Silent treatment en/of gaslighting

12-11-2017 18:05 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Silent treatment en gaslightning, ik heb een aantal artikelen gelezen hierover, vanwege de relatie waar ik nu in zit met een pathalogische leugenaar waar ik net achter ben gekomen

Wat houd het precies in en waarom doet iemand dit een ander aan?

Ben erg benieuwd naar meningen en ervaringen hier
Alle reacties Link kopieren
Wat is gaslighting?
Ik kan het me alleen fysiek met een gaslampje aan de muur voorstellen, maar in combi met silent treatment?
Uit mijn hoofd is gaslighting iets als een andere persoon laten geloven dat die gek is, door de realiteit te ontkennen en te verdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet als het in mijn geval echt om gaslighting gaat, maar kwam er iets over tegen op internet. Ben me aan het inlezen, leren te begrijpen hoe de vork nou echt in de steel zit in mijn relatie.

Gaslighting is eigenlijk mindfucking, bepaalde dingen doen/zeggen tot die andere persoon ontzettend aan zichzelf gaat twijfelen, bijv je hebt echt gezien dat je man op datingsites zit, het bewijs is er maar hij verdraait alles zo en maakt er een spelletje van dat jij na een tijd echt denkt dat je gek aan het worden bent. Psychologische spelletje
2koffie schreef:
12-11-2017 18:11
Uit mijn hoofd is gaslighting iets als een andere persoon laten geloven dat die gek is, door de realiteit te ontkennen en te verdraaien.
Ja. Dat is gaslighting. Het omdraaien van de werkelijkheid zodat de ander schuldig lijkt. Omdat hij/ zij gek is, of achterdochtig, of schuldig aan God mag weten wat. Hierdoor wordt de aandacht afgeleid van degene die de boel belazert.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet er niet veel van. Maar wel genoeg om te weten dat dit geen relatie is en je zulke personen niet kan genezen. Weg wezen dus!
Hoe ben je er achter gekomen dat hij een pathologische leugenaar is?
Alle reacties Link kopieren
Lekker toch al die engelse termen.. waarom niet gewoon nederlands? doodzwijgen/negeren en gek maken.
Goeie film trouwens gaslight Ben alleen benieuwd of de mensen die die nieuwe hippe termen gebruiken de film ook wel eens gezien hebben en dus weten waar het vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
12-11-2017 18:16
Lekker toch al die engelse termen.. waarom niet gewoon nederlands? doodzwijgen/negeren en gek maken.
Goeie film trouwens gaslight Ben alleen benieuwd of de mensen die die nieuwe hippe termen gebruiken de film ook wel eens gezien hebben en dus weten waar het vandaan komt.
Nee die film heb ik nooit gezien, ik las er alleen een artikel over en werd het zo genoemd vandaar
Gaslighting is a form of manipulation that seeks to sow seeds of doubt in a targeted individual or in members of a targeted group, hoping to make them question their own memory, perception, and sanity. Using persistent denial, misdirection, contradiction, and lying, it attempts to destabilize the target and delegitimize the target's belief.

Instances may range from the denial by an abuser that previous abusive incidents ever occurred up to the staging of bizarre events by the abuser with the intention of disorienting the victim. The term owes its origin to a 1938 play Gas Light and its 1944 film adaptation. The term has been used in clinical and research literature, as well as in political commentary.

Bron: Wikipedia
Je wilt overal graag een naam en diagnose aan geven? Zo is de waarheid minder pijnlijk?
Accepteer dat je iets hebt gehad met iemand die niet deugt en jou waarschijnlijk niet leuk genoeg vond. Verspil je tijd toch niet zo door van alles te gaan opzoeken en lezen. Het heeft geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
12-11-2017 18:16
Hoe ben je er achter gekomen dat hij een pathologische leugenaar is?
Het blijkt dat hij vanaf begin van onze relatie al liegt, ik had soms wel een vaag gevoel bij bepaalde dingen maar wou niet achterdochtig zijn want ja wat is een relatie zonder vertrouwen?!
Liegen over waar hij is, liegen over datingsites. Verhalen die verzonnen om aandacht te krijgen. Maar altijd wist hij het zo te draaien dat ik echt dat ik Huh ik heb het toch gezien dat jij op sites zit, hij kon/kan dan zo goed spelen dat ik het verkeerd heb en zo met mijn geest spelen dat ik mezelf echt voor gek heb verklaard.
Alle reacties Link kopieren
Zowel de silent treatment als gaslighting zijn ernstige vormen van psychische mishandeling.

http://nl.wikisage.org/wiki/Gaslighting

Wegwezen zodra je kan!
ashley12345 schreef:
12-11-2017 18:22
Het blijkt dat hij vanaf begin van onze relatie al liegt, ik had soms wel een vaag gevoel bij bepaalde dingen maar wou niet achterdochtig zijn want ja wat is een relatie zonder vertrouwen?!
Liegen over waar hij is, liegen over datingsites. Verhalen die verzonnen om aandacht te krijgen. Maar altijd wist hij het zo te draaien dat ik echt dat ik Huh ik heb het toch gezien dat jij op sites zit, hij kon/kan dan zo goed spelen dat ik het verkeerd heb en zo met mijn geest spelen dat ik mezelf echt voor gek heb verklaard.
Oke. En wanneer heb je de bevoegdheid tot diagnosticeren behaald?
Alle reacties Link kopieren
Als je er artikelen over hebt gelezen, dan weet je toch wat het is?
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
12-11-2017 18:22
Je wilt overal graag een naam en diagnose aan geven? Zo is de waarheid minder pijnlijk?
Accepteer dat je iets hebt gehad met iemand die niet deugt en jou waarschijnlijk niet leuk genoeg vond. Verspil je tijd toch niet zo door van alles te gaan opzoeken en lezen. Het heeft geen zin.
Nee ik hoef niet perse overal een naam aan te geven, ik Google dingen over liegen etc en zo kwam ik van het een bij het ander.
Het helpt mij om erover te lezen en te praten met anderen en te beseffen dat ik helemaal niet gek was en dat mijn gevoel wel altijd goed zat.
Misschien heeft het voor jou geen zin, maar als het mij helpt om te beseffen hoe er met mijn geest gespeeld is waarom zou ik het dan niet doen? Jij ziet het misschien als tijdsverspilling, ik zie het als een proces waarin ik dingen verwerk
Alle reacties Link kopieren
Bekijk de film eens. http://www.imdb.com/title/tt0036855/
Volgens mij hoef je dat soort dingen helemaal niet te lezen, je kan beter dingen lezen over hoe jij voortaan niet in zulke relaties eindigd.
ashley12345 schreef:
12-11-2017 18:25
Nee ik hoef niet perse overal een naam aan te geven, ik Google dingen over liegen etc en zo kwam ik van het een bij het ander.
Het helpt mij om erover te lezen en te praten met anderen en te beseffen dat ik helemaal niet gek was en dat mijn gevoel wel altijd goed zat.
Misschien heeft het voor jou geen zin, maar als het mij helpt om te beseffen hoe er met mijn geest gespeeld is waarom zou ik het dan niet doen? Jij ziet het misschien als tijdsverspilling, ik zie het als een proces waarin ik dingen verwerk
Je hebt die bevoegdheid niet. Dus niet doen. Je kunt niet even gauw een diagnose opzoeken op Google. Als dat zo is, waarom zijn er dan nog artsen en psychiaters?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een kortzichtige reacties hier van een aantal,

Ja ik heb artikelen gelezen maar ik ben benieuwd naar reacties hier, ervaringen bijv. Is dat zo gek?

En bevoegdheid tot diagnosticeren? Waar slaat die reactie op, dat hij pathalogisch liegt is sinds kort door een psychiater vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Ga nou niet ook van die spelletjes terug spelen, maar ga gewoon WEG bij hem.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
12-11-2017 18:28
Bekijk de film eens. http://www.imdb.com/title/tt0036855/
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
12-11-2017 18:28
Volgens mij hoef je dat soort dingen helemaal niet te lezen, je kan beter dingen lezen over hoe jij voortaan niet in zulke relaties eindigd.
Juist door het wel te lezen kan ik begrijpen hoe het in elkaar steekt en daardoor zorgen dat ik niet weer in een relatie als deze beland
ashley12345 schreef:
12-11-2017 18:28
Jeetje wat een kortzichtige reacties hier van een aantal,

Ja ik heb artikelen gelezen maar ik ben benieuwd naar reacties hier, ervaringen bijv. Is dat zo gek?

En bevoegdheid tot diagnosticeren? Waar slaat die reactie op, dat hij pathalogisch liegt is sinds kort door een psychiater vastgesteld.
Het is pathologisch. Ik heb je gevraagd hoe je bij die diagnose kwam. Toen gaf jij aan dit van Google te hebben. Je wordt daarop aangesproken en vervolgens zeg je dat een psychiater het heeft vastgesteld. Wat is het nu? Je hebt het van Google of de psychiater heeft het gezegd? In het laatste geval: jouw vriend heeft aan jou verteld dat de psychiater dat heeft gezegd? En toen? Wat is het behandelplan?

Ik word er tamelijk allergisch van dat mensen hier maar te pas en te onpas hun partners diagnosticeren. Een man is een narcist, een vrouw heeft borderline. Gelul. Gewoon de laan uitsturen als je niet meer blij bent met de relatie, maar laat het plakken van labels maar gewoon aan professionals over.
Alle reacties Link kopieren
Mumin schreef:
12-11-2017 18:28
Ga nou niet ook van die spelletjes terug spelen, maar ga gewoon WEG bij hem.
Hoe kom jij erbij dat ik zulke spelletjes terug ga spelen? Dat lees ik nergens hier.

Ik ben al bezig met een andere woning en woon nu tijdelijk bij vrienden

Ik had gehoopt op wat zinvollere reacties, maar blijkbaar is het voor sommige hier op het forum leuk om gelijk al een oordeel klaar te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven