heeft. En wat de reden was om te gaan samen wonen.
De kinderen zijn allemaal ongelukkig. Jij en partner zitten niet op één lijn qua opvoeding. Om ieders mentale gezondheid en mogelijk ook de relatie te redden zou ik weer teruggaan naar eigen huis.
Hier heeft niemand wat aan toch?
Ik ben al redelijk snel gestopt met lezen omdat het gewoon van kwaad naar erger gaat maar dat dit ging mislukken was toch te voorspellen?
Jouw kinderen zijn niet tevreden (je partner is strenger naar hen) je partner is niet tevreden, jij ook niet en zijn kinderen zijn ronduit ongelukkig.
Vrees dat apart wonen voor iedereen het beste is.
Ik lees niet dat dit pas sinds het samenwonen is dat ze jou negeren. Je hebt ze voor jullie gingen samenwonen toch ook wel meegemaakt? Dan snap ik de hele stap van het samenwonen niet. Dat hij meer voor zijn kinderen lijkt te trekken...tja misschien niet eerlijk maar gezien de situatie wel wat begrip voor. Ik zou de kinderpsycoloog heel even aankijken maar anders toch echt gaan latten. Hier gaan meerder kinderen aan onder door en zelf ben je ook niet gelukkig. Waarom zou je dit dan nog moeten willen?
Dag iedereen

bedankt voor jullie reacties.

Zijn kids zochten van in het begin niet echt contact met mij, maar zowel mijn partner als zijn ouders vroegen me om het tijd te geven, daar zijn kids hem tot 2x toe hebben zien vertrekken. Dus ik had begrip voor de situatie.

Wat mij vooral stoort, is dat mijn eigen kids (ben zelf 6 jaar gescheiden) beginnen lijden onder de situatie. Ik heb geen relatie gehad tot 4 jaar na mijn scheiding en we waren gezellig onder elkaar als ik mijn kinderen zag.

Nu stel ik vast dat het tussen de kids onderling ook niet goed zit. Mijn kids doen bv lacherig aan tafel als zijn kids mijn eten niet lusten voor de zoveelste keer en dit geeft spanninngen.

Ik weet dat gaan latten in ons geval idd het beste zal zijn. Mijn prioriteit zijn mijn kids maar ook hun mentaal welzijn.
Gelukkig zegt hij 'u' tegen jouw kinderen.
Renske schreef:
31-01-2026 11:37
Flauw bericht, ze is duidelijk Vlaams.
Snel weer gaan latten en de kinderen buiten de relatie houden. Het klinkt ook niet alsof zij zo’n zin hadden om een samengesteld gezin te worden.
BrutaImmaculata schreef:
31-01-2026 11:39
Flauw bericht, ze is duidelijk Vlaams.
Eens, wilde net zelfde schrijven
Maar to, ik zou weer gaan latten. Zoals hierboven al geschreven: niemand wordt gelukkig van dit samenwonen.
Dag Renske, ik begrijp uw antwoord niet. Wat wil je zeggen met 'gelukkig zegt hij 'u' tegen uw kids?' Ik ben idd vlaams, in Vlaanderen zijn er jammergenoeg een forum's of toch niet dat ik weet?
Soof82 schreef:
31-01-2026 11:45
Dag Renske, ik begrijp uw antwoord niet. Wat wil je zeggen met 'gelukkig zegt hij 'u' tegen uw kids?' Ik ben idd vlaams, in Vlaanderen zijn er jammergenoeg een forum's of toch niet dat ik weet?
Wat ik ermee wil zeggen is dat het 'u' het enige positieve is wat ik eruit kan halen. Dus ik sluit me aan bij de adviezen om te stoppen met samenwonen.
De waarheid is hard en ik wou dit niet horen, maar gezien jullie allen hetzelfde denken, is de oplossing inderdaad om te stoppen met samenwonen en het denken aan het welzijn van iedereen.
Sterkte. Niet fijn zo'n conclusie.
Renske schreef:
31-01-2026 11:37
Wij zeggen tegen (onze) kinderen bvb 'doe uw jas aan'. Dat is voor ons gewoon spreektaal.

Soof ergens zal je wel al geweten hebben dat hier geen andere oplossing is... sterkte
Maar het contact met zijn kinderen is al 2 jaar slecht en toch zijn jullie recent gaan samenwonen? Waarom? En in zijn huis dus? Er zitten huurders in jouw huis?
En zijn kinderen zijn er 1 weekend in de 2 weken? En jouw kinderen? Kun je het dan niet zo plannen dat ze er niet tegelijkertijd zijn? Maar beter is, weer gaan latten.

En buiten het samenwonen vind ik dat jouw vriend heel onvolwassen met jouw kinderen omgaat.
Dus misschien is relatie verbreken nog de beste optie.
pelle wijzigde dit bericht op 31-01-2026 13:59
0.10% gewijzigd
Wat een no-brainer is dit, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waarom geloven zoveel vrouwen dat de ex zogenaamd een heks is en niet dat de man die vreemdgaat en zo praat over de moeder van zijn kinderen, gewoon een loser is?
En die arme kinderen ook weer, kies voor hen.
blijfgewoonbianca schreef:
31-01-2026 12:16
Wat een no-brainer is dit, zeg.
Het is niet mijn gewoonte maar ik ga nu toch iets onaardigs zeggen. De meeste mensen zullen een kitten zorgvuldiger introduceren aan hun eigen kat. Dit draai je nu niet meer terug. Weer gaan latten of de relatie verbreken lijken mij de beste opties.
We are in a bit of a pickle here . . .
Wat ik begrijp is dat jij je huurhuis nog hebt. Ik zou echt met de kinderen terug gaan, van deze situatie wordt iedereen ongelukkig. Jullie hebben het lang genoeg geprobeerd en het werkt zo echt niet.
Gelukkig was TO wel zo verstandig om haar eigen woning aan te houden.
We are in a bit of a pickle here . . .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven