Scheiden.

02-03-2021 15:29 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels bijna 30 jaar samen met mijn man waarvan 28 jaar getrouwd. Ik heb inmiddels een sessie hypnotherapie erop zitten om zaken uit het verleden een plekje te geven waarvan mijn man een groot gedeelte debet aan is. Nu is het zo dat we helemaal geen slechte relatie hebben, dacht ik. We hebben samen 3 geweldige kinderen, hij draagt me op handen en we hebben een heerlijk huis. Maar na deze hypnosessie ben ik mezelf serieus aan het afvragen of onze relatie wel zo goed is. Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik zonder hem verder wil terwijl ik aan de andere kant veel van hem hou en hem nog heel aantrekkelijk vind. Het lijkt wel of er na die sessie iets in me aangewakkerd is ofzo. Het klinkt een beetje vaag maar ik probeer zaken op een rijtje te zetten wat hier mee aan moet. :-|
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
02-03-2021 16:45
Veel sterkte TO. Het lijkt me een heftige realisatie dat je eigenlijk een levenlang in een beschadigende relatie hebt gezeten. :hug:
Ja, en nu leg je exact de vinger op de zere plek. En dat is waar ik nu helemaal van ondersteboven ben. @(
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft jou ooit weerbaarder gemaakt?
En hoe komt het dat die weerbaarheid gestopt is met groeien?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:41
Dat is een lastige want hij weigert om erover te praten. Vandaar dat ik in relatietherapie wil gaan. Mijn man heeft vroeger lang en vaak wrede dingen tegen me gezegd en gedaan.
En is hij daar wel mee gestopt?
Of hoor jij het niet meer?
Of heb jij je zodanig aangepast dat hij geen enkele reden meer kan hebben om het je te zeggen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
02-03-2021 16:47
Jij bent het aan het oplossen.
En als jij eruit bent, dan moet hij veranderen. En zo kunnen jullie dan samen verder.

Maar dat zal niet meer gaan als jij eenmaal wakker bent. Dan zul je hem zien zoals hij is en dan wil je niet meer met hem verder.
Je houdt hem al je hele leven de hand boven het hoofd, maakt de weg vrij voor hem en geeft hem ruim baan. Want als jij nu gewoon dit/dat even voor hem doet, of dit/dat nu gewoon laat voor hem, dan hoeft hij ook niet boos/kwaad/humeurig te worden op jou.

Je loopt op eieren. Al je hele leven. Opdat HIJ maar gelukkig is, zodat jij dat ook een pietsie kan zijn.
De tijd zal het leren. Maar ik zie hem al lang zoals hij is maar nu weet ik niet meer of ik nog wil. En dat zal ik moeten onderzoeken. :|
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:51
De tijd zal het leren. Maar ik zie hem al lang zoals hij is maar nu weet ik niet meer of ik nog wil. En dat zal ik moeten onderzoeken. :|
Je weet niet beter. Liever een duivel die je kent, dan de duivel die je niet kent.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
02-03-2021 16:48
Wat heeft jou ooit weerbaarder gemaakt?
En hoe komt het dat die weerbaarheid gestopt is met groeien?
Die weerbaarheid is gestopt met groeien omdat het toch geen zin had. Ik had te maken met hem en mijn schoonfamilie in een nieuwe woonplaats waar ik niemand kende. En ik ben weerbaar geworden omdat hij een poos erg ziek is geweest waardoor hij lichamelijk een flinke jas heeft moeten uitdoen.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:31
Het is niet gemeen maar een terechte vraag. Juist prettig dat je een soort advocaat van de duivel bent. :) Ik heb al genoeg gehuild. De herinneringen zijn echt omdat bepaalde zaken zijn gebeurd in bijzijn van de kinderen die zich dat ook (goed) weten te herinneren. En behalve deze therapie start ik volgende week ook bij GGZ voor EMDR.
Goede keuze. Ik snap ergens wel dat je de relatie wil afronden en dat je vrij wil zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:48
Ja, en nu leg je exact de vinger op de zere plek. En dat is waar ik nu helemaal van ondersteboven ben. @(

Dat kan ik me goed voorstellen :hug: Je relatie klinkt als een spanningsveld, waarin je een fragiele balans probeert te bewaren tussen jezelf en je mans verbale of fysieke agressie. Dat lijkt me heel erg veel energie kosten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn we ongeveer van dezelfde leeftijd. Waarom kijkje zo naar het verleden? Er zijn dingen gebeurd die je een plekje wil geven, maar nu zou het verleden een reden kunnen zijn voor een mogelijke scheiding. Dat is heftig. Scheiden is sowieso erg heftig. Mijn man en ik hebben ook veel meegemaakt. Corona bleek een hele grote hobbel en we besloten te gaan scheiden. Na een paar maanden mediation ingeschakeld, zaken besproken en groen licht gegeven voor mediation en scheiding.
Omdat we vanwege Corona toch veel tijd samen doorbrachten, ook de feestdagen, kwam het besef dat we heel veel kwijt gingen raken, de toekomst onzeker was etc etc. Ik kon vanaf 1 februari verhuizen naar een leuk huis.
Toch hebben we besloten om samen verder te gaan, niet te gaan scheiden. Wat gebeurd was een plekje te geven en rustig aan weer dingen op te bouwen. Dat lukt eigenlijk heel goed, terwijl we vanaf zomer eigenlijk al zouden gaan scheiden.

Wat ik je graag zou mee willen geven, is om therapie niet alles te laten bepalen. Kijk naar het heden, korte verleden en de toekomst. Je huwelijk nu laten knallen om dingen die lang geleden gebeurd zijn en niet meer aan de orde zijn is, sorry voor mijn woorden, raar. Je man heeft geen kans meer om zich te verbeteren.
Bespreek je gevoelens met je therapeut. Ook dat je weinig moed hebt wat er nu echt speelt met je man te bespreken. Misschien moet je je daarin wat sterker maken. Mocht blijken dat dit niet lukt, dan is er een ander probleem aan de orde in je relatie. Dan is zijn agressieprobleem eigenlijk nog lang niet voorbij.
Veel sterkte! 🍀
Hou je nog van hem?
Athena1905 schreef:
02-03-2021 17:15
Hou je nog van hem?
Dat is de eerste vraag die iedereen stelt en ongeveer de laatste die antwoord gaat geven op de vraag of je in de relatie zou moeten blijven.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO,

ik zie je twee tegenstrijdige berichten plaatsen:
1. Je man heeft alles voor jullie (gezin) over.
2. Je man weigert over het verleden te willen praten.
TO ik sluit aan bij degenen die je adviseren om wat meer tijd te nemen. Je verbindt nu de gebeurtenissen uit het verleden aan het hier en nu. Ik zou het even de tijd geven en kijken hoe e.e.a. verder indaalt bij jou. Als je je nu heel erg richt op die vraag of je wel of niet zou moeten scheiden, dan leidt dat ook weer af van jouw proces en jouw trauma. Begin daar, en als dat bezonken is kijk je naar de relatie, al dan niet met je man samen of met een therapeut, en dan kom je vanzelf bij de vraag of je in de relatie moet blijven of niet.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
02-03-2021 16:47
Jij bent het aan het oplossen.
En als jij eruit bent, dan moet hij veranderen. En zo kunnen jullie dan samen verder.

Maar dat zal niet meer gaan als jij eenmaal wakker bent. Dan zul je hem zien zoals hij is en dan wil je niet meer met hem verder.
Je houdt hem al je hele leven de hand boven het hoofd, maakt de weg vrij voor hem en geeft hem ruim baan. Want als jij nu gewoon dit/dat even voor hem doet, of dit/dat nu gewoon laat voor hem, dan hoeft hij ook niet boos/kwaad/humeurig te worden op jou.

Je loopt op eieren. Al je hele leven. Opdat HIJ maar gelukkig is, zodat jij dat ook een pietsie kan zijn.
Dit dus. En als je blijft, gaat dat niet veranderen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Bijnasoms schreef:
02-03-2021 17:28
Beste TO,

ik zie je twee tegenstrijdige berichten plaatsen:
1. Je man heeft alles voor jullie (gezin) over.
2. Je man weigert over het verleden te willen praten.
Dat kan. Mijn vader was ook zo. Over problemen en verdriet werd niet gepraat.
ik geef mn bek ook maar een douw
goed bezig TO
vooral de emdr kan helpend zijn voor jezelf
Wat een heftig verhaal, sterkte TO.

Ik hoop wel dat als je inderdaad met je man dingen verder wilt uitpraten, dat gebeurt in veiligheid. Niet dat-ie flipt en opnieuw een vuist in je gezicht plant.

Sowieso vind ik het feit dat je meerdere malen op die manier bent mishandeld, en dat er sprake is van emotioneel geweld tot op de dag van vandaag - dreiging van ruzie - ruim voldoende om per direct je biezen te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Doreia gaat er vanuit dat je man niet veranderd kan zijn. Toch is het niet ondenkbeeldig dat hij de afgelopen 30 jaar ook veranderd en gegroeid is.

Dan is het nog maar de vraag of je er echt gelukkiger van wordt als je gaat scheiden . Dan kan je beter af zijn als je blijft.

Dus ik zou niet te snel beslissen maar de beslissing uitstellen tot je therapie is afgerond.

Toch kan het ook maar zo zijn dat wat Doreia zegt klopt.

De kernvraag is dus is je man veranderd ja of nee. Hoe staat hij tegenover jouw therapie?

Vind hij het allemaal maar onzin of gunt hij het jou dat jij dingen kan verwerken en is hij geïnteresseerd.

En in het geval hjj het er niet over wil hebben is dat dan omdat hij wegwuift en bagatelliseert wat hij heeft gedaan of is dat omdat hij bang is om je kwijt te raken omdat hij daadwerkelijk van je houdt.

En heeft hij inderdaad veel voor jullie over of is wat hij doet gewoon een vorm van controle willen uitoefenen.




.
Is je therapeut wel Big geregistreerd (als GZ psycholoog?) of werkt ze onder verantwoordelijkheid van een hoofdbehandelaar die dat is?

Sorry, maar iedere Miep op de hoek kan zich hypnotherapeut noemen. Sommigen hebben een cursus gedaan of járen ervaring maar zolang ze geen GZ psycholoog zijn en niet verbonden zijn aan een Big registratie inclusief gedragscode en klachtenprocedure, weet je niet of je echt therapie krijgt of wat geneuzel. Hypnotherapie is sowieso vrij achterhaald. Je moet geen grote beslissingen nemen als je net met therapie begonnen bent. Een echte therapeut zal je dat ook afraden.

Mijn advies zou zijn om eerst eens te checken in het bog register of ze überhaupt een echte therapeut is en zo ja, rustig de therapie volgen en dit soort vraagstukken me haar bespreken en het zelf proberen een beetje los te laten want je bent net begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval ook emdr afwachten en niet midden in dat traject een scheiding inzetten, tenzij je nu acuut in gevaar bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jouw kinderen ook last van wat er is gebeurd? Want dan zou je nog kunnen overwegen om een aantal sessies te doen als gezin bij de GGZ.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vanlippebiesterveld schreef:
02-03-2021 17:03
Volgens mij zijn we ongeveer van dezelfde leeftijd. Waarom kijkje zo naar het verleden? Er zijn dingen gebeurd die je een plekje wil geven, maar nu zou het verleden een reden kunnen zijn voor een mogelijke scheiding. Dat is heftig. Scheiden is sowieso erg heftig. Mijn man en ik hebben ook veel meegemaakt. Corona bleek een hele grote hobbel en we besloten te gaan scheiden. Na een paar maanden mediation ingeschakeld, zaken besproken en groen licht gegeven voor mediation en scheiding.
Omdat we vanwege Corona toch veel tijd samen doorbrachten, ook de feestdagen, kwam het besef dat we heel veel kwijt gingen raken, de toekomst onzeker was etc etc. Ik kon vanaf 1 februari verhuizen naar een leuk huis.
Toch hebben we besloten om samen verder te gaan, niet te gaan scheiden. Wat gebeurd was een plekje te geven en rustig aan weer dingen op te bouwen. Dat lukt eigenlijk heel goed, terwijl we vanaf zomer eigenlijk al zouden gaan scheiden.

Wat ik je graag zou mee willen geven, is om therapie niet alles te laten bepalen. Kijk naar het heden, korte verleden en de toekomst. Je huwelijk nu laten knallen om dingen die lang geleden gebeurd zijn en niet meer aan de orde zijn is, sorry voor mijn woorden, raar. Je man heeft geen kans meer om zich te verbeteren.
Bespreek je gevoelens met je therapeut. Ook dat je weinig moed hebt wat er nu echt speelt met je man te bespreken. Misschien moet je je daarin wat sterker maken. Mocht blijken dat dit niet lukt, dan is er een ander probleem aan de orde in je relatie. Dan is zijn agressieprobleem eigenlijk nog lang niet voorbij.
Veel sterkte! 🍀
Ik ben ok van dezelfde leeftijd en 30 jaar samen met mijn man en wij zijn sinds kort ook in relatietherapie. Nooit gedacht dat we daar ooit zouden eindigen maar in 30 jaar gebeurd er heel veel, i.t.t. de meeste huwelijken hier, hebben wij ook onze akkefietjes gehad. Het hangt er vanaf wat er gebeurd als je al die "akkefietjes" op een rijtje zet. Nare gebeurtenissen willen we snel vergeten, uit liefde of angst, en dus tel je niet op maar gaan ze in het dossier "de gewone akkefietjes die normaal zijn in een relatie en waar je mee leert leven".

Wij doen het omdat bepaalde problemen steeds weer terugkomen en ik heb er het geduld niet meer voor, we hebben dus een onafhankelijke derde nodig die andere inzichten geeft, we zijn nog steeds dol op elkaar dus dat is het probleem niet. Jij gaat in therapie nadat je besloten had om te gaan scheiden door de lockdown.

TO is echter mishandeld en de enige reden dat dit stopte was door overmacht en niet door inzicht en in hoeverre heeft hij dat inzicht nu en zou hij een agressietraining willen volgen en waarom is hij daar nooit zelf over begonnen. Wat mij betreft is er wereld van verschil tussen geweld en communicatieproblemen en is ruzie iets anders dan trauma. Dat wil niet zeggen dat TO wel of niet moet scheiden maar wel dat ze alle recht heeft om het hem na 30 jaar nog na te dragen. Hoog groot mag de stempel zijn die 1 persoon drukt op een heel gezin? De kinderen hebben het gezien, ook in hun leven zal dit beeld altijd terugkomen. Hoeveel speelruimte mag iemand innemen ook al begrijp je waar het vandaan komt? Gevangenissen zitten vol met mensen die een rot jeugd hebben gehad maar er bestaat ook iets als eigen verantwoordelijkheid en die neem je als je je misstapt erkent. Geen erkenning is geen verantwoordelijkheid -> tikkende tijdbom.
Alle reacties Link kopieren
MissMarple schreef:
02-03-2021 16:21
Ja, toen dat gebeurd is heeft hij heel vaak gezegd hoe erg het hem speet. Maar het is daarna toch nog een paar keer gebeurd. Nu doet hij dat allang niet meer omdat ik zelf veel weerbaarder ben geworden. Maar toch denk ik dat hij zich niet realiseert wat hij me heeft aangedaan.
Weet je wat ik eng vind aan mensen die misbruik van de situatie hebben gemaakt toen ik kwetsbaar was? Dat ze het weer doen zodra ik weer kwetsbaar ben.

Zodra ik mensen die misbruik hebben gemaakt van mijn kwetsbaarheid uit mijn leven kan bannen, doe ik dat onmiddelijk. Ik vind het ook storend om te lezen dat je situatie beter werd voor je, toen een van je kinderen 1,5 kop groter was dan zijn pa.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
02-03-2021 20:14
Ik ben ok van dezelfde leeftijd en 30 jaar samen met mijn man en wij zijn sinds kort ook in relatietherapie. Nooit gedacht dat we daar ooit zouden eindigen maar in 30 jaar gebeurd er heel veel, i.t.t. de meeste huwelijken hier, hebben wij ook onze akkefietjes gehad. Het hangt er vanaf wat er gebeurd als je al die "akkefietjes" op een rijtje zet. Nare gebeurtenissen willen we snel vergeten, uit liefde of angst, en dus tel je niet op maar gaan ze in het dossier "de gewone akkefietjes die normaal zijn in een relatie en waar je mee leert leven".

Wij doen het omdat bepaalde problemen steeds weer terugkomen en ik heb er het geduld niet meer voor, we hebben dus een onafhankelijke derde nodig die andere inzichten geeft, we zijn nog steeds dol op elkaar dus dat is het probleem niet. Jij gaat in therapie nadat je besloten had om te gaan scheiden door de lockdown.

TO is echter mishandeld en de enige reden dat dit stopte was door overmacht en niet door inzicht en in hoeverre heeft hij dat inzicht nu en zou hij een agressietraining willen volgen en waarom is hij daar nooit zelf over begonnen. Wat mij betreft is er wereld van verschil tussen geweld en communicatieproblemen en is ruzie iets anders dan trauma. Dat wil niet zeggen dat TO wel of niet moet scheiden maar wel dat ze alle recht heeft om het hem na 30 jaar nog na te dragen. Hoog groot mag de stempel zijn die 1 persoon drukt op een heel gezin? De kinderen hebben het gezien, ook in hun leven zal dit beeld altijd terugkomen. Hoeveel speelruimte mag iemand innemen ook al begrijp je waar het vandaan komt? Gevangenissen zitten vol met mensen die een rot jeugd hebben gehad maar er bestaat ook iets als eigen verantwoordelijkheid en die neem je als je je misstapt erkent. Geen erkenning is geen verantwoordelijkheid -> tikkende tijdbom.
Vandaarook mijn toevoeging, als to dingen niet kan bespreken in de relatie omdat hij boos of woedend wordt, dan is er Nog steeds sprake van een agressieprobleem. Agressie is alles verwoestend in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
02-03-2021 18:14
Dat kan. Mijn vader was ook zo. Over problemen en verdriet werd niet gepraat.
Als je alles voor iemand over hebt dan heb je het dus ook voor een ander over om te praten over het verleden. Nou kan ik me voorstellen dat een mens geen oude koeien uit de sloot wil halen maar dan ga je wel voorbij aan het feit dat iemand van diens trauma probeert te helen. Lijkt mij dat je daar aan deel wilt nemen als partner. De enige reden die ik zie om dat niet te doen is omdat je bang bent om als 'schuldige' te worden weggezet. Dat zou natuurlijk ook heel oneerlijk zijn, helemaal 20 jaar later.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven