Slecht en goed gedrag belonen en afstraffen

26-01-2022 13:47 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me er de laatste tijd bewust van geworden dat ik heel naar kan zijn tegen de mensen in mijn omgeving die heel veel voor me betekenen en juist te vriendelijk kan zijn voor “gemene” buitenstaanders die me bij alles tegenwerken.

Wat zegt dit over mij ?

Ik zou juist liefdevol en zo geduldig willen zijn naar mijn ouders maar merk dat ik tegen hen soms behoorlijk kan uitvallen terwijl ze alles voor me over hebben.

Daarnaast ben ik dan tegen mensen die me juist pijn doen heel extreem geduldig en verdraag ik hen gedrag door alsnog het met goed gedrag te proberen bestrijden terwijl dat nooit heeft geholpen.

Heb in t leven helaas gemerkt dat mensen meer respect voor je hebben wanneer ze merken dat er niet met jou valt te sollen en hen op dezelfde manier aanpakt zoals ze jou behandelen. Helaas merk ik dat ik daar in de praktijk te zwak voor ben en vervolgens mijn ellende mee draag doordat ik ze niet direct aanspreek en jog steeds beste gun.

Hoe kom ik hier vanaf? De eerste stap van bewustwording is al binnen gekomen, nu nog om te leiden in daadwerkelijke actie.
Soms denk ik dat ik t nooit zal leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel mensen zo zijn:
tegen hun collega's zijn ze altijd beleefd, en tegen hun partner kunnen ze uit hun slof schieten.

Juist omdat jouw ouders voor jou klaar blijven staan, durf jij het aan om onaardig tegen hun te zijn.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je minder bang moet zijn voor andere mensen.

Ons wordt geleerd om ons beleefd te gedragen, maar niet iedereen hoeft jou aardig te vinden.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Veganmeid schreef:
26-01-2022 13:47


Heb in t leven helaas gemerkt dat mensen meer respect voor je hebben wanneer ze merken dat er niet met jou valt te sollen en hen op dezelfde manier aanpakt zoals ze jou behandelen. Helaas merk ik dat ik daar in de praktijk te zwak voor ben en vervolgens mijn ellende mee draag doordat ik ze niet direct aanspreek en jog steeds beste gun.
Ik moet nu denken aan slecht opgevoede jongelui die enkel respect kunnen sissen maar niet doorhebben dat mensen je vriendelijker te woord staan als je zelf ook aardig bent.

Ik doe dus vriendelijk tegen iedereen omdat ik me daar goed bij voel. Hoe een ander dat wenst te beantwoorden is niet aan mij.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Verder zijn veel mensen gevoelig voor bepaalde vormen van manipulatie:
Bijvoorbeeld:
- als iemand eerst vraagt om 100 euro te lenen, en je zegt nee, dan voel je je bijna verplicht om wel 20 euro uit te lenen als hij daarom vraagt, want je wilt niet 2 keer onaardig zijn.

En de salami-taktiek: steeds een plakje meer
(voor vegetariers: ontbijtkoek-taktiek dus)
- als iemand vraagt om een lift naar z'r moeders bejaardentehuis, en je zegt ok, en dan vraagt hij om onderweg even om te rijden want hij wil nog een bloemetje kopen...
Dan zijn mensen geneigd toe te geven.
O, en kun je me wat geld lenen voor dat bloemetje ? lukt dan vaak ook nog.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
26-01-2022 13:53
Ik moet nu denken aan slecht opgevoede jongelui die enkel respect kunnen sissen maar niet doorhebben dat mensen je vriendelijker te woord staan als je zelf ook aardig bent.

Ik doe dus vriendelijk tegen iedereen omdat ik me daar goed bij voel. Hoe een ander dat wenst te beantwoorden is niet aan mij.
Maar als mensen niet vriendelijk terugdoen, zult u niets extra's voor hun doen (koffie halen, geld uitlenen, band plakken, samenvatting maken).

Ik denk dat veganmeid dat leren moet.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Je moet niet ergens vanaf, maar een vaardigheid bijleren. Hoe je op een vriendelijke maar duidelijke manier je grenzen aangeeft en bewaakt. Je voelt wel in je hart dat het moet, maar ik denk dat je simpelweg de vaardigheden - of misschien zelfs nog letterlijker - de woorden mist om daar uitdrukking aan te geven.

Mijn tip: afkijken bij anderen en zelf oefenen.

Dit zal in het begin heel raar en ongemakkelijk voelen, maar dat went vanzelf.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 26-01-2022 14:03
10.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
26-01-2022 13:52
Ik denk dat je minder bang moet zijn voor andere mensen.

Ons wordt geleerd om ons beleefd te gedragen, maar niet iedereen hoeft jou aardig te vinden.
Ik ben daar bang voor doordat ik merk dat wanneer mensen je niet mogen, je op een of andere manier gaan tegenwerken door te gaan roddelen, negatief over je te uiten bij je leidinggevende enz. Dus echt beetje opstook gedrag. Laat ik het volledig los, dan ben je weer niet sociaal wenselijk gedrag aan het vertonen doordat je meer op je zelf richt. Weet soms ook niet meer wat of hoe. Heel vermoeiend soms met mensen samen werken.
docotrandus schreef:
26-01-2022 13:51
Ik denk dat veel mensen zo zijn:
tegen hun collega's zijn ze altijd beleefd, en tegen hun partner kunnen ze uit hun slof schieten.

Juist omdat jouw ouders voor jou klaar blijven staan, durf jij het aan om onaardig tegen hun te zijn.
Daar zit wat in. Die zullen me nooit laten vallen. Maar de laatste tijd merk ik ook op dat ze mij meer zijn gaan respecteren, doordat ik niet meer constant bezig ben met hen gelukkig te maken. Daardoor werd er gebruik van gemaakt. Nu ik dat volledig heb los gelaten en mijn eigen grenzen aangeef als ik iets niet fijn vind, al is dat soms op een psychotische manier.. werkt het wel. Soms lijkt t wel alsof mensen je dan pas je behandelen zoals je wilt, wanneer je pas agressief gaat opstellen doordat je er genoeg van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Best tragisch om te zeggen dat je ouders je meer zijn gaan respecteren omdat je onaardig tegen ze doet.
Ik krijg het idee dat je nog vrij jong bent, doordat je spreekt over tegenwerken, roddelen etc. Klopt dat?

Spreken over gedrag belonen en afstraffen vind ik persoonlijk nogal raar, mensen zijn geen dieren die je kan africhten.
ninanoname schreef:
26-01-2022 13:53
Ik moet nu denken aan slecht opgevoede jongelui die enkel respect kunnen sissen maar niet doorhebben dat mensen je vriendelijker te woord staan als je zelf ook aardig bent.

Ik doe dus vriendelijk tegen iedereen omdat ik me daar goed bij voel. Hoe een ander dat wenst te beantwoorden is niet aan mij.
Dit. Vriendelijkheid kost niets en wat je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn enzo. Enig idee waarom je zo naar je ouders reageert?
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
26-01-2022 14:01
Je moet niet ergens vanaf, maar een vaardigheid bijleren. Hoe je op een vriendelijke maar duidelijke manier je grenzen aangeeft en bewaakt. Je voelt wel in je hart dat het moet, maar ik denk dat je simpelweg de vaardigheden - of misschien zelfs nog letterlijker - de woorden mist om daar uitdrukking aan te geven.

Mijn tip: afkijken bij anderen en zelf oefenen.

Dit zal in het begin heel raar en ongemakkelijk voelen, maar dat went vanzelf.
Maar voelt het dan niet zo onnatuurlijk dat het ook daardoor niet binnenkomt bij anderen. Iets wat nep is wordt zo opgevangen. Als je zo niet in elkaar steekt, ben ik bang dat het niet aangeleerd kan worden.

Ik mis de woorden denk ik doordat de emoties op dat moment overlopen en daardoor niks mee kan op t moment.
Raak verstijfd en dan laat ik het gaan in de hoop dat iemand vanzelf wel inziet, helaas blijkt tegenovergestelde waar en wordt het daardoor alleen maar erger.

Ik kon het eerst ook niet bij mijn eigen omgeving, maar dat heb ik eigenlijk ook wel leren doen. Doordat ik op een gegeven moment merkte dat iemand tekeer kon gaan tegen mij en daar niets van kon zeggen of mocht vinden. Totdat ik de moed bij elkaar raapte om uit te leggen wat het me me deed op emotioneel gebied leek pas het kwartje te vallen. Hee vreemd, alsof ze zelf niet stil staan bij eigen gedrag en alles in kindertaal moet uitleggen wat wel of niet wenselijk is.
docotrandus schreef:
26-01-2022 13:56
Verder zijn veel mensen gevoelig voor bepaalde vormen van manipulatie:
Bijvoorbeeld:
- als iemand eerst vraagt om 100 euro te lenen, en je zegt nee, dan voel je je bijna verplicht om wel 20 euro uit te lenen als hij daarom vraagt, want je wilt niet 2 keer onaardig zijn.

En de salami-taktiek: steeds een plakje meer
(voor vegetariers: ontbijtkoek-taktiek dus)
- als iemand vraagt om een lift naar z'r moeders bejaardentehuis, en je zegt ok, en dan vraagt hij om onderweg even om te rijden want hij wil nog een bloemetje kopen...
Dan zijn mensen geneigd toe te geven.
O, en kun je me wat geld lenen voor dat bloemetje ? lukt dan vaak ook nog.
Dat probleem heb ik gelukkig niet meer. Heb ik in de loop van de tijd wel afgeleerd doordat inderdaad van het ene het andere werd gevraagd.
ninanoname schreef:
26-01-2022 13:53
Ik moet nu denken aan slecht opgevoede jongelui die enkel respect kunnen sissen maar niet doorhebben dat mensen je vriendelijker te woord staan als je zelf ook aardig bent.

Ik doe dus vriendelijk tegen iedereen omdat ik me daar goed bij voel. Hoe een ander dat wenst te beantwoorden is niet aan mij.
Misschien kan dat voor jou werken. Snap je reactie denk ik ook niet helemaal. Sommige mensen zien aardig zijn als een zwakte en walsen dan over je heen door te blijven aftasten hoe ver ze kunnen gaan.

Met aardigheid blijven bestrijden, werkt niet en zet je jezelf alleen maar nog meer voor schut doordat het voor hen dan alleen maar aanvoelt als verering na ongewenst gedrag.
Vaak merk je dat je bij mensen die je vertrouwt je eerder je nare trekjes toont. Dus volgens mij niets vreemds.

Gewoon merken als je het gaat doen en dan inslikken of als je het doet excuses aanbieden als je over de schreef gaat. En misschien een alternatief vinden om stoom af te blazen.
Veganmeid schreef:
26-01-2022 14:24
Maar voelt het dan niet zo onnatuurlijk dat het ook daardoor niet binnenkomt bij anderen. Iets wat nep is wordt zo opgevangen. Als je zo niet in elkaar steekt, ben ik bang dat het niet aangeleerd kan worden.

Ik mis de woorden denk ik doordat de emoties op dat moment overlopen en daardoor niks mee kan op t moment.
Raak verstijfd en dan laat ik het gaan in de hoop dat iemand vanzelf wel inziet, helaas blijkt tegenovergestelde waar en wordt het daardoor alleen maar erger.

Ik kon het eerst ook niet bij mijn eigen omgeving, maar dat heb ik eigenlijk ook wel leren doen. Doordat ik op een gegeven moment merkte dat iemand tekeer kon gaan tegen mij en daar niets van kon zeggen of mocht vinden. Totdat ik de moed bij elkaar raapte om uit te leggen wat het me me deed op emotioneel gebied leek pas het kwartje te vallen. Hee vreemd, alsof ze zelf niet stil staan bij eigen gedrag en alles in kindertaal moet uitleggen wat wel of niet wenselijk is.



Dat probleem heb ik gelukkig niet meer. Heb ik in de loop van de tijd wel afgeleerd doordat inderdaad van het ene het andere werd gevraagd.



Misschien kan dat voor jou werken. Snap je reactie denk ik ook niet helemaal. Sommige mensen zien aardig zijn als een zwakte en walsen dan over je heen door te blijven aftasten hoe ver ze kunnen gaan.

Met aardigheid blijven bestrijden, werkt niet en zet je jezelf alleen maar nog meer voor schut doordat het voor hen dan alleen maar aanvoelt als verering na ongewenst gedrag.
Wat voor mensen heb jij in je omgeving dan? Ik maak echt nooit mee dat mensen aardig zijn als zwakte zien en proberen over me heen te walsen. Of dat ik mezelf voor schut zet bij anderen omdat ik aardig en vriendelijk tegen ze ben. Ik krijg juist dingen voor elkaar en er openen zich juist deuren bij mij die bij anderen (bijvoorbeeld collega's) gesloten blijven omdat ik juist vriendelijk blijf. Bij een klantenservice krijg je ook veel meer voor elkaar als je iemand gewoon vriendelijk te woord staat dan dat je grof en onaardig wordt in het kader van "laten zien dat je niet met je laat sollen". Dat laatste kan namelijk ook op een aardige manier.
Haal jij 'aardig zijn' en 'grenzen aangeven' niet door elkaar? Je kan prima nee zeggen, aangeven dat bepaald gedrag ongewenst is etc en nog steeds aardig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Foux schreef:
26-01-2022 14:08
Best tragisch om te zeggen dat je ouders je meer zijn gaan respecteren omdat je onaardig tegen ze doet.
Ik krijg het idee dat je nog vrij jong bent, doordat je spreekt over tegenwerken, roddelen etc. Klopt dat?

Spreken over gedrag belonen en afstraffen vind ik persoonlijk nogal raar, mensen zijn geen dieren die je kan africhten.
Wat is jong in jouw ogen? En wat heeft dat ermee te maken?

Titel was beetje ongewoon. Zie het als aanleren en tolereren of hoe je t ook wil noemen als je daar je prettiger bij voelt om t kunnen begrijpen
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
26-01-2022 14:48
Haal jij 'aardig zijn' en 'grenzen aangeven' niet door elkaar? Je kan prima nee zeggen, aangeven dat bepaald gedrag ongewenst is etc en nog steeds aardig zijn.
Je hebt gelijk. Dat haal ik door elkaar.
Voel me onaardig als ik nee zeg.
Kan dat niet.
En wanneer ik dat wel doe worden mensen heel erg teleurgesteld doordat ze gewend waren dat ik altijd voor ze klaar stond en dan krijg ik een heel preek met dat ik gevoelloos ben.
GreenLadyFern schreef:
26-01-2022 14:48
Haal jij 'aardig zijn' en 'grenzen aangeven' niet door elkaar? Je kan prima nee zeggen, aangeven dat bepaald gedrag ongewenst is etc en nog steeds aardig zijn.
dit en het is de toon die de muziek maakt
Alle reacties Link kopieren
Veganmeid schreef:
26-01-2022 14:50
Wat is jong in jouw ogen? En wat heeft dat ermee te maken?

Titel was beetje ongewoon. Zie het als aanleren en tolereren of hoe je t ook wil noemen als je daar je prettiger bij voelt om t kunnen begrijpen
Door je taalgebruik, roddelen en die onzin dat je zwakte toont als je aardig bent.
En het heeft er wel degelijk mee te maken, als jij nog jong bent dan snap ik je topic wat meer.
Je reageert hier ook vrij kattig. Zoals iemand anders al zei, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.
Het heeft nml geen bal te maken met kunnen begrijpen, zo over mensen praten alsof je ze iets moet aanleren zegt veel over het respect wat je voor anderen hebt.
GreenLadyFern schreef:
26-01-2022 14:48
Haal jij 'aardig zijn' en 'grenzen aangeven' niet door elkaar? Je kan prima nee zeggen, aangeven dat bepaald gedrag ongewenst is etc en nog steeds aardig zijn.
En dit ja!
Alle reacties Link kopieren
Foux schreef:
26-01-2022 14:08
Best tragisch om te zeggen dat je ouders je meer zijn gaan respecteren omdat je onaardig tegen ze doet.
Ik krijg het idee dat je nog vrij jong bent, doordat je spreekt over tegenwerken, roddelen etc. Klopt dat?

Spreken over gedrag belonen en afstraffen vind ik persoonlijk nogal raar, mensen zijn geen dieren die je kan africhten.
Wow, dit inderdaad! Wees gewoon een aardig persoon. Gewoon in het algemeen. Ook een aardig persoon heeft soms nukken, dat is niet erg, maar wat is er mis met gewoon proberen een goed mens te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Foux schreef:
26-01-2022 14:58
Door je taalgebruik, roddelen en die onzin dat je zwakte toont als je aardig bent.
En het heeft er wel degelijk mee te maken, als jij nog jong bent dan snap ik je topic wat meer.
Je reageert hier ook vrij kattig. Zoals iemand anders al zei, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.
Het heeft nml geen bal te maken met kunnen begrijpen, zo over mensen praten alsof je ze iets moet aanleren zegt veel over het respect wat je voor anderen hebt.
Je vind mij kattig? Ik vond jou reactie eerder vreemd. Heel veel oordelen.
Jaha aanleren en respect, meid weet niet waar je het allemaal over hebt ma volgens ben je onzin aan t uitkramen voor negatieve aandacht. Word je daar stiekem opgewonden van?
Juist als je vriendelijk je grenzen aan kan geven hoef je bijna niet meer boos te worden.

Nee zeggen kan rustig op een vriendelijke maar besliste toon. Zonder twijfel of enorm lange uitleg.

Dat kan de ander stom of onaardig vinden, maar dat is dan niet jouw probleem.

Als je 'nee' lastig vindt als mensen wat aan je vragen kan je ook beginnen met 'ik ga erover nadenken', 'ik moet even in mijn agenda kijken'.

Daarmee geef je jezelf de tijd en ruimte om even op adem te komen en moed te verzamelen voor die 'nee'.
Alle reacties Link kopieren
Veganmeid schreef:
26-01-2022 15:06
Je vind mij kattig? Ik vond jou reactie eerder vreemd. Heel veel oordelen.
Jaha aanleren en respect, meid weet niet waar je het allemaal over hebt ma volgens ben je onzin aan t uitkramen voor negatieve aandacht. Word je daar stiekem opgewonden van?
Nee, dit is inderdaad helemaal niet kattig.....
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-01-2022 15:05
Wow, dit inderdaad! Wees gewoon een aardig persoon. Gewoon in het algemeen. Ook een aardig persoon heeft soms nukken, dat is niet erg, maar wat is er mis met gewoon proberen een goed mens te zijn?
Ja dat is waar, ik vind t ook niet erg maar soms irriteer ik me er wel s aan.
Laat ik een voorbeeld noemen.
Ik ontdek een fout van collega; ik corrigeer deze zodat zij niet op haar kop krijgt. Collega ontdekt een fout en komt op me afrennen en ondervragen hoe het kan terwijl ze 2 dagen ervoor t zelfde heeft meegemaakt en ik haar netjes heb ingedekt waar ze ook zelf tenslotte van wist. Vind het bizar. Ik heb toen zelf namelijk nonchalant aangegevn dat het was opgelost en verder geen blaam maar andersom kreeg ik een heel rare houding. Begrijp t dan gewoon niet waar ik dat aan te danken heb?
Veganmeid schreef:
26-01-2022 15:06
Je vind mij kattig? Ik vond jou reactie eerder vreemd. Heel veel oordelen.
Jaha aanleren en respect, meid weet niet waar je het allemaal over hebt ma volgens ben je onzin aan t uitkramen voor negatieve aandacht. Word je daar stiekem opgewonden van?
Dit komt op mij heel onaardig en kattig over.

Het kan natuurlijk prima dat dat niet de bedoeling is, maar je je aangevallen voelt door haar opmerking.

Ik denk dat je misschien meer bereikt als je dat gewoon zegt.

'goh, ik merk dat ik me dit best aantrek. Waarom denk je dit, ik herken mezelf er niet zo in'

Dan ga je het gesprek aan, en heb je kans dat je ook nog tips krijgt. 🙂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven