Stiefzoon meehelpen of niet?

23-04-2018 18:22 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een realitycheck nodig voor de volgende situatie:

Stiefzoon heeft een huis gekocht. Hij is zelf niet superhandig en het schilderwerk lukt niet echt. Hij belde mij zojuist of ik dit kan doen, omdat zijn moeder vond dat ik dat maar moet doen. Ik ben geneigd nee te zeggen. Hoe denken jullie hierover?

Nog wat extra info: ik vind ex van man in het algemeen erg dwingend. Zij beslist wel even wat anderen met hun vrije tijd doe, althans zo voelt het voor mij. Zo beslist ze niet alleen over mijn vrije tijd, maar ook over die van mijn man. Ze vraagt niet, maar stelt het als een feit. Ik kan daar niet zo goed tegen.
Daarnaast ben ik herstellend van borstkanker. Ik heb vorig jaar een heftig traject gehad en hoewel het herstel boven verwachting gaat, heb ik nog lang niet de energie die ik in het verleden had. En ik werk 32 uur.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
23-04-2018 18:39
Wat doet de zoon van je man eigenlijk zelf? Niet veel zo te lezen?!
Dat is ook wel een van de dingen die me ergert.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:38
Of ik het wel had gedaan als zoon rechtstreeks had gevraagd? Weet ik niet. Zoon wordt erg klein gehouden door moeder en dat ergert me enorm. Ze komt bv. 3x in de week voor hem koken en zijn huis schoonmaken. Ik vind dat hij het zelf zou moeten kunnen of in ieder geval leren.
Ik begrijp het niet. Hij heeft het toch rechtstreeks gevraagd?
Heb je wel eens overwogen om de relatie tussen moeder en zoon te laten voor wat het is en er minder over te oordelen?
Wat vindt je man van hoe jij naar moeder/zoon kijkt? Of vormen jullie samen een blok tegen moeder/zoon?
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:41
Dat is ook wel een van de dingen die me ergert.
Maar hij wilde een schilder inhuren toch?
Hoe lang ben je al zijn stiefmoeder?
Alle reacties Link kopieren
ga stiefzoon eens loskoppelen in je hoofd en hart van zijn moeder
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:41
Dat is ook wel een van de dingen die me ergert.
Laat m dan gewoon een schilder inhuren.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:41
Dat is ook wel een van de dingen die me ergert.
Dat kan ik me voorstellen!
Als zij alles voor hem wil doen moet ze zelf weten, maar ze kan jullie niets verplichten. Als ik jouw man was had ik tegen haar gezegd dat hij die tuin best zelf kan doen. Als je mans genoeg bent om een huis met tuin te kunnen kopen kun je er ook zelf voor zorgen.
Alle reacties Link kopieren
en verder eens met wat hierboven staat: ga helpen als je daar zin en energie voor hebt en doe het niet als je dat niet hebt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
23-04-2018 18:41
Ik begrijp het niet. Hij heeft het toch rechtstreeks gevraagd?
Heb je wel eens overwogen om de relatie tussen moeder en zoon te laten voor wat het is en er minder over te oordelen?
Wat vindt je man van hoe jij naar moeder/zoon kijkt? Of vormen jullie samen een blok tegen moeder/zoon?
We vormen zeker geen blok. Ik was juist heel tevreden dat we zaterdag met zijn allen in dat huis waren zonder al te veel gedoe. Dat is in het verleden anders geweest. We hebben nooit op een vervelende manier over moeder gepraat. Ik heb zelfs wel eens zoon aangesproken toen hij een onnodig vervelende opmerking over zijn moeder maakte.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar heb je best veel invloed op hem als hij een schilder wilde inhuren en zijn moeder alles voor hem doet en jij vindt dat hij dingen zelf moet proberen en .... dat probeert hij vervolgens ook door zelf de trap te proberen schilderen.

Eigenlijk zou je dat moeten belonen.

Maar ja als jij schrijft dat je best een stukje kan schilderen maar nog niet een hele trap zoals hier wordt gevraagd. Dan ben je blijkbaar fysiek toch nog niet voldoende hersteld van je ziekte. Hij heeft het geld gespaard om het te laten doen.

Misschien dan toch gewoon zeggen. Goed dat je het geprobeerd hebt jongen. Helaas lukt het niet helemaal. Ik kan nu niet i.v.m nog herstellende van ziekte. Je hebt gespaard dus nu is het tijd om alsnog de schilder te laten komen.

Hij kan natuurlijk ook altijd nog de trap laten bekleden met vloerbedekking als het schilderen toch niet gelukt is.
Wat heb je eigenlijk tegen de zoon van je man gezegd toen hij belde met deze mededeling?
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:38
Sugarmiss: goeie vragen. Fysiek zou ik best een stukje kunnen schilderen, maar een hele trap (waar het hier om gaat) denk ik niet.
Een trap schilderen is fysiek minder zwaar dan muren schilderen juist. Wat nu als je zegt dat je het samen met hem wilt doen? Hij leert dan schilderen en jij doet niet al het werk. Dan spreek je af dat hij alvast de trap goed schuurt voordat jij komt bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
23-04-2018 18:43
Hoe lang ben je al zijn stiefmoeder?
Een jaar of 12.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook langsgaan en zeggen dat je wel wat tips kan geven om te schilderen. De vraag of je helpt schilderen is toch niet dat je alles moet schilderen? Geef gewoon wat tips en laat het hem zelf proberen.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:46
Een jaar of 12.

Dan heb je toch een redelijk ok band lijkt me? Gewoon gaan schilderen als je wil. Of niet als je het lichamelijk niet trekt.
rosanna08 schreef:
23-04-2018 18:43
ga stiefzoon eens loskoppelen in je hoofd en hart van zijn moeder
Ja!
Dat gun ik zoon ook van harte.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:38

Zoon wordt erg klein gehouden door moeder en dat ergert me enorm. Ze komt bv. 3x in de week voor hem koken en zijn huis schoonmaken. Ik vind dat hij het zelf zou moeten kunnen of in ieder geval leren.
Zou me er niet mee bemoeien. Laat hem zijn eigen ouders voor zn karretje spannen of het gewoon zelf doen/iemand voor inhuren.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:31
Ik ben de stiefmoeder. Mijn man is geblesseerd aan zijn rechterhand. We zijn zaterdag de woning gaan bekijken. Dan krijgt mijn man voortdurend opmerkingen: dan moet jij straks de tuin maar gaan doen als je hand weer beter is. En dan moet je dit en dan moet je dat. Ik kon dat zaterdag laten gaan door diep adem te halen...
Zo zou ik dat ook tegen de vader van mijn zoons zeggen. Want het is niet heel erg gek als je je kind helpt verhuizen / op zichzelf te gaan.
Maar ja, ik ben bij de vader van mijn zoons en dan " mag " het blijkbaar wel ?

Je kunt ook boos op je partner zijn dat hij kennelijk zijn zoon nooit heeft leren schilderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:44
We vormen zeker geen blok. Ik was juist heel tevreden dat we zaterdag met zijn allen in dat huis waren zonder al te veel gedoe. Dat is in het verleden anders geweest. We hebben nooit op een vervelende manier over moeder gepraat. Ik heb zelfs wel eens zoon aangesproken toen hij een onnodig vervelende opmerking over zijn moeder maakte.
Je begrijpt me verkeerd.
Ik vroeg hoe jouw man het vindt dat jij zo negatief denkt over de relatie die moeder en zoon met elkaar hebben.
Daarna vroeg ik: of vormen jij en je man soms één blok tegen moeder/zoon? En dan bedoel ik vooral waar zoon niet bij is.
En hij kan zelf niet even vragen? Hij is volwassen, kan hij ook zijn eigen zaakjes regelen.
En nee, jij hoeft niet te helpen.
Hoezitdit schreef:
23-04-2018 18:52
En hij kan zelf niet even vragen? Hij is volwassen, kan hij ook zijn eigen zaakjes regelen.
.
Dat deed hij ook, zie OP:
.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:22
Hij belde mij zojuist of ik dit kan doen, omdat zijn moeder vond dat ik dat maar moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
23-04-2018 18:51
Je begrijpt me verkeerd.
Ik vroeg hoe jouw man het vindt dat jij zo negatief denkt over de relatie die moeder en zoon met elkaar hebben.
Daarna vroeg ik: of vormen jij en je man soms één blok tegen moeder/zoon? En dan bedoel ik vooral waar zoon niet bij is.
Ah juist. Nou ja ze zijn natuurlijk niet voor niks gescheiden. Man heeft zich alleen aangeleerd om dat dwingende gedrag te negeren.
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
23-04-2018 18:53
.
Dat deed hij ook, zie OP:
.
Het is natuurlijk niet heel volwassen om te bellen en te zeggen dat je moeder vindt dat stief de boel moet schilderen.

Maar een compromis kan hier toch best? Zeg dat je fysiek nog niet genoeg bent hersteld, maar wel een dagje hem op weg kan helpen. Doe je de boel voor, laat hem het zware werk doen en geef je tips. Kan ie het verder zelf. Het is schilderen, geen hogere wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
23-04-2018 18:45
Wat heb je eigenlijk tegen de zoon van je man gezegd toen hij belde met deze mededeling?
Ik heb gezegd dat we even gaan nadenken over een oplossing en er dan op terug komen.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:57
Ah juist. Nou ja ze zijn natuurlijk niet voor niks gescheiden. Man heeft zich alleen aangeleerd om dat dwingende gedrag te negeren.
En nu doe jij het plaatsvervangend voor hém?

Ik begrijp dit niet: als nieuwe partner heb je in principe niets te vinden van het oorspronkelijke gezin.
Ook niet nu ze uit elkaar zijn. Voorál niet als het niet zo botert.
Als je het op kan brengen, kan je een vredestichter zijn of een dempende factor zijn.
Maar als je dat niet kan, dan zou je negeren tot een kunst moeten verheffen.
Dan zou je er nog beter in moeten zijn dan je man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven