Schoonmoeder bemoeit zich met mijn kind..

16-02-2009 14:35 374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik hier goed ben maar zal in het kort uitleggen waar ik mee zit. Wij hebben sinds kort een leuk kleintje, is een maand te vroeg geboren en was ook nog eens veel te klein. Hij heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen maar gelukkig gaat nu alles prima!

Maar nu het probleem waar ik mee zit en niet weet hoe ik het aan moet pakken. Mijn schoonmoeder.. Sinds mijn zoontje uit het ziekenhuis is vraagt ze steeds dezelfde dingen elke keer als ik ze zie..wanneer mag ie nar buiten?? En, ben je al gaan wandelen? Echt ik overdrijf het niet, ze vraagt dit elke keer als we ze zien weer.

En dit terwijl ons als advies is gegeven het heel rustig aan te doen met Jesse omdat ie al zoveel heeft meegemaakt en een andere start heeft gehad. Dit hebben we onze schoonmoeder ook al diverse keren uitgelegd.. Maar het dringt niet door denk ik.

En het ergste is ook nog dat mijn man ook nog partij voor haar kiest steeds(ik mag niks zeggen over zijn moeder)

Nu zijn we eindelijk even langs geweest bij haar met Jesse.

Zegt ze ineens: Ik zal maar eens vaker langs komen bij jullie anders word hij nog eenkennig!! Nu, ik was echt woest!!

Snapt ze het nu echt niet?? Ze kan nog genoeg van Jesse gaan genieten maar heeft blijkbaar geen begrip dat we het rustig aan moeten doen met hem en niet te veel met hem mogen sjouwen.

Want schoonma zegt, ik nam mijn kinderen overal mee naar toe.

Dus hoe los ik dit op? Want ik ga al liever niet meer naar mijn schoonmoeder en mijn man en ik hebben er steeds vaker ruzie over. Hij is het wel met me eens over Jesse, maar ik mag niks verkeerds over zijn moeder zeggen.

Maar nogmaals, ze vroeg al steeds wanneer neem je Jesse nu mee toen ie net uit het ziekenhuis was en net 4 pond woog..

Hoe los ik dit op? Want ik word niet meer goed van haar..
Roos71, kan het niet een stukje onmacht van je schoonmoeder zijn. Misschien probeert ze op haar manier interesse te tonen, alleen doet ze dat misschien erg onhandig, waardoor jij het opvangt als sneer.

Je schrijft dat je dit probleem niet met je moeder hebt. Dat is niet zo gek, want je moeder ken je al je hele leven en je weet precies wat ze bedoelt. Je schoonmoeder ken je waarschijnlijk veel minder goed. Je man wel en die ziet het daardoor ook als minder erg.

Ook ik heb wel 'problemen' gehad met mijn schoonmoeder. Toen wij op een gegeven moment in de medische molen zaten voor kinderen hebben we dit ook verteld. Daarbij hebben we aangegeven dat wij het niet fijn vonden als ze vroegen of we op dat moment bezig waren met een poging. Voor de rest mochten ze ons alles vragen.

De keren dat ze bij ons informeerden kregen wij juist alleen de vraag of we met een poging bezig waren. Dat was best frustrerend omdat we juist hadden aangegeven dat we die vraag niet wilden beantwoorden. Achteraf kan ik zien dat het ze wel interesseerde, maar dat ze gewoon niet wisten hoe ze het anders moesten vragen. In die jaren heb ik ook weinig gemerkt dat ze met ons meeleefden. Wat heb ik me af en toe alleen gevoeld in mijn verdriet. Toen ik eindelijk zwanger was, was de blijdschap bij hen ook enorm. Pas toen hoorde ik dat ze regelmatig een kaarsje voor ons hadden gebrand en dat ze nu ook eindelijk aan hun vrienden konden vertellen dat ze opa en oma werden.

Mijn moraal: het kan een stuk onmacht van haar kant zijn. Het hoeft denk ik geen onwil te zijn.

Succes!
quote:fleurtje schreef op 17 februari 2009 @ 16:21:

[...]

klopt, maar bedenk wel: degenen die niets te zeiken hebben, openen geen topic!He, ik heb met Kerst het 'leuke schoonouders' topic geopend, en toen kwamen er heel veel forummers opgelucht bekennen dat zij die van hen ook leuk vonden. Het was een soort coming out..
Nee, ik zie het echt niet te emotioneel ...

Zelfs mijn man ziet het nu in..

Die was gisteren nog bij haar en toen vroeg ze het weer...

En weer had ze commentaar.. Ik vind dat jullie te overbezorgd zijn.. Dus heeft ze een plaat voor haar kop!

Want hoe vaak moeten we nu nog uitleggen wat de situatie van Jesse is????
anoniem_56988 wijzigde dit bericht op 17-02-2009 16:41
Reden: spelfoutjes
% gewijzigd
Ach, het kan verkeren... jarenlang heb ik me geirriteerd aan mijn schoonmoeder en de zussen van mijn man vonden mij daardoor een afschuwelijke zeikerd. Nu is een van de twee zelf moeder en de ander zwanger en komt ze er achter hoe irritant hun moeder is en komen ze bij hun broer (mijn man) uitjanken over de k*t-opmerkingen die hun mams nu weer gemaakt heeft... Het komt er op neer dat ze volgens schoonmoeder veel hulp nodig hebben van... schoonmoeder.

Misschien heel gemeen, maar mag ik hier heel hard in mijn vuistje om lachen en dit zien als een bevestiging dat mijn schoonmoeder gewoon heel veel zaken voor haarzelf verpest?
Ok, je hebt gelijk, jouw schoonmoeder is een drammer met een plaat voor haar kop.

En nu?
Roos,

Miss kan je proberen om het positief te zien. Dus ook echt proberen om iets positiefs te "horen". Ik denk dat je zo in de mineur zit tegen over je schoonmoeder dat je niets anders "hoort" dan de negatieve dingen. Ik lees ook alleen maar negatieve dingen. Is ze niet leuk geweest in je zwangerschap? Is ze niet enorm blij met haar kleinzoon? Heeft ze geen leuk cadeautje gekocht?

Probeer te zien dat opa's en oma's, van welke kant ze ook zijn, belangrijk zijn en een zegen kunnen zijn. Hou ze in ere. Je weet nooit hoe je ze later nodig kan hebben.

Opa's en oma's moeten ook geen reden zijn om de relatie met jouw man naar de filistijnen te helpen. Slik een keer, lach erom met z'n 2en. Dat maakt jullie alleen maar sterker.

Natuurlijk hoef je je niet te laten beledigen en natuurlijk bepaal jij hoe jij Jesse opvoed en wanneer jij hem te eten geeft en wanneer jij met hem naar buiten gaat. Als jij hem op zijn kop moet houden omdat het goed voor hem is, dan bepaal jij dat. Straal dat ook uit. Leef je leven en denk niet zo na over opmerkingen die iemand anders maakt.

Die waarschijnlijk ook nog het beste met jou en je man voor heeft.

(En hoe meer je in deze situatie blijft zitten, hoe erger het wordt en hoe meer je er over zeikt tegen je man, des te minder zin heeft hij om een leuke relatie aan te gaan met zijn ouders).

Iedereen is gewoon anders en 1 iemand moet de wijste zijn. (en ik ben dat heul vaak niet geweest, door schade en schande leert men)

Liefs 30-
anoniem_44873 wijzigde dit bericht op 17-02-2009 16:45
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
En nu?

Ik heb besloten dat ik haar dat eens ga vragen de volgende keer wat ze met haar opmerkingen bedoeld..

En als ik merk dat ze het zo bedoeld zoals ik het denk, en dat weet ik ook wel bijna zeker,dat ik zeg dat ik daar niet ven gediend ben. En dat wij als ouders wel bepalen hoe en wat me met Jesse doen en niet zij. En is ze het daar niet mee eens, dan maar niet!
TO; als ik zo je reacties lees denk ik dat je nog(al) beheerst wordt door hormonen of ben je altijd zo agressief?

Ik weet dat het moeilijk is om op een scherm nuance te brengen maar in werkelijk elk bericht van jouw spat de agressie er van af.

Ik zou zeggen: adem in...adem uit...zennnnnnnnnnnn. Je zit nog een hele tijd vast aan je schoonmoeder dus probeer er ook zelf het beste van te maken. Als je op dezelfde manier met je schoonmoeder communiceert als hier dan maak je het jezelf (dan heb ik het nog niet eens over je man en je zoon) heel moeilijk.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Nou, nou, die vervelende schoonmoeders, je zou ze toch!

Toen mijn eerste geboren was kwam ze natuurlijk ook op kraamvisite en haar eerste reactie was: Wat een verschrikkelijk punthoofd heeft dat kind, komt zeker door de tang! Tang, wat tang, je bent zelf een tang, kind is thuis geboren zonder tang!

Toen hij een paar maanden was zat ze hem slagroom uit soesjes te voeren. Toen ik zei dat hij dat nog niet mocht was haar commentaar: Je eet het zelf toch ook, je kunt het zelf beter laten staan, want je hebt je ouwe figuur nog niet terug. Ze voerde hem vanalles en ik zat naderhand met een kotsend kind thuis. Ruzie heb ik niet gemaakt, maar ik kon haar uiteraard wel afschieten

Het kan altijd gekker Roos, als het geen ernstige vormen aanneemt kun je haar beter laten lullen,is vaak gewoon dommigheid.
Je vult alvast van alles in, wat jij denkt dat ze bedoelt. En daar wordt je dan boos over. Ik denk dat ze dingen heel anders bedoelt dan jij denkt, goed idee om dat gewoon eens te vragen!

En dan niet op een "agressieve" manier vragen, en echt luisteren naar wat ze bedoelt, niet naar hoe ze het zegt!
Ik ben niet agressief hoor, ik erger me enorm aan dat mens ja.

En meiden, bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen allemaal, ik kan er wel wat mee hoor.
quote:roos71 schreef op 17 februari 2009 @ 16:37:

Nee, ik zie het echt niet te emotioneel ...

Zelfs mijn man ziet het nu in..

Die was gisteren nog bij haar en toen vroeg ze het weer...

En weer had ze commentaar.. Ik vind dat jullie te overbezorgd zijn.. Dus heeft ze een plaat voor haar kop!

Want hoe vaak moeten we nu nog uitleggen wat de situatie van Jesse is????Okay, misschien haar het telefoonnummer geven van de arts die de rust voorgeschreven heeft want (en dat zeg je dus tegen haar) van jullie neemt ze het niet aan. Gewoon echt doen, kijken wat zij dan zegt.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Chatterly schreef op 17 februari 2009 @ 16:48:

Nou, nou, die vervelende schoonmoeders, je zou ze toch!

Toen mijn eerste geboren was kwam ze natuurlijk ook op kraamvisite en haar eerste reactie was: Wat een verschrikkelijk punthoofd heeft dat kind, komt zeker door de tang! Tang, wat tang, je bent zelf een tang, kind is thuis geboren zonder tang!

Toen hij een paar maanden was zat ze hem slagroom uit soesjes te voeren. Toen ik zei dat hij dat nog niet mocht was haar commentaar: Je eet het zelf toch ook, je kunt het zelf beter laten staan, want je hebt je ouwe figuur nog niet terug. Ze voerde hem vanalles en ik zat naderhand met een kotsend kind thuis. Ruzie heb ik niet gemaakt, maar ik kon haar uiteraard wel afschieten

Het kan altijd gekker Roos, als het geen ernstige vormen aanneemt kun je haar beter laten lullen,is vaak gewoon dommigheid.

Sorry dat ik het zeg, maar jij liet het gewoon toe dat ze je kind volstopte terwijl jij dat niet wilde?? Ik had gewoon gezegd, nee ik wil het niet en had de soezen weggelegd sorry..

Jij wilde het toch niet? En je kind was wel ziek daarna..
quote:louise1 schreef op 17 februari 2009 @ 16:46:

TO; als ik zo je reacties lees denk ik dat je nog(al) beheerst wordt door hormonen of ben je altijd zo agressief?

Ik weet dat het moeilijk is om op een scherm nuance te brengen maar in werkelijk elk bericht van jouw spat de agressie er van af.

Ik zou zeggen: adem in...adem uit...zennnnnnnnnnnn. Je zit nog een hele tijd vast aan je schoonmoeder dus probeer er ook zelf het beste van te maken. Als je op dezelfde manier met je schoonmoeder communiceert als hier dan maak je het jezelf (dan heb ik het nog niet eens over je man en je zoon) heel moeilijk.Helemaal mee eens!
...
quote:Carlice schreef op 17 februari 2009 @ 16:16:

[...]

Zal de bloedband zijn, niet leuk maar je ziet het idd wel vaker.De bloedband die beide grootmoeders met het kind hebben is hetzelfde.

En wat BGB zegt. Voor de vader is de bloedband er wel. En die heeft ook wat in te brengen bij zijn pasgeborene lijkt me.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
En nee hoor, ik hoef echt niet vast te zitten aan mijn schoonmoeder..

En ik probeer er ook het beste van te maken, geniet lekker van Jesse! Maar ik wens geen k*t opmerkingen steeds.
Wat Queenie denk ik bedoelt is dat de meeste van ons dit soort dingen allemaal wel mee hebben gemaakt. Het is hoe je erop reageert.

Als jij het huis bij haar binnen komt met je oren gespitst op opmerkingen die jij op een bepaalde manier kan invullen dan "hoor" je die opmerkingen ook.

Als je binnenkomt met de instelling: " Ze bedoelt het goed, ze bedoelt het goed, ze bedoelt het goed" dan hoor je dingen anders.

Als je zo vol met frustratie zit kan je schoonmoeder zich ook wel opgesloten voelen naar aanleiding van jouw houding.

Ik reageer ook niet lekker op een vijandig iemand.
anoniem_44873 wijzigde dit bericht op 17-02-2009 16:59
Reden: spelvoutje
% gewijzigd
quote:roos71 schreef op 17 februari 2009 @ 16:44:

En nu?

Ik heb besloten dat ik haar dat eens ga vragen de volgende keer wat ze met haar opmerkingen bedoeld..

En als ik merk dat ze het zo bedoeld zoals ik het denk, en dat weet ik ook wel bijna zeker,dat ik zeg dat ik daar niet ven gediend ben. En dat wij als ouders wel bepalen hoe en wat me met Jesse doen en niet zij. En is ze het daar niet mee eens, dan maar niet!Ok. En als ze het nu eens gewoon niet bedoelt zoals jij denkt? Die optie neem je niet eens in overweging hè?

Als nou eens blijkt dat ze het - weliswaar onhandig gebracht - allemaal veel onschuldiger bedoelt dan jij denkt?

Neem jij serieus in overweging om haar antwoord echt aan te horen? Om daar inhoudelijk ook maar iets mee te doen? Je posts en je halstarrige weigering om ook maar een poging te doen de andere kant te zien doen dat niet vermoeden. Nee, jij hebt een beeld in je hoofd en dat zul je hoe dan ook bevestigd zien.

Doe jezelf en iedereen een lol: je hebt hier een duidelijke mening laten zien. Wees dan eerlijk en ventileer die mening ook richting je schoonma. Niet vragen wat ze bedoelt (want dat wil je toch niet echt-echt-echt horen) maar zeggen waaraan jij je ergert. Haar vertellen wat jou gevoel is bij bepaalde opmerkingen. Je kunt van haar vinden wat je wilt, maar op een eerlijke houding heeft ze toch wel recht. Zeker als ik hier steeds lees dat haar grootste 'misdaad' gewoon (onhandig) enthousiasme is voor jouw kind.
Joh, ik lees dat grootouders nooit een recht kunnen opeisen in omgang met hun kleinkind.

Alleen op basis van de frequentie van contact die er in het verleden was.

Zorg dus lekker dat ze je kind niet te vaak ziet.

Kan ze ook niets eisen
quote:roos71 schreef op 17 februari 2009 @ 16:50:

[...]

Sorry dat ik het zeg, maar jij liet het gewoon toe dat ze je kind volstopte terwijl jij dat niet wilde?? Ik had gewoon gezegd, nee ik wil het niet en had de soezen weggelegd sorry..

Jij wilde het toch niet? En je kind was wel ziek daarna..

Tuurlijk heb ik er wat van gezegd, maar het kwaad was toen al geschied. Later ben ik erop teruggekomen en rustig met haar gepraat. Dat ik begrijp dat ze haar kleinkinderen wil verwennen maar dat er op het CB andere dingen voorgeschreven worden dan slagroom en andere vette zooi.

Ik bedoel te zeggen dat je beter op een rustige, niet agressieve manier met je schoonmoeder moet praten, dan valt het kwartje waarschijnlijk eerder. Succes ermee en geniet van je kindje!
Als je nu eens probeert te zien dat ze gewoon een lieve oma wil zijn en voor jou een schoonmoeder die adviezen kan geven vanuit haar ervaring dan ben je toch al een stuk verder? (Mijn bloedeigen moeder probeerde mij in mijn zwangerschap biefstukken te voeren, dat was nl goed voor mijn ijzergehalte

Geniet van je tijd met Jesse. Over een paar weken mag je weer aan het werk, dan komt jan en alleman met goed bedoelde opmerkingen. Laat je niet zo gek maken.
Is volgens mij wel een schoonmoeder ding.

Mijn schoonmoeder gaf mijn dochter pudding toen ze haar avondeten niet lustte.

Want dat vindt ze wel lekker.....

Dat zijn nou dingen waar ik ook geen discussie over voer.

Ik zeg haar later wel dat ik het niet echt pedagogisch verantwoord vind.
Joh, ik had er eentje die haar poedels uit een babypotje te eten gaf. Compleet met slabbetje. Hapje voor poedel hapje voor mijn kleine draak.

(Compleet OT, ik weet het)
quote:neele schreef op 17 februari 2009 @ 17:02:

Joh, ik lees dat grootouders nooit een recht kunnen opeisen in omgang met hun kleinkind.

Alleen op basis van de frequentie van contact die er in het verleden was.

Zorg dus lekker dat ze je kind niet te vaak ziet.

Kan ze ook niets eisen Ja en dat is het dan ook nog, eerst zag je schoonma bijna nooit, en nu denkt ze er bovenop te kunnen gaan zitten.. Niet dus.
quote:dertigmin schreef op 17 februari 2009 @ 17:11:

Joh, ik had er eentje die haar poedels uit een babypotje te eten gaf. Compleet met slabbetje. Hapje voor poedel hapje voor mijn kleine draak.

(Compleet OT, ik weet het)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven