Stel ik me aan?

15-01-2021 21:29 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond hadden vriend en ik het over uiterlijk etc. Nu is hij niet altijd even tactisch in zijn bewoordingen en is hij vrij nuchter. Hij geeft niet snel complimentjes en een "ik hou van jou" hoef ik ook niet snel te verwachten.
Hij zei mij vanavond letterlijk dat ik niet onder de categorie 'superlelijk' val. Ik voel me echt best wel gekwetst. Ik weet wel dat ik niet de mooiste ben, maar niet onder de categorie 'superlelijk' vind ik wel een ander uiterste. Ik ben al niet de meest zelfverzekerdste en ook niet op het gebied van mij lichamelijk blootgeven, maar die opmerking heeft me echt wel gekrenkt. Stel ik mij aan of..?
schatkaart wijzigde dit bericht op 19-02-2021 08:14
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
15-01-2021 22:26
Kijkt hij weleens op die speciale manier naar je? Waardoor je je mooi voelt?
Dat wel. Dan zie ik zo'n twinkeling in zijn ogen en grijnst hij naar mij, daar word ik wel blij van. Of een arm om me heen op de bank of met zijn hand door mijn haar te kietelen.
Alle reacties Link kopieren
Bk111 schreef:
15-01-2021 22:27
Komt hij misschien uit het oosten/noorden van het land? Deze manier van praten komt mij wel bekend voor. En dan bedoelen ze het gek genoeg heel positief. En zijn verbaasd als jij dat dan niet vind.
Ja, dat klopt inderdaad wel ja.
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
15-01-2021 22:28
Dat wel. Dan zie ik zo'n twinkeling in zijn ogen en grijnst hij naar mij, daar word ik wel blij van. Of een arm om me heen op de bank of met zijn hand door mijn haar te kietelen.
Dat is echt belangrijk.
Ik zou tegen hem zeggen dat je opmerking jou onzeker maakt over je uiterlijk. En hem vragen waarom hij bij jou is.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een transcript nodig van dit gesprek om te kunnen oordelen.

Uiteindelijk krijg ik wel het gevoel dat hij echt om je geeft. Vertel hem dat hij geen horkerige opmerkingen moet maken. En jij vraag geen dingen waar je niet altijd het antwoord wil/kan horen.
Is dit dezelfde vriend als vorig jaar?
Alle reacties Link kopieren
Je ontwijkt vrij effectief de vragen om meer context....

Maar, vindt hij je lekker? Vindt hij je sexy? Vindt hij je aantrekkelijk? Dat zou ik geloof ik belangrijker vinden dan of ik 'mooi' ben. Helemaal als hij wel zegt 'voor mij ben je mooi'.
TO heeft al eerder zo'n soort topic geopend over een opmerking van haar vriend. Of dat normaal was.

Dit ging over andere dames en zij gaf toen aan zelf heel erg onzeker te zijn over haar uiterlijk.
Alle reacties Link kopieren
De context blijft wat onduidelijk. Ik denk dat het ongeveer zo ging:
Vriend heeft het over make-up, waarschijnlijk naar aanleiding van een dame op tv
Vriend geeft aan dat niet mooi te vinden. Beetje wel, veel niet.
Voor jou aanleiding om onzeker te worden en je gaat vragen aan jouw vriend of hij jou lelijk vindt.
Het antwoord is ‘nee, je bent niet super lelijk’
Jij gaat huilen en hij zegt ‘je bent mooi zoals je bent’

Klopt het zo een beetje?

Tip: ga niet hengelen naar complimenten, zeker als je onzeker bent. De kans is groot dat het net niet het antwoord oplevert waar je op hoopt. Gevolg: jij ziet het als een bevestiging van je zelfbeeld. Terwijl het een gezellige avond had kunnen worden, is het nu een avond met drama geworden.
Alle reacties Link kopieren
Context is inderdaad belangrijk. Ik zeg weleens: “ik zou mijn hond er niet vanaf trappen” van hele knappe mensen, dus dat bedoel ik dan superpositief.

Los daarvan zou ik geen relatie willen met iemand die mij niet aantrekkelijk vindt, dus als hij inderdaad bedoelde dat je in categorie ‘lelijk’ valt, vind ik dat je niet aanstelt. Maar in aanmerking genomen dat hij lief voor je is en zich weleens lomp uitdrukt, denk ik dat het wel meevalt :)
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
15-01-2021 21:42
Niet inderdaad. Maar dat vind ik ook niet bepaald een compliment.
Hij zei net nog: ik vind je mooi zoals je bent. Niet dat ik dat nou een heel mooi compliment vind. Ik kan dus ook een zak over mijn hoofd trekken en dan ben ik alsnog mooi? Of hoe moet ik dat zien?
Euh...ik lees het als: "ik vind je lelijk, maar je hebt wel een mooi karakter"

Ik zou ook gekwetst zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Wat was nou de context - wat vroeg jij hem voordat hij zei dat je 'niet in de categorie superlelijk' valt? Dat maakt echt nogal verschil uit.

Mijn gevoel is dat jij vooral last hebt van je eigen lage zelfbeeld en dat je daarom het negatieve 100 x harder hoort dan het positieve. 'Ik ben gek met je' is in mijn Oosten in ieder geval zeker gelijk aan 'Ik hou van je'. En hij vind je mooi zoals je bent - dat is toch een super compliment? Je maakt het alleen zelf negatief.
pluk de nacht
En toen zei jij 'en jij niet in de allerslechtste in bed' ;-) ?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
15-01-2021 22:08
Context is in deze heel belangrijk.
Dit, want hij klinkt in je latere reacties wel lief eigenlijk. Ik vind eigenlijk niks van die zin zonder verder te weten hoe jullie zijn en hoe dat gesprek ging.
Alle reacties Link kopieren
Schatkaart schreef:
15-01-2021 22:29
Ja, dat klopt inderdaad wel ja.
Dus hij bedoelde dit wel positief?

Maar waarom ga jij 'm negeren als hij het probeert goed te maken? Dat lost ook niets op natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Ik vind dat de juiste man je niet onzeker maakt met dit soort opmerkingen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik iemand die ik graag zie een dergelijk "compliment" zou geven.
Gatekeeper* schreef:
15-01-2021 21:37
In welke context werd het gezegd dan?
Dit lijkt me nogal van belang. Ik zou dit best kunnen zeggen tegen iemand die duidelijk vooraan in de rij heeft gestaan bij het uitdelen van de looks namelijk
Led-lampje schreef:
15-01-2021 22:17
Nou volgende keer antwoorden zo van
Ja ik ben niet mooi ik weet het je moet het er mee doen.
Mocht je mooier en beter vriendin willen dan sta je vrij om je spullen te pakken.
Hè ja gezellig
Surebaby schreef:
15-01-2021 22:20
En die weten wel beter dan me niet 'super lelijk' te noemen in mijn gezicht.
:hug: lullig van ze
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je met deze man? Waren de aardige mannen op?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een ' maakt deze broek mij dik'-val.

To, als je onzeker bent is dat jouw probleem en echt als je het aanpakt heb je een makkelijker leven.
Want het leven is de mensen blijkt dan heel vaak niet om jouw looks te draaien. Maar om wie je bent.
Hij complimenteert jou om wie je bent.
Daarom schat ik in dat hij niks goeds had kunnen zeggen op dat moment.

Zit ik mis dan klinkt hij alsof je nog wel met hem kan praten: "als jij dat zo zegt dan hoor ik dit" en dan kan hij zeggen wat hij bedoelt.
Hij zou van mij kunnen doodvallen. Letterlijk, dan toch.
viva-amber schreef:
16-01-2021 04:42
Waarom ben je met deze man? Waren de aardige mannen op?
Dit dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend vindt je dus niet 'super lelijk'. Nou ik weet niet in welke context deze opmerking niet als super kwetsend kan worden uitgelegd (ja misschien bij de categorie mensen die overduidelijk als zeer knap worden ervaren). Maar als jij erg onzeker bent over je uiterlijk dan is een partner die zodanig bot/onhandig/onaardig (vul maar in) niet aan te bevelen. Plus, hij had dus ook meteen 'gewoon' (qua uiterlijk) kunnen zeggen. Met zulke vrienden heb geen vijanden meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem natuurlijk best confronteren met de lompheid van zijn opmerking, en vooral ook wat jouw gevoel daarbij is. Misschien denkt hij de volgende keer dan ietsie beter na hoe zijn opmerking kan overkomen (maar ik zeg bewust, misschien).

Tegelijk hoop ik niet dat je je, als je verder merkt dat het goed zit tussen jullie, te onzeker laat maken. Samen zijn met iemand die die voor je gaat om je binnenkant ipv je looks lijkt me zo slecht nog niet; er zijn zat vrouwen met een leuk frontje, maar jouw unieke persoonlijkheid zal hij niet zo snel elders treffen ;)

Zie het als onderscheid maken tussen mooi en knap; kennelijk vindt hij je niet de knapste, maar wellicht wel de mooiste. Dan ben je uit de oppervlakkigheden, en ben je beland daar waar het om gaat.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Misschien bedoelt hij het niet lomp maar voor jou voelt het wel zo. Zou voor mij ook zo zijn trouwens. Hij kan nog zo lief zijn voor de rest, maar als hij jou niet geeft wat je nodig hebt (met woorden laten blijken dat hij van jou houdt, complimenten geven) dan mis je dat dus blijkbaar. En wat het ook is wat je mist in een relatie; het is altijd een reden om erover te praten mogen praten en daar je conclusies uit te trekken. Als "ik hou van jou" belangrijk is in een relatie, dan mag dat. Zelf vind ik dat soort opmerkingen ook het verschil maken tussen een vriend en een geliefde.
Daarnaast vraag ik me af waarom hij zo'n opmerking maakt als hij weet dat je onzeker bent. Ik lees eerder al dat iemand adviseert daar iets aan te doen. Dat kan. Maar tegelijkertijd vind ik dat je juist in een liefdesrelatie van elkaar mag verwachten dat je rekening met elkaars gevoelens houdt en niet bewust trapt op de beurse plek van de ander. Ik zou overwegen of dit een opmerking was die ineens wat onhandig zijn mond uit kwam of dat hij iemand is die blijkbaar niet aanvoelt wat jouw behoeften in een relatie zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven