Scheiden.

02-03-2021 15:29 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels bijna 30 jaar samen met mijn man waarvan 28 jaar getrouwd. Ik heb inmiddels een sessie hypnotherapie erop zitten om zaken uit het verleden een plekje te geven waarvan mijn man een groot gedeelte debet aan is. Nu is het zo dat we helemaal geen slechte relatie hebben, dacht ik. We hebben samen 3 geweldige kinderen, hij draagt me op handen en we hebben een heerlijk huis. Maar na deze hypnosessie ben ik mezelf serieus aan het afvragen of onze relatie wel zo goed is. Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik zonder hem verder wil terwijl ik aan de andere kant veel van hem hou en hem nog heel aantrekkelijk vind. Het lijkt wel of er na die sessie iets in me aangewakkerd is ofzo. Het klinkt een beetje vaag maar ik probeer zaken op een rijtje te zetten wat hier mee aan moet. :-|
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
02-03-2021 20:15
Weet je wat ik eng vind aan mensen die misbruik van de situatie hebben gemaakt toen ik kwetsbaar was? Dat ze het weer doen zodra ik weer kwetsbaar ben.
Goed punt.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, dit is nogal wat. Ik vraag me idd af waarom je 30 jaar geleden niet bent vertrokken maar daar heb je niks an.

Wel ben ik het helemaal met eerdere reacties eens. Je zit nu in een groot (emotioneel) proces en daarin in het verstandig geen definitieve besluiten te nemen. Heb je voor jezelf ruimte om dit proces te doorlopen en heb je daarin tijdslijnen voor jezelf gesteld? Je doet dit al 30 jaar en ik begrijp - ook door eigen therapieën - dat dit in een heel ander licht kan komen te staan. Gun jezelf ook de tijd om dat de duiden en de juiste keuzes te maken.

Toen ik je stuk las moest ik meteen denken aan het volgende boek (t heeft mij een eind verder geholpen in de relatie tot m’n vader). ‘Als hij maar gelukkig is’ van Robin Nordwood.

Knuffel voor jou TO!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gemak waarmee voorbij wordt gegaan aan het gedrag van die man eerlijk gezegd nogal schokkend.

Hij plantte meerdere keren zijn vuist tussen de ogen van TO , in het bijzijn van de kinderen. Dat stopte pas toen hij zelf ziek werd en daar niet meer toe in staat was. En naar de kinderen toe pas toen de kinderen te groot werden. Blijkbaar is er nog meer gebeurd: wat naar boven kwam in de sessie zijn geen omstreden "verborgen herinneringen", maar zaken waar de kinderen bij waren en die zij zich ook nog kunnen herinneren.

Hij weigert nog steeds om daarover te praten en hij terroriseert to nu "alleen nog maar" emotioneel. Ik vind het nogal wat, alles bij elkaar.

Sterkte TO, het lijkt me niet makkelijk.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
To is toch zelf degene die met gemak aan zijn gedrag voorbij is gegaan en die daarmee haar kinderen heeft laten opgroeien in een onveilige omgeving. To en haar man waren de volwassenen in die geweldadige situaties en zij hebben er samen voor gekozen om 30 jaar samen te blijven. Ik zeg niet dat je daarom nu niet uit elkaar kunt. Ik denk echter dat de echte mensen die geen keuze hadden de kinderen waren.

To had en heeft een keuze.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
03-03-2021 06:57
To is toch zelf degene die met gemak aan zijn gedrag voorbij is gegaan en die daarmee haar kinderen heeft laten opgroeien in een onveilige omgeving. To en haar man waren de volwassenen in die geweldadige situaties en zij hebben er samen voor gekozen om 30 jaar samen te blijven. Ik zeg niet dat je daarom nu niet uit elkaar kunt. Ik denk echter dat de echte mensen die geen keuze hadden de kinderen waren.

To had en heeft een keuze.


Zo mee eens. Ze was volwassen en zat in een ongezonde dynamiek met haar even oude echtgenoot. Er wordt gedaan alsof TO een soort kwetsbaar kind is dat niet weg kon, blind was tot nu, alles vergeten was, met oogkleppen leefde en nu ineens.... ooooh zo zielig ik ben tig jaar geleden mishandeld.

In een situatie dat je kinderloos bent dan kan je zo'n groot slachtoffer zijn als je wil, maar in deze situatie zijn de echte kinderen het grootste slachtoffer. TO is er net zo schuldig aan als haar man dat ze hen niet beschermd heeft. Ja, ze is enerzijds slachtoffer maar ze moet zeker ook kritisch gaan kijken naar haar eigen rol in een disfunctionele gezinsdynamiek.

Zij is de enabler geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het is de man van TO die de omgeving onveilig maakte voor de kinderen he, niet TO.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
03-03-2021 07:46
Het is de man van TO die de omgeving onveilig maakte voor de kinderen he, niet TO.
Door bij hem te blijven heeft ook TO het voor de kinderen onveilig gehouden. Al kan ik ook begrijpen dat ze is gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
03-03-2021 07:53
Door bij hem te blijven heeft ook TO het voor de kinderen onveilig gehouden. Al kan ik ook begrijpen dat ze is gebleven.
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Dat TO bleef maakt echt niet dat die man minder schuld heeft.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Wat een naar verhaal MissMarple maar wat goed dat je er nu mee aan de slag bent gegaan. Als ik goed reken, ben je pas een jaar of 50. Je hebt nog heel wat levensjaren voor de boeg. Wat je ook besluit uiteindelijk, je kunt er nu zelf voor zorgen dat je die jaren in 'gelukkige vrijheid' kunt leven. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat met je man echt mogelijk is, maar ben het eens met het advies dat je nu die knoop niet door moet hakken. Ik zou wel je man meenemen in jouw proces, ook als hij er kwaad over wordt, zodat hem duidelijk is waar je mee bezig is. Hij kan zijn eigen keuzes daarin maken en hopelijk wordt jouw keuze dan vanzelf ook duidelijker/makkelijker.

Sterkte met alles!
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
03-03-2021 07:53
Door bij hem te blijven heeft ook TO het voor de kinderen onveilig gehouden. Al kan ik ook begrijpen dat ze is gebleven.

Je bedoelt dat het voor de kinderen veiliger is om de halve week zonder toezicht bij een agressieve vader te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
03-03-2021 07:46
Het is de man van TO die de omgeving onveilig maakte voor de kinderen he, niet TO.
Ze heeft ze daar niet tegen beschermd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-03-2021 08:16
Je bedoelt dat het voor de kinderen veiliger is om de halve week zonder toezicht bij een agressieve vader te zijn?
25 jaar geleden was de wet niet zoals nu.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hexopbezemsteel schreef:
03-03-2021 07:58
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Dat TO bleef maakt echt niet dat die man minder schuld heeft.
Dat hoor je mij ook niet zeggen.
Thalas schreef:
03-03-2021 08:16
Je bedoelt dat het voor de kinderen veiliger is om de halve week zonder toezicht bij een agressieve vader te zijn?
Daar had ik niet aan gedacht. Dat was idd ook niet goed geweest.
Ja, laten we vooral een vrouw die door haar man in elkaar geslagen is nog even op haar verantwoordelijkheden en fouten wijzen. Daar wordt de wereld nou echt een mooiere plek van.
0rchidee2021 schreef:
03-03-2021 08:40
Ja, laten we vooral een vrouw die door haar man in elkaar geslagen is nog even op haar verantwoordelijkheden en fouten wijzen. Daar wordt de wereld nou echt een mooiere plek van.
Daar heb je een goed punt. Heb mijn dag niet vandaag. Sorry TO.
Thalas schreef:
03-03-2021 08:16
Je bedoelt dat het voor de kinderen veiliger is om de halve week zonder toezicht bij een agressieve vader te zijn?

Oh nee, dan maar beter blijven :bonk:

Wat dacht je van dat TO toen om hulp had gevraagd? Of toen in therapie zou zijn gegaan? Of in relatietherapie toen? Of geen co-ouderschap (25-30 jaar geleden sowieso zeer ongebruikelijk)?

TO is niet de aanstichter maar TO heeft het wel
toegelaten. Een gezin is een systeem dat samenhangt en waarin iedereen een rol heeft. Het is niet zo simpel als 1 boeman en de ander doet niet mee of is volstrekt willoos en inzichtloos. Daarmee zet je TO weg als een klein kind.

Ik wil niets afdoen aan het feit dat die man een lul is met problemen, maar TO had en heeft duidelijk ook een set problemen waardoor dit heeft kunnen voortduren en waar ze tot nu toe geen verantwoordelijkheid voor genomen heeft. Dat TO alleen maar een weerloos slachtoffer is die tot nu toe ziende blind was, is toch niet te verkopen aan de kinderen as die straks in therapie zitten voor hun jeugdtrauma's?
Alle reacties Link kopieren
0rchidee2021 schreef:
03-03-2021 08:40
Ja, laten we vooral een vrouw die door haar man in elkaar geslagen is nog even op haar verantwoordelijkheden en fouten wijzen. Daar wordt de wereld nou echt een mooiere plek van.
Dat dus.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
0rchidee2021 schreef:
03-03-2021 08:40
Ja, laten we vooral een vrouw die door haar man in elkaar geslagen is nog even op haar verantwoordelijkheden en fouten wijzen. Daar wordt de wereld nou echt een mooiere plek van.


Wat is er mis mee zolang dat respectvol gebeurd? Ze mag toch best beseffen dat ze regie heeft over haar leven, dat haar keuzes van haar zijn en dat ze ook de macht heeft daar voor de toekomst én het verleden alsnog verantwoordelijkheid in te nemen? Dát lijkt me nou juist emotioneel volwassen worden en recht doen aan een volwassen vrouw die straks een gespeek aan moet gaan met haar volwassen kinderen.
Haar wegzetten als een willoos en blind slachtoffer vind ik pas beledigend en weinig constructief. Ze heeft en had macht. Dat ontnam hij haar deels maar jullie ook door haar zo te zien.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
03-03-2021 08:48
Oh nee, dan maar beter blijven :bonk:

Wat dacht je van dat TO toen om hulp had gevraagd? Of toen in therapie zou zijn gegaan? Of in relatietherapie toen? Of geen co-ouderschap (25-30 jaar geleden sowieso zeer ongebruikelijk)?

TO is niet de aanstichter maar TO heeft het wel
toegelaten. Een gezin is een systeem dat samenhangt en waarin iedereen een rol heeft. Het is niet zo simpel als 1 boeman en de ander doet niet mee of is volstrekt willoos en inzichtloos. Daarmee zet je TO weg als een klein kind.

Ik wil niets afdoen aan het feit dat die man een lul is met problemen, maar TO had en heeft duidelijk ook een set problemen waardoor dit heeft kunnen voortduren en waar ze tot nu toe geen verantwoordelijkheid voor genomen heeft. Dat TO alleen maar een weerloos slachtoffer is die tot nu toe ziende blind was, is toch niet te verkopen aan de kinderen as die straks in therapie zitten voor hun jeugdtrauma's?
En wat moet TO daar op dit moment mee? Hoe gaat zij de tijd terug draaien?

Hoe weet jij hoe weerbaar TO was tijdens haar huwelijk? Weet jij waar die man allemaal mee gedreigd heeft? Vraag je een slachtoffer van verkrachting ook of ze wel hard genoeg terug gevochten heeft, omdat ze anders zelf ook een aandeel heeft in wat haar overkomen is?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Nee, dat heeft niks te maken met TO als een willoos slachtoffer positioneren. Ik vind het echt laag bij de grond om zoals Viva-Amber doet nog even intrappen wat TO 30 jaar geleden allemaal anders had moeten doen (volgens het vivaforum dan).

TO zit nu in een traject waarbij ze regie terugneemt in het hier en nu. Dit soort oordelen over vroeger helpen daar helemaal niet bij. Het geeft alleen degene die trapt nog even een lekker gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk wat die kinderen mee hebben moeten maken en dat jullie de verantwoording op een puber hebben gelegd om het geweld te stoppen.



MissMarple schreef:
02-03-2021 16:21
Ja, toen dat gebeurd is heeft hij heel vaak gezegd hoe erg het hem speet. Maar het is daarna toch nog een paar keer gebeurd. Nu doet hij dat allang niet meer omdat ik zelf veel weerbaarder ben geworden. Maar toch denk ik dat hij zich niet realiseert wat hij me heeft aangedaan.

Mwah, ik lees nog steeds dat hij kwaad wordt en jij dan meteen terug in je hok gaat. Ik denk dat je je de helft nog niet realiseert van wat er echt speelt. Ik vraag me af wat EMDR gaat doen, goed voor de trauma's uit het verleden, maar het is wel heel belangrijk dat je gaat beseffen wat er nú allemaal gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Het is na het neerslaan nog "maar" een paar keer gebeurd, maar je kinderen a) herinneren het zich (dan moeten ze wel een bepaalde leeftijd hebben), en b) het werd pas beter toen je kind 1.5 kop groter was dan pa (dus zeker puberleeftijd).
Is het downplayen?

En wat als je zoon er niet meer bij is om je te beschermen?
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
03-03-2021 08:48
Oh nee, dan maar beter blijven :bonk:

Wat dacht je van dat TO toen om hulp had gevraagd? Of toen in therapie zou zijn gegaan? Of in relatietherapie toen? Of geen co-ouderschap (25-30 jaar geleden sowieso zeer ongebruikelijk)?

TO is niet de aanstichter maar TO heeft het wel
toegelaten. Een gezin is een systeem dat samenhangt en waarin iedereen een rol heeft. Het is niet zo simpel als 1 boeman en de ander doet niet mee of is volstrekt willoos en inzichtloos. Daarmee zet je TO weg als een klein kind.

Ik wil niets afdoen aan het feit dat die man een lul is met problemen, maar TO had en heeft duidelijk ook een set problemen waardoor dit heeft kunnen voortduren en waar ze tot nu toe geen verantwoordelijkheid voor genomen heeft. Dat TO alleen maar een weerloos slachtoffer is die tot nu toe ziende blind was, is toch niet te verkopen aan de kinderen as die straks in therapie zitten voor hun jeugdtrauma's?

Je geeft hier het slachtoffer de schuld van het feit dat haar man haar heeft geslagen en gekleineerd èn van het feit dat zij het geweld niet heeft kunnen voorkomen of tijdig heeft kunnen stoppen. Ik kan niet eens beginnen met vertellen hoe volkomen verwerpelijk het is om het slachtoffer te beschuldigen van de misdaden die tegen haar en haar kinderen gepleegd zijn. Deze man heeft zijn gezin in gevaar gebracht, deze man heeft trauma's veroorzaakt en deze man heeft het zijn gezinsleden onmogelijk gemaakt om te kiezen voor een leven zonder dreiging. Weet je wat niet te verkopen is aan de kinderen? Dat deze man zijn eigen vrouw en kinderen in deze kwetsbare positie heeft geplaatst; want mensen die misdaden plegen zijn verantwoordelijk voor hun daden, niet hun slachtoffers omdat ze die misdaden niet voorkomen hebben.
Alle reacties Link kopieren
0rchidee2021 schreef:
03-03-2021 08:40
Ja, laten we vooral een vrouw die door haar man in elkaar geslagen is nog even op haar verantwoordelijkheden en fouten wijzen. Daar wordt de wereld nou echt een mooiere plek van.
Nou dit inderdaad.

Als je geen idee hebt van de dynamiek binnen een huiselijk geweld relatie, waarin de vrouw toch al denkt dat ZIJ de persoon is die het niet goed doet, want als zij nu maar gewoon haar best blijft doen, dan zal hij wel veranderen, dan is dit nog een bevestiging van wat zij al denkt.
Zij doet het niet goed genoeg en het is haar schuld. En nu zegt men het hier ook. Pas daar goed mee op.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven