Schoonouders oefenen veel invloed...

03-08-2021 12:50 181 berichten
Hey hoi,

Bij voorbaat sorry voor het lange topic :-$ . Ik zit met best wel een dilemma. Ik (20 jaar, woon op mijzelf) en mijn vriend (23 jaar, woont thuis), 1,5 jaar samen, zouden volgende week een weekje in Nederland op vakantie gaan. Deze week staat al een maand vast, vandaag wouden we alles definitief boeken. Nu kwamen zijn ouders er gisteravond ineens mee dat zij enorm boos en teleurgesteld zijn dat wij volgende week gaan, omdat volgende week donderdag de vader en oma van mijn vriend jarig zijn. Ook kwamen zij met allerlei argumenten die er niet echt toe deden wat betreft onze vakantie (zoals dat zij het belachelijk vinden dat mijn vriend zijn eigen ding doet, terwijl zij dat zelf faciliteren), waardoor mijn vriend nu in tweestrijd zit en zich schuldig voelt. Tijdens de verjaardagen van zijn familie zit hij er altijd maar een beetje bij, zit hij veelal op zijn telefoon en is het allemaal heel nonchalant, hierdoor had hij er zelf al niet echt zin in. Ik heb het wel opgebracht tijdens onze planning, maar het zou geen probleem moeten zijn zei hij en we hebben er ook niets van gehoord verder terwijl de planning al lang en breed bij schoonouders bekend was. Nu is het een probleem en verwachten zij van ons dat wij de hele planning omgooien. Nu is het zo dat ik dat best prima vind als dat betekent dat mijn vriend (en ik) gewoon naar die verjaardag gaan (ondanks dat deze niet veel voorsteld), zij het niet dat het lastig is met mijn vriend zijn schema om überhaupt een vrij gat in zijn planning te vinden gezien werk en plannen met vrienden et cetera. Naast mijn vriend zijn schema was het sowieso al lastig om een vakantie te regelen, omdat zijn ouders heel erg dwars lagen over verschillende zaken. En dat terwijl mijn vriend twee vakanties met vrienden had staan en daar niet moeilijk over werd gedaan. Ik wil graag meedenken en schuiven, maar de mogelijkheden zijn er eigenlijk niet echt en al helemaal niet op zulk korte termijn.

Nu komt mijn dilemma: ik heb het idee dat het veel meer achter zit dan alleen die vakantie. Schoonouders hebben op meerdere momenten in de relatie via mijn vriend veel invloed proberen uit te oefenen op mij of op de relatie. Mijn vriend is echt een moederskind. Ik denk persoonlijk dat zij onrealistische verwachtingen hebben en dat zij moeite hebben met het loslaten van vriend. Zij hebben veel controle over mijn vriend. Dit uit zich namelijk ook in meerdere gedragingen buiten mij of de relatie om. Zo kreeg mijn vriend kritiek van zijn vriend waarmee hij op vakantie was over wat hij at, omdat zijn moeder aan die vriend had gevraagd om te letten op wat vriend eet. Of mag mijn vriend van zijn ouders een bepaalde activiteit niet doen in verband met een tentamen, terwijl vriend goede cijfers haalt en gewoon alles op orde had voor dat tentamen. Of houden zij de locatie van mijn vriend in de gaten als hij van huis is. Ook kreeg hij een keer geld van zijn ouders voor een vakantie om er wat leuks mee te doen, maar werd hem vervolgens kwalijk genomen dat hij zijn ouders te weinig geappt zou hebben en te weinig foto's gestuurd zou hebben met als argument ''Dat hadden wij verwacht, zeker omdat we je geld mee hebben gegeven''. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind dit heel vervelend voor vriend en hij weet ook dat dit niet normaal is, maar hij spreekt zich niet uit en doet er weinig mee. Ik kan hem daarin wel ondersteunen waar hij dat graag wilt, maar het is iets wat hij zelf moet oplossen vind ik omdat het tussen zijn ouders en hem speelt en ik anders de bemoeial/boeman ben. Maar los van het feit dat zij invloed uitoefenen op zijn leven, beginnen zij dus nu steeds meer indirect ook invloed uit te oefenen op de relatie en op mijn leven. Waarvan deze vakantie dus een voorbeeld is. Zo hadden zij verwacht dat ik samen met vriend onze vakantieplannen aan hun ging presenteren, terwijl vriend dit niet hoeft te doen als hij een vakantie met vrienden plant. Zo hebben zij best wel een vinger in de pap wat betreft onze plannen, maar doen zij dit niet bij andere plannen die vriend heeft. Het is altijd wanneer vriend iets met mij plant of wanneer ik betrokken ben, dat zij dwarsliggen en controle uitoefenen. Tot moedeloosheid van mij want ik wil graag meedenken en ik wil het beste voor vriend en schoonouders, maar ik moet mij telkens in hoeken en bochten wringen terwijl zij zelf niet het initiatief of de moeite nemen. Ik kan niet iedereen telkens tevreden stellen, ik kan niet 24/7 rekening houden met schoonouders of mijzelf wegcijferen voor hun. Om de druk van mijn vriend te halen heb ik maar gezegd dat we de vakantieplannen annuleren en dat we kijken of we misschien gewoon een weekendje weg kunnen gaan, of de hoop op volgend jaar leggen. Maar dit wilt vriend liever niet, dus we staan beiden met de rug tegen de muur.

Ik weet echt niet wat ik moet met deze hele situatie. Als het alleen om die vakantie ging fine, maar ik heb echt het idee dat er meer achter zit en dat het nu alleen misschien nog een vakantie is, maar dat deze situatie problemen gaat opleveren verder in de relatie. Klinkt misschien hard, maar daar heb ik persoonlijk echt geen zin in.... Hebben jullie nog tips? Ik voel me echt radeloos...

Groetjes! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Waarover gaat hij precies een gesprek aan? Gewoon meedelen dat jullie niet op de verjaardag aanwezig zullen zijn en klaar. En dan niet tijdens een 'gesprek' natuurlijk. Maar goed, dit gaat niet goed aflopen voor jullie, vrees ik. Of net wel, want de toekomst lijkt me niet rooskleurig zo.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dit kon het verhaal van mijn allerbeste vriendin zijn, maar dan 30 jaar geleden.
Ik had nauw contact met haar en heb er veel van meegekregen. Wat ik er nog van weet:
Haar vriendje was ook een echt moederskindje (maar dan vooral omdat moeder dat zo voelde). Jongen zelf liet het zich thuis allemaal makkelijk aanleunen en liet zich in de watten leggen. Was zelf niet heel makkelijk in de omgang en ook niet zo van het communicatieve. Tijdens hun relatie (ze waren begin 20 en zaten allebei nog op een opleiding) had moeders een dikke vinger in de pap over kleding, eten, uitgaan enz van zoon. En had ze veel commentaar op uiterlijk en keuzes van vriendin. Ook achterbakse streken, wel. Inderdaad altijd achteraf jammeren en mekkeren dat "ze altijd zóveel overhadden voor zoon en dat ze er NIETS voor terugkregen" en dat zoon en vriendin" zo ondankbaar waren naar hen toe" enz enz. Echt ongelooflijk. En het kwam bij zijn moeder vandaan, maar zijn vader had te weinig ruggengraat om er tegenin te gaan dus die deed eigenlijk mee.
Meerdere malen hebben vriendin en ik het erover gehad of dit wel gezond was en of het iet beter was de relatie te stoppen. Maar vriendin was nou eenmaal gek op die jongen en hij op haar.
Ze zijn vrij vroeg gaan samenwonen (dat kon toen nog met één baan en een studiefinanciering). In het begin veel commentaar gehad dat ze te weinig omkeken naar pa en ma ed. Het hele gezeur bleef doorgaan. Mijn vriendin heeft toen in een heel goed gesprek met haar vriend besproken hoe hij er eigenlijk in stond. Bleek dat hij heel nonchalant erover dacht, zo van... "Ach, je kent ma toch, zo is ze nu eenmaal, laat het van je afglijden". Vriendin heeft toen heel goed duidelijk gemaakt hoe erg het haar kwetste, heeft alle voorvallen nog eens opgesomd en hoe ongelooflijk klaar ze er eigenlijk mee was.
Ze hebben samen besloten om geen hulp meer van schoonouders te accepteren (niet in geld en niet in daden), zodat ze voor hun gevoel sowieso nooit in het krijt stonden bij hen. Ze zijn verder weg gaan wonen, vriend heeft in een gesprek met zijn ouders gezegd dat het heel normaal was om vanaf je 23ste een eigen leven te gaan leiden met eigen beslissingen en dat die soms niet stroken met hoe zijn ouders het zouden willen zien.
Dit leidde tot een tijdelijke sterk verminderd contact en veel boosheid mij zijn moeder, maar na verloop van tijd hebben die ouders eieren voor hun geld gekozen en zijn ze zich anders gaan opstellen. Tegenwoordig komen ze graag voor de kleinkinderen langs, vriendin moet nog altijd op de rem staan om bemoeienissen een halt toe te roepen maar het is allemaal te doen.

Eén ding is mijn vriendin nog altijd wel heel duidelijk in; het was vele malen beter geweest als haar toenmalige vriend (nu man) eerst op kamers had gewoond, apart van haar. Nu is hij onder moeders nauwe, warme vleugels vandaan rechtstreeks met haar gaan samenwonen. En hij had het vast aan kunnen leren, maar hij doet weinig huishoudelijke taken en vind het ouderwetse rollenpatroon nog altijd wel erg lekker. Overigens hebben ze daar wel een soort weg in gevonden want ze zijn nog altijd dol op elkaar! Incl. 3 kinderen en een hond later.

Dus ach.... het ligt wat aan de ruggengraat van je vriend. Als hij het probleem wil onderkennen, zal hij jou moeten steunen en zijn ouders wat moeten afkappen. En verder weg gaan wonen helpt wel!
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
03-08-2021 14:33
Na 1,5 jaar zou ik daar al heel lang heel zat van zijn. Wel blijven zeiken over hoe zielig hij is want zijn ouders doen allemaal zulke vervelende dingen, maar er werkelijk NIETS aan doen.
Ja wel mee eens. Lekker zeuren op zijn mama en papa, maar ondertussen wel daar het eten opeten en lekker onder hun zorg en dak blijven wonen, geld aannemen voor de vakantie... Vind het niet echt charmant overkomen voor een man van 23.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de spelfouten en grammaticale fouten; moest even snel en ik heb geen tijd om ze te verbeteren :)
purple1973 wijzigde dit bericht op 03-08-2021 14:51
2.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zeeduivel schreef:
03-08-2021 14:09
Dit doet me denken aan het huidige seizoen van 90 day fiancé op TLC. De verhaallijn van Brendan & Julia. Een uitstekend voorbeeld van hoe ik niet zou willen leven.
Dit kwam ook direct in mij op. De schoonouders mogen apart zijn in de relatie met hun zoon maar als 23 jarige dit pikken is ook bijzonder. Hij heeft het dus blijkbaar altijd acceptabel gevonden als klein kind behandeld te worden. Jij denkt anders maar iemand die zo onvolwassen is gaat hiermee verder, alleen neem jij dan de rol van de ouders over. Het is maar net waar je zin in hebt.
ririanneke wijzigde dit bericht op 03-08-2021 14:54
0.16% gewijzigd
TO, volgens mij ben je een leuke vrouw en ik denk dat je gelijk hebt dat de relatie tussen je vriend en zijn ouders toxic is. Ik weet niet hoe je dat je vriend kunt laten inzien, zonder dat zijn ouders het zo draaien dat jij de bitch bent in deze, want je vriend zit enorm onder de plak. (Enig kind trouwens?)

Ik vind je schoonouders een sneu stelletje. Goede ouders stimuleren hun kinderen in zelfstandigheid en wensen ze veel plezier als ze met hun partner op vakantie gaan. Zij hebben nu een exemplaar die waarschijnlijk niet eens weet dat wc-papier gekocht moet worden, omdat het anders op gaat.
ririanneke schreef:
03-08-2021 14:51
De schoonouders mogen apart zijn in de relatie met hun zoon maar als 23 jarige dit pikken is ook bijzonder. Hij heeft het dus blijkbaar altijd acceptabel gevonden als klein kind behandeld te worden. Jij denkt anders maar iemand die zo onvolwassen is gaat hiermee verder, alleen neem jij dan de rol van de ouders over. Het is maar net waar je zin in hebt.
Hij is al vijf jaar volwassen, qua leeftijd dan. :'(
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
03-08-2021 14:05
Het klinkt niet alsof jullie bij elkaar passen.
Voor je het weet heb je huisje boompje schoonouders..
Nee andersom, schoonouders zetten zich op de eerste plaats: schoonouders, huisje boompje beestje en dan nog ergens een partner
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vraag eens aan hem wat een pak plee papier kost of een pak melk? :ugeek:
Led-lampje schreef:
03-08-2021 14:59
Vraag eens aan hem wat een pak plee papier kost of een pak melk? :ugeek:
En of hij weet waar de dichtstbijzijnde supermarkt is?
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
03-08-2021 14:59
Vraag eens aan hem wat een pak plee papier kost of een pak melk? :ugeek:
Ik doe altijd boodschappen, maar ik heb geen idee,(nou ja, heel ergens ongeveer) ik pak wat ik nodig heb en betaal het totaal.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
xnightgmare schreef:
03-08-2021 13:16
Ik stimuleer vriend ook hierin door bijv. hem in te schrijven bij de woningstichtingen etc. en door hem een beetje praktisch voor te bereiden (hem mee te nemen in hoe ik het bijvoorbeeld doe om op mijzelf te wonen, zowel financieel al praktisch). Denk dat voor hem de stap nu nog te groot is. Deze situatie is zeker stof om verder over na te denken...
Ah wat leuk, hij heeft twee moeders.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik zou spontaan opdrogen bij zo'n vriend. Wat een turn off.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb ook z’n controlerende schoonmoeder. Echt verschrikkelijk. Maar m’n vriend (en z’n broer ook) gaan er gelukkig wel tegen in, en nemen haar met een hele grote korrel zout.

Paar voorbeelden:
  • Toen wij vertelde dat vriend bij mij kwam [wonen, was ze er niet mee eens.
  • Toen na een aantal weken de inschrijving geregeld was, en hij officieel hier woonde, zei ze ik hoopte dat je terug kwam ipv definitief daar bleef
  • Toen we vertelde dat we gingen trouwen (partnerschap) is ze half in huilen uitgebarsten want dit kwam wel erg rauw op haar dak, helemaal de poppetjes aan het dansen toen we vertelde dat zij geen getuige zou zijn :rofl:
  • Laatst vroeg ze nog aan vriend en z’n broer of ze terug naar huis kwamen. En wanneer wij eindelijk in de buurt komen wonen. We wonen 45 minuten van zijn ouders, maar ook van mijn ouders. Dus heb snel gezegd dat we nooit dichterbij komen wonen
Het enige wat helpt bij ons is moeder raar aan kijken, weg lachen of niet reageren. Ik heb het geprobeerd hoor. Maar dan gaat ze doen alsof ik de rare ben. Van m’n vriend en broer neemt ze ook niks aan. En we vertellen haar nog wel dingen, maar als ze haar mening geeft zeggen we meteen we vroegen niet om je mening. Gelukkig staat schoonvader aan ‘onze kant’. Dus zegt ook vaak dat ze normaal moet doen.

Maar als je vriend zich zo passief blijft opstellen, en achter z’n ouders aan blijft lopen dan gaat dat echt een heeeeeel groot struikelpunt worden. M’n vriend had ook wel soort van moeite met los komen van z’n moeder, het was ook gewenning. Zijn moeder besloot altijd van alles voor hem en z’n broer, en uiteraard bespreek je ook dingen met je ouders en hebben ouders daar een mening over. En hij hechtte veel waarde aan die mening. Dus het was bij ons ook heel lang een stuikelpunt geweest. Maar inmiddels zitten we op een lijn, en beseft hij ook dat z’n ouders best een mening mogen hebben en dat het aan hem is om er wat mee te doen.

Ik hoop voor je dat je vriend ook beseft dat hij een volwassen vent is en een relatie heeft met jou en niet met z’n ouders
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Nu kwamen zijn ouders er gisteravond ineens mee dat zij enorm boos en teleurgesteld zijn dat wij volgende week gaan, omdat volgende week donderdag de vader en oma van mijn vriend jarig zijn.
.
Ik ben hier al gestopt met lezen. RENNNN!!!
Alle reacties Link kopieren
Kappen met deze en een volwassen man met redelijke ouders zoeken.

Want dit betert nooit.



En als je dit al doorzet.
Ga niet samenwonen met dit exemplaar vooraleer hij minstens een jaar tot 2 jaar alleen heeft gewoond.

Als ie op zijn 30ste nog altijd bij zijn ouders woont trekt ie dus niet voor zijn 32ste bij jou in.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-08-2021 17:59
56.59% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Stoppen met in bochten wringen. Vriend moet zelf ballen gaan kweken en voor zichzelf opkomen. Doet hij dat niet, dan weet je hoe het komende jaren zal gaan. Ga gewoon op vakantie, je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden houden in het leven, zeker niet als mensen onrealistische verwachtingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou absoluut niet op en neer komen rijden voor de verjaardag van oma. Daar gaat hij ervoor of erna maar even naartoe.
En verder vind ik dat je erg meebeweegt, dat is fijn voor je vriend omdat hij nu maar van één kant onder druk gezet wordt. Maar vergeet je eigen behoeften niet. Hou je er ver buiten, schoonouders hebben in jou natuurlijk snel de zondebok gevonden, dus dat is olie op het vuur gooien.
Het is aan je vriend. Hij zou zich moeten opstellen als een volwassene en zelf de touwtjes in handen nemen. Maak alsjeblieft inderdaad niet de fout om het stokje van moeder over te nemen. Ook al is het vanuit de beste bedoelingen, hij heeft nog wat volwassen worden te doen.
Wat is er aantrekkelijk aan zo'n vent.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt dat hij niet gewoon zegt dat het jammer is maar dat hij dit jaar niet op de verjaardagen zal zijn vanwege vakantieplannen? En dat hij op een andere dag langs komt.
Dan is het toch klaar. Waar is hij bang voor?
Deze mensen zijn midden in de zomervakantie jarig, gaat nog heel vaak gebeuren dat hij er niet kan zijn, zeker niet met schoolgaande kinderen en andere collega’s.
Nou, vriend heeft het gesprek gehad. Lang verhaal kort willen zijn ouders dat hij alles duidelijker naar hen communiceert en alles met hen gaat overleggen, omdat hij nog gratis onder hun dak woont en hij gebruik maakt van hun auto. Hij heeft gezegd dat hij duidelijk heeft gezegd waar het op staat, maar als ouders al deze 'voorwaarden' aanhouden en hij daarin meegaat, is de boodschap niet over gekomen. Met andere woorden: hij houdt het nu zelf in stand en vindt het prima. Hij stemt gewoon mee in hun gedrag. Ik trek mijn handen er nu vanaf en ga even heel hard nadenken of ik dit wel wil. Heb inmiddels wel tegen vriend gezegd dat dit geen leven is wat ik wil en dat het voor mij niet gaat werken op deze manier. Echt what the AS*@#*$##$ moet ik hier mee...
xnightgmare schreef:
03-08-2021 13:21
Ben het meebuigen ook echt zat en vind het ook van de zotte dat het telkens moet, al helemaal omdat schoonouders voor ons de beren op de weg zetten en zij zelf niet de moeite doen om te buigen waar nodig. Maar goed, ik wil het nog soort van gemoedelijk houden dus ik probeer die compromissen te sluiten maar man man man, ik heb ook mijn grens haha. Meebuigen houdt het probleem op de lange termijn in stand en ik denk ook echt dat het alleen opgelost raakt als ik met vriend breek of als vriend op zichzelf gaat, maar zelfs dan zullen ze daar zich tegen verzetten denk ik.
Dit is niet het probleem van je schoonouders, maar van je vriend. Hij moet het oplossen.
Alle reacties Link kopieren
xnightgmare schreef:
03-08-2021 19:00
Nou, vriend heeft het gesprek gehad. Lang verhaal kort willen zijn ouders dat hij alles duidelijker naar hen communiceert en alles met hen gaat overleggen, omdat hij nog gratis onder hun dak woont en hij gebruik maakt van hun auto. Hij heeft gezegd dat hij duidelijk heeft gezegd waar het op staat, maar als ouders al deze 'voorwaarden' aanhouden en hij daarin meegaat, is de boodschap niet over gekomen. Met andere woorden: hij houdt het nu zelf in stand en vindt het prima. Hij stemt gewoon mee in hun gedrag. Ik trek mijn handen er nu vanaf en ga even heel hard nadenken of ik dit wel wil. Heb inmiddels wel tegen vriend gezegd dat dit geen leven is wat ik wil en dat het voor mij niet gaat werken op deze manier. Echt what the AS*@#*$##$ moet ik hier mee...
Nu worden er een paar dingen duidelijker. Hij heeft zich dus ook bewust erg afhankelijk van zijn ouders gemaakt. Geen kostgeld, en hij gebruikt hun auto. Tja, het is hún auto. Hadden jullie met die auto op vakantie gewild? Dan snap ik het gedrag van ouders wel wat beter. Waarom koopt hij zelf geen auto?
xnightgmare schreef:
03-08-2021 19:00
Nou, vriend heeft het gesprek gehad. Lang verhaal kort willen zijn ouders dat hij alles duidelijker naar hen communiceert en alles met hen gaat overleggen, omdat hij nog gratis onder hun dak woont en hij gebruik maakt van hun auto. Hij heeft gezegd dat hij duidelijk heeft gezegd waar het op staat, maar als ouders al deze 'voorwaarden' aanhouden en hij daarin meegaat, is de boodschap niet over gekomen. Met andere woorden: hij houdt het nu zelf in stand en vindt het prima. Hij stemt gewoon mee in hun gedrag. Ik trek mijn handen er nu vanaf en ga even heel hard nadenken of ik dit wel wil. Heb inmiddels wel tegen vriend gezegd dat dit geen leven is wat ik wil en dat het voor mij niet gaat werken op deze manier. Echt what the AS*@#*$##$ moet ik hier mee...
Hem dumpen. Wat een kleuter.
Alle reacties Link kopieren
xnightgmare schreef:
03-08-2021 19:00
Nou, vriend heeft het gesprek gehad. Lang verhaal kort willen zijn ouders dat hij alles duidelijker naar hen communiceert en alles met hen gaat overleggen, omdat hij nog gratis onder hun dak woont en hij gebruik maakt van hun auto.
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon geld vragen. Waarom doen ze dat niet? OMdat ze dan geen pressiemiddel meer hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven