Samenwonen en uit elkaar, hoe verder?

02-08-2021 14:34 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mijn vriendin woont sinds een paar jaar samen met haar vriend. Ze hebben een huurwoning via sociale huur en staan beiden als gelijke huurders op het huurcontract. Nu gaan ze uit elkaar en hebben ze het probleem dat beiden niet uit de woning willen. De woning is nog heel nieuw (2014) en qua locatie in een fijne wijk met voorzieningen op korte afstand.

Mijn vriendin kan niet terug bij haar ouders gaan wonen. Ze zou het liefst blijven wonen in de huidige huurwoning, maar als het kan zou ze ook geen moeite hebben met verhuizen naar een woning met dezelfde prijsklasse. Ze heeft zich meteen na het samenwonen opnieuw ingeschreven bij de woningbouw, maar aangezien dit nog niet heel veel jaar geleden is komt ze op inschrijving nog lang niet in aanmerking voor een woning. Woningen via loting komen maar 1/2x per maand op de website en dit zijn vaak oude, vervallen woningen in een achterstandsbuurt. Particulier zijn de prijzen bizar hoog (2x duurder dan wat ze nu samen betalen) en aangezien ze het straks alleen moet betalen is dit niet te doen. Ze kan dus eigenlijk niet echt een kant op.

Haar vriend zou in principe weer bij zijn ouders kunnen gaan wonen. Ouders vinden dit prima en hij heeft daar ook nog zijn oude kamer. Hij wil niet meer thuis wonen, wat begrijpelijk is, maar hij wil verder ook geen kant uit. Hij verdient inmiddels te veel voor sociale huur, dus zijn enige optie is particulier huren. Dit kan hij in principe betalen als je kijkt naar de eisen (3x de huur verdienen) en naar zijn inkomen. Hij wil dit niet, omdat hij het te veel geld vindt.

Ik snap ze beiden. Ik snap mijn vriendin dat ze particuliere huur niet kan betalen en ze voor sociale huur helaas niet lang genoeg ingeschreven staat. Ik snap haar vriend dat hij niet terug naar zijn ouders wil en niet 2x zoveel wil gaan betalen voor hetzelfde aantal m2.

Heeft er iemand in zo’n situatie gezeten die ervaringen wil delen? Of iemand die bij een woningbouwvereniging werkt en weet wat de procedure is als beide huurders de woning niet willen verlaten, hoe wordt bepaald wie de woning behoudt?

Ze zijn overigens nog jong, dus niet genoeg spaargeld kunnen opbouwen om in hun eentje een huis te kunnen kopen met de bizarre prijzen van tegenwoordig. Ook geen samenlevingscontract of dergelijke, dus voor de wet niet aan elkaar gebonden.
Alle reacties Link kopieren
Als u allebei als huurder in het contract staat, heeft u allebei recht op de huurwoning. Dit heet 'contractuele medehuur' of 'samenhuur'.

Bent u het erover eens wie in de huurwoning blijft? Vraag dan of de verhuurder deze persoon als alleenhuurder accepteert. Gaat de verhuurder akkoord? Dan zegt u samen het oude huurcontract op. De persoon die blijft, krijgt dan een nieuw huurcontract. De verhuurder hoeft u of uw ex-partner niet als alleenhuurder te accepteren.

Naar de rechter

Gaat de verhuurder niet akkoord, of weigert de andere huurder te vertrekken? Dan kunt u naar de rechter gaan. Wij kunnen u doorsturen naar een advocaat. De rechter weegt uw belangen af tegen die van uw partner en die van de verhuurder. De beslissing van de rechter kan zijn:

-dat een van u de woning krijgt
-dat geen van u beiden de woning krijgt

Bron: Juridisch loket

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... amenwonen/
De toekomst is niet meer wat het was
Lastige situatie. Je geeft veel uitleg, maar i.p. hebben ze beiden evenveel recht op het huis. Ook als hij de mogelijkheid heeft terug te gaan naar zijn ouders. Nu zij geen stel meer zijn hebben ze immers geen verplichtingen naar elkaar en hoeft hij geen rekening te houden met het feit dat zij minder verdient of niet naar haar ouders kan.

Gezien hij teveel verdient vraag ik me wel af; hoe zijn ze aan dit huis gekomen? Ze huren dus, met z'n tweeën, scheef? Maar als vriendin er alleen gaat wonen woont ze niet scheef?

Ik hoop dat er iemand met goede raad voorbij komt.

Edit: MDH heeft reeds goed advies gegeven. Heeft je vriendin rechtsbijstand?
De woningbouw heeft hier niets mee te maken. Hier moeten ze zelf uitkomen. Als dat niet lukt zullen ze naar de rechter moeten gaan.

Die heeft hier overigens weinig geduld mee. Beide hebben ze niet echt een goede reden om daar te willen blijven. Er zijn geen kinderen, je hebt het ook niet over huisdieren. Een rechter zal ze waarschijnlijk naar een mediator sturen, want hier zouden ze als twee volwassenen gewoon met elkaar uit moeten kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
De verhuurder zal zich daar niet mee gaan bemoeien lijkt me. Wel zou je eens kunnen navragen of ze je vriendin/haar ex uberhaupt als alleenhuurder zouden accepteren. Hij is met zijn hoge inkomen wellicht uitgesloten? Weet niet hoe de woningbouw daar mee omgaat maar wellicht dat ze op die manier de knoop kunnen doorhakken? Als een van beiden niet geaccepteerd wordt als alleenhuurder is er namelijk nog maar een mogelijke oplossing….
Alle reacties Link kopieren
PogingTwee schreef:
02-08-2021 14:42
De woningbouw heeft hier niets mee te maken. Hier moeten ze zelf uitkomen. Als dat niet lukt zullen ze naar de rechter moeten gaan.

Die heeft hier overigens weinig geduld mee. Beide hebben ze niet echt een goede reden om daar te willen blijven. Er zijn geen kinderen, je hebt het ook niet over huisdieren. Een rechter zal ze waarschijnlijk naar een mediator sturen, want hier zouden ze als twee volwassenen gewoon met elkaar uit moeten kunnen komen.
Beiden geen goede reden? Een dak boven je hoofd voor een betaalbare prijs lijkt me een prima reden.
Bbubbels schreef:
02-08-2021 14:42
De verhuurder zal zich daar niet mee gaan bemoeien lijkt me. Wel zou je eens kunnen navragen of ze je vriendin/haar ex uberhaupt als alleenhuurder zouden accepteren. Hij is met zijn hoge inkomen wellicht uitgesloten? Weet niet hoe de woningbouw daar mee omgaat maar wellicht dat ze op die manier de knoop kunnen doorhakken? Als een van beiden niet geaccepteerd wordt als alleenhuurder is er namelijk nog maar een mogelijke oplossing….
Dit zou zomaar kunnen als hij echt zoveel verdient. Al is het mij dan wel en raadsel op welke grond ze nu de woning dan toegewezen hebben gekregen. Lijkt me dat je dan met dubbel inkomen al helemáál geen recht hebt.
Alle reacties Link kopieren
Met een nieuw contract komt de partner van je vriendin niet in aanmerking gezien zijn inkomen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
@mdh bedankt voor het linkje! Die ga ik doorsturen.

@K0koro toen ze dit huis gingen huren verdienden ze allebei een stuk minder. Ze huren nu inderdaad scheef als je kijkt naar hun huidige gezamenlijke inkomen. Mijn vriendin zou in haar eentje niet scheefhuren als ze kijken naar haar inkomen van 2020. Dit jaar verdient ze iets meer, dus zou ze er net boven zitten. Het ligt er voor haar dan aan of ze kijken naar inkomen van vorig jaar of huidige inkomen tot nu toe plus verwachtte inkomen tot december.

Of ze rechtsbijstand hebben weet ik niet, zal haar dat ook doorsturen.

@pogingtwee er zijn wel 2 huisdieren, maar zou dat nog verschil maken bij wie meer recht heeft op de woning? Ze willen er ook absoluut samen uitkomen, maar als er voor beiden geen andere plek is om naartoe te verhuizen wordt het toch lastig.

@Bbubbels goede tip! Dat zou ze nog aan de woningbouw kunnen vragen, of er regels zijn waar de achterblijver aan moet voldoen om alleenhuurder te mogen zijn. Dan blijft er misschien maar 1 optie over.
Cactusjeprik schreef:
02-08-2021 14:52
@mdh bedankt voor het linkje! Die ga ik doorsturen.

@K0koro toen ze dit huis gingen huren verdienden ze allebei een stuk minder. Ze huren nu inderdaad scheef als je kijkt naar hun huidige gezamenlijke inkomen. Mijn vriendin zou in haar eentje niet scheefhuren als ze kijken naar haar inkomen van 2020. Dit jaar verdient ze iets meer, dus zou ze er net boven zitten. Het ligt er voor haar dan aan of ze kijken naar inkomen van vorig jaar of huidige inkomen tot nu toe plus verwachtte inkomen tot december.

Of ze rechtsbijstand hebben weet ik niet, zal haar dat ook doorsturen.

@pogingtwee er zijn wel 2 huisdieren, maar zou dat nog verschil maken bij wie meer recht heeft op de woning? Ze willen er ook absoluut samen uitkomen, maar als er voor beiden geen andere plek is om naartoe te verhuizen wordt het toch lastig.

@Bbubbels goede tip! Dat zou ze nog aan de woningbouw kunnen vragen, of er regels zijn waar de achterblijver aan moet voldoen om alleenhuurder te mogen zijn. Dan blijft er misschien maar 1 optie over.
Ze kijken naar inkomen per kalenderjaar (dus ook verwachting jan-dec).

Ik denk dat het ook ligt aan wat voor huisdieren? Zijn het 2 goudvissen of 2 honden?
De wbv is geen partij in deze, hier zul je toch echt zelf uit moeten komen.

Het meest logische lijkt me dat hij vertrekt, omdat hij het kan betalen, maar als hij niet wil meewerken dan wordt het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens nakijken of die vriend er uberhaupt alleen mag blijven wonen.

Ik geef hem ook groot gelijk dat hij niet meer naar zijn oudelijk huis terug wil. Zij gaat toch ook niet meer terug of bij iemand anders in huis?

Dus als hij daar mag blijven zonder haar, omdat de wbv dit toestaat omdat hij er nu eenmaal woont of zo (speculatie) en zij eventueel weer voor een sociale woning in aanmerking komt, dan begrijp ik ook wel dat hij niet op zoek wil als hij nu niet meer in aanmerking komt.

Het is met de huidige markt gewoon niet realistisch om te verwachten binnen 3 maanden of zo iets te hebben. Hun opties zijn nu eenmaal beperkt.

Ze zullen moeten accepteren dat ze gewoon nog een tijdje samen moeten leven. En als een van de twee daar absoluut niet mee kan leven, dan is diegene vrij om te gaan. En eventueel het zoekgebied vergroten.

Mijn ex had binnen 3 weken een ander huis, het duurde alleen bijna 8 maanden voor hij er in kon ivm vertrek oude bewoners. Lastig? Soms wel, maar het is goedgekomen. 🤷‍♀️
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
02-08-2021 15:16

Ze zullen moeten accepteren dat ze gewoon nog een tijdje samen moeten leven. En als een van de twee daar absoluut niet mee kan leven, dan is diegene vrij om te gaan.
Dit is ook mijn gedachte
Wie heeft eigenlijk de relatie verbroken, of was het een gezamenlijk besluit?
Alle reacties Link kopieren
Als ze er onderling niet uitkomen, blijft een stap naar de rechter over. De rechter zal een afweging maken en (persoonlijke) omstandigheden zoals inkomen, perspectief op de arbeidsmarkt, de woonalternatieven van beiden etc. meewegen en tot een besluit komen over wie mag blijven en wie weg moet.

Ondertussen is het wel heel belangrijk dat de huur gewoon betaald wordt.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
02-08-2021 15:26
Wie heeft eigenlijk de relatie verbroken, of was het een gezamenlijk besluit?
Zou dat voor jou uitmaken? 🤔
Ik heb in mijn omgeving ook wel eens mensen gehoord die vinden dat degene die het uit maakt, maar weg moet. Vond ik een vreemde beredenering. Ook al wil degene die het uitmaak wel vaker gelijk weg heb ik gemerkt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
De woningbouw is zeker wel partij. Misschien niet rechtstreeks, maar zij gaan uiteindelijk een nieuw contract aan met een van beide. Ik zou daarom eerst proberen te achterhalen of zij überhaupt bereid zijn om met een van beide een contract aan te gaan. Als zij dat ivm inkomen met geen van beide willen, of slechts met één, dan hoeft deze hele discussie verder niet plaats te vinden. Overleggen met de woningbouw dus. Als ze met beide wel een nieuw contract aan zouden gaan, kan je daarna altijd nog kijken wat je wil doen. Misschien hebben zich tegen die tijd ook wel weer ontwikkelingen voor gedaan waardoor die discussie makkelijker is.
deleintje wijzigde dit bericht op 02-08-2021 15:47
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@dianaf ze zijn wel gewoon vriendschappelijk uit elkaar, dus als ze nog een tijdje samen moeten wonen zou dat oké zijn. Ook als dat nog een paar maanden is. Ik denk persoonlijk dat er vanzelf eentje is die iets anders gaat zoeken als ze over een paar maanden nog steeds samen zitten. Zeker als een van beiden over een tijdje iemand anders tegenkomt. ‘We kunnen niet afspreken bij mij thuis want ik woon nog met mijn ex’ zal geen antwoord zijn waar positief op gereageerd wordt.
montblanc schreef:
02-08-2021 14:47
Beiden geen goede reden? Een dak boven je hoofd voor een betaalbare prijs lijkt me een prima reden.
Ik bedoel dat het niet zo is dat de één een veel groter belang heeft dan de ander, iets wat de doorslag geeft.
Alle reacties Link kopieren
Dat is nu net een goede reden om, ook als je samen woont in een huurwoning een samenlevingsovereenkomst op te laten stellen. Je komt hier als je uit elkaar gaat echt niet uit want wie wil er nou niet voor een mooie prijs in een mooi nieuw huis, op een mooie plek willen wonen. Ik snap dat ze er allebei niet weg willen.

Ik denk dat als niemand toegeeft, de enige manier via de rechter is.
Alle reacties Link kopieren
De blijvende huurder moet een woonvergunning krijgen van de gemeente. Als je boven de inkomensgrens voor sociale huur zit, is de kans levensgroot dat je die woonvergunning niet krijgt. In dit geval dus de man. Vraag het eens na bij de woningbouwvereniging.
dianaf schreef:
02-08-2021 15:36
Zou dat voor jou uitmaken? 🤔
Ik heb in mijn omgeving ook wel eens mensen gehoord die vinden dat degene die het uit maakt, maar weg moet. Vond ik een vreemde beredenering. Ook al wil degene die het uitmaak wel vaker gelijk weg heb ik gemerkt.

In sommige situaties wel. Toen mijn ex van de ene op de andere dag aankondigde dat ze een ander had en al een tijd vreemd bleek te gaan, vond ik heel stellig dat zij moest vertrekken. Zij vond van niet.
smaldeel schreef:
02-08-2021 15:53
De blijvende huurder moet een woonvergunning krijgen van de gemeente. Als je boven de inkomensgrens voor sociale huur zit, is de kans levensgroot dat je die woonvergunning niet krijgt. In dit geval dus de man. Vraag het eens na bij de woningbouwvereniging.

Een woonvergunning van de gemeente? Daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord.
Volgens mij kijken wie er qua inkomen ook echt recht op heeft en zij meer dan hij.
Alle reacties Link kopieren
smaldeel schreef:
02-08-2021 15:53
De blijvende huurder moet een woonvergunning krijgen van de gemeente. Als je boven de inkomensgrens voor sociale huur zit, is de kans levensgroot dat je die woonvergunning niet krijgt. In dit geval dus de man. Vraag het eens na bij de woningbouwvereniging.
Ik heb geen woonvergunning hoeven aanleveren toen ik ging scheiden en vanuit mijn koopwoning een sociale huurwoning kreeg.

To geeft aan dat de vrouw dit jaar ook teveel verdient dus dat zou niets uitmaken. Wanneer mensen uit elkaar gaan en 1 van de twee in de woning wil blijven gaan ze deze persoon echt niet de woning uitzetten omdat hij/zij qua inkomen boven de grens zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven