Schoonfamilie inschakelen of afwachten?

01-07-2019 20:52 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva-forummers,

Trouwe meelezer hier.

Ik heb nu zelf erg veel behoefte aan jullie advies, want ik weet zelf niet meer zo goed wat ik hiermee moet doen.
Sorry alvast voor het lange verhaal.

Mijn vriend en ik gaan na een relatie van 4 jaar uit elkaar. Zijn beslissing: verstandelijk gezien zeker het beste, gevoelsmatig voor mij erg lastig.
Er is veel gebeurd en ik zit er momenteel behoorlijk doorheen (dat is ook een understatement).
Ik heb veel voor hem gedaan, (te)veel geaccepteerd (ten koste van mezelf soms).
Hij heeft nogal wat bagage vanuit het verleden. Communiceren was daardoor altijd wel een uitdaging. Hij is snel overprikkeld en heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing, waardoor een gesprek vaak niet mogelijk is.
Er is ook weinig begrip voor mijn gevoelens of wensen.
Hij wilde of kon (nog) geen hulp zoeken, het was (letterlijk) teveel gevraagd.

Deze moeizame communicatie blijft ook nu zo doorgaan. Hij heeft mij zelf nog om hulp gevraagd en geappt over wat zaken. Andersom werd ik geblokkeerd toen ik hem om iets vroeg. Dat is zijn manier om om te gaan met emoties of iets lastigs; niet. Door het letterlijk te blokkeren is het er niet.
Hij houdt dit gerust weken vol en komt dan een keer tot inzicht.
We moeten nog contact hebben om dingen te regelen: er staan nog heel veel spullen bij mij en we hebben samen twee huisdieren die hij graag wilde (ik heb twee jaar nee gezegd, had niks met deze dieren, hoewel ik ze nu erg lief vind). Ik vind dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Het is allemaal wel lekker makkelijk hoe hij met alles omgaat.

Hij gaat op een niet respectvolle manier met mij om nu (blokkeren, geen normaal gesprek, alles op zijn manier en zijn moment). En ik ben het inmiddels behoorlijk zat.
Zit er zelf behoorlijk doorheen door alles. Zoals gezegd is er de afgelopen maanden veel gebeurd en veel gezegd.

Ik werk fulltime en heb een vrij pittige baan, moest daarnaast alles zelf doen en dealen met zijn issues.
Ik zit zelf ook niet goed in mijn vel en heb het gevoel dat ik hier echt even weg moet.
Ik heb hartkloppingen, slaap slecht, het lukt me niet om goed voor mezelf te zorgen (huis op orde houden, gezond eten e.d.).

Mijn ex-vriend woonde bij mij en vanaf eind april hadden we een time-out en is hij vertrokken.
Vanaf dat moment ben ik hier alleen met de twee huisdieren.
Vanaf eind mei is het definitief over.

Door de manier waarop hij nu met mij omgaat wil ik zo snel mogelijk echt klaar zijn met hem en het kunnen afsluiten - het doet mij namelijk pijn op deze manier.
Daarnaast staat deze manier van met elkaar omgaan ver van mij af, ik vind niet dat je iemand met wie je een serieuze relatie hebt gehad op die manier kunt behandelen, zou dat zelf nooit doen.

We zouden in juli afspreken, zodat de huisdieren bij hem kunnen komen.
Uiteindelijk heeft hij eind juli een paar dagen vrij, waardoor de huisdieren dan tijd hebben om te wennen. Prima. Later dan ik verwacht had, maar voor mij oké.

Nu wil hij echter pas ergens in augustus afspreken. Want hij heeft tijd nodig om het huis in orde te maken e.d.

Ik vind dit niet redelijk. Eind juli is nog een hele maand. Tijd genoeg. Hij is al weg vanaf eind april en ik heb de hele maand juni al gegeven zodat hij zijn dingen kon doen.
Hij gaat sowieso altijd pas op het laatste moment beginnen.
Ik heb ook aangeboden om hem te helpen in huis, zodat alles op tijd klaar is.

Ik heb tot nu toe veel rekening gehouden met hem en met de beestjes.
Maar doordat er verder geen normale communicatie meer mogelijk is en het met mijzelf ook niet goed gaat wil ik vasthouden aan eind juli.
Ik moet dit afsluiten, hem niet nog zien of spreken en die afspraak pas “ergens in augustus” hebben.
Ik voel dat het met mijzelf steeds slechter gaat en ik wil nu eindelijk eens naar MIJN eigen grenzen kijken en rekening houden met wat nodig is voor mij.

Er valt echter niet met hem te praten.
Hij blokkeert me op whatsapp, reageert onredelijk of helemaal niet.

Ik twijfel nu of ik mijn schoonfamilie in moet schakelen om te bemiddelen. Ik heb een goede band met ze, zij zijn de enige mensen die tot mijn ex-vriend doordringen, van wie hij iets aanneemt.
Ze zullen mij begrijpen en aan mijn kant staan hierin; het zijn hele redelijke mensen die ook vinden dat je niet op deze manier met elkaar omgaat. Zij kennen ook zijn gebruiksaanwijzing.
Aan de ene kant wil ik ze er buiten laten; ik wil ze er niet mee opzadelen. En ik wil rekening houden met mijn ex en met onze beestjes.
Ik vind het ook niet netjes om ze erbij te betrekken; het is zijn familie. Ik krijg bovendien van hem de meest vreselijke verwensingen naar mijn hoofd als ik dit doe.
Ik wil er zelf ook niet met een nòg rotter gevoel op terugkijken in de toekomst.
Aan de andere kant gaat het momenteel zó ten koste van mijn werk, mijn gezondheid en mijn nachtrust dat ik het gewoon ook niet meer volhoud en voor mezelf moet gaan zorgen.
Bovendien ben ik bang dat van uitstel afstel komt en dat hoe langer hij hier weg is, hij het wel prima vindt. En mij alsnog alles in mijn eentje laat uitzoeken.

Eind juli ben ik hier al drie maanden alleen. Ik wil het afsluiten, heb genoeg rekening gehouden met hem.

What to do?

Sorry voor de mega-lange post. Bedankt als je er doorheen gekomen bent.
Op basis van de wet van wuilis weet ik in elk geval zeker dat onze relatie echt over is :)
walkie-talkie wijzigde dit bericht op 04-07-2019 15:29
Reden: Paar te herkenbare dingen verwijderd, om herkenning vanuit omgeving te voorkomen (zodat dit niet voor eeuwig op internet staat).
7.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
01-07-2019 22:11
Al die dozen met spullen en ook nog twee huisdieren die in feite van hem zijn. In jouw huis.

Die dozen kan je komende zondag bij hem voor de deur zetten. Wat een flauwekul dat jij als opslag moet fungeren.

Denk je dat je een ultimatum voor de dieren kunt stellen? Bv. uiterlijk vrijdag ophalen. Anders gaan ze zaterdag naar het asiel toe.
Je hebt gelijk...
Maar ik kan ze ook niet naar het asiel brengen. Dat vind ik ook een verschrikkelijk idee.
Ik baal sowieso dat HIJ zelf niet een ander baasje voor ze zoekt als hij ze zelf niet wil.
Vind het echt zielig... ik vind de katjes ook superlief. Zie het alleen ook niet zitten om in mijn eentje voor ze te zorgen de komende 15 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
01-07-2019 22:16
Ach, meisje toch.

Richt je eerst op die dozen bij je ex langsbrengen.
Begin daar maar mee, want die dozen met spullen hebben weinig emotionele waarde.
Thanks. Superlief van je.
Alle reacties Link kopieren
Hallo walkie-talkie,
Wees niet zo hard voor jezelf. Je bent verdrietig en heel goed dat je hulp voor jezelf zoekt. Als dit niet zo snel kan starten, kijk of je ergens anders je verdriet kwijt kan (yoga, tai-ji etc. ) en probeer goed voor jezelf te zorgen.
Advies over de katten. Ik vrees dat hij de verantwoordelijkheid ook hierin niet gaat nemen. En juist met de katten zou niet fair zijn om op je strepen te gaan staan. Want spelen en lief zijn voor ze is 1 ding, maar echt goed voor ze zorgen is totaal iets anders.
Met de katten moet je voor jezelf beslissen, wil en kan je ze houden of kan dat niet? Probeer bij een negatief antwoord mensen in je omgeving te vragen, vraag je dierenarts eens of hij/ zij iemand weet etc. Wees niet naïef, ik zou bijvoorbeeld mijn kat niet zo achterlaten....
Met zijn spullen en hoe hij je behandeld heeft en nu nog steeds behandeld, dat stemt me gewoon droevig. Ik vind het respectloos eerlijk gezegd.
Even praktisch (niet dat ik wil dat je ze houdt als je dat niet wil hoor) maar wat is er dan zo zwaar en complex om voor katten te zorgen? Ik vind het zelf bijvoorbeeld alleen een beetje lastig in vakanties maar verder zorgt onze kat vooral voor zichzelf en moet ik af en toe een bakje water en voer neerzetten. Ja en af en toe dierenarts.

Maar het kan ook dat ik het niet zo zwaar ervaar omdat ik van katten houd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
01-07-2019 22:16
Ze hebben nog zo'n 15 jaar voor de boeg (zo vat ik het op).

Zijn het waardevolle spullen, die bij jou staan, TO?
Dan kun je eisen dat hij eerst de katten ophaalt en daarna zijn spullen terugkrijgt.
Het zijn wel dingen die hij graag terug wil ja. Veel films, series en een aantal dingen met emotionele waarde (van vroeger met zijn vader die overleden is). En zijn game consoles (voor iemand met een gameverslaving :)).
Ik heb die nieuwste game console overigens wel betaald. Kan hem beter naar zijn hoofd gooien als hij zo blijft doen :)
Je ex is gewoon qua gedrag een onvolwassen klootzak, sorry dat ik het zeg.
Met verslaafden kun je amper afspraken maken.
Alle reacties Link kopieren
Och lieffie, begin ff met die dozen. Je zal echt zien dat je dan al een groot deel van je rust terug zal vinden. Echt heus: een opgeruimd huis is een opgeruimd hart!!

:hug:
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
01-07-2019 22:16
Ach dat hoeft toch ook niet lieverd, je probeert het gewoon heel goed te doen, en dat doe je ook :hug:
Het is niet jouw schuld dat je nu opgezadeld bent met dieren die je niet wilt, dat heeft je ex gedaan. Het siert je dat je het zo goed wilt oplossen.

Het scheelt dat katten wat minder bewerkelijk zijn dan honden, maar goed ik houd zelf van katten ;-D ik zou het dus niet zo'n punt vinden om ze te hebben maar als je niet van katten houdt is het echt wat anders.
En als je dit niet vijftien jaar nog wilt, dan kun je ze echt wel laten herplaatsen als je daar een goed gevoel bij hebt.
Lief van je, dank je wel...
Ik was echt helemáál geen kattenmens. Had er echt niks mee en zei ook altijd dat we nooit katten zouden krijgen.

Ik vind ze nu wel echt lief en het is inderdaad een stuk makkelijker dan honden.
Maar ik voel me ook gewoon erg schuldig en verantwoordelijk als ik dieren heb; in mijn eentje zou ik daar nooit voor kiezen.
Ik zie ook dat ze het heel fijn vinden als ik thuis ben. Het zijn levende wezens inderdaad.
Ik voel me dan vooral schuldig als ik weg ben, niet genoeg met ze speel enz.

En het gaat met mij ook niet goed. Heb al moeite om voor mezelf te zorgen, het huis bij te houden enz.
En dat vind ik wel veel extra werk.

Op zich heb ik ook wel steun aan die diertjes.

Maar zoals mijn ex bijvoorbeeld met ze speelt, dat heb ik niet. Hij is wel echt een kattenmens.
Omdat het met jou zo slecht gaat TO zou ik wel de schoonfamilie inschakelen. Zijn zus wil vast wel zijn dozen in bewaring houden.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
01-07-2019 22:16
Ach zo. Maar ja het zijn levende wezens daar moeten jullie samen goed naar kijken wat het beste is.
Precies.
Dat is ook zo.
Het voelt nu hoe dan ook niet goed; het is bij hem kleiner dan bij mij. Aan de kleine kant.
En ze zijn hier gewend, dus krijgen hoe dan ook stress.
Hij speelt leuker met ze, maar ik ben altijd lief/constant en erg geduldig, ze voelen zich veilig bij mij.
Hij is erg lief voor ze en speelt met ze, maar hij kan wel een dag de kattenbak overslaan als hij in zo’n modus zit. Nu was ik er om aan zijn hoofd te zeuren.
En wat als het even niet gaat zoals hij wil of als ze niet doen wat hij wil.
Ik ben geduldiger.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
01-07-2019 22:17
Ja, maar als je geen kattenmens bent is dat niet heel relaxt misschien.
Precies...
Ik zou hier gewoon nooit in mijn eentje voor gekozen hebben.
Alle reacties Link kopieren
paperlantern schreef:
01-07-2019 22:20
Hallo walkie-talkie,
Wees niet zo hard voor jezelf. Je bent verdrietig en heel goed dat je hulp voor jezelf zoekt. Als dit niet zo snel kan starten, kijk of je ergens anders je verdriet kwijt kan (yoga, tai-ji etc. ) en probeer goed voor jezelf te zorgen.
Advies over de katten. Ik vrees dat hij de verantwoordelijkheid ook hierin niet gaat nemen. En juist met de katten zou niet fair zijn om op je strepen te gaan staan. Want spelen en lief zijn voor ze is 1 ding, maar echt goed voor ze zorgen is totaal iets anders.
Met de katten moet je voor jezelf beslissen, wil en kan je ze houden of kan dat niet? Probeer bij een negatief antwoord mensen in je omgeving te vragen, vraag je dierenarts eens of hij/ zij iemand weet etc. Wees niet naïef, ik zou bijvoorbeeld mijn kat niet zo achterlaten....
Met zijn spullen en hoe hij je behandeld heeft en nu nog steeds behandeld, dat stemt me gewoon droevig. Ik vind het respectloos eerlijk gezegd.
Dank voor je uitgebreide reactie. Erg lief.
Ik vind het dus ook respectloos. Heb ik hem ook gezegd.
En ik heb andersom ècht gigantisch veel voor hem gedaan.
Alleen dat blokkeren al, zo respectloos en zo bizar om zo met iemand om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
01-07-2019 22:22
Je ex is gewoon qua gedrag een onvolwassen klootzak, sorry dat ik het zeg.
Dat klopt ook.
Ik zie het nu ook weer aan hoe dit gaat, kan echt niet.
Zelfs als ik hem uitleg of specifiek aangeef waarom het voor mij belangrijk is als hij reageert; gewoon negeren. Heb ook aangegeven dat het voor mij veel is geweest, dat ik me niet goed voel.
Dat doe je gewoon niet.
Staat ver van mij af.
Alle reacties Link kopieren
paperlantern schreef:
01-07-2019 22:20
Hallo walkie-talkie,
Wees niet zo hard voor jezelf. Je bent verdrietig en heel goed dat je hulp voor jezelf zoekt. Als dit niet zo snel kan starten, kijk of je ergens anders je verdriet kwijt kan (yoga, tai-ji etc. ) en probeer goed voor jezelf te zorgen.
Advies over de katten. Ik vrees dat hij de verantwoordelijkheid ook hierin niet gaat nemen. En juist met de katten zou niet fair zijn om op je strepen te gaan staan. Want spelen en lief zijn voor ze is 1 ding, maar echt goed voor ze zorgen is totaal iets anders.
Met de katten moet je voor jezelf beslissen, wil en kan je ze houden of kan dat niet? Probeer bij een negatief antwoord mensen in je omgeving te vragen, vraag je dierenarts eens of hij/ zij iemand weet etc. Wees niet naïef, ik zou bijvoorbeeld mijn kat niet zo achterlaten....
Met zijn spullen en hoe hij je behandeld heeft en nu nog steeds behandeld, dat stemt me gewoon droevig. Ik vind het respectloos eerlijk gezegd.
Je hebt ook gelijk voor wat betreft verantwoordelijkheid nemen, goed voor ze zorgen.
Ik werk full time en heb 2 katten. Bijna volwassen zijn ze.
Ze zijn nu buiten en binnen.
En ik krijg liefde en aandacht van ze. En zij van mij.
Verder zijn ze zeer zelfstandig!
Het is totaal niet zielig.
Kan niet snappen als de katten zomaar in asiel komen, hoop niet.

Omtrent je relatie. Ik vind jullie allebei zwaar op de hand klinken. Het klonk alsof jij meer een moeder was.
Wellicht is het beter voor beide.
Sterkte.
COtweepuntnul schreef:
01-07-2019 21:58
Ja, dit. Hij heeft tijd genoeg gehad.

Doe gewoon alsof hij vertrokken is naar weetikwaar en nooit meer terugkomt en regel dan naar je eigen inzicht hoe je het wil regelen.
Eens . Ik zou geen dieren naar zo’n onverantwoordelijke man sturen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
01-07-2019 22:30
Omdat het met jou zo slecht gaat TO zou ik wel de schoonfamilie inschakelen. Zijn zus wil vast wel zijn dozen in bewaring houden.
Misschien maar doen inderdaad.
Zijn zus en moeder zijn erg lief en normaal en we zitten eigenlijk erg op één lijn.
Ik kreeg vanmiddag wel een hele scheldpartij over me heen, omdat ik hem gemaild had dat ik klaar ben met zijn gedrag en het via mijn schoonfamilie zou regelen.
Hij zegt dan echt de meest vreselijke dingen (hij wil gewoon niet dat zij dit weten, hij weet dat ze dan boos op hem worden en vinden dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen en zo niet met me om kan gaan. En zijn moeder is heilig voor hem).
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
01-07-2019 22:44
Eens . Ik zou geen dieren naar zo’n onverantwoordelijke man sturen.
:(
Walkie-talkie schreef:
01-07-2019 22:44
Misschien maar doen inderdaad.
Zijn zus en moeder zijn erg lief en normaal en we zitten eigenlijk erg op één lijn.
Ik kreeg vanmiddag wel een hele scheldpartij over me heen, omdat ik hem gemaild had dat ik klaar ben met zijn gedrag en het via mijn schoonfamilie zou regelen.
Hij zegt dan echt de meest vreselijke dingen (hij wil gewoon niet dat zij dit weten, hij weet dat ze dan boos op hem worden en vinden dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen en zo niet met me om kan gaan. En zijn moeder is heilig voor hem).
Oh, dan zou ik het zeker via zijn moeder regelen, dat helpt dan blijkbaar, en dan hoef jij hem niet meer te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ilovefairytales schreef:
01-07-2019 22:41
Ik werk full time en heb 2 katten. Bijna volwassen zijn ze.
Ze zijn nu buiten en binnen.
En ik krijg liefde en aandacht van ze. En zij van mij.
Verder zijn ze zeer zelfstandig!
Het is totaal niet zielig.
Kan niet snappen als de katten zomaar in asiel komen, hoop niet.

Omtrent je relatie. Ik vind jullie allebei zwaar op de hand klinken. Het klonk alsof jij meer een moeder was.
Wellicht is het beter voor beide.
Sterkte.
Dank voor je reactie.
Ik begrijp wat je zegt.
Het lijkt me een goed plan om de schoonfamilie in te schakelen als je inderdaad altijd goed met hun hebt kunnen communiceren. Hij schuift het nu helemaal op jou af en maakt alles jouw probleem. Misschien kunnen zij wel tot hem doordringen dat dat absurd is.
Walkie-talkie schreef:
01-07-2019 22:44
Misschien maar doen inderdaad.
Zijn zus en moeder zijn erg lief en normaal en we zitten eigenlijk erg op één lijn.
Ik kreeg vanmiddag wel een hele scheldpartij over me heen, omdat ik hem gemaild had dat ik klaar ben met zijn gedrag en het via mijn schoonfamilie zou regelen.
Hij zegt dan echt de meest vreselijke dingen (hij wil gewoon niet dat zij dit weten, hij weet dat ze dan boos op hem worden en vinden dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen en zo niet met me om kan gaan. En zijn moeder is heilig voor hem).
Een scheldpartij nog wel, TO ik hoop dat je weet dat je meer waard bent dan dit. Ik zou het niet meer willen en me er nog langer aan blootstellen. Je hebt het al tegen hem gezegd, nu moet je het doorzetten.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
01-07-2019 22:47
Oh, dan zou ik het zeker via zijn moeder regelen, dat helpt dan blijkbaar, en dan hoef jij hem niet meer te zien.
Ja, misschien toch maar doen.
Ik moet ook aan mezelf denken, heb al lang genoeg aan hem gedacht en rekening gehouden met hem.

Vind het ergens gewoon heel erg lullig: hij had nog nooit een vrouw meegenomen naar zijn familie. Bewust. En heeft hier ook heel lang mee gewacht. Ik weet dat ik hem hier ook mee beschadig.
En het blijft zíjn familie. Ik heb in feite alleen iets met hem te maken.

Het is meer dat hij totaal onredelijk en respectloos reageert en dat zijn moeder en zus de enigen zijn die tot hem doordringen en naar wie hij luistert.

En tja..... wanneer heeft hij rekening gehouden met mij of aan mij gedacht / voor mij gezorgd...
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
01-07-2019 22:48
Het lijkt me een goed plan om de schoonfamilie in te schakelen als je inderdaad altijd goed met hun hebt kunnen communiceren. Hij schuift het nu helemaal op jou af en maakt alles jouw probleem. Misschien kunnen zij wel tot hem doordringen dat dat absurd is.
Precies dit.
Hij schuift het inderdaad helemaal op mij af en maakt alles mijn probleem. Bizar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven