Schoonouders willen een huis voor ons kopen, goed idee?

07-09-2019 07:11 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn acht jaar samen en hebben een vijfjarige zoon. We wonen in een sociale huurwoning. Mijn schoonouders hebben gezegd dat ze wel een huis willen kopen wat wij dan van hun zouden gaan huren.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn met ervaring hiermee omdat ik een goed overwogen beslissing wil nemen. Mijn vriend ziet het wel zitten, hij kijkt vooral naar de materiële voordelen. Zelf ben ik wat huiverig omdat ik bang ben dat de relatie verstoort zou kunnen worden en dan zit je wel in een huis van hun.

Het zijn wel lieve mensen, maar hun mening en wil is wet en daar heb ik na anderhalf jaar schematherapie wel een modus voor gevonden, maar ik vind het nog wel eens lastig met ze en mijn vriend ook. Het zijn al heel bepalende en dominante mensen en als wij inderdaad in hun huis zouden gaan, ben ik bang de regie te verliezen over ons leven.

Wat denken jullie ervan?

Je mag bij mij eerlijk zijn, als jullie vinden dat ik het verkeerd zie, hoor ik het ook graag. Ik heb namelijk wel de neiging verkeerder keuzes te maken in mijn leven. Vandaar deze vraag. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Laat de schoonouders maar eens voordelen bedenken die gelden voor TO in deze constructie.

Ik kan er maar 1 bedenken: mogelijk lagere huur. Niet veel lager, want dan komt de belastingdienst om de hoek kijken.

Ik kan veel meer nadelen bedenken:
- Zakelijk en familie gaan niet samen
- afhankelijkheid van jou richting schoonfamilie
De rest wat iedereen zo’n beetje hierboven zegt.
Alle reacties Link kopieren
Tip om nee te zeggen:

Nee.

Zonder argumenten!!!!!!!! Op elke want volgt een jamaar. En als de ander beter kan praten/argumenteren delf je het onderspit.
Als je het niet wilt doen, zeg dan dat je het niet wilt. Je wilt je eigen huis niet opgeven. Punt. Dat breng je dan ook als een mededeling en niet als argument.

Hoe meer jij bedenkt waarom niet, hoe meer zij daar tegenin zullen gaan. Bespaar jezelf dat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
07-09-2019 12:47
Tip om nee te zeggen:

Nee.

Zonder argumenten!!!!!!!! Op elke want volgt een jamaar. En als de ander beter kan praten/argumenteren delf je het onderspit.
Als je het niet wilt doen, zeg dan dat je het niet wilt. Je wilt je eigen huis niet opgeven. Punt. Dat breng je dan ook als een mededeling en niet als argument.

Hoe meer jij bedenkt waarom niet, hoe meer zij daar tegenin zullen gaan. Bespaar jezelf dat.
Zo werkt dat met (mijn) kinderen ook. Zodra je een argument noemt ben je verloren. Soms wil je gewoon iets niet.
Alle reacties Link kopieren
Normaliter zou dat idd een heel goeie tip zijn: het bij nee houden.

Maar stel je voor dat jij een belangrijke beslissing moet nemen met je partner. Waar voor/ en nadelen aan zitten die je met elkaar wilt bespreken. En jou partner zegt alleen ‘nee!!’ Dat lijkt mij het gesprek en de relatie niet ten goede komen.

Zeggen dat je je eigen plek wilt houden met alles wat dat jou brengt lijkt me wel een hele goeie.
Begrijp ik nu goed dat de schoonouders deze constructie al hebben gedaan met je zwager?
Dan kun je toch aan hem vragen wat het in de dagelijkse praktijk betekent?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het andersom gedaan.
Appartement gekocht en schoonouders betalen huur.
Nooit problemen. Het is gewoon hun huis tot aan hun dood. Daarna zien we wel wat we ermee doen.
Wij zien het op dit moment ook niet als ons huis.

Zij wilden graag gelijkvloers wonen. Een geschikt huurhuis was lastig te krijgen bij ons het dorp. Kopen lukte qua hoogte inkomen niet. Wij hadden het geld ‘over’, dus hebben het gekocht voor hun.
Zelfs in België zegt men: niet doen!


Goede raad, maar ik denk dat je die hier al genoeg hebt gekregen, overweeg het zelfs niet, want het hek gaat van de dam zijn als je met die constructie begint. Ze willen een bijkomende eigendom kopen met de (levenslange) garantie van een goede huurder, want het is hun zoon en die kan/mag/durft/wil niet tegen zijn ouders ingaan.

Hij zal (ondanks de huur die jullie betalen) ook altijd bij zijn ouders in het krijt blijven staan!

Ik wens je het beste!
Mamme-zel uit België
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 22-10-2019 20:44
18.35% gewijzigd
Je vriend moet vooral kijken of het voor hem een interessante deal kan zijn. Het is tenslotte primair iets tussen hem en zijn ouders als zij hem met huisvesting willen helpen. Maar goed dan zou het wel om een belastingvrije gift moeten gaan en niet iets wat op hun naam blijft staan, want dan vraag ik me af wat hij er mee opschiet.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de voorgaande reacties. Ik zie ook het financiële voordeel voor jullie niet.

Het enige dat ik nog als (ongunstig) financieel argument kan verzinnen is hetvolgende:
Als je huurt bij een zakelijke verhuurder ben je al je huur permanent kwijt aan een vreemde. Als je huurt bij je ouders, ben je ook je huur kwijt, maar komt je huur op hun spaarrekening te staan. Ofwel, je ouders bouwen extra vermogen op (op de bank of in stenen) doordat jullie huur betalen. Op het moment dat je ouders overlijden, gaat de helft van dit vermogen naar je vriend en de andere helft naar zijn broer (er vanuit gaande dat er geen andere erfgenamen zijn). Beiden betalen hier erfbelasting over. Zo krijg je dus een klein deel van je huur uiteindelijk weer terug.

Dit is dus financieel gezien totaal geen gunstige constructie voor jullie. Als je schoonouders echt willen helpen, moet het een constructie zijn waarbij jullie zelf vermogen opbouwen en er zo min mogelijk geld naar de belastingdienst gaat. Daar zijn hier al verschillende adviezen over gegeven.

Ik zou zelf alleen een dergelijke constructie (bv. schenking of familiehypotheek) aangaan als je weet dat je schoonouders er zakelijk en rationeel naar kunnen kijken, los van de relatie en emotionele band die jullie met ze hebben. Maar omdat je schrijft dat hun mening en wil wet is, heb ik daar echt zeer sterke twijfels bij. Als je verwacht dat ze hun financiële hulp (onbewust) als chantagemiddel gaan gebruiken bij iedere toekomstige familieaangelegenheid, dan zou ik er echt voor passen. (sterker nog, dat heb ik om soortgelijke redenen bij mijn eigen ouders gedaan, ook al weet ik dat ze het echt goed bedoelen)
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 13:22
2.48% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
foeksia72 schreef:
07-09-2019 12:45
Laat de schoonouders maar eens voordelen bedenken die gelden voor TO in deze constructie.

Ik kan er maar 1 bedenken: mogelijk lagere huur. Niet veel lager, want dan komt de belastingdienst om de hoek kijken.

Ik kan veel meer nadelen bedenken:
- Zakelijk en familie gaan niet samen
- afhankelijkheid van jou richting schoonfamilie
De rest wat iedereen zo’n beetje hierboven zegt.
Precies! Ik zou het zelf in geen miljoen jaar doen. Geeft veel te veel nadelen en onzekerheden en nauwelijks voordelen. Van je schoonvader én je vriend is het niet bepaald netjes om je zo onder druk te zetten met hun
'we moeten er uitgebreid over discussiëren en je moet met goede argumenten komen'. Flikker op, dat hoef je helemaal niet! Je mag gewoon hun aanbod afslaan, je bent ze geen beargumentering schuldig. Sterker nog, volgens mij weten ze best dat ze je onder de tafel gaan lullen als het erop aan komt. Nee! Kom op, laat dit niet gebeuren!
Ook je vriend mag je best op zijn vingers tikken vanwege de positie waarin hij jou plaats. Je wordt veel te veel onder druk gezet. Laat hen maar eens vertellen waarom het dan zo per de wél moet.
Je klinkt als een lieverd, to. Laat niet met je sollen. Een nee dank je is genoeg.
Alle reacties Link kopieren
fijn schreef:
07-09-2019 12:54
Normaliter zou dat idd een heel goeie tip zijn: het bij nee houden.

Maar stel je voor dat jij een belangrijke beslissing moet nemen met je partner. Waar voor/ en nadelen aan zitten die je met elkaar wilt bespreken. En jou partner zegt alleen ‘nee!!’ Dat lijkt mij het gesprek en de relatie niet ten goede komen.

Zeggen dat je je eigen plek wilt houden met alles wat dat jou brengt lijkt me wel een hele goeie.

Klopt. Maar in dit geval moeten TO en partner die beslissing blijkbaar nemen samen met schoonouders, die stevig druk uitoefenen en TO bijna geen kans geven.

Bij ons thuis zou iets dergelijks betekenen dat (schoon)ouders (of een verkoper, arts of wie dan ook) een voorstel zou doen, dat wij daar allebei een nachtje over slapen, er samen over praten en de uiteindelijke beslissing doorgeven.
Zonder de argumenten, want dat is iets tussen ons tweetjes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine update, mijn vriend heeft het topic gelezen, we hebben opgeschreven waar ik bang voor ben en dat gaan we eerst bespreken met onze systeemtherapeut. Die zien we dinsdag. Ik houd jullie op de hoogte!
Hoe reageerde je vriend, Spoekeltje?

En wat als je systeemtherapeut zegt: altijd doen?
Je zit samen in een relatie, dit soort grote beslissingen moet je samen nemen.

Weet je waarom je schoonouders dit willen? Is het omdat ze zelf teveel geld hebben, er nauwelijks rente wordt gegeven en dit een handige 'belegging' voor hun is? Dat zou ik eerst eens willen weten.
Blijenvrij schreef:
07-09-2019 15:36

En wat als je systeemtherapeut zegt: altijd doen?



Dat zegt de therapeut natuurlijk niet. En ook niet dat ze het nooit moet doen. Een therapeut geeft je de tools om je zelf in te laten zien wat je moet doen.



To, wat vond je vriend van de genoemde voordelen (zeer beperkt) en nadelen? Wil hij evt over een schenking of een familiebanklening nadenken? En wat vind jij van die laatste 2 opties?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-09-2019 08:14
Oh dat was maar tijdelijk? Raar dat ze dat niet voortzetten.
Vind het gewoon zo vreemd dat ouders belasting moeten betalen om hun volwassen kind iets te geven.
Detail, maar: schenkbelasting wordt officieel betaald door het ontvangende kind.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-09-2019 12:51
Zo werkt dat met (mijn) kinderen ook. Zodra je een argument noemt ben je verloren. Soms wil je gewoon iets niet.

Als je iets niet wil heb je daar toch een reden voor?
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
07-09-2019 17:09
Detail, maar: schenkbelasting wordt officieel betaald door het ontvangende kind.
De schenker kan het ook op zich nemen. Je moet dat bij de belasting aangeven. Voor een schenking moet je daarvoor formulieren invullen.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-09-2019 07:14
Dominante en bepalende mensen?Nooit doen dus!!
Nee. Nee. Niet doen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-09-2019 17:25
Als je iets niet wil heb je daar toch een reden voor?
To is niet verplicht om die redenen te benoemen. Soms is het beter om dat wel te doen, maar sommige mensen weten elk argument zo te weerleggen dat je met je mond vol tanden staat. Ik vermoed dat dat laatste hier het geval is. To is verstandig als ze zichzelf dat graag wil besparen.
Is er een optie dat zij het kopen en dat jullie afbetalen aan hen?
Zodat het binnen x jaar wel van jullie is?


Anders zou ik met drammerige (schoon)ouders toch ook "nee bedankt" zeggen.

En vooral zorgen dat je partner op exact dezelfde lijn zit zodat er geen speld tussen te krijgen is.

Want drammerige schoonouders gaan ook zitten drammen dat jullie dit "geweldige voorstel" niet aannemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat je man er eigenlijk in?
Gewoon niet doen TO!
Dit is geen cadeau!
ZIJ ‘kopen’ een huis maar JULLIE ‘betalen’ het door de huur.
Het is alleen een cadeau als jullie geen huur hoeven te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend lijkt niet in te zien wat voor mij het bezwaar is, ik had gehoopt dat de antwoorden van dit forum hem zouden inzien dat het op een paar voordelen na ook zeker nadelen heeft.

Hij weet heus wel dat zijn ouders niet de makkelijkste zijn, maar hij kan het makkelijker naast zich neerleggen. Dan zijn ze maar een maandje boos zegt hij, maar voor mij lukt dat niet goed.

Hij zegt wel, het hoeft niet gelijk en we gaan eerst kijken of we jouw bezwaren kunnen aanpakken. Dit overleg met de systeemtherapeut vind ik zelf erg fijn want zij vertaalt beter naar mijn vriend wat mijn bezwaar is, wij hebben haar ook gehad tijdens de partner-autistengroep en zij werkt al heel lang met mensen uit dat spectrum.

Dinsdag kan ik jullie vertellen hoe dat gesprek ging. Ik moet echt zeggen dat het mij echt helpt dat jullie zo meedenken. Voelt echt fijn.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij, mijn schoonouders willen denk ik ons wel echt oprecht helpen want deze woning is een sociale huurwoning in een grote flat en nogal gehorig.

Mijn vriend had blijkbaar tegen zijn vader gezegd dat hij hier graag weg wilde en vader heeft dat nogal letterlijk genomen. Hij had blijkbaar al dingen uitgezocht en toen wij hadden gezegd dat zij geen huis hoeven te kopen voor ons werd ie boos omdat we duidelijker hadden moeten zijn want nu had hij al dingen uitgezocht.

Vandaar dat we dit toch maar weer zijn gaan bespreken. Ik besef dat forumster Sjaan gelijk heeft met de opmerking dat alleen dit voorstel al gezeik geeft.

In ieder geval, ik houd jullie op de hoogte.
spoekeltje schreef:
07-09-2019 07:47
WoW, wat een boel reacties al, allemaal heel erg bedankt, ik ga dit topic laten lezen aan mijn vriend want het lukte mij niet om op een heldere manier mijn twijfel uit te leggen.

Helaas heb ik niet genoeg geld om een woning te kopen, ik heb een nogal heftig leven achter de rug, dus het is voor mij al heel wat dat ik zelfstandig een dak boven ons hoofd heb weten te regelen. En onze zoon goed aan het opgroeien is, bovendien zitten we ook in een traject hoe we om moeten leren gaan met vriend zijn autisme, deze woning is niet ideaal, maar het is wel de enige veiligheid die ik heb.

Vriend en ik houden wel heel erg van elkaar dus dat zit wel goed. Het autisme heeft hij van zijn vader en die is wel lief, maar door zijn autisme geen gemakkelijke man. Ik ben mijn hele leven gekleineerd door mijn ouders dus vandaar de therapie. Mijn schema’s begonnen te rammelen vanwege dominantie en gedrag van schoonouders.

Nogmaals, bedankt voor het advies
Heel eensluidend advies in de vorige berichten, dus hier een afwijkende mening. Sorry voor de expliciete vragen.

- Je omschrijft je schoonouders als dominant, hoe uit dit zich? Hebben ze een sterke mening of komen ze te pas en te onpas op bezoek?
- Daarnaast vermeld je dat het hele lieve mensen zijn. Je vriend heeft autisme, jij hebt een heftig leven achter de rug en er is een kleinkind in het spel; zou het kunnen dat jullie wat ondersteuning kunnen gebruiken en zij daartoe de middelen hebben?
-Is het mogelijk dat jij de negatieve ervaring met je eigen ouders projecteert op je schoonouders?
- hoe sta je zelf financieel?

Bij het lezen van je OP dacht ik ook absoluut niet doen, maar met dit bericht erbij begin ik te twijfelen.
Heb niet de kennis over de wetgeving in Nederland en geen zin om het op te zoeken, maar is er geen mogelijkheid dat zij de woning aankopen op naam van je kind (zodanig dat hij eigenaar wordt en zij het vruchtgebruik krijgen?), hier zou dit gaan op voorwaarde dat ze zijn inleg op voorhand schenken. Daarna kun je nog steeds huur betalen maar hebben je schoonouders geen alleenrecht meer op deze woning.
Ik kan best begrijpen dat zij hun (klein)kind willen helpen, alleen moet je de zaken dan goed regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven