Schoonfamilie, irritaties lopen steeds hoger op

26-01-2020 19:06 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens eerder geschreven over de situatie met mijn schoonfamilie, en dan met name zwager en schoonzus.
Hoe zeer ik graag zou zien dat de situatie er beter op wordt, heb ik het idee dat we elkaar steeds minder begrijpen en de irritaties hoger oplopen.
Zij verwachten van alles van ons, en gaan er oprecht van uit dat die zaken prima te doen zijn.
Dat wij aangeven dat het ons niet lukt, omdat wij bijvoorbeeld veel meer uren werken en daarnaast minder te besteden hebben, wordt dan beantwoord met 'als het niet gaat gaat het niet', maar we worden vervolgens toch met een scheef oog aangekeken (schoonfamilie beaamt dit zelf ook). Zij zien verder niet wat wij wel allemaal doen voor schoonmoeder wanneer zij er niet zijn, en interpeteren informatie die ze krijgen verkeerd en geven er zo een eigen conclusie aan die niet strookt met de werkelijkheid.
Er is wederzijds misverstand en vandaag liep het erg hoog op. Zwager weet dan dingen heel mooi van zich af te praten, zegt tegen ons dat we hand in eigen boezem moeten steken, maar is hier zelf totaal niet mee bezig.
(Ik wil de voorgevallen situaties overigens best toelichten, maar de kern blijft altijd op bovenstaande terugkomen.)

Inmiddels ben ik zo ontzettend klaar met het feit dat zwager en schoonzus ons telkens om dingen vragen (die overigens ook nog eens in mijn ogen absurd zijn), en het zo duidelijk maken dat wij waardeloze (schoon)kinderen zijn als we niet doen wat zij vragen, dat ik er geen behoefte meer aan heb om elke keer op te komen draven voor familie bijeenkomsten.
Maar daar heb ik natuurlijk ook mijn man mee, en het laatste wat ik wil is dat dit tussen ons in komt te staan (al is man het 100% met mij eens, het moet natuurlijk toch pijnlijk voor hem zijn).
Nou, het van me afschrijven helpt al wat.
Wat zouden jullie doen? Blijven gaan en ze niks meer aan informatie geven (die ze vervolgens verkeerd verdraaien)? Of afstand nemen, ook al heb je uiteindelijk toch je man daarmee?
-
Phloxx schreef:
26-01-2020 21:15
Dit is letterlijk gezegd.
Ook dat we zelf moeten nadenken hoe we over komen en dat het aan hoe wij over komen ligt dat zij ons met een scheef oog aankijken. Dat we daarvoor hand in eigen boezem moeten steken. Ik vond het echt heel kwetsend, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een gevoelig watje ben dat snel van streek raakt.
'Oke dan. Dan is dat ook weer duidelijk.

Maar het blijft 100 euro, koffie?'
Leer NEE zeggen. En accepteer dat jullie niet hetzelfde denken. En zorg dat je niet in ingewikkelde situaties terecht komt, of communiceer van te voren duidelijk. Dus geen gezamenlijk cadeau óf van te voren aangeven dat jullie budget 100 euro is.

Doe wat je wilt doen bij je schoonmoeder, daar heb je schoonzus en zwager niet bij nodig. Ik zou dat contact op een laag pitje zetten en enkel duidelijk en zakelijk communiceren over noodzakelijke gebeurtenissen of hulp.
Alle reacties Link kopieren
Even een ander geluid. Zijn zwanger en schoonzus niet op zoek naar meer waardering van jullie? Dat ze graag erkenning willen voor wat ze allemaal wel niet doen voor je schoonmoeder? Misschien helpt het ook nog om dat gewoon te zeggen (boeiend dat je het niet meent....)
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
26-01-2020 21:11
Ik weet niet of ik sterk genoeg in mijn schoenen sta daarvoor maar ga het zeker proberen!
Ik voel me al snel verplicht tot uitleg maar ga het echt proberen niet meer te doen.
Top dat je dit zelf post want ik kreeg het gevoel al uit jouw reacties.
Dat je dingen uitlegt en dan begrip verwacht.

Terwijl mensen graag hun eigen standpunt vasthouden en al jouw informatie gebruiken om zichzelf sterker te zetten.
Want uiteindelijk had jij die winterjas niet eens nodig want het is een hele zachte winter geweest. En hop! Zo is jouw hoop op begrip ineens omgedraaid tot een stuk nutteloze overbodige geldverspilling.

Misschien kun je dit soort dingen eens oefenen, wellicht met je man. Klinkt gekunsteld, weet ik ook wel.
Je hebt al tips gekregen: Blijf dezelfde boodschap in andere vormen verpakken zonder nieuwe informatie te geven.
Dat is een hele goede.
Ik weet niet eens of ik dat zelf goed zou kunnen. Mijn antwoord zou eerder een vraag zijn, maar wel vrij aanvallend. Over dat jullie niet hebben helpen schilderen zou ik niet eens noemen dat ik aan schoonpa's bed heb gezeten. "Wanneer had ik dat moeten doen dan?" Echt, kom maar op. Maar dat is wel een vrij passief-aggressieve benadering.

Dus misschien is het toch beter om het gevoel te bevestigen en nooit nieuwe aangrijpingspunten te geven beter.
Volg ook eens nieuws en kranten: "Wij betreuren de ophef" "Wat jammer dat mensen zich zo voelen". Is dus met zeer veel nadruk géén sorry-ik-was-fout.
Bloedirritant en het geeft geen enkel aangrijpingspunt. Precies wat de schoonfamilie nodig heeft, lijkt mij.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Phloxx schreef:
26-01-2020 20:04
Schoonzus en zwager doen erg veel voor schoonmoeder, dus ik denk dat zij oprecht vinden dat de dingen die zij van ons vragen normaal vinden.
Schoonmoeder is overigens een hele lieve vrouw, ik wil haar geen verdriet doen met een familie ruzie.
Waarom moet er gewedijverd worden over de hoeveelheid die men voor de moeder doet?
Sowieso vind ik dat niet jouw zaak omdat het niet jouw moeder is. Maar je man mag ook wel wat haar op z'n tanden kweken en die zus op haar plaats zetten. Zou het contact met de schoonzus/zwager dan ook van jou uit stop zetten en je man de familietoestanden laten afhandelen. Ga alleen bij schoonmoeder op bezoek als die zus/zwager er niet zijn.

Als ik dit soort dingen hoor/lees dan ben ik wederom blij geen sibling te hebben. Dit soort verhalen hoor je helaas veel te vaak.
viva-amber schreef:
26-01-2020 20:07
Je hebt de neiging om veel te veel aan die mensen te vertellen en uit te leggen. Je bedelt om goedkeuring. Jullie zijn volwassen mensen. Alleen kinderen hebben voor elke scheet die ze laten de goedkeuring van hun ouders nodig.

Dus wil je die en die ophalen. Nee dat gaat niet. En niet nee want dan moet ik 3 uur omrijden met kerst terwijl ik die dag ook met de kat naar dierenarts moet dat kost al zo veel tijd en geld en ik moet mijn nieuwe winterjas van de stomerij halen, ....etc.

Je lokt zelf al die discussies uit door je niet stevig te gedragen. Nee is nee. Geen uitleg niets. Vinden ze het niet leuk laat dat gevoel dan bij hun. Ze zijn jou niet verplicht om het fijn te vinden dat jij nee zegt. De wereld vergaat niet wanneer je het oneens bent met elkaar.

Stoppen met lief gevonden willen worden. Jullie worden behandeld als kinderen omdat je je zo gedraagt.
Dit ja! Nee is gewoon nee. Je bent geen uitleg verschuldigd.

En ik zou ook accuut stoppen met gezamenlijke kado's en gewoon je eigen ding regelen.
Phloxx schreef:
26-01-2020 20:43


Ik heb echt woede in me dat zij ons zo durven neer te zetten als gierige luie mensen, en het zelf nog oprecht geloven.
Terwijl zij helemaal niks weten van onze situatie en wat wij allemaal wel voor schoonmoeder doen. En zwager totaal niet naar zichzelf kijkt, hoe hij schoonmoeder (te zwaar) belast met de zorg voor de kinderen, en schoonmoeder veel te lief is om dat ooit zelf aan te geven. Maar wel naar ons wijzen en dan ook nog durven zeggen, steek wel de hand in eigen boezem jongens.
Ik voel de woede gewoon weer opkomen. Pffffff.
Terecht dus dat zij veel meer klussen bij schoonmoeder doen als zij haar misbruiken als structurele kinderoppas!
Dus helemaal geen reden je schuldig te voelen dat jullie minder doen. Zij betalen op die manier in natura voor de oppasdienst. Aangezien jullie schoonmoeder niet belasten, ben je ook geen tegenprestatie schuldig.
Echt, zet het contact met die toxische mensen stop.
Phloxx schreef:
26-01-2020 20:55
Heb je daar praktische tips voor?
Als zij bijv zeggen: 'Dus je kan wel een nieuwe jas kopen en een duur huis, maar je hebt het niet voor je moeder over?'
Ik weet dan niet goed te reageren, behalve het complete uitleggen, wat ik eigenlijk niet eens wil doen maar toch doe.
Een jas lijkt me zinvoller dan een of ander overbodig sierraad (wat je schoonzus over een aantal jaar uit de erfenis inpikt voor zichzelf waarschijnlijk als zij het gaat uitzoeken/kopen)

Waar bemoeien die lui zich mee? Ik zou niet met zulke mensen willen omgaan. Ga gewoon lief met je schoonmoeder om, maar vermijd het contact met die zuigers.
redbulletje schreef:
26-01-2020 22:19
Dit ja! Nee is gewoon nee. Je bent geen uitleg verschuldigd.

En ik zou ook accuut stoppen met gezamenlijke kado's en gewoon je eigen ding regelen.
Ja, ik zou ook niet meer mee doen, je hebt al wat zelf gekocht. Klaar.
redbulletje schreef:
26-01-2020 22:29
Een jas lijkt me zinvoller dan een of ander overbodig sierraad (wat je schoonzus over een aantal jaar uit de erfenis inpikt voor zichzelf waarschijnlijk als zij het gaat uitzoeken/kopen)

Waar bemoeien die lui zich mee? Ik zou niet met zulke mensen willen omgaan. Ga gewoon lief met je schoonmoeder om, maar vermijd het contact met die zuigers.
Eens.
Phloxx schreef:
26-01-2020 21:15
Dit is letterlijk gezegd.
Ook dat we zelf moeten nadenken hoe we over komen en dat het aan hoe wij over komen ligt dat zij ons met een scheef oog aankijken. Dat we daarvoor hand in eigen boezem moeten steken. Ik vond het echt heel kwetsend, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een gevoelig watje ben dat snel van streek raakt.
Bemerkt je schoonmoeder helemaal niets van dat gestook en gedram van haar andere kind?
Kaaaaaaaatje schreef:
26-01-2020 21:51
Even een ander geluid. Zijn zwanger en schoonzus niet op zoek naar meer waardering van jullie? Dat ze graag erkenning willen voor wat ze allemaal wel niet doen voor je schoonmoeder? Misschien helpt het ook nog om dat gewoon te zeggen (boeiend dat je het niet meent....)
Waarom moet TO haar prijzen terwijl ze zelf die schoonmoeder belasten met hun kinderen? Ze mogen schoonmoeder op hun blote knietjes danken dat ze hen zoveel geld bespaart aan kinderopvang. Niet meer dan normaal dat zij dan klussen op zich nemen.
Luci_Morgenster schreef:
26-01-2020 22:29
Ja, ik zou ook niet meer mee doen, je hebt al wat zelf gekocht. Klaar.
Ik heb zoiets weleens meegemaakt in de vriendenkring. Ik deed niet mee en heb zelf iets gekocht. Ik werd vier jaar lang met de nek aangekeken op verjaardagen, jammer dan :-D
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
26-01-2020 21:16
Ik ga het advies van de anderen van harte nemen en ik hoef me niet uit te leggen tegenover jou.
Stop!
Dit is aggressief-defensief.

100x beter = 'jammer dat jij dit zo ervaart'
200 euro hebben wij niet te besteden aan het cadeau. Wij leggen graag 100 euro bij. Koffie?
En dan graag voor op de tong als volgende reactie: 'oh als het niet goed is doen wij zelf een cadeau wij hadden al wat in gedachten vóór jullie kwamen - doen we dat gewoon' (vertaling: Jammer van je dure cadeau maar als 100 niet genoeg is krijg je helemaal niks)
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-01-2020 22:33
Bemerkt je schoonmoeder helemaal niets van dat gestook en gedram van haar andere kind?
Bij het voorbeeld van de zolder wel, schoonvader heeft toen ingegrepen en daarmee was het klaar. Toen hij nog leefde gebeurde deze onzin echt niet. Sinds zijn overlijden gaat het van kwaad tot erger.
Ik weet niet wat moeder meekrijgt - ze heeft in ieder geval geen idee van de prijs van haar cadeau - maar zij is conflict vermijdend qua karakter dus ik denk dat zij zich compleet afzijdig houd.
-
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
26-01-2020 23:19
Stop!
Dit is aggressief-defensief.

100x beter = 'jammer dat jij dit zo ervaart'



En dan graag voor op de tong als volgende reactie: 'oh als het niet goed is doen wij zelf een cadeau wij hadden al wat in gedachten vóór jullie kwamen - doen we dat gewoon' (vertaling: Jammer van je dure cadeau maar als 100 niet genoeg is krijg je helemaal niks)
Goede tip dat laatste, en ook je andere post, dank!
-
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je meer op zijn moeder lijkt dan je denkt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Phloxx schreef:
26-01-2020 23:36
Bij het voorbeeld van de zolder wel, schoonvader heeft toen ingegrepen en daarmee was het klaar. Toen hij nog leefde gebeurde deze onzin echt niet. Sinds zijn overlijden gaat het van kwaad tot erger.
Ik weet niet wat moeder meekrijgt - ze heeft in ieder geval geen idee van de prijs van haar cadeau - maar zij is conflict vermijdend qua karakter dus ik denk dat zij zich compleet afzijdig houd.
Als ze het in elk geval maar begrijpt. Dan stoppen jullie beiden met praten over de andere sibling en hebben het gezellig met schoonma als je met haar afspreekt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-01-2020 22:37
Waarom moet TO haar prijzen terwijl ze zelf die schoonmoeder belasten met hun kinderen? Ze mogen schoonmoeder op hun blote knietjes danken dat ze hen zoveel geld bespaart aan kinderopvang. Niet meer dan normaal dat zij dan klussen op zich nemen.
Ik zeg niet dat ze moet prijzen, ik vraag TO of ze het gevoel heeft dat schoonzus en zwager graag meer waardering zouden krijgen voor wat ze wel doen. Boeiend of dat wel of niet terecht is. Als je de sfeer kunt verbeteren door af en toe te zeggen dat je zo blij bent dat ze de zolder aanpakken dan lijkt me dat een prima iets om te doen.
Kaaaaaaaatje schreef:
27-01-2020 09:27
Ik zeg niet dat ze moet prijzen, ik vraag TO of ze het gevoel heeft dat schoonzus en zwager graag meer waardering zouden krijgen voor wat ze wel doen. Boeiend of dat wel of niet terecht is. Als je de sfeer kunt verbeteren door af en toe te zeggen dat je zo blij bent dat ze de zolder aanpakken dan lijkt me dat een prima iets om te doen.
Dan zou ik het eerder over de structurele belasting van schoonma hebben doordat ze haar als kinderdump gebruiken en dat het niet meer dan terecht is dat zij nu een grote klus voor haar doen. Die zolder zien ze vast voor zich als logeerkamer waar ze hun kids nog vaak hopen te kunnen dumpen terwijl ze zelf op stap gaan ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie sowieso niet in waarom ze waardering van TO en haar man willen omdat ze de zolder van schoonmoeder opknappen. Als ze daar blij van worden, prima, dan zou ik af en toe iets zeggen over hoe mooi de zolder wordt, maar in feite is het toch iets tussen schoonzus en zwager en schoonmoeder?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
TO, vind jij je zwager en schoonzus aardig? Nee? Waarom zouden zij jou dan wel aardig moeten vinden? Ik heb liever dat aardige mensen mij aardig vinden dan mensen die ik zelf stom vind. Niemand wordt door iedereen aardig gevonden, dat kan gewoon niet. Dus hoef je ook niet je best te doen om door werkelijk iedereen aardig gevonden te worden.
Het is prima als mensen neutraal over je denken. En neutraal bereik je door vriendelijk maar beslist te blijven. Zoals Lemoos dus beschrijft. Leer 'Nee' te zeggen zonder uitleg, want iedere uitleg is een 'maar' waar de ander iets tegenin kan brengen. 'Nee het gaat niet', 'nee dat doen we niet', 'nee, dit is het en meer niet' is al uitleg genoeg (alleen maar 'nee' is nog beter).

Ik was ook altijd een pleaser, en ik merk nu ik vaker gewoon vriendelijk en betrokken nee zeg (het spijt me, wat rot voor je, maar nee, het gaat niet) mensen mij niet perse stom vinden. Ik vind andere mensen die nee zeggen ook niet per definitie stom.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-01-2020 02:15
Ik denk dat je meer op zijn moeder lijkt dan je denkt.
Dat valt opzich wel mee, het klopt dat ik me snel aantrek wat mensen van mij vinden, maar ik kan behoorlijk pittig uit de hoek komen.
Zwager ging me gisteren ook echt even een paar stappen te ver en heb toen wel aangegeven dat hij ver over de grens ging en dat het hem geen reet aanging of ik wel of niet winterjassen koop.
Dat is dan ook meteen een ander probleem, ik ben niet zo goed in rustig uitleggen wat ik vind of voel. Ik blijf heel lang stil en dan opeens ontplof ik. Maar heb hier daar wel goede tips voor gehad die ik zeker ga toepassen.
-
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
27-01-2020 09:27
Ik zeg niet dat ze moet prijzen, ik vraag TO of ze het gevoel heeft dat schoonzus en zwager graag meer waardering zouden krijgen voor wat ze wel doen. Boeiend of dat wel of niet terecht is. Als je de sfeer kunt verbeteren door af en toe te zeggen dat je zo blij bent dat ze de zolder aanpakken dan lijkt me dat een prima iets om te doen.
Wij hebben meerdere malen naar schoonzus en zwager toe benoemd hoe mooi de zolder is geworden, en dat we het waarderen dat ze zoveel voor schoonmoeder doen, want dat is ook gewoon zo.
-
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-01-2020 09:55
TO, vind jij je zwager en schoonzus aardig? Nee? Waarom zouden zij jou dan wel aardig moeten vinden? Ik heb liever dat aardige mensen mij aardig vinden dan mensen die ik zelf stom vind. Niemand wordt door iedereen aardig gevonden, dat kan gewoon niet. Dus hoef je ook niet je best te doen om door werkelijk iedereen aardig gevonden te worden.
Het is prima als mensen neutraal over je denken. En neutraal bereik je door vriendelijk maar beslist te blijven. Zoals Lemoos dus beschrijft. Leer 'Nee' te zeggen zonder uitleg, want iedere uitleg is een 'maar' waar de ander iets tegenin kan brengen. 'Nee het gaat niet', 'nee dat doen we niet', 'nee, dit is het en meer niet' is al uitleg genoeg (alleen maar 'nee' is nog beter).

Ik was ook altijd een pleaser, en ik merk nu ik vaker gewoon vriendelijk en betrokken nee zeg (het spijt me, wat rot voor je, maar nee, het gaat niet) mensen mij niet perse stom vinden. Ik vind andere mensen die nee zeggen ook niet per definitie stom.
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik ga het echt proberen meer toe te passen.

Dan nu een andere vraag. Volgende week is de verjaardag van schoonmoeder. Ik heb gisteren eigenlijk besloten dat ik even genoeg heb van schoonfamilie en we hebben samen besloten minder langs te gaan en met name niks meer met ze te delen wat ze als ammunitie kunnen gebruiken. Ik ben er echt heel erg klaar mee na alle beschuldigingen gisteren. Maar als ik niet ga voelt kinderachtig. (Man gaat sowieso, en terecht.) Wat vinden jullie?
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven