Schoonmoeder beheert geld van vriend

13-07-2018 21:31 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Mijn schoonmoeder beheert geld van mijn vriend. Dit omdat hij het zelf niet kan. Hier heb ik ook begrip voor en snap ik ook. Alleen nu is het moment er gekomen dat we samenwonen, tot nu toe heeft mijn schoonmoeder dus inzage in alle financiën ook van ons huis omdat zij de financiën doet. Alleen ik vind het toch niet prettig omdat ik geen problemen heb met financiën doen. Alleen we willen een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten. Hier heeft mijn schoonmoeder dus ook inzage in. En dat heb ik liever niet want ik vind mijn dingen toch privé en wil het zelf regelen, alleen schoonmoeder wil inzage blijven houden en financiën doen, mijn vriend heeft liever ook dat zij zijn gedeelte doet alleen dit is nu ons gedeelte zeg maar. Iemand een idee wat mijn schoonmoeder zijn rechten zijn mag zij zomaar bij de gezamenlijke rekening omdat zij de financiën beheert? Ookal beheert ze niet die van mij ?
Tickel schreef:
13-07-2018 21:56
Gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke lasten. De rest hou je op een eigen rekening en hij ook.
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-07-2018 21:32
Je vriend is zwakbegaafd?


Hij werkt bij Brownies & downieS
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft geen schulden etc. En het geld wat hij 'krijgt' kan hij ook nu prima mee omgaan. Eerder toen hij net 18 werd niet.( voor dat hij met mij had) op het moment dat hij echt alles zelf zou moeten doen zal het misgaan, volgens hun. Niet omdat hij zwakbegaafd is etc. Maar omdat hij qua financiën gewoon totaal niets af weet ze hebben geprobeerd het hem te leren maar zonder succes. en hij iemand nodig heeft die hier toe zich op heeft. En dat zijn moeder de financiën doet is voor mijn tijd al officieel vastgelegd. En de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten zou ze dus gewoon op kunnen meekijken.
Alle reacties Link kopieren
Serieus officieel vastgelegd?
Wat is daar dan de reden voor?
Wat vindt je vriend hier zelf van?

Raar verhaal hoor, dit...
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Toen hij 18 werd kon hij niet met geld omgaan, toen hebben ze het dus officieel zo geregeld. Nu is hij 25 en kan hij prima met geld omgaan. Alleen is hem wat de rest betreft dus niks geleerd ( zou hij niet kunnen)want er komt ietsmeer bijkijken dan niet al je geld uitgeven aan onzin. hij krijgt nu nog gewoon geld om van te leven zeg maar, hier kan hij nu gewoon goed mee omgaan. Toen niet. Mijn vriend vind het ook prima zo dat zij het doet. Alleen nu word het dus iets ingewikkelder
Wat is officieel vastgelegd? Bij de bank of bij de rechtbank?

Want bij de rechtbank, dan blijf je met haar van doen houden.
Zaak voor jou om eerst eens flink achter je oren te krabben of je zin hebt in een vriend die niets van financiën weet en zijn moeder die dit voor hem doet.
Alle reacties Link kopieren
Officieel vastleggen kan alleen als daar echt een hele goede reden voor is, zoals bijv. een mentale handicap of een chronische psychische aandoening.
Blondy08 schreef:
13-07-2018 22:30
Toen hij 18 werd kon hij niet met geld omgaan, toen hebben ze het dus officieel zo geregeld. Nu is hij 25 en kan hij prima met geld omgaan. Alleen is hem wat de rest betreft dus niks geleerd ( zou hij niet kunnen)want er komt ietsmeer bijkijken dan niet al je geld uitgeven aan onzin. hij krijgt nu nog gewoon geld om van te leven zeg maar, hier kan hij nu gewoon goed mee omgaan. Toen niet. Mijn vriend vind het ook prima zo dat zij het doet. Alleen nu word het dus iets ingewikkelder

Hier snap ik niets van. Hij maakte er een rommeltje van rond zijn 18e, dat kan. Nu is hij 25 en kan hij wel met geld omgaan. Maar toch ook niet, want hem is "wat de rest betreft niets geleerd en er komt iets meer bij kijken"... Wat is er zo ingewikkeld dan dat hij nu niet gewoon zijn eigen rekening kan beheren? Wat is er zo moeilijk aan samen de vaste lasten delen, en daarnaast nog gewoon geld hebben om van te leven, zoals hij nu ook heeft? Wat snapt/kan hij niet? En is het niet de HOOGSTE tijd omdat heel snel te gaan leren dan? Wát onaantrekkelijk dit zeg....
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
13-07-2018 22:16


Hij werkt bij Brownies & downieS
Ah leuk, een collega van mijn zoon!

Bedoelde je dit lullig?
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat vriend dit wel prima vind zegt toch genoeg. Hij vind het geen prioriteit om met jou een volwassen financieel huishouden te voeren. Bij mij zou het daar stoppen, samenwonen, no way. Niet totdat vriend inziet dat jullie gezamenlijk de financien moeten doen en niet dat hij gepamperd wordt door zn mammie. Wat mij betreft zegt dit héél véél over zijn karakter. Ik zou er mn vingers niet aan willen branden.
Alle reacties Link kopieren
Als de moeder officieel is aangesteld als zijn financieel beheerder, dan zal het een kwestie zijn van “niet kunnen” i.p.v. “niet willen”. Ik vind het echt niet nodig om iemand daar zo op aan te vallen of zelfs
volledig als partner op af te schrijven. Ook mensen die financiën echt niet snappen, kunnen daarnaast evengoed nog gewoon hele lieve, goede en fijne partners zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat hij wel heeft is een leerprobleem, kan moeilijk leren en ook op praktijkschool etc gezeten. Theorie is hij dus heel slecht in.

En ik vind het wel heel makkelijk gezegd om hem te dumpen alleen omdat hij financiën niet zelf doet. Hij kan wel zeggen ik neem het over, maar hij kan en weet dus gewoon niks.
Wil jij het van zijn moeder overnemen?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
13-07-2018 22:40
Ah leuk, een collega van mijn zoon!

Bedoelde je dit lullig?



Niet lullig bedoeld, zoals TO het omschreef leek het mij wel mogelijk :)
Alle reacties Link kopieren
Blondy08 schreef:
13-07-2018 22:30
Toen hij 18 werd kon hij niet met geld omgaan, toen hebben ze het dus officieel zo geregeld. Nu is hij 25 en kan hij prima met geld omgaan. Alleen is hem wat de rest betreft dus niks geleerd ( zou hij niet kunnen)want er komt ietsmeer bijkijken dan niet al je geld uitgeven aan onzin. hij krijgt nu nog gewoon geld om van te leven zeg maar, hier kan hij nu gewoon goed mee omgaan. Toen niet. Mijn vriend vind het ook prima zo dat zij het doet. Alleen nu word het dus iets ingewikkelder
Vraag hem eens tot welke leeftijd hij van plan is dit door zijn moeder te laten regelen?
En een gezamenlijke rekening kunnen jullie openen zonder dat schoonmoeder er inzicht in heeft. Ze hoeft alleen zijn bijdrage over te maken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Blondy08 schreef:
13-07-2018 23:02
Wat hij wel heeft is een leerprobleem, kan moeilijk leren en ook op praktijkschool etc gezeten. Theorie is hij dus heel slecht in.

En ik vind het wel heel makkelijk gezegd om hem te dumpen alleen omdat hij financiën niet zelf doet. Hij kan wel zeggen ik neem het over, maar hij kan en weet dus gewoon niks.
Schoonmoeder heeft op dat vlak heel wat steken laten vallen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Blondy08 schreef:
13-07-2018 23:02
Wat hij wel heeft is een leerprobleem, kan moeilijk leren en ook op praktijkschool etc gezeten. Theorie is hij dus heel slecht in.

En ik vind het wel heel makkelijk gezegd om hem te dumpen alleen omdat hij financiën niet zelf doet. Hij kan wel zeggen ik neem het over, maar hij kan en weet dus gewoon niks.
Wat kan hij wél?!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
13-07-2018 22:55
Als de moeder officieel is aangesteld als zijn financieel beheerder, dan zal het een kwestie zijn van “niet kunnen” i.p.v. “niet willen”. Ik vind het echt niet nodig om iemand daar zo op aan te vallen of zelfs
volledig als partner op af te schrijven. Ook mensen die financiën echt niet snappen, kunnen daarnaast evengoed nog gewoon hele lieve, goede en fijne partners zijn.
Inderdaad, waarschijnlijk kan hij ook gewoon niet. Voor derest is er niks aan de hand.

Alleen word het nu dus lastiger wil en mag ik alles wel van hem overnemen, en snap ook dat mijn vriend en schoonmoeder dat moeilijk zouden vinden om het 'af' te staan. En hoeft mij ook niet ik wil alleen alleen dat alles privé blijft wat ookmet mij te maken heeft, wat dus moeilijk is want mijn vriend doet zijn financiën niet zelf
Blondy08 schreef:
13-07-2018 23:02
Wat hij wel heeft is een leerprobleem, kan moeilijk leren en ook op praktijkschool etc gezeten. Theorie is hij dus heel slecht in.

En ik vind het wel heel makkelijk gezegd om hem te dumpen alleen omdat hij financiën niet zelf doet. Hij kan wel zeggen ik neem het over, maar hij kan en weet dus gewoon niks.
Maar op deze manier weet hij dat op zn 50e nóg niet!

Toch hartstikke onaantrekkelijk? Wil hij ooit vader worden?
Alle reacties Link kopieren
.
Laat moeder zijn maandelijks deel van de vaste lasten op jouw rekening storten zodat jij het vanaf daar kan overnemen. Dan hoeft ze zich verder nergens mee te bemoeien.
En na verloop van tijd kan je je vriend nog eens aangeven dat jij het best wilt overnemen, dat dat wel hoort bij een volwassen relatie.
Alle reacties Link kopieren
Maar dit kan toch nooit een gelijkwaardige relatie worden zo? Alsof je het zakgeld van je kind regelt.

Met 25 moet je dit gewoon kunnen. Hoe uit zich dit in de praktijk dan?
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
13-07-2018 23:13
Maar op deze manier weet hij dat op zn 50e nóg niet!

Toch hartstikke onaantrekkelijk? Wil hij ooit vader worden?
Niet iedereen lukt het om zijn financiën zelf te doen. Voor sommige is het hartstikke makkelijk. Voor hem niet. Dit maakt hem toch geen slechtere partner en/of vader.
Blondy08 schreef:
13-07-2018 23:02
Wat hij wel heeft is een leerprobleem, kan moeilijk leren en ook op praktijkschool etc gezeten. Theorie is hij dus heel slecht in.

En ik vind het wel heel makkelijk gezegd om hem te dumpen alleen omdat hij financiën niet zelf doet. Hij kan wel zeggen ik neem het over, maar hij kan en weet dus gewoon niks.
Je zegt dat ze ook automatisch inzage heeft in de gezamenlijke rekening van jullie samen. Dat kan alleen bij beschermingsbewind. Bij een gewone bankvolmacht moet deze voor elke nieuwe rekening apart aangevraagd.

Daarbij kun je, als moeder de bewindvoerder is, niet zomaar het overnemen, grote uitgaven doen en moeten de uitgaven jaarlijks door zijn moeder aan de rechtbank worden verantwoord.

Dus even heel goed en duidelijk;
Op welke manier zijn de financiële zaken nu geregeld?
Blondy08 schreef:
13-07-2018 23:18
Niet iedereen lukt het om zijn financiën zelf te doen. Voor sommige is het hartstikke makkelijk. Voor hem niet. Dit maakt hem toch geen slechtere partner en/of vader.
Toch wel, jullie zijn namelijk niet gelijkwaardig aan elkaar. Omgaan met geld is een basisvaardigheid die je als volwassene onder de knie moet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven