Soms is eerlijk zijn niet altijd het beste?

14-11-2019 11:05 111 berichten
Even jullie kijk op deze kwestie:

L en ik zijn al 15 jaar dikke vriendinnen. Veel samen ondermemen, vakanties en noem maar op.
L en ik hebben een gezamelijke vrienden groep. Vaak etentjes en gezellige avondjes.
Ik heb net als de andere in de vriendengroep een vaste relatie en net als sommige ook kinderen.
L heeft nooit echt geluk in de liefde gehad. Mannen die wel met haar het bed in wilde duiken maar nooit een relatie met haar wilde. Of ze viel weer voor een bezette man... Het lukte haar nooit om echt een relatie op te bouwen, wat zij juist erg graag wilde. En droomde van een gezinnetje (ze is nu 38 jaar)
Dus vaak in de weekende zat ze bij mij of andere stelletjes in de vriendengroep.

Nu heeft ze eindelijk een vriend gevonden! Wij allemaal blij voor haar, want iedereen gunt het haar.
Wij (vriendengroep en ik) hebben hem ontmoet tijdens een etentje. L helemaal in de wolken en ze straalde! Maar haar vriend was niet echt ons type. Vol van zichzelf, neerbuigend naar andere tot bijna op het onbeschofte toe. Maar hé, wij hoeven hem niet leuk te vinden, zolang L maar happy is met hem.

Keren daarna heb ik L dr vriend nog vaker gezien. Ook hier bij mij thuis samen met L. En weer was hij onbeschoft en erg onaardig aan het doen. Van opmerkingen dat L niet zovaak moet bellen met mij omdat we niks beters te doen hebben, slecht praten over vrienden van ons, het afkraken van mijn meubilair, tot het bekritiseren van mijn kinderen die hij net had ontmoet!

Toen was voor mij het duidelijk;
Ik zie L graag gelukkig. En kennelijk is dat met hem. Dus heb ik een stapje terug gedaan in onze vriendschap. Minder contact, minder bij elkaar op bezoek.
Maar kennelijk was ik niet de enige die een stap terug had gedaan. De hele vriendengroep blijkt dat ook te hebben gedaan! Dit allemaal vanwege het onaardige gedrag van L dr vriend.

L merkt het, heeft gevraagd aan een van de dames in de vriendengroep wat er was. En toen kwam het eruit. L heeft mij daarna woedend opgebeld met de vraag of ik er ook zo overdacht. En heb ik eerlijk geantwoord, maar dat ik mijn mond heb gehouden onmdat zij wel gelukkig nu is met hem. En dat ik haar dat zo gun, een vriend en wie weet straks ook kinderen. En ik wil haar dat geluk niet ontnemen!

Ze is woest, maar dan ook echt woest! Nu twijfel ik of ik er goed aan heb gedaan om eerlijk te zijn... of hoe kan ik het beter aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt erop alsof zij een vraag gesteld heeft waarvan zij het antwoord niet/wil horen...
Zou het kunnen dat je vriendin vooral boos is nu omdat je eerder niet open was en omdat je afstand hebt genomen van haar zonder de reden te noemen?

Het kan best pijnlijk zijn als vrienden afstand van je nemen en je weet niet waarom.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-11-2019 11:58
Ik snap sowieso niet waarom er altijd met partners om gegaan moet worden. Leuk zo'n vriendengroep maar er komt altijd uiteindelijk iemand voorbij die niet lekker ligt.

Ik vind de meeste partners van mijn vriendinnen leuke lui maar ik spreek toch bijna altijd alleen af. Zonder partners.

Met verjaardagen of af en toe een etentje of een uitje gaan ze wel mee, net als de mijne. Als ze kunnen en zin hebben.
Maar verder 90% lekker alleen met mijn vriendinnen en vrienden.
Dit dus. Ik spreek echt nooit af met mijn vriendinnen met hun partners (en die van mij) erbij.
Ik snap dat sowieso niet. Ik wil mijn vriendin zien en niet haar vriend of man, die hoort er toevallig bij omdat dat de partner van is, maar verder niet. En ik wil ook niet met hém bijkletsen,maar met mijn vriendin. Hoogst irritant, van die partners die overal bij moeten zijn.
Zo raar dat als mensen partners hebben, er ineens samen/ met zijn allen moet worden afgesproken.

Ik snap wel dat je eerlijk bent geweest, maar dat je dus minder vaak met je vriendin afspreekt/afstand neemt omdat je haar vriend niet mag, dat zou ik dan weer niet doen. Ik zou dat als vriendin zelf ook erg vinden als mijn vriendinnen me gingen mijden omdat ze mijn man niet leuk vinden. Dan moet je dus gewoon zonder die partner afspreken. (maar ja, ik snap dus al sowieso niet wat die partners er steeds bij moeten in andermans vriendschap. Dat al die mannen en vrouwen dat ook nog doen zeg, ik zou daar echt geen zin in hebben)
Dus ja, deels komt dit probleem omdat jullie altijd met zijn allen 'moeten' afspreken.
glitglam schreef:
14-11-2019 12:20
Dit dus. Ik spreek echt nooit af met mijn vriendinnen met hun partners (en die van mij) erbij.
Ik snap dat sowieso niet. Ik wil mijn vriendin zien en niet haar vriend of man, die hoort er toevallig bij omdat dat de partner van is, maar verder niet. En ik wil ook niet met hém bijkletsen,maar met mijn vriendin. Hoogst irritant, van die partners die overal bij moeten zijn.
Zo raar dat als mensen partners hebben, er ineens samen/ met zijn allen moet worden afgesproken.


Ik snap wel dat je eerlijk bent geweest, maar dat je dus minder vaak met je vriendin afspreekt/afstand neemt omdat je haar vriend niet mag, dat zou ik dan weer niet doen. Ik zou dat als vriendin zelf ook erg vinden als mijn vriendinnen me gingen mijden omdat ze mijn man niet leuk vinden. Dan moet je dus gewoon zonder die partner afspreken. (maar ja, ik snap dus al sowieso niet wat die partners er steeds bij moeten in andermans vriendschap. Dat al die mannen en vrouwen dat ook nog doen zeg, ik zou daar echt geen zin in hebben)
Dus ja, deels komt dit probleem omdat jullie altijd met zijn allen 'moeten' afspreken.

Helemaal mee eens. Je hebt dan heel andere gesprekken ook, ik vind het lang zo gezellig niet.
Ik spreek met al mijn vriendinnen af zonder partner.
Alle reacties Link kopieren
Ze werd woest? Op jou? Waarom dan? Kon ze dat uitleggen? Of kwam er een arsenaal aan excuses/redenen waarom jij hem eigenlijk wel aardig had moeten vinden? Ik snap niet zo goed hoe zo’n gesprek dan verloopt...
Ik vermoed dat ze eigenlijk gewoon heel verdrietig is dat hetgeen ze voor ogen had, niet op die manier uitpakt. En dat ze niet goed weet hoe bij vriend te melden dat hij niet erg welkom is bij de vriendengroep.
Lastig, maar dan met name voor haar..
Vaak kost een nieuwe relatie een vriendschap (bewezen)
Soms omdat er totaal geen klik is met de nieuwe partner en soms omdat er nou eenmaal minder tijd voor vriendschappen meer is waardoor sommige vriendschappen verwateren.

In dit geval zou je nog zonder partner met vriendin kunnen afspreken op termijn maar of het nog echt gaat werken is de vraag.
anoniem_642433f9e7e2c wijzigde dit bericht op 14-11-2019 15:53
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is ze nu alleen woest op jou of op de hele groep?
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het eigenlijk gewoon goed gedaan hebt op deze manier. Waarom is ze nou precies woest eigenlijk? Omdat jij (en de hele vriendengroep) hem niet mag? Of omdat je dat niet eerder gezegd hebt? Of omdat jullie niet de schijn hebben opgehouden dat jullie hem leuk vinden en hebben gedaan of er niets aan de hand was? Je kunt iemand niet dwingen om iemand aardig te vinden natuurlijk. En blijkbaar gaat de afkeer echt zover dat de schijn ophouden niet lukt. Zoals jij het vertelt is dat ook teveel gevraagd. Ik laat mezelf en mijn mijn kinderen ook niet afzeiken in mijn eigen huis.

Hoopt ze misschien tegen beter weten in dat het deze keer wel de ware is en drukt dit haar met de neus op de feiten? Een beetje 'shoot de messenger' eigenlijk? Jij bracht een boodschap die ze niet wil horen, maar diep in haar hart wel weet. Net zoals mensen heel boos kunnen worden op diegene die vertelt dat diens partner vreemd gaat. Vaak weten ze het wel diep in hun hart, maar zijn op dat moment er nog niet aan toe om het 'officieel' te weten en dus gedwongen te worden om te handelen.
In ieder geval is dit heel naar en is er nu ook niet zoveel aan te doen. Behalve hopen dat het snel uit gaat.
Je wilt nog al de reddende engel uithangen.
Eerst je nichtje nu je vriendin.
En to je hoeft je mening niet te geven over iemand anders.
Maar kennelijk was ik niet de enige die een stap terug had gedaan. De hele vriendengroep blijkt dat ook te hebben gedaan! Dit allemaal vanwege het onaardige gedrag van L dr vriend.

----------
Dus nu is ze haar vriendengroep kwijt. Eigenlijk is dit een soort pesten.
Alle reacties Link kopieren
Wat had ze dan van je verwacht..? Je kan moeilijk om de hete brij heendraaien, toch? Je hebt het contact op een lager pitjes gezet en zij vraagt naar de reden. Die heeft ze nu. Tja... Dat het antwoord haar niet aanstaat is te begrijpen, maar niet jouw probleem.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Is ze nu nog welkom in die vriendengroep?
Alle reacties Link kopieren
Maar waar is ze dan precies woest over? Dat je niet eerder heb gezegd dat je haar vriend stom vindt? Dat je eerlijk bent geweest? Dat je haar vriend überhaupt niet leuk vind (maarja, daar kan jij toch niks aan doen?). Snapt ze dat je het niet leuk vindt als hij jou en je kinderen afzeikt?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
14-11-2019 15:44
Maar kennelijk was ik niet de enige die een stap terug had gedaan. De hele vriendengroep blijkt dat ook te hebben gedaan! Dit allemaal vanwege het onaardige gedrag van L dr vriend.

----------
Dus nu is ze haar vriendengroep kwijt. Eigenlijk is dit een soort pesten.
Hier zit ook wat in.
Dat hij niet leuk is, betekent niet dat zij ook ineens niet meer leuk is. Je kan toch zonder hem afspreken? Ik heb zoveel vriendinnen wier vriend ik nooit zie.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me dan afvraag: is hem weleens recht op de man af gezegd wat men van hem vindt? Volgens mij komt hij er veel te makkelijk mee weg.
Heb jij hem gezegd dat hij bv jouw meubels best lelijk mag vinden, maar het nogal onaardig is en zonder toegevoegde waarde om dat te zeggen? Of dat je het behoorlijk onvriendelijk vindt dat hij zo over jullie/jullie vrienden/jouw kinderen praat en dat je dat nogal onbeschoft vindt? Of heb je niks gezegd en je wenkbrauwen opgetrokken?
Hoe reageert vriendin, als hij dit soort dingen zegt?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Eigenlijk gaat het zo;
Kijk eens meiden ik heb een nieuwe vriend. Oh wat leuk voor je l.. Maar wij ( ons groepje) vinden je vriend verschrikkelijk.
En daarom hebben wij met zijn alle een stapje terug gedaan.
Hoe zou je dit zelf vinden?
Gezellig zo'n vriendengroepje.
2019 schreef:
14-11-2019 16:21
Eigenlijk gaat het zo;
Kijk eens meiden ik heb een nieuwe vriend. Oh wat leuk voor je l.. Maar wij ( ons groepje) vinden je vriend verschrikkelijk.
En daarom hebben wij met zijn alle een stapje terug gedaan.
Hoe zou je dit zelf vinden?
Gezellig zo'n vriendengroepje.
Nee hoor, dit maak jij ervan.
Ik was niet de enige die het ervaarde dat hij niet zo vriendelijk deed. We zijn allemaal volwassen en volwassen genoeg om te weten wanneer je een stapje terug moet doen ipv stoken in een relatie oid.
En we zijn op een leeftijd dat we bewust zijn dat relatie voor een vriendschap kan gaan.
Zij is meer dan welkom! Maar haar vriend niet. Ik hoef geen beledigingen in mijn eigen huis.
Maar ik had al geschreven dat ik als zij nog wilt, met haar wil afspreken.
bemby77 schreef:
14-11-2019 12:59
Ze werd woest? Op jou? Waarom dan? Kon ze dat uitleggen? Of kwam er een arsenaal aan excuses/redenen waarom jij hem eigenlijk wel aardig had moeten vinden? Ik snap niet zo goed hoe zo’n gesprek dan verloopt...
Ik vermoed dat ze eigenlijk gewoon heel verdrietig is dat hetgeen ze voor ogen had, niet op die manier uitpakt. En dat ze niet goed weet hoe bij vriend te melden dat hij niet erg welkom is bij de vriendengroep.
Lastig, maar dan met name voor haar..
Ik denk dat ook. Het is natuurlijk niet leuk als je vriend niet lekker ligt. Maar haar geluk hangt niet van ons af... zij moet gelukkig zijn. En als je vriendenkring dan veranderd, kan gebeuren.

Heel lastig voor haar en pijnlijk. Daarom wilde ik t liever ook niet zeggen en gewoon wat afstand creëren.
Ik wil niet dat zij t gevoel had te moeten kiezen.
Bruja78 schreef:
14-11-2019 16:17
Wat ik me dan afvraag: is hem weleens recht op de man af gezegd wat men van hem vindt? Volgens mij komt hij er veel te makkelijk mee weg.
Heb jij hem gezegd dat hij bv jouw meubels best lelijk mag vinden, maar het nogal onaardig is en zonder toegevoegde waarde om dat te zeggen? Of dat je het behoorlijk onvriendelijk vindt dat hij zo over jullie/jullie vrienden/jouw kinderen praat en dat je dat nogal onbeschoft vindt? Of heb je niks gezegd en je wenkbrauwen opgetrokken?
Hoe reageert vriendin, als hij dit soort dingen zegt?
Ik geef dan L een blik van ehh hallo. En normaal zou ze dat ook meteen begrijpen.
Over mn kinderen heb ik meteen er wat van gezegd, maar L hield haar mond.
En nee, ik had niet t lef om te zeggen, dat ze moesten vertrekken.
Milkakoe schreef:
14-11-2019 16:43
Ik denk dat ook. Het is natuurlijk niet leuk als je vriend niet lekker ligt. Maar haar geluk hangt niet van ons af... zij moet gelukkig zijn. En als je vriendenkring dan veranderd, kan gebeuren.

Heel lastig voor haar en pijnlijk. Daarom wilde ik t liever ook niet zeggen en gewoon wat afstand creëren.
Ik wil niet dat zij t gevoel had te moeten kiezen.
Zit ze nu nog in het groepje? Of hebben die ook afstand genomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik had eerlijkheidshalve niet gezien hoe jullie het op een andere, lees betere manier hadden kunnen oplossen. Wanneer iemand, nota bene in jouw huis, iets negatiefs zegt over jouw kinderen en daarnaast grof zijn in de omgang dan zou ik iemand ook een beetje weren. Dat je je vriendin niet voor het hoofd wil stoten is een ding, maar je hoeft dit soort gedrag ook niet te toleren naar mijn idee....Ik zou daar ook mijn grens getrokken hebben vermoed ik.

Hoe had jouw vriendin graag gezien dat je ermee omgegaan was? Dit soort akkefietjes gewoon door de vingers zien en heel blij voor haar zijn dat ze eindelijk een man aan de haak heeft geslagen? Dat is m.i. ook wat krom. En dat je haar niet voor hete vuren wil zetten of het gevoel wil geven dat ze moet kiezen tussen haar lover of jullie vriendengroep is niet meer dan logisch.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
14-11-2019 16:43
Ik denk dat ook. Het is natuurlijk niet leuk als je vriend niet lekker ligt. Maar haar geluk hangt niet van ons af... zij moet gelukkig zijn. En als je vriendenkring dan veranderd, kan gebeuren.

Heel lastig voor haar en pijnlijk. Daarom wilde ik t liever ook niet zeggen en gewoon wat afstand creëren.
Ik wil niet dat zij t gevoel had te moeten kiezen.
Daar ben ik het niet mee eens. Vriendschappen duren vaak langer dan relaties. Waarom zou jij een stap terug moeten doen in de vriendschap? Als ze echt zo belangrijk voor je is dan laat je er toch geen man tussenkomen? Dan spreek je gewoon af zonder partner. Dat had je best met haar kunnen bespreken zonder al afstand te nemen. Dat is toch geen stoken? Maar gewoon: het klikt niet zo met je vriend/ hij overschrijdt mijn grenzen, dus wil liever 1 op 1. Nu voelt ze zich afgewezen. Want zij wil helemaal haar vriendengroep niet kwijt, lijkt mij.
Tja, dit was toch een keer uitgekomen. Dus pijnlijk, maar niets meer aan te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven