Speciaal zijn om een goede relatie te hebben?

22-10-2020 12:31 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik vroeg me af hoe jullie hierin staan. Ik besef me dat het beeld dat ik van mezelf en relaties heb waarschijnlijk afwijkt van normaal.

Ik heb het idee dat om "ware liefde" te vinden, iemand die helemaal head over heels van jou is en smoorverliefd, je tot op zekere hoogte speciaal moet zijn. Dus ver boven gemiddeld moet zijn; bovengemiddeld knap, intelligent, grappig, leuk, sociaal, verleidelijk, etc.

Als mensen (in mijn omgeving) beschrijven wat ze zo smoorverliefd maakt op hun vriend of vriendin, is het vaak dat degene waar ze verliefd op zijn de "Full package" is; het lijkt me niet realistisch dat iedereen over deze full package beschikt. Ook kom ik mensen tegen die wel in een relatie zitten maar niet helemaal gek op hun partner zijn, maar "settelen". Het lijkt mij dat deze relaties uiteindelijk wel stranden, ik zou zelf ook niet gelukkig zijn in een relatie met een partner die niet gek op mij is; daar ben ik te onzeker voor.

Ik heb het idee dat als je niet over deze "full package" beschikt, je partner uiteindelijk niet tevreden meer met jou en de relatie zal zijn, weg zal gaan of vreemd zou gaan.

Realistisch is natuurlijk ook dat de meeste mensen (inclusief ikzelf) dit niet zijn, bovengemiddeld. Tegelijkertijd zijn veel mensen wel biased om zichzelf iets positiever in te schatten dan dat zij in realiteit zijn, maar in realiteit zijn de meeste mensen gewoon "gemiddeld" - de term bestaat niet voor niets lijkt me.

Ik voel dus best veel druk op me om "uit te blinken", omdat ik het gevoel heb dat ik anders niet voldoe, makkelijk vervangbaar ben en verlaten of bedrogen wordt.

Hoe staan jullie hierin? Zijn jullie van mening dat je bovengemiddeld moet zijn om een man helemaal verliefd en committed te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ducki schreef:
22-10-2020 13:47
Moeilijke vraag.. Ik heb heel lang gedacht dat ik gelukkig zou zijn als ik bovengemiddeld zou zijn, als mannen mij zagen als relatiemateriaal, etc. Maar met het verstrijken van de tijd en enkele therapiesessies begin ik me wel steeds meer te beseffen dat je geluk niet af zou moeten hangen van anderen of hoe anderen je beoordelen, meer van of jij kan leven met jezelf

Ik weet het nu nog even niet
je weet het juist heel goed
nu nog in de praktijk brengen
Alle reacties Link kopieren
Welnee, joh (even op de OP) de man van mijn dromen bleek na 18 jaar echt de man van mijn dromen. Helaas was het een droom in de vorm van een nachtmerrie na jaren relatie.

Nu een leuke vent die voor een ander wellicht niet aan het totaalplaatje voldoet maar ik vind hem zo ontzettend leuk. Oke hij is wel heel intelligent, maar hij is al grijs en licht kalend, heeft een leesbril en een buikje en toch voel ik me woest aangetrokken tot hem.
Alle reacties Link kopieren
Het is oprecht een verhelderend om jullie kijk op dit soort zaken te lezen. Alsof ik weer even word wakker geschud. Ik weet dat er momenten gaan komen die me weer tijdelijk zullen terug dwingen naar mijn oude gedachtepatronen, maar voor nu helpt dit echt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heel nare, lelijke, onaardige mensen die een relatie hebben en mensen waarvan ik niet snap dat ze alleen zijn.
Ik denk dat aardige en vriendelijke mensen betere relaties hebben dan onaardige en chagrijnige mensen, maar ik weet zeker dat mooie mensen niet per definitie een betere relatie hebben dan lelijke of normale mensen.
Ik denk dat mensen die blij zijn met zichzelf en genoeg zelfvertrouwen en eigenwaarde hebben over het algemeen een goede relatie hebben.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Bovengemiddeld, dat is meestal maar iets van 15% van de mensen.
Hoewel je natuurlijk veel vlakken bovengemiddeld kunt zijn, vermoed ik dat je theorie niet klopt.

Ik denk dat relaties misschien wel vaak fout gaan omdat mensen focussen op wat ze heel graag willen in plaats van wat heel goed bij hen past.
Als je denkt dat je een bovengemiddelde vangst hebt gedaan, dan kan hij in de praktijk nogal tegenvallen - je rationele criteria kloppen niet altijd.
essychan schreef:
22-10-2020 13:50
Een vriendin van mij valt juist op die fitboys, die 5 keer in de week in de sportschool staan, quinoa eten en een goede baan hebben. Dit wordt door haar gezien als bovengemiddeld.

Ik moet absoluut niet aan zo'n vent dingen, dat oppervlakkige gedoe, nooit tijd hebben voor mij omdat ie te druk is met fitness of werk. En ik wil lekker een patatje kunnen eten met iemand. Ik ben wel slank, maar er is een verschil tussen normaal en dat overdreven gedoe met je lijf bezig zijn (in mijn ogen).

Daarnaast vind ik de gedachte "out of my league" nergens op slaan. Wat maakt iemand beter of minder dan jij? Wat een complete onzin! Iemand heeft misschien andere dingen wat ze belangrijk vinden, maar zie ik zeker niet als beter/minder.
Totdat je die ene fitboy tegenkomt die jou opvalt en jij hem en er een soort van interactie onstaat ... :winkie:
Ducki schreef:
22-10-2020 13:47
.. begin ik me wel steeds meer te beseffen dat je geluk niet af zou moeten hangen van anderen of hoe anderen je beoordelen, meer van of jij kan leven met jezelf

Dat is toch al een mooi inzicht, leren wat jou maakt wie jij bent.
Houden van jezelf vind ik ook een overdreven uitdrukking.

Maar je bent mentaal veel sterker als je je erbij neerlegt dat dit nu eenmaal is wie jij bent.

Als je zelf minder de focus legt op wat er niet goed is aan jou (volgens wie dan ook), letten anderen daar ook veel minder op. Dat is echt zo.

Stel je voor: je hebt een vriend die zijn neus te groot vindt. Jou was die hele neus niet opgevallen maar er zijn mensen die er wel eens een opmerking over maken.
Jij vindt je vriend grappig, zijn krullen leuk, hij zoent lekker.
Maar hij blijft maar bezig over die neus. Dan was er eigenlijk geen probleem maar toch hebben jullie er steeds gedoe over. Je blijft maar zeggen dat je hem leuk vindt en hij gelooft je niet. Dan denkt hij misschien wel dat jij bij hem bent omdat je niks beters kon krijgen. Dat zou toch pijnlijk zijn voor jou omdat het helemaal niet waar is?
Alle reacties Link kopieren
LaverneB schreef:
22-10-2020 14:08
Dat is toch al een mooi inzicht, leren wat jou maakt wie jij bent.
Houden van jezelf vind ik ook een overdreven uitdrukking.

Maar je bent mentaal veel sterker als je je erbij neerlegt dat dit nu eenmaal is wie jij bent.

Als je zelf minder de focus legt op wat er niet goed is aan jou (volgens wie dan ook), letten anderen daar ook veel minder op. Dat is echt zo.

Stel je voor: je hebt een vriend die zijn neus te groot vindt. Jou was die hele neus niet opgevallen maar er zijn mensen die er wel eens een opmerking over maken.
Jij vindt je vriend grappig, zijn krullen leuk, hij zoent lekker.
Maar hij blijft maar bezig over die neus. Dan was er eigenlijk geen probleem maar toch hebben jullie er steeds gedoe over. Je blijft maar zeggen dat je hem leuk vindt en hij gelooft je niet. Dan denkt hij misschien wel dat jij bij hem bent omdat je niks beters kon krijgen. Dat zou toch pijnlijk zijn voor jou omdat het helemaal niet waar is?
Confronterend! In mijn vorige relatie verweet ik mijn vriend vaak direct of indirect dat hij me alleen maar leuk vond of een toekomst met me wilde omdat hij gewoon niet alleen kon zijn.

Als ik me inderdaad in het perspectief van de ander plaats wordt het duidelijk hoe de situatie van geen probleem naar wel een probleem gaat, puur door de gedachtes van de onzekere persoon over zichzelf. Als dat herhaalt kan ik me ook voorstellen dat de onzekerheid die persoon ook daadwerkelijk onaantrekkelijker maakt voor de ander
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
22-10-2020 14:01
Totdat je die ene fitboy tegenkomt die jou opvalt en jij hem en er een soort van interactie onstaat ... :winkie:
Als er een leuke fitboy voorbij komt, zou ik daar zeker voor open staan als ik single was. Alleen als hij alle prioriteit aan werk en de sportschool geeft wordt het al snel ruzie, en dus geen leuke relatie.
Dat besef is belangrijk. Hoe je zelf denkt heeft veel meer impact dan hoe je eruit ziet en wat je wel of niet goed kunt. En dat bepaalt veel meer je relaties. Dat maakt namelijk dat je kunt bepalen en kiezen wat je wel of niet acceptabel vindt.
Niet door onzekerheid maar door te kiezen voor zijn met iemand die jou net zo graag om zich heen heeft als jij hem. En dan hoeft hij niet eens te benadrukken en zeggen dat hij je leuk vindt. Je ziet het in zijn ogen als jullie elkaar weer zien bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat anderen zo anders zijn dan jijzelf?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik vind juist altijd dat de meest gemiddelde en meest saaie mensen altijd relaties hebben. Degenen die er echt uitspringen zijn toch vaak einzelgangers. Overigens niks mis met gemiddeld zijn, dat zijn we natuurlijk bijna allemaal wel!

Verder zijn smaken zo verschillend.
Ik denk inderdaad ook wel dat je íets te bieden moet hebben, ook voor jezelf en je eigen persoonlijke ontwikkeling. Maar dat betekent niet dat je overal de absolute top in moet zijn om leuk gevonden te worden.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
22-10-2020 14:28
Goh, ik vind juist altijd dat de meest gemiddelde en meest saaie mensen altijd relaties hebben. Degenen die er echt uitspringen zijn toch vaak einzelgangers. Overigens niks mis met gemiddeld zijn, dat zijn we natuurlijk bijna allemaal wel!

Verder zijn smaken zo verschillend.
Ik denk inderdaad ook wel dat je íets te bieden moet hebben, ook voor jezelf en je eigen persoonlijke ontwikkeling. Maar dat betekent niet dat je overal de absolute top in moet zijn om leuk gevonden te worden.
De mensen die het dichtst komen bij normaal hebben denk ik eerder een kans op een relatie. Normaal=veilig voor de meeste mensen.
Tja wij zijn allebei geen uitblinkers maar al wel twaalf jaar heel gelukkig met elkaar. En nee, ik ben heus niet meer smoorverliefd, maar we zijn nog steeds gek op elkaar en wat denk ik het belangrijkst is: we proberen elkaar gelukkig te maken ipv dat de ander jou gelukkig moet maken. We proberen elkaar te stimuleren om te blijven groeien/ontwikkelen/vragen wat onze wensen en dromen zijn.
En natuurlijk zijn er soms lastiger/moeilijke dingen maar over het algemeen zijn we nog steeds heel blij dat de ander in ons leven is en willen we er alles aan doen om er voor te zorgen dat dat in de toekomst zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
full package is nogal subjectief, daar is dan ook direct alles mee gezegd.

Mijn full package was knap, zacht,sportief, bereisd, hoogopgeleid,beleefd,belezen,ambitieus

Dat wil niet zeggen dat iedereen mijn man knap vind, dat hoeft ook niet de full package wijzigt ook een beetje na een tijd. Nu ben ik blij dat mijn man de full package is door een goede vader te zijn die bereid is iets minder ambitieus te zijn, kamperen in Frankrijk ook prima vind , etc.
Alle reacties Link kopieren
Perfecte mensen zijn helemaal niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
The full pakage is in the eye of the beholder!
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
22-10-2020 12:45
Ik ken een stel dat elkaar behoorlijk op een voetstuk plaatste, je kon echt helemaal niks kritisch over een van de twee zeggen of de ander reageerde daar heel pissig op. Ze zijn inmiddels uit elkaar. Ik denk dat het niet gezond is om niet kritisch op elkaar te kunnen zijn.

Als je mijn man vraagt 'wat vind je minder leuk aan Maduixa?' dan weet ik zeker dat hij zo vijf dingen kan noemen. En vice versa. En dat gaat echt wel iets verder dan 'hij laat altijd de afwasmachine openstaan'.
En toch zijn we al 12 jaar tsikgelukkig met elkaar. Ik denk juist door dit soort realiteit. Hij is niet hoogbegaafd of hoogsensitief, hij is niet rijk of heel succesvol. Hij is maar gewoon een man. Maar wel Mijn Man.
mooi geschreven. ik krijg er een glimlach van <3

bij mij is het hetzelfde. we zijn verre van perfect maar wel enorm gelukkig al 20 jaar. inclusief serieus knetterende ruzie op zijn tijd.
En doooooor!
Iemand moet speciaal zijn voor jou. Maar dat gaat vaak om zaken die goed noch slecht zijn.

Maar goed, je bent wie je bent. Je kan hoogstens zorgen dat je de beste versie van jezelf bent. Maar doe dat vooral voor jezelf. Als je lekker in je vel zit ben je al meteen extra aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze allebei meegemaakt.

Een ex die super verliefd was en dit ook wel liet merken gelijk vanaf het begin.

En een ex die niet zo verliefd was op begin met daten maar wel een relatie met me aanging toch kon ik het nooit helemaal loslaten de uitspraken die hij deed op begin.

“ ja normaal als je iemand niet ziet dan zit die persoon constant in je hoofd als je verliefd bent en heb je vlinders .. Ik mis dat een beetje “

“ jij bent niet zo ambitieus en ik heb dat wel”

Beide relaties zijn over die wat echt verliefd was was dat wel grotendeels op mijn uiterlijk denk ik want daarna ging de roze bril af ..

En die wat niet verliefd was die bleek zelf in verkeerde lichaam te zitten ( wilde graag vrouw zijn) dit heeft mij uiteindelijk echt doen afknappen en hij maakte mij wel onzeker door die opmerkingen op het begin toen ik niet wist met wat voor probleem hij zelf kampte.

Timing doet ook veel vandaag is iemand geweldig morgen niet meer en dat kan heeeeel veeel redens hebben.
Limo76 schreef:
22-10-2020 14:42
Perfecte mensen zijn helemaal niet leuk.
Ach, perfecte mensen bestaan helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
22-10-2020 15:02
Ik heb ze allebei meegemaakt.

Een ex die super verliefd was en dit ook wel liet merken gelijk vanaf het begin.

En een ex die niet zo verliefd was op begin met daten maar wel een relatie met me aanging toch kon ik het nooit helemaal loslaten de uitspraken die hij deed op begin.

“ ja normaal als je iemand niet ziet dan zit die persoon constant in je hoofd als je verliefd bent en heb je vlinders .. Ik mis dat een beetje “

“ jij bent niet zo ambitieus en ik heb dat wel”

Beide relaties zijn over die wat echt verliefd was was dat wel grotendeels op mijn uiterlijk denk ik want daarna ging de roze bril af ..

En die wat niet verliefd was die bleek zelf in verkeerde lichaam te zitten ( wilde graag vrouw zijn) dit heeft mij uiteindelijk echt doen afknappen en hij maakte mij wel onzeker door die opmerkingen op het begin toen ik niet wist met wat voor probleem hij zelf kampte.

Timing doet ook veel vandaag is iemand geweldig morgen niet meer en dat kan heeeeel veeel redens hebben.
Ik hoorde laatst ergens de uitspraak dat de ware liefde rust moet geven. Dus niet dat de één een "crush" heeft op de ander, want dan ben je vaak alleen maar onzeker. Voor mij viel toen op z'n plek waarom het tussen mijn man en mij zo goed werkt. Ik vond hem vanaf het eerste moment een hele leuke en aantrekkelijke man, maar knikkende knieën en niet weten wat te zeggen heb ik bij hem niet gehad. Maar dus wel een soort rust, dat het goed is. Dat ik leuk ben in een galajurk, maar ook in pijama. Dat ik de moeite waard ben om een stapje harder voor te doen, en dat hij dat ook voor mij is. Wederzijdse interesse in elkaar, verdiepen in elkaars hobby's en daaruitvoort komen gezamelijke hobby's. Of niet, maar dan is het ook de moeite waard om elkaar de vrijheid te gunnen.

Vooral eigenlijk, geen drama, het gewoon leuk samen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Pluma schreef:
22-10-2020 16:45
Ik hoorde laatst ergens de uitspraak dat de ware liefde rust moet geven. Dus niet dat de één een "crush" heeft op de ander, want dan ben je vaak alleen maar onzeker. Voor mij viel toen op z'n plek waarom het tussen mijn man en mij zo goed werkt. Ik vond hem vanaf het eerste moment een hele leuke en aantrekkelijke man, maar knikkende knieën en niet weten wat te zeggen heb ik bij hem niet gehad. Maar dus wel een soort rust, dat het goed is. Dat ik leuk ben in een galajurk, maar ook in pijama. Dat ik de moeite waard ben om een stapje harder voor te doen, en dat hij dat ook voor mij is. Wederzijdse interesse in elkaar, verdiepen in elkaars hobby's en daaruitvoort komen gezamelijke hobby's. Of niet, maar dan is het ook de moeite waard om elkaar de vrijheid te gunnen.

Vooral eigenlijk, geen drama, het gewoon leuk samen hebben.
dat is wel mijn ervaring. Het voelde goed, het ging direct gemakkelijk
Onze grenzen liggen dichtbij elkaar (dus weinig "grensconflicten") we vinden het fijn samen (ook wel eens aan vond niet hoor)

Wij hebben trouwens amper gezamenlijke hobby's, en vooral beiden veel behoefte aan tijd-voor-mezelf.
Gunnen elkaar ook alle vrijheid, gaan geregeld zonder de nder op stap, of het nou een nacht is of ene paar dagen
Alle reacties Link kopieren
Iemand hoeft helemaal niet haar over heels te zijn om een goede relatie te hebben. Ik kan er echt niet tegen als een man zo verliefd is dat hij me suoer geweldig vind en me helemaal ophemelt.

Verder is je theorie onjuist. Verliefdheid wordt veroorzaakt door hormonen. Door die verliefdheid denk je dat die ander speciaal is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens de All You Need Is Love Christmas Special gekeken?
Mensen vertellen dan op de bank waarom ze verliefd zijn op Chris uit Australie ofzo. Je verwacht dan, wanneer de deuren opengaan, toch wel de meest bijzondere knappe speciale man te zien.
Zijn toch elke keer maar hele gewone mensen.

Zodra iemand verliefd op je is, ben jij speciaal voor die persoon.
Hoef jij zelf echt niet super bijzonder voor te zijn.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven