Schoonmoeder

20-04-2018 08:17 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik moet echt even mijn hart luchten over mijn schoonmoeder.

Ik word er helemaal niet goed van ze vraagt altijd zoveel aandacht en denkt alleen aan zichzelf

2 voorbeeldjes die mij hoog zitten:

1) ik hen best een heftige bevalling gehad. het advies was mijn baby niet door andere dan mijn man, mijzelf en de kraamzorg vast te houden. in reactie hierop heeft mijn schoonmoeder rusie lopen schoppen met mijn man. dit heeft als donkere wolk boven mijn kraamweek gehangen. ik kan hier nog steeds zo van balen. vooral omdat ze toen niet aan mijm dochtertje dacht maar alleen maar aan zichzelft.

2) nu is het bijna moederdag krijg ik daar weer het grootste gezeik over. Bij mijn man is het normaal om geld te geven aan je moeder op moederdag. volgens mij is dat niet in de insteek maar goed. nu loopt ze alweer te zeiken dat we moederdag op vakantie zijn en dat we er vorig jaar ook niet lang genoeg waren. ik wil moederdag gewoon mer mijn dochtertje van zes maanden vieren. daar denkt ze niet eens aan. ze denkt alleen aan dat we het omdanks de vakantie voor haar moeten vieren.

deze 2 voorbeelden, maar ook veel andere situaties geven mij het gevoel dat mijn schoonmoeder me geen eigen gezin met eigen dingen gunt. het vervelendste vind ik nog dat ik hier spanningen over krijg met mijn man.

ze irriteert me zo. dit is wel over 10 jaar opgebouwd. hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan?

Liefs Izzy
Alle reacties Link kopieren
Hoe reageert jouw man? Als hij zijn moeder volgt zou dat mijn probleem zijn.
Het is geen wedstrijd wie het meest moeder is. Maar nu jij ook moeder bent is het tijd voor nieuwe tradities. Jullie zijn nu niet meer alleen kind, jullie hebben nu ook een eigen gezin.

Gaat jouw man ook nog maar zijn oma, want dat gaat nogal wat worden voor jullie dochter, al die moeders langs op moederdag.
Alle reacties Link kopieren
Omdat jij een heftige bevalling hebt gehad, mogen andere mensen je kind niet vasthouden? Het zal wel aan mij liggen, maar dat snap ik niet helemaal. Kan me best voorstellen dat oma het jammer vond dat ze haar kleindochter niet moht vasthouden.

Verder zou ik gewoon open het gesprek aangaan en bij haar aangeven welk gevoel ze jou geeft. Vaak bowen dit soort irrittaties zich op i.p.v. dat er echt met elkaar wordt gepraat.
Het is veelsssssssss te vroeg voor een moederdagtopic.
:-o
Alle reacties Link kopieren
ik had mijn bevalling misschien beter toe moeten lichten. dit was heftig voor mij maar voor mijn dochter nog heftiger zij heeft er een hersenschudding aan over gehouden en de eerste dagen alleen maar lopen spugen vandaar dat ze niet door andere vastgehouden mocht worden
Alle reacties Link kopieren
Lastig dat sowieso. Hoe ziet jouw man dit?
Ik vond het ook wel lastig hoe alles in te delen qua feestdagen aan 2 kanten van de familie.
Als moederdag zo belangrijk voor jou is, zou je dan niet kunnen middelen?
Door bijvoorbeeld te zeggen tegen jullie moeders(weet niet of je er zelf nog een hebt), of ze bij jou koffie komen doen van 10.30 tot 12 uur of einde middag. Of vraag ze voor het avondeten. Dan heb je de regie zelf in handen, maar ook de rest vd dag voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Izzy1000 schreef:
20-04-2018 08:37
ik had mijn bevalling misschien beter toe moeten lichten. dit was heftig voor mij maar voor mijn dochter nog heftiger zij heeft er een hersenschudding aan over gehouden en de eerste dagen alleen maar lopen spugen vandaar dat ze niet door andere vastgehouden mocht worden
Want de handen van andere mensen dan de jouwe en die van je man waren te hard ofzo?

Maar goed, jouw kind, jouw regels. Gewoon consequent blijven. Op een gegeven moment gaat het kwartje wel vallen.

O en duidelijk zijn. Zeg tegen je schoonmoeder dat je je eerste moederdag graag wilt vieren met je kind en je man, in plaats van je eraan te ergeren dat ze zich dat niet zelf kan bedenken.
lolanu schreef:
20-04-2018 08:27
Omdat jij een heftige bevalling hebt gehad, mogen andere mensen je kind niet vasthouden? Het zal wel aan mij liggen, maar dat snap ik niet helemaal. Kan me best voorstellen dat oma het jammer vond dat ze haar kleindochter niet moht vasthouden.

Het waarom is hierin niet eens belangrijk. Je hebt gewoon de wensen van de ouders te respecteren en dan ga al je zeker geen ruzie lopen maken.

Mijn moeder is overigens ook van mening dat we het aan haar verplicht zijn om op moederdag te laten merken hoeveel we haar waarderen.
En heeft ook veel moeite met accepteren dat haar kinderen ook een eigen leven met gezin hebben.
Hier met haar over in gesprek gaan heeft voor mij helaas niets geholpen. Maar ik zou het zeker eens bij je schoonmoeder aankaarten.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat advies, had ik beide oma's dat toch laten doen. Dat is zo'n speciaal moment. Ik moet er nu al niet aan denken dat mijn zoon ooit die keuze zou maken en dat gaat echt nog wel 20 jaar duren.
Wat jouw man op moederdag richting zijn moeder wil doen, moet hij weten. Als jullie niet weg zijn met vakantie kan je toch gewoon even langs gaan.
In mijn ogen creer jij veel problemen die er niet hadden hoeven zijn.
Het gedrag van schoonmoeder kan je niet veranderen, wel hoe je er zelf mee om gaat.
Ik heb het vaker gehoord, dat kindjes het na de bevalling heel zwaar hebben (te snel door het geboortekanaal, pijn in het lijfje, nekje, koppie, etc.) en met een hersenschudding kan ik me voorstellen, als kersverse moeder met dít advies van het ziekenhuis, dat je dat dus gewoon klakkeloos opvolgt. Jouw schoonmoeder heeft het ermee te doen.

Praat met je man en maak goede afspraken zodat jullie op een lijn liggen. Daarna samen met je schoonmoeder in gesprek om te vertellen hoe en wat jullie gaan doen. Het is dan een mededeling en geen overleg. Duidelijk zijn maar wel samen. Zonder je man is er altijd een ingang en zal zij die waarschijnlijk altijd proberen.

Succes en heel veel plezier met je eerste Moederdag!!!
lolanu schreef:
20-04-2018 08:27
Omdat jij een heftige bevalling hebt gehad, mogen andere mensen je kind niet vasthouden? Het zal wel aan mij liggen, maar dat snap ik niet helemaal. Kan me best voorstellen dat oma het jammer vond dat ze haar kleindochter niet moht vasthouden.
Het gaat er niet om dat het een heftige bevalling was voor haar, maar dat het heftig was voor het kind. Bij onze kinderen hebben we hetzelfde advies gekregen, omdat nieuwe mensen ook nieuwe prikkels betekent. Iedere nieuwe vasthouder staat voor nieuwe beweging, nieuwe geuren nieuwe geluiden, allemaal erg heftig voor een kindje met een hersenschudding of iets anders waardoor prikkels heftig binnen komen. Pech voor de visite dan.
8102 schreef:
20-04-2018 08:33
Het is veelsssssssss te vroeg voor een moederdagtopic.
:-o
Dat is wat jij eruit haalt? Echt?
julius schreef:
20-04-2018 08:51
Want de handen van andere mensen dan de jouwe en die van je man waren te hard ofzo?

Maar goed, jouw kind, jouw regels. Gewoon consequent blijven. Op een gegeven moment gaat het kwartje wel vallen.

O en duidelijk zijn. Zeg tegen je schoonmoeder dat je je eerste moederdag graag wilt vieren met je kind en je man, in plaats van je eraan te ergeren dat ze zich dat niet zelf kan bedenken.
Mijn zoon had dit ook na een vacuüm bevalling. Hij kreeg "wiegenrust" voorgeschreven, wat inhield dat hij zo min mogelijk in handen mocht zijn de eerste dagen. Ook niet in onze handen, maar dat is nu eenmaal soms nodig voor voeden en verschonen.
Niet leuk zo'n start hoor...
Alle reacties Link kopieren
Vervelend zo een schoonmoeder.
Die bevalling terzijde ik snap best dat jij ook van je eigen moederdag wil genieten...oma moet ook beseffen dat dit voor jou ook de eerste maal is.
Zorg dat je man dit ook duidelijk aan haar maakt.
popita schreef:
20-04-2018 09:02
Mijn zoon had dit ook na een vacuüm bevalling. Hij kreeg "wiegenrust" voorgeschreven, wat inhield dat hij zo min mogelijk in handen mocht zijn de eerste dagen. Ook niet in onze handen, maar dat is nu eenmaal soms nodig voor voeden en verschonen.
Niet leuk zo'n start hoor...
Hier ook zoiets.
Bovendien weet je van jezelf dat je voorzichtig bent - en niet de hele tijd de baby gaat verleggen op je arm voor een mooiere foto of iets dergelijks. Ieder familielid vindt zichzelf uiteraard speciaal, dus het beste was gewoon 1 lijn te trekken, en niet oma wel en tante niet of zo.
Alle reacties Link kopieren
Doodvermoeiend, zo’n schoonmoeder. Het belangrijkste is dat jij en je man op 1 lijn zitten. Als jullie er hetzelfde over denken en er op dezelfde manier op reageren dan zijn jullie als gezin sterk en kan ze daar in ieder geval niet doorheen breken. Het is jullie dochter en jullie bepalen ! Mijn schoonvader en zijn vriendin weten ook altijd alles beter, ook rondom ons kleine ventje, vanaf dag 1 al. Het irriteert me mateloos en in het begin wist ik ook niet hoe ik ermee om moest gaan maar mijn man en ik staan op 1 lijn en dan maakt het een stuk makkelijker om er wat van te zeggen zoals ik al een paar keer heb gedaan. Je schoonmoeder kan je niet veranderen maar je kan wel aangeven wat haar uitlatingen met je doen en dat je je er niet prettig bij voelt. Daarin mag je ook zeker aangeven dat jullie dochter het belangrijkste is en dat ze jullie keuzes moet respecteren. Daarnaast is het ook aan je man om zijn moeder aan te spreken op haar gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Izzy1000 schreef:
20-04-2018 08:37
ik had mijn bevalling misschien beter toe moeten lichten. dit was heftig voor mij maar voor mijn dochter nog heftiger zij heeft er een hersenschudding aan over gehouden en de eerste dagen alleen maar lopen spugen vandaar dat ze niet door andere vastgehouden mocht worden
Jammer dat jullie dan niet de kraambezoek helemaal hebben afgezegd met zo,n start van je dochter

Maar goed dat had ik gedaan
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Wat raar, die kritiek op het feit dat ze de baby niet door andere mensen dan haar man en de kraamzorg liet vasthouden, terwijl dat nota bene een advies van het ziekenhuis was. Sommige mensen willen ook echt alles in twijfel trekken, heel vermoeiend.

Ik zou dit verder door mijn man laten afhandelen en er zelf niet over in discussie gaan. En op andere momenten wel even wat water bij de wijn doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Moederdag is geen feestdag. Jullie tillen er allemaal te zwaar aan geloof ik. En geld geven op moederdag, wat heeft dat er nou mee te maken?

Laat je door haar niet zo op de kast jagen. Ze is je mans probleem.
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:


Ik ben inmiddels een ervaren schoondochter en voor mij werkt het allemaal stukken beter als het gewoon loslaat. Jouw schoonmoeder is wie ze is. Jij bepaalt hoeveel invloed ze op jouw welzijn heeft. Trek je het niet als ze langskomt? Stuur je man met kind langs, hoef jij er niet heen. Mijn schoonmoeder is een prima mens, maar zegt soms ook dingen waar mijn wenkbrauwen van gaan fronsen. Ik murmel tegenwoordig instemmend en ga dan wat anders doen. Eén voordeel van kinderen is dat jij steeds minder interessant wordt voor je schoonmoeder en jouw kinderen steeds interessanter. Zolang ze je kinderen geen wodka laat drinken, zou ik het loslaten. En wie weet ben ik precies hetzelfde op mijn 80e, denk ik dan maar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het blijft bijzonder dat zo´n rotwijf toch zo´n leuke man kan opvoeden :sarcastic:

Oftewel: het is vast een combinatie van twee karakters (de jouwe en die van je schoonmoeder).
Ik kan me best voorstellen dat ze teleurgesteld was dat ze haar kleindochter niet mocht vasthouden bij het eerste bezoek, maar daar hoeft ze natuurlijk geen ruZie over te maken. Maar dat jij je kraamweek erdoor laat verpesten lijkt me ook wat ver gaan.
Geld geven voor moederdag? Raar, maar lekker handig, hoeven jullie geen kadootje te bedenken.
En laat je man een afspraak maken om voor of na jullie vakantie langs te gaan om moederdag te “vieren”. Jij vindt je eerste moederdag kennelijk Heel Belangrijk. Zij dus ook (nog steeds).
Mijn advies is om niet op alle slakken zout te leggen. Laat je man de dingen met zijn moeder regelen en laat de rest gewoon gaan.
Is het haar eerste kleinkind?

Dan moet ze misschien ook wennen aan haar nieuwe rol als oma. Ze lijkt nog niet te begrijpen dat er een nieuw gezin is ontstaan, waarin zij niet tot de kern behoort. Er is een verschil tussen moeder en oma zijn, en dat moet ze zich nog even realiseren.

Verder komt ze over als een dwingelandje en zit jij nog volop in de hormonen. Niet de beste combinatie.

Mijn tip (uit ervaring):
Wees DUIDELIJK.

Zeg wat je doet. Doe wat je zegt. En laat geen ruimte voor een andere interpretatie of discussie.

En hou regie. Die laatste ben ik nu aan het leren en de oudste is 2,5.

Maw:
Hoi oma. Met Moederdag zijn wij niet thuis. Wij nodigen je graag uit voor dan en dan op de koffie.
Schrijf voor jezelf een aantal verweerwoorden op papier.

Stel dat ze zegt: ik vind het belachelijk dat jullie met Moederdag niet naar mij komen. Dan ga je daar niet op in, maar zeg je als die datum (die je eerder genoemd hebt) niet kan, dan kan dan en dan ook.

Eigenlijk dus net zo reageren als iemand die de pers te woord staat. Die reageren zelden op de daadwerkelijke vraag die gesteld is en geven een algemeen antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Jee wat herkenbaar, niet mijn schoonmoeder, naar mijn stiefmoeder doet exact hetzelfde!

Om 1 voorbeeld te noemen;
Ik was net bevallen en lag bij te komen met verse baby op de borst. Ik belde mijn vader en stiefmoeder met het goede nieuws dat ze opa en oma geworden waren, maar dat langskomen nog even geen goed idee was omdat ik nog veel bloed aan het verliezen was. De arts wilde het bloedverlies in de gaten houden en als het niet vanzelf zou stoppen zou ik naar de o.k. moeten. Ik zou hen bellen als ik wist wanneer ze konden komen kijken.
Uiteindelijk toch veel te veel bloed verloren ik moest naar de o.k. dit duurde heel lang en ik kwam er erg slap uit en kon zelf niet veel prikkels hebben.
Schoonouders en siblings van vriend (met kinderen) kwamen ook om en om steeds 5 min even kijken, zij mochten eerst ivm kinderbedtijd voor de neefjes en nichtjes. Natuurlijk wilde ik daarna mijn eigen moeder en zus eerst langs laten komen, daarna zou ik mijn vader bellen.
Precies op het moment dat mijn moeder en zus mijn baby aan het bewonderen zijn komt stiefmoeder met mijn vader ineens onaangekondigd binnengestormd waardoor mijn moeder en zus echt een paar stappen naar achteren moesten. "Ja goh we waren klaar met eten en we dachten we hebben nog niks gehoord, we zullen eens gaan kijken want het is ons eerste kleinkindblablabla.." ik totaal overrompeld en slap van de narcose kon er niks van zeggen, maar dat speciale moment is voor mij echt door haar verpest.

Ik merk dat ik bij haar meteen pats boem direct een Nee moet zeggen als ik het niet met haar eens ben. Heul assertief zijn. En als het haar niet zint, dan heeft ze pech en ziet ze mij en mijn baby toch lekker voorlopig niet?

Vreselijke eigenschap van die vrouwen he? Waar komt dat eigenbelang toch vandaan?
Ananas schreef:
20-04-2018 10:34
Is het haar eerste kleinkind?

Dan moet ze misschien ook wennen aan haar nieuwe rol als oma. Ze lijkt nog niet te begrijpen dat er een nieuw gezin is ontstaan, waarin zij niet tot de kern behoort. Er is een verschil tussen moeder en oma zijn, en dat moet ze zich nog even realiseren.

Verder komt ze over als een dwingelandje en zit jij nog volop in de hormonen. Niet de beste combinatie.

Mijn tip (uit ervaring):
Wees DUIDELIJK.

Zeg wat je doet. Doe wat je zegt. En laat geen ruimte voor een andere interpretatie of discussie.

En hou regie. Die laatste ben ik nu aan het leren en de oudste is 2,5.

Maw:
Hoi oma. Met Moederdag zijn wij niet thuis. Wij nodigen je graag uit voor dan en dan op de koffie.
Schrijf voor jezelf een aantal verweerwoorden op papier.

Stel dat ze zegt: ik vind het belachelijk dat jullie met Moederdag niet naar mij komen. Dan ga je daar niet op in, maar zeg je als die datum (die je eerder genoemd hebt) niet kan, dan kan dan en dan ook.

Eigenlijk dus net zo reageren als iemand die de pers te woord staat. Die reageren zelden op de daadwerkelijke vraag die gesteld is en geven een algemeen antwoord.

Ik begrijp nooit zo goed waarom de vrouw dit soort dingen allemaal moet oplossen. Haar man gaat toch ook niet dit soort dingen regelen met haar moeder? Haar man kent zijn moeder en kent haar gewoontes en gevoeligheden. Ik zou dit door hem laten oplossen.
Precies wat Ananas zegt. Inmiddels, na kindje 4, lijkt mijn schoonmoeder het te begrijpen of zich erin te berusten.
Het is ontzettend lastig en vervelend, ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Het frustreerde mij ook lang, maar ik kan het nu loslaten.

Laatst gebeurde er ook weer iets wat aangaf dat ze het mist of niet kan accepteren, niet meer in het centrum te staan als moeder. Maar ik laat het probleem echt bij haar. Ik kan alleen maar heel duidelijk zijn.

De verwachtingen van mijn schoonmoeder zijn niet beantwoord en dat verklaart ook deels haar gedrag naar mij, de kinderen en mijn man.

En pasgeboren babietjes van hand baar hand geven na de geboorte....dat hebben wij nou ook nooit gedaan en er was niet eens medische reden voor. Eerst maar eens wennen aan het directe nestje en daarna komt de rest wel.
En nee, ook mijn familie pas na een ruime week. Ik vind dat heel normaal en snap dus nooit waarom opa’s en oma’s het zo moeilijk vinden om gewoon te genieten met een kleine afstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven