Schoonfamilie, irritaties lopen steeds hoger op

26-01-2020 19:06 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens eerder geschreven over de situatie met mijn schoonfamilie, en dan met name zwager en schoonzus.
Hoe zeer ik graag zou zien dat de situatie er beter op wordt, heb ik het idee dat we elkaar steeds minder begrijpen en de irritaties hoger oplopen.
Zij verwachten van alles van ons, en gaan er oprecht van uit dat die zaken prima te doen zijn.
Dat wij aangeven dat het ons niet lukt, omdat wij bijvoorbeeld veel meer uren werken en daarnaast minder te besteden hebben, wordt dan beantwoord met 'als het niet gaat gaat het niet', maar we worden vervolgens toch met een scheef oog aangekeken (schoonfamilie beaamt dit zelf ook). Zij zien verder niet wat wij wel allemaal doen voor schoonmoeder wanneer zij er niet zijn, en interpeteren informatie die ze krijgen verkeerd en geven er zo een eigen conclusie aan die niet strookt met de werkelijkheid.
Er is wederzijds misverstand en vandaag liep het erg hoog op. Zwager weet dan dingen heel mooi van zich af te praten, zegt tegen ons dat we hand in eigen boezem moeten steken, maar is hier zelf totaal niet mee bezig.
(Ik wil de voorgevallen situaties overigens best toelichten, maar de kern blijft altijd op bovenstaande terugkomen.)

Inmiddels ben ik zo ontzettend klaar met het feit dat zwager en schoonzus ons telkens om dingen vragen (die overigens ook nog eens in mijn ogen absurd zijn), en het zo duidelijk maken dat wij waardeloze (schoon)kinderen zijn als we niet doen wat zij vragen, dat ik er geen behoefte meer aan heb om elke keer op te komen draven voor familie bijeenkomsten.
Maar daar heb ik natuurlijk ook mijn man mee, en het laatste wat ik wil is dat dit tussen ons in komt te staan (al is man het 100% met mij eens, het moet natuurlijk toch pijnlijk voor hem zijn).
Nou, het van me afschrijven helpt al wat.
Wat zouden jullie doen? Blijven gaan en ze niks meer aan informatie geven (die ze vervolgens verkeerd verdraaien)? Of afstand nemen, ook al heb je uiteindelijk toch je man daarmee?
-
Phloxx schreef:
27-01-2020 10:04
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik ga het echt proberen meer toe te passen.

Dan nu een andere vraag. Volgende week is de verjaardag van schoonmoeder. Ik heb gisteren eigenlijk besloten dat ik even genoeg heb van schoonfamilie en we hebben samen besloten minder langs te gaan en met name niks meer met ze te delen wat ze als ammunitie kunnen gebruiken. Ik ben er echt heel erg klaar mee na alle beschuldigingen gisteren. Maar als ik niet ga voelt kinderachtig. (Man gaat sowieso, en terecht.) Wat vinden jullie?

Ik zou migraine hebben denk ik volgende week. Even een keertje overslaan als afkoeling is niet verkeerd.
Phloxx schreef:
27-01-2020 10:04
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik ga het echt proberen meer toe te passen.

Dan nu een andere vraag. Volgende week is de verjaardag van schoonmoeder. Ik heb gisteren eigenlijk besloten dat ik even genoeg heb van schoonfamilie en we hebben samen besloten minder langs te gaan en met name niks meer met ze te delen wat ze als ammunitie kunnen gebruiken. Ik ben er echt heel erg klaar mee na alle beschuldigingen gisteren. Maar als ik niet ga voelt kinderachtig. (Man gaat sowieso, en terecht.) Wat vinden jullie?
Gelijk heb je!
Ik zou overigens niet op de familieverjaardag zelf gaan maar een dag afspreken dat jullie schoonma ophalen om lekker ergens uit eten te gaan.
Phloxx schreef:
27-01-2020 10:04
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik ga het echt proberen meer toe te passen.

Dan nu een andere vraag. Volgende week is de verjaardag van schoonmoeder. Ik heb gisteren eigenlijk besloten dat ik even genoeg heb van schoonfamilie en we hebben samen besloten minder langs te gaan en met name niks meer met ze te delen wat ze als ammunitie kunnen gebruiken. Ik ben er echt heel erg klaar mee na alle beschuldigingen gisteren. Maar als ik niet ga voelt kinderachtig. (Man gaat sowieso, en terecht.) Wat vinden jullie?

Gewoon deze keer gaan. Misschien niet te lang. Schoonmoeder verdient geen straf voor haar schoonzoon toch? Of griepje veinzen. Maar alleen als man dat kan 'liegen'.


Ze daarbuiten gewoon wat minder treffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk geregeld weekend, dus het is heel plausibel dat ik onverwachts een shift bij moet draaien. Misschien doe ik dat zelfs wel, ben ik er meteen vanaf en is het nog waar ook.
-
Phloxx schreef:
27-01-2020 10:10
Ik werk geregeld weekend, dus het is heel plausibel dat ik onverwachts een shift bij moet draaien. Misschien doe ik dat zelfs wel, ben ik er meteen vanaf en is het nog waar ook.
Dan zou ik dat doen. Je moet invallen ofzo. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou of gaan en dan het gesprek heel erg op de vlakte houden, het meteen afkappen zodra ze weer over je grens gaan en afspreken dat je samen weggaat op het moment dat één van jullie het zat is, of hem alleen laten gaan en voor deze keer een smoes verzinnen, met het voornemen dat je je in de tussentijd (dus voor de volgende verjaardag) meer probeert te wapenen tegen hun opmerkingen. Maar daar hoort dan ook bij dat er tussen je eigen oren iets verandert, want je láát je dat schuldgevoel ook wel aanpraten ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Of gewoon gaan.

Je schrijft ook dit:
Zwager ging me gisteren ook echt even een paar stappen te ver en heb toen wel aangegeven dat hij ver over de grens ging en dat het hem geen reet aanging of ik wel of niet winterjassen koop.
[...] Ik blijf heel lang stil en dan opeens ontplof ik.
Dat is cool, je hebt het dus wel in je om assertief uit de hoek te komen. Als je je mentaal voorbereidt kun je dat op die verjaardag ook prima doen. Je kunt het dan ook iets éérder en iets minder fel doen, dus niet meebuigen tot je emoties het overnemen. Je kunt dit gevoel gewoon bewust oproepen en dan is die verjaardag een goede oefening.

Je kunt bv ook heel rustig en beslist zeggen dat het niemand iets aangaat hoeveel winterjassen je koopt - hele goeie!!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
De verjaardag van je schoonmoeder overslaan die net weduwe is, omdat jij niet tegen je zwager op kunt, vind ik wel een beetje stom.

Je bent arts notabene. Je zal nog heeel veel karakters in emotionele staat tegenkomen die jou tegen de haren in gaan strijken.

Zíj zijn onbeschoft, maar jij mist ook de skills om hier normaal mee om te gaan.
Je vindt je schoonmoeder een lieverd las ik toch ? Dan zou dat voor mij de doorslag geven. Je gaat dan alleen voor haar. Probeer je van tevoren niet te druk te maken over wat je zwager en consorten zouden kunnen gaan zeggen. Het gaat in het echt toch altijd anders. Ik zou wél een briefje maken met de onliners van Lemoos en dat in je achterzak steken, kun je tussendoor op het toilet nog even oefenen :-D
Alle reacties Link kopieren
Een verzonnen plotselinge verandering van rooster is nog steeds een vorm van maar blijven uitleggen met risico dat je straks naast een zeur ook nog onbetrouwbaar bent. Mijn God, je gaat toch niet extra werken om aan schoonfam te ontkomen? Houd dit gedrag 10 jaar vol en het is een enkeltje burn-out omdat je nooit nee zegt of ik kan niet.

Waarom gaat je vriend niet alleen en zegt hij niet meer dan P kon niet vandaag punt.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-01-2020 14:28
25.18% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
27-01-2020 10:00
Dat valt opzich wel mee, het klopt dat ik me snel aantrek wat mensen van mij vinden, maar ik kan behoorlijk pittig uit de hoek komen.
Zwager ging me gisteren ook echt even een paar stappen te ver en heb toen wel aangegeven dat hij ver over de grens ging en dat het hem geen reet aanging of ik wel of niet winterjassen koop.
Dat is dan ook meteen een ander probleem, ik ben niet zo goed in rustig uitleggen wat ik vind of voel. Ik blijf heel lang stil en dan opeens ontplof ik. Maar heb hier daar wel goede tips voor gehad die ik zeker ga toepassen.
En je bent conflict vermijdend. Je verzint zelfs hele scenario's om niet gewoon nee te hoe een zeggen. Je investeert veel in de drama's van andere mensen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-01-2020 11:29
De verjaardag van je schoonmoeder overslaan die net weduwe is, omdat jij niet tegen je zwager op kunt, vind ik wel een beetje stom.

Je bent arts notabene. Je zal nog heeel veel karakters in emotionele staat tegenkomen die jou tegen de haren in gaan strijken.

Zíj zijn onbeschoft, maar jij mist ook de skills om hier normaal mee om te gaan.
Nou, inderdaad, kom op zeg!
Sneu voor je schoonmoeder, die wordt dan de dupe ervan. Niet oké.
Francien2019 schreef:
27-01-2020 12:08
Je vindt je schoonmoeder een lieverd las ik toch ? Dan zou dat voor mij de doorslag geven. Je gaat dan alleen voor haar. Probeer je van tevoren niet te druk te maken over wat je zwager en consorten zouden kunnen gaan zeggen. Het gaat in het echt toch altijd anders. Ik zou wél een briefje maken met de onliners van Lemoos en dat in je achterzak steken, kun je tussendoor op het toilet nog even oefenen :-D
Evengoed kunnen zij en haar man dan een andere dag gaan en qualitytime met schoonmoeder hebben ipv tussen die stokende draken te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
De meningen variëren hier, merk ik, in het wel of niet gaan.
-
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-01-2020 11:29
De verjaardag van je schoonmoeder overslaan die net weduwe is, omdat jij niet tegen je zwager op kunt, vind ik wel een beetje stom.

Je bent arts notabene. Je zal nog heeel veel karakters in emotionele staat tegenkomen die jou tegen de haren in gaan strijken.

Zíj zijn onbeschoft, maar jij mist ook de skills om hier normaal mee om te gaan.
Ben het met je eens dat ik het wat rot vind voor schoonmoeder.
Er zit echt een mijlenver verschil tussen mensen op de werkvloer en mensen in de familiesfeer.
Bovendien kan ik niet zo veel met 'je mist de skills', draag dan opbouwende feedback aan aub. Iets wat ik kan gebruiken.
phloxx wijzigde dit bericht op 27-01-2020 15:08
4.73% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 15:01
Evengoed kunnen zij en haar man dan een andere dag gaan en qualitytime met schoonmoeder hebben ipv tussen die stokende draken te gaan zitten.
Kan ook!
Maar je zult je denk ik toch moeten leren wapenen (verbaal en emotioneel) tegen die zuigende familieleden.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
27-01-2020 15:08
Kan ook!
Maar je zult je denk ik toch moeten leren wapenen (verbaal en emotioneel) tegen die zuigende familieleden.
Ja klopt hoor, ga er ook mee aan de slag. Maar dat gaat natuurlijk in stappen. (Al had ik het liever in eens haha)
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
27-01-2020 15:06
De meningen variëren hier, merk ik, in het wel of niet gaan.
Ja, met een beetje pech 'moet' je ook nog met ons rekening houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
27-01-2020 15:11
Ja klopt hoor, ga er ook mee aan de slag. Maar dat gaat natuurlijk in stappen. (Al had ik het liever in eens haha)
Gewoon doen, dat leert het snelst!
Phloxx schreef:
27-01-2020 15:11
Ja klopt hoor, ga er ook mee aan de slag. Maar dat gaat natuurlijk in stappen. (Al had ik het liever in eens haha)
Ineens is beter. Je kunt maar duidelijk zijn.
Als jullie een nieuwe routine opbouwen met schoonmoeder buiten dat trolkoppel om hoef je ook minder bang te zijn dat schoonma dingen gaat voorstellen als weekendjes weg met de hele familie bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Toch denk ik dat Kaaaaatje wel een punt heeft. Je openingspost gaat over wat jullie allemaal doen en wat niet gezien wordt en dat voelt naar. Dat geldt voor hun net zo.

Ik zou er dan ook op die manier mee omgaan: waardering uitspreken voor wat ze doen en de aandacht op hun gericht laten.

Geef je geen weerstand, dan kan er ook geen strijd ontstaan. Een verbale ‘aanval’ kan zo in het luchtledige oplossen, want je gaat er niet tegenin. Dat is niet makkelijk.

Mensen vertellen graag, mijn tactiek zou zijn om vragen te blijven stellen en waardering te geven daar waar het kan. Afleiden naar zichzelf werkt meestal goed. Geef zelf vooral geen antwoord op vragen als je dat niet wilt, zoals meerdere mensen al aangeven. Blijf stevig bij jezelf en zacht naar de ander.
mermedina wijzigde dit bericht op 27-01-2020 21:52
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Merdina zegt en wanneer je je gedwongen voelt om ja te zeggen of om een antwoord te geven dan kun je ook tijd winnen door bijv te zeggen: ik weet het nog niet, ik zal er over nadenken, ik kom er nog op terug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou wel gaan, voor je schoonmoeder, al was het maar 1 á 2 uur. Extra gaan werken om die mensen te ontlopen; je geeft hen wel erg veel macht. Probeer ze niet zo belangrijk te maken. Je gaat ze hoe dan ook nog een heel lange tijd tegenkomen. Kun je gelijk de tips die hier gegeven zijn oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben schoonzus en zwager een ander opleidingsniveau? Ze hebben een broer als arts, waar ouders waarschijnlijk heel trots op zijn. Misschien een reden waarom ze zoveel voor moeder doen, ze willen ook “ meetellen”
Iets soortgelijks was in mijn omgeving het geval. De ouders waren trots op alle kinderen maar toch ....

En wat betreft de verjaardag: het gaat toch om de jarige? Kun je je eigen gevoelens even op zij zetten en een “ Teflon” houding aan nemen?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-01-2020 11:29
De verjaardag van je schoonmoeder overslaan die net weduwe is, omdat jij niet tegen je zwager op kunt, vind ik wel een beetje stom.

Je bent arts notabene. Je zal nog heeel veel karakters in emotionele staat tegenkomen die jou tegen de haren in gaan strijken.

Zíj zijn onbeschoft, maar jij mist ook de skills om hier normaal mee om te gaan.
Hier zit wellicht ook iets: je hebt ongetwijfeld tijdens je opleiding een houding aangeleerd om als arts te communiceren.
Dit gaat allemaal over een privee-situatie, dit is je eigen terrein en je mag daarin wat strikter je grenzen aangeven.
Hier maakt het niet uit wat je beroep is, je hebt als persoon recht op privacy en respect.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven