Vavo ervaringen voor 17/18 jarigen?

19-04-2024 22:15 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vraag...dochter, 17 jaar heeft vorig jaar vmbo-t diploma gehaald en is in augustus begonnen aan 4 havo..helaas was ze heel veel ziek en ze vond het ook niet fijn in de klas, drukke klas en lastig om 7 vakken tegelijk op havo niveau te doen. Ze is daarom in februari gestopt en ingestroomd op een mbo opleiding. Dit gaat op zich wel oke, maar ze vind het niet helemaal fantastisch....en ze weet nog steeds niet wat ze wil qua richting dus ze heeft maar gekozen wat ze het minst vervelend vond op dat moment.
Nu twijfelt ze of ze toch een havo diploma wil halen en is vavo een optie. Wie heeft daar ervaring mee? Mag je het spreiden over 2 jaar dus bv 4 vakken in 1 jaar en de andere vakken het jaar erna? En zitten er een beetje gemotiveerde mensen? Ze heeft nu namelijk ook veel last van de ongeïnteresseerde drukke leerlingen in haar mbo-klas. Dochter is een rustig kind,kan heel gemotiveerd zijn als ze iets echt leuk vind, maar moeilijker te motiveren als ze iets niet zo leuk vind.ze wil in de toekomst wel graag een HBO gaan doen maar heeft nog geen idee welke. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring met vavo is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het grote verschil is dat je voor alle vakken een voldoende moet halen.
En je zit met volwassenen in de klas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn havo diploma ook via VAVO gehaald. Dit is ongeveer 10 jaar geleden geweest.

Toendertijd waren gewoon dezelfde examen regels als voor regulier onderwijs.

Qua leeftijd viel het ook wel mee. De meeste klasgenoten hadden al eens poging gedaan op een reguliere havo, maar hadden dit niet gehaald. Veelal door persoonlijke omstandigheden/ziekte. Daarnaast was er ook een grote groep, waar ik zelf ook bij hoorde, die van vmbo-t afkwam maar niet voldeed aan de toelatingseisen voor havo voor regulier onderwijs en wel via deze weg een havo diploma kon halen. Bij onze middelbare school moest je een heel traject door, voordat je havo kon doen. Maar ik had last minute pas besloten dat ik toch geen MBO-opleiding wilde volgen. Verder waren er nog een paar uitgeprocedeerde asielzoekers, die ook niet werden toegelaten tot regulier onderwijs, maar wel op deze manier een diploma konden halen. Tot slot was er een enkeling die echt 20+ was, maar dit waren er echt niet zoveel. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd rond de 18/19 lag. Hierdoor werd wel minder gecontroleerd op aanwezigheid, dus je moet wel iets van zelfdiscipline hebben.

Ik kijk zelf echt met een positief gevoel terug op het volwassenonderwijs. Juist de groep die eerder gezakt was, was nu extra gemotiveerd om het nu wel echt te halen. Daarnaast had je ook alleen de vakken die echt er toe deden, geen gym of godsdienst lessen etc.. Dus het was wel iets serieuzer, maar dat vond ik juist fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring, maar op de website van bijvoorbeeld Vavo Rijnmond College kun je vinden wat je zoekt.

Je kunt kiezen voor een eenjarig programma , bedoeld voor leerlingen die al bevorderd zijn tot havo 5. Of een 2 jarig programma, bedoeld voor bijvoorbeeld mavo leerlingen:

Ben jij klaar voor de volgende stap? Havo X op het VAVO Rijnmond College is de opleiding voor doorzetters. In deze speciale havo 5 verdelen we jouw examenvakken over twee jaar. In het eerste jaar doe je examen in 5 vakken en in het tweede jaar doe je examen in 3 vakken. In het tweede jaar is er de mogelijkheid om maximaal 2 vakken uit het eerste jaar opnieuw te doen (in het geval van onvoldoende). Zo creëren we overzicht en focus. En zo behaal jij onder begeleiding van onze enthousiaste docenten een havodiploma.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste heeft dit gedaan maar dan voor vwo. Reden was dat ze een terugval had in haar angststoornis. Ze was bang dat een vwo examen in 1 jaar doen te veel druk zou geven. Voor haar was het een positieve ervaring. Ze is van zichzelf erg serieus, volwassen en ze paste daardoor iets beter in de vavo cultuur. De klassen waren kleiner dus iets meer aandacht. De begeleiding vonden wij erg goed.
De andere leerlingen waren allemaal wat ouder. Zij was 17 toen ze begon en daarmee de jongste van haar klas. Dat was echter geen probleem. De meeste hadden al een diploma en wilde een niveau hoger of hadden extra certificaten nodig voor een nieuwe opleiding.
Ze heeft het eerste jaar 5 vakken gedaan inclusief de lastigste zodat ze die indien nodig het jaar erna zou kunnen herkansen. Het tweede jaar heeft ze drie vakken plus profielwerkstuk gedaan. Ze is glansrijk geslaagd.
Ze is een jaar geleden geslaagd dus vrij recent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was trouwens wel zo dat mijn dochter ingeschreven bleef op haar oude reguliere vwo opleiding maar die haar heeft ‘uitbesteed’ aan de vavo. School kwam zelf met dit voorstel om de druk te verlagen. Rutte leerling noemden ze dit ook wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankje
Lonelycat, lijkt wel een beetje op mijn dochter..alleen die van mij heeft geen angststoornis, maar is wel heel gevoelig en elke vorm van stress uit zich in lichamelijke klachten. Ze is ook serieus en stoort zich enorm aan drukke vervelende kinderen in de klas. Maar uitbesteden zsl niet gaan, ze zit nu namelijk sinds een paar maanden op mbo. Vavo is wel van dezelfde school als mbo dus dan zal overstap misschien wel mogelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik het het een jaar of 15 geleden gedaan. Ook eerst VMBO-T, toen 4 havo, toen MBO en toen Vavo. Ik vond de Vavo echt een verademing. Ik heb toen alle vakken in één jaar gedaan. Extra vakken waar geen examenplicht in is zijn er ook niet, zoals CKV en gym. Je houdt daardoor meer tijd over voor de andere vakken. Qua leeftijd was het toen allemaal zo rond de 18 jaar a 20 jaar.
Toen was je vanaf 18 jaar ook niet leerplichtig. Ik weet niet of dat nu nog zo is? Maar degene die er geen zin in hadden kwamen gewoon niet. Daar werd dan door school ook niet extra achter aan gezeten. Wel hadden ze toen bij ons de regel dat als je minder dan 10% afwezig was je een extra herkansing kreeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Asimov..zelfde volgorde als mijn dochter..vmbo t, half jaar havo, mbo..en nu???
Mbo is lastig in die zin dat ze maar een richting heeft gekozen die haar niet al te vervelend leek ..maar eigenlijk is er gewoon geen mbo die ze echt leuk vind. Hoop wel dat ze de motivatie heeft om 7 vakken op havo niveau te doen. Ze heeft op zich zeker wel havo niveau (kwam op de basisschool ook altijd uit de citos).
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier was dezelfde regel. Minder dan 80% aanwezigheid en je kreeg geen extra herkansing. De aanwezigheid was hier wel goed zover ik hoorde van dochter.
Ckv moest geloof ik wel. Is een verplicht eindexamenvak. Dochter had echter vrijstelling. Idem voor maatschappijleer.
Dochter kreeg trouwens vanaf haar 18e tegemoetkoming scholieren. Dat was een leuke bijkomstigheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
19-04-2024 22:20
Het grote verschil is dat je voor alle vakken een voldoende moet halen.
En je zit met volwassenen in de klas.
En voor alle vakken een voldoende geloof ik niet. De vavo heeft volgens het zelfde examenreglement als een reguliere vo. Volgens mij mag je dus ook verliespunten hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vavo gedaan. Wegens persoonlijke omstandigheden en omstandigheden thuis had ik het moeilijk met school (en was ik moeilijk op school ;) )
Twee keer blijven zitten op de havo en dus moet ik vertrekken.

De vavo was een verademing. Meer vrijheid, kleine gemeenschap, niet de druk van ‘moeten’. Docenten behandelden ons meer als volwassenen. Dat was echt, voor mij, heel erg prettig.

Destijds waren het allemaal kinderen uit dezelfde soort situaties. Ik zeg kinderen want de leeftijd varieerde van 17 tot 23. Er waren geen oudere volwassenen. Sommigen waren ziek geweest, anderen met problemen thuis, sommigen via vmbo of mbo en een aantal waren twee keer gezakt voor het havo examen en wilden nog een keer proberen.
Oftewel kinderen met meer levenservaring waar ik me veel meer thuis bij voelde.

Ik ervaarde juist meer gemotiveerdheid dan op de middebare school. Ik denk juist dat de vrijheid goed werkte voor deze mensen. Je kunt gewoon gaan als je wil, maar juist daarom bleef iedereen lijkt het.
Minder geklier, geen gepest, echt meer volwassen gedrag. Heb er goede herinneringen aan en zou het aanraden.

Of je ook een aantal vakken kunt skippen weet ik niet. Toen was het echt gewoon een jaar havo 4 en een jaar havo 5. Daarna examens en diplomauitreiking. Gewoon zoals ‘normaal’ dus.

Edit: het is voor mij ongeveer 11 jaar geleden dat ik mijn diploma haalde. Dus mijn ervaringen zijn wel wat gedateerd misschien
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
20-04-2024 09:06
En voor alle vakken een voldoende geloof ik niet. De vavo heeft volgens het zelfde examenreglement als een reguliere vo. Volgens mij mag je dus ook verliespunten hebben
Jawel hoor, het zijn losse deelcertificaten dus dan moet je alles voldoende hebben om het als een volwaardig diploma te laten gelden. Dat is landelijk zo geregeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zijn we blij met VaVo, kind doet VWO, twee vakken per jaar in haar geval.
Houdt er wel rekening mee dat ze 18 moet zijn voor ze naar de VaVo mag als ze niet gedetacheerd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers..met 2 vakken per jaar, gaat het dan niet heel lang duren?
En mijn dochter wordt halverwege schooljaar 18 (januari), moet ze dan tot januari wachten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Of je zou moeten kijken of ze niet opnieuw ingeschreven kan worden bij haar oude havo en dat die haar doen uitbesteden
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
20-04-2024 11:45
Of je zou moeten kijken of ze niet opnieuw ingeschreven kan worden bij haar oude havo en dat die haar doen uitbesteden
Waarom zouden ze dat doen? Zij moeten dan betalen.
Vavo zonder uitbesteding is voor minderjarigen in elk geval in mijn regio niet mogelijk.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
20-04-2024 12:17
Waarom zouden ze dat doen? Zij moeten dan betalen.
Vavo zonder uitbesteding is voor minderjarigen in elk geval in mijn regio niet mogelijk.
Krijgt de vo school niet ook geld voor iedere leerling die ingeschreven staat?
Ik heb er geen verstand van hoor maar sommige scholen staan er misschien wel voor open
Alle reacties Link kopieren Quote
Koekiemonster716 schreef:
20-04-2024 11:29
OgenvanTijgers..met 2 vakken per jaar, gaat het dan niet heel lang duren?
En mijn dochter wordt halverwege schooljaar 18 (januari), moet ze dan tot januari wachten?
Hoe minder vakken per jaar, hoe langer het duurt. Ik gaf het voorbeeld alleen om aan te geven dat je niet een verplicht aantal vakken per jaar hoeft te doen. Maar als ze in januari pas 18 wordt kan ze pas in het schooljaar 2025/2026 op de Vavo terecht. Dus als ze dat komend schooljaar wil moet ze een school vinden die haar uit wil besteden. Dat lijkt me lastig. Scholen doen dat meestal alleen voor leerlingen die ze al kennen omdat ze eerder bij hun stonden ingeschreven.
Kan ze niet beter haar MBO afmaken en zo een startkwalificatie halen? Of toch terug naar regulier havo? Ze is in elk geval tot haar verjaardag nog kwalificatieplichtig, dus moet wel naar school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk op een vavo.
Vanuit mbo zijn er 2 mogelijkheden: eerst een jaar havo schakel en daarna havo eenjarig (eindexamenjaar).
Havo schakel is een soort 4 havo, daar zitten veel studenten die geen vloeiende schoolcarrière achter de rug hebben, weer in het schoolritme moeten komen, de vaardigheden voor havo moeten opdoen. Er is vaak wel veel uitstroom gedurende het schooljaar van studenten die erachter komen dat ze toch geen havo willen doen, dat kan voor de achterblijvers wel demotiverend zijn of juist motiverend 'ik ga laten zien dat ik het wel afrond'. Havo schakel studenten gaan de hele week naar school.
Examenjaren op een vavo kunnen er verschillende uitzien: alle vakken in 1 jaar (dat noemen we voltijd) of elk jaar een paar vakken (deeltijd). Deeltijd studenten hebben vaak een gatenkaasrooster, komen alleen naar school als hun vakken ingeroosterd zijn.
Er is sinds dit schooljaar wel een reiskostenvergoeding voor vavo studenten die verder dan 10km fietsen van school wonen.
De vavo's verschillen in hun aanbod. Niet alle vavo's hebben een havo schakel opleiding. Op vavoscholen.nl vind je de vavo's. De aanmeldingen voor komend schooljaar beginnen nu binnen te stromen.
Wat eerder gezegd is over alleen maar voldoendes klopt echt niet. Je kunt gewoon een volwaardigten van de vervolgopleiding wel alleen maar voldoendes halen.
Meld je gerust aan bij een vavo vo havo diploma halen met de landelijk geldende zak-slaagregeling. Er zijn wel studenten, voor bij vwo, die een havo diploma hebben en een paar vakken vwo volgen tbv toelating tot de vervolgopleiding, zij moeor een vrijblijvend gesprek, dan worden de mogelijkheden en instroomeisen besproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens kunnen ook 17 jarigen worden ingeschreven bij een vavo zonder uitbesteding. Kortom, een kennismakingsgesprek lijkt me een goede stap voor jullie
Alle reacties Link kopieren Quote
*
lemon wijzigde dit bericht op 27-04-2024 13:22
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon: Ik heb niet perse advies gegeven. Ik heb gevraagd of de oude havo van de dochter van to ervoor open zou staan om kind opnieuw in toeschrijven en daarna uit te besteden. Omdat kind van to liefst het examen wil splitsen kan ze dus geen eindexamen doen op een reguliere havo.
En ik was niet diegene die zei dat je geen onvoldoendes mocht halen
Alle reacties Link kopieren Quote
*
lemon wijzigde dit bericht op 27-04-2024 13:22
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja en ik als ouder zou dat toch vragen. Maar ik heb altijd een goede band gehad met de vo van mijn oudste

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven