Scheiden.

02-03-2021 15:29 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels bijna 30 jaar samen met mijn man waarvan 28 jaar getrouwd. Ik heb inmiddels een sessie hypnotherapie erop zitten om zaken uit het verleden een plekje te geven waarvan mijn man een groot gedeelte debet aan is. Nu is het zo dat we helemaal geen slechte relatie hebben, dacht ik. We hebben samen 3 geweldige kinderen, hij draagt me op handen en we hebben een heerlijk huis. Maar na deze hypnosessie ben ik mezelf serieus aan het afvragen of onze relatie wel zo goed is. Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik zonder hem verder wil terwijl ik aan de andere kant veel van hem hou en hem nog heel aantrekkelijk vind. Het lijkt wel of er na die sessie iets in me aangewakkerd is ofzo. Het klinkt een beetje vaag maar ik probeer zaken op een rijtje te zetten wat hier mee aan moet. :-|
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
02-03-2021 15:56
Ik zou echt geen overhaaste beslissingen nemen. En praat met je man. Waarom komt dat niet in je op, idd?
Natuurlijk heb ik dat wel eens geprobeerd maar dan word hij kwaad. Dan zegt hij dat we het nu goed hebben en dat we vooruit moeten kijken. En natuurlijk is dat zo maar dat neemt niet weg dat deze gebeurtenissen me enorm dwars zitten.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:13
Natuurlijk heb ik dat wel eens geprobeerd maar dan word hij kwaad. Dan zegt hij dat we het nu goed hebben en dat we vooruit moeten kijken. En natuurlijk is dat zo maar dat neemt niet weg dat deze gebeurtenissen me enorm dwars zitten.
Hij wordt kwaad? Heeft hij wel eens zijn excuses aangeboden voor wat hij je heeft aangedaan?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-03-2021 15:48
Ging in hypnotherapie vanwege huwelijksproblemen of iets anders?

Ik bedoel dit niet lullig maar het is nog een ouderwetse therapie, niet meer van deze tijd, meer iets van 2 eeuwen terug. Inmiddels hebben we betere therapieën.

Ik zou ook geen snelle besluiten maken en het even laten bezinken. Overweeg ook relatietherapie of een gesprek met je huisarts.
Ik ben in hypnotherapie gegaan vanwege nachtmerries die ik nu een jaar heb die altijd gepaard gaan met geweld. Ik durfde op het laatst niet eens meer te slapen. :'( Maar je hebt zeker gelijk, ik laat dit bezinken. En ik moet hier met mijn man over praten want ik kan wel aan mezelf werken maar dat gaat mijn relatie niet veranderen. En inderdaad, relatietherapie voorstellen. En als hij dat niet wil, dan kan ik altijd nog serieus overwegen om te scheiden.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
02-03-2021 16:15
Hij wordt kwaad? Heeft hij wel eens zijn excuses aangeboden voor wat hij je heeft aangedaan?
Ja, toen dat gebeurd is heeft hij heel vaak gezegd hoe erg het hem speet. Maar het is daarna toch nog een paar keer gebeurd. Nu doet hij dat allang niet meer omdat ik zelf veel weerbaarder ben geworden. Maar toch denk ik dat hij zich niet realiseert wat hij me heeft aangedaan.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde net vragen hoe je man nu is, of hij verantwoordelijkheid kan nemen voor zijn agressie en of hij zodanig veranderd is dat dat nu echt niet meer aan de orde is... Maar als hij boos wordt bij het bespreken is dat wel een teken aan de wand. Ik zou zo iemand ook niet beschrijven als 'hij draagt me op handen'.

Ben het wel eens dat je nu geen overhaaste beslissingen moet nemen, nu je nog middenin een proces zit waarin je moet uitvogelen wat dit eigenlijk allemaal voor jou betekent. Je hebt geen haast toch? Leer het gevoel dat je alleen verder wilt wat beter kennen, reflecteer op wat het voor jou betekent om een partner te hebben, gerespecteerd te worden.

Aantrekkelijk en een mooi huis is een leuke bonus bij een goede man, maar zijn het echt redenen om samen te zijn? En die geweldige kinderen zijn er, of jullie nu samen verder gaan of alleen (ze zijn volwassen neem ik aan?).
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
02-03-2021 16:08
Had je de mishandeling verdrongen en is het door de hypnotherapie weer bovengekomen? Lijkt me moeilijk dit. Misschien in therapie samen met je man om dit uit te zoeken?
Door die hypnotherapie zijn er gebeurtenissen naar boven gekomen die vergeten was. En die zijn zo erg dat ik er lamgeslagen van ben. En ik denk dat dat zeker een idee is, samen in therapie.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Hoe kijk je naar je eigen rol, daar je hebt besloten om te blijven en er niets mee te doen behalve zelf weerbaar worden?

Hoe moet je man snappen dat alles jaren koek en ei is en dat er nu ineens een heel groot probleem uit het verleden opduikt?

Ik zou het zeker niet alleen met hem bespreken en altijd onder begeleiding van een therapeut. Hij kan zich hierdoor namelijk overvallen voelen en gevoelens van onmacht kunnen weer agressie opwekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Al die speciale en nog specialere therapieën, ik heb er ferm mijn bedenkingen bij!
Zoals Because zegt: is het niet belangrijker wat er nu is en nog komen gaat dan dat je 30 jaar na datum conclusies gaat trekken over wat er toen is gebeurd?



Trouwens, in je OP schrijf je dat je in therapie bent gegaan 'om zaken uit het verleden een plaats te geven', later schrijf je dat het vanwege nachtmerries was die zich sinds een jaar voordoen.


Ik snap het werkelijk niet (of je zegt niet alles).
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 02-03-2021 16:29
25.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien een gemene vraag, weet je zeker dat je herinneringen echt zijn?

Het zal namelijk niet voor het eerst zijn dat er via deze weg onechte herinneringen worden gecreëerd.

Waarom heb je bijv niet gekozen voor een moderne vorm van cognitieve therapie via de huisarts evt aangevuld door emdr?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
02-03-2021 16:22
Ik wilde net vragen hoe je man nu is, of hij verantwoordelijkheid kan nemen voor zijn agressie en of hij zodanig veranderd is dat dat nu echt niet meer aan de orde is... Maar als hij boos wordt bij het bespreken is dat wel een teken aan de wand. Ik zou zo iemand ook niet beschrijven als 'hij draagt me op handen'.

Ben het wel eens dat je nu geen overhaaste beslissingen moet nemen, nu je nog middenin een proces zit waarin je moet uitvogelen wat dit eigenlijk allemaal voor jou betekent. Je hebt geen haast toch? Leer het gevoel dat je alleen verder wilt wat beter kennen, reflecteer op wat het voor jou betekent om een partner te hebben, gerespecteerd te worden.

Aantrekkelijk en een mooi huis is een leuke bonus bij een goede man, maar zijn het echt redenen om samen te zijn? En die geweldige kinderen zijn er, of jullie nu samen verder gaan of alleen (ze zijn volwassen neem ik aan?).
Ja. Ik ga geen overhaaste beslissing nemen. En dat is dus ook waar ik mee worstel. Aan de ene kant gaat hij voor me door het vuur maar er is ook een andere kant. En dat is juist het moeilijke aan alles. De kinderen zijn volwassen inderdaad :-)
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:24
Door die hypnotherapie zijn er gebeurtenissen naar boven gekomen die vergeten was. En die zijn zo erg dat ik er lamgeslagen van ben. En ik denk dat dat zeker een idee is, samen in therapie.

Staat hij daar ook voor open? Voor hem lijken er ook nog wat onverwerkte emoties te spelen. Ik wens je veel sterkte en hoop ook dat je hypnotherapeut niet alleen herinneringen naar boven brengt, maar je ook handvatten biedt om ermee om te gaan.
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:21
Ja, toen dat gebeurd is heeft hij heel vaak gezegd hoe erg het hem speet. Maar het is daarna toch nog een paar keer gebeurd. Nu doet hij dat allang niet meer omdat ik zelf veel weerbaarder ben geworden. Maar toch denk ik dat hij zich niet realiseert wat hij me heeft aangedaan.
Zou het jou helpen als hij zich wel realiseert wat hij je heeft aangedaan? Stel dat je hem zou zeggen dat dit weer speelt bij jou nu omdat je het nooit hebt kunnen verwerken. En dat je het hem nooit hebt vergeven. Is hij dan bereid om samen met jou in therapie te gaan? Voor jullie?
Als jij dat nog wilt tenminste.. ik weet niet wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond.
Alle reacties Link kopieren
Pffff, heftig.. Ik kan me goed voorstellen dat je alsnog weg wilt gaan, helemaal omdat je er met hem niet over kan praten. Ik denk dat ik relatietherapie zou voorstellen en dan verder kijken.

Is hij nu nog weleens agressief? En hoe oud waren je kinderen? Weten die het nog?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-03-2021 16:26
Misschien een gemene vraag, weet je zeker dat je herinneringen echt zijn?

Het zal namelijk niet voor het eerst zijn dat er via deze weg onechte herinneringen worden gecreëerd.

Waarom heb je bijv niet gekozen voor een moderne vorm van cognitieve therapie via de huisarts evt aangevuld door emdr?
Het is niet gemeen maar een terechte vraag. Juist prettig dat je een soort advocaat van de duivel bent. :) Ik heb al genoeg gehuild. De herinneringen zijn echt omdat bepaalde zaken zijn gebeurd in bijzijn van de kinderen die zich dat ook (goed) weten te herinneren. En behalve deze therapie start ik volgende week ook bij GGZ voor EMDR.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
02-03-2021 16:29
Pffff, heftig.. Ik kan me goed voorstellen dat je alsnog weg wilt gaan, helemaal omdat je er met hem niet over kan praten. Ik denk dat ik relatietherapie zou voorstellen en dan verder kijken.

Is hij nu nog weleens agressief? En hoe oud waren je kinderen? Weten die het nog?
Ja, hij is nog wel eens agressief maar niet naar mij toe omdat ik gewoon niks meer accepteer. En de kinderen weten het zeker nog. Maar op een bepaald moment werden de kinderen natuurlijk ook groter en sterker. Vooral onze oudste (zoon) is bijna 1,5 kop langer en die liet zich niets meer vertellen. En vanaf dat moment werd het voor mij ook beter.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-03-2021 16:26
Misschien een gemene vraag, weet je zeker dat je herinneringen echt zijn?

Het zal namelijk niet voor het eerst zijn dat er via deze weg onechte herinneringen worden gecreëerd.

Waarom heb je bijv niet gekozen voor een moderne vorm van cognitieve therapie via de huisarts evt aangevuld door emdr?
Om eerlijk te zijn was dit ook de eerste vraag die bij mij op kwam. Zat zaken in het verleden waarbij iemand valse herinneringen had na dit soort therapieën. Bevestigd je man wel dat dit is gebeurd?
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
02-03-2021 16:28
Staat hij daar ook voor open? Voor hem lijken er ook nog wat onverwerkte emoties te spelen. Ik wens je veel sterkte en hoop ook dat je hypnotherapeut niet alleen herinneringen naar boven brengt, maar je ook handvatten biedt om ermee om te gaan.
Ik ga geen excuses voor hem zoeken. Maar mijn man is ook een hardwerkende plichtsgetrouw iemand die je midden in de nacht kan bellen. Geen moeite is hem voor zijn gezin teveel. Ook hij is vroeger ergens door beschadigd geraakt en kwam zelf in een gewelddadige relatie terecht. Ik ben daarna gewoon de klos geweest om op af te reageren. En dan ontstaat er een bepaald patroon omdat ik niet weerbaar was. En de therapeute heeft me zeker handvatten gegeven.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
02-03-2021 16:35
Om eerlijk te zijn was dit ook de eerste vraag die bij mij op kwam. Zat zaken in het verleden waarbij iemand valse herinneringen had na dit soort therapieën. Bevestigd je man wel dat dit is gebeurd?
Dat is een lastige want hij weigert om erover te praten. Vandaar dat ik in relatietherapie wil gaan. Mijn man heeft vroeger lang en vaak wrede dingen tegen me gezegd en gedaan.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-03-2021 16:25
Hoe moet je man snappen dat alles jaren koek en ei is en dat er nu ineens een heel groot probleem uit het verleden opduikt?

Want hij is uiteraard een volslagen randdebiele holbewoner die niet snapt dat agressie in een relatie altijd traumatiserend is? En dat moet je hem voorzichtig vertellen, anders mept hij je weer neer? Wat volslagen idioot.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig voor je kinderen zeg. Die hebben mama dus geslagen zien worden en zaten er zelf tussenin? En hij is nog steeds agressief?

Ik snap oprecht niet dat je destijds niet bij hem weg bent gegaan, maar ik snap dat dat makkelijk praten is van de zijlijn en ik ken je situatie niet. Maar het lijkt me wel tijd om voor jezelf te kiezen.
Je hebt nog de rest van je leven voor je en aan jou de keus of dat met een agressieve man is die jou en je kinderen trauma's heeft bezorgd of niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar bedankt allemaal dat jullie zo met me mee wilden denken. Het zit me enorm hoog en ik moet hier wat mee. Dus mijn man moet hier met me over praten. We moeten dit samen doen anders gaat dit niet lukken. En wil hij dit niet of heeft hij dit er niet voor over dan weet ik, denk ik wel voldoende. Maar nogmaals, heel heel erg bedankt. :daisy: :daisy: :daisy:
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte TO. Het lijkt me een heftige realisatie dat je eigenlijk een levenlang in een beschadigende relatie hebt gezeten. :hug:
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:13
Natuurlijk heb ik dat wel eens geprobeerd maar dan word hij kwaad. Dan zegt hij dat we het nu goed hebben en dat we vooruit moeten kijken. En natuurlijk is dat zo maar dat neemt niet weg dat deze gebeurtenissen me enorm dwars zitten.
Je zit dus nog tot de dag van vandaag in een huiselijk geweld situatie.

Je past je totaal en volledig aan hem aan. Zelfs zijn mening dat het nu goed is neem je over.
Ga naar je hulpverlener en ga als de wiedeweerga op een traject voor slachtoffers van huiselijk geweld. Maak je los, je wordt al 30 jaar psychisch heel erg klein gehouden. Zo klein dat je het zelf niet eens weet, hoe klein.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
02-03-2021 16:29
Zou het jou helpen als hij zich wel realiseert wat hij je heeft aangedaan? Stel dat je hem zou zeggen dat dit weer speelt bij jou nu omdat je het nooit hebt kunnen verwerken. En dat je het hem nooit hebt vergeven. Is hij dan bereid om samen met jou in therapie te gaan? Voor jullie?
Als jij dat nog wilt tenminste.. ik weet niet wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond.
Ja. Dat zou zeker helpen. En als hij samen met mij in therapie wil ben ik bereid om met een schone lei te beginnen. Maar zonder relatietherapie vrees ik dat we dan een probleem hebben.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:44
Maar bedankt allemaal dat jullie zo met me mee wilden denken. Het zit me enorm hoog en ik moet hier wat mee. Dus mijn man moet hier met me over praten. We moeten dit samen doen anders gaat dit niet lukken. En wil hij dit niet of heeft hij dit er niet voor over dan weet ik, denk ik wel voldoende. Maar nogmaals, heel heel erg bedankt. :daisy: :daisy: :daisy:
Jij bent het aan het oplossen.
En als jij eruit bent, dan moet hij veranderen. En zo kunnen jullie dan samen verder.

Maar dat zal niet meer gaan als jij eenmaal wakker bent. Dan zul je hem zien zoals hij is en dan wil je niet meer met hem verder.
Je houdt hem al je hele leven de hand boven het hoofd, maakt de weg vrij voor hem en geeft hem ruim baan. Want als jij nu gewoon dit/dat even voor hem doet, of dit/dat nu gewoon laat voor hem, dan hoeft hij ook niet boos/kwaad/humeurig te worden op jou.

Je loopt op eieren. Al je hele leven. Opdat HIJ maar gelukkig is, zodat jij dat ook een pietsie kan zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven