Taboe: Ik mag de partner van mijn kind niet

25-02-2026 15:50 160 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vroeg mij af of andere ouders dit ook hebben. Ik mag de vriend van mijn dochter niet. Ik zie hoe ongelukkig mijn dochter wordt door haar partner. En het is moeilijk mijn mond te houden als ik mijn dochter zo zie lijden.

Mijn dochter heeft al meer dan 2 jaar een relatie met hem en hij woont ook bij haar omdat het bij zijn ouders niet meer lukte. Hij heeft geen opleiding afgemaakt en heeft geen vaste baan. Mijn dochter pusht hem om iets te vinden, ze heeft hem zelfs geholpen met een loopbaantraject maar niks blijkt te werken. Hij gamet nu de hele dag en doet niks aan het huishouden. Mijn dochter heeft het al een keer uitgemaakt maar omdat hij slecht contact met zijn ouders heeft en een klein sociaal netwerk mocht hij nog bij mijn dochter wonen omdat ze hem niet op straat wilde gooien. Toen is het langzaam weer aangegaan.

Mijn dochter klaagt wekelijks over hem. Hij maakt niks schoon, wil niks doen en brengt geen geld binnen. Mijn dochter kan bijvoorbeeld niet op vakantie door hem. En ik heb haar al 1000 keer gezegd om het gewoon uit te maken. Maar dan heeft mijn dochter weer medelijden met hem.

Ik vind het zelf erg moeilijk om nog vriendelijk tegen hem te doen. Het voelt alsof mijn dochter haar leven aan het weggooien is. Hoe gaan jullie hiermee om?
Er voor haar zijn
koekies zijn lekker
Alweer een jongvolwassene die niks wil en niks doet. Zeker een epidemie.

Ontopic: mijn zoon had eens een vriendin die ik een draak vond. Ik heb niets gedaan, want hij was nou eenmaal dol op haar en mijn bedenkingen zouden alleen maar geleid hebben tot huiselijk ongenoegen. Uiteindelijk kwam hij er zelf ook achter dat zij niet de ware was, dus iedereen gelukkig en iedereen blij.
Graftak!
Ik zou zeggen dat je het geklaag over hem niet meer wil horen ( behalve als er mishandeling in het spel is ) omdat jij daar ook ongelukkig en ongerust etc van wordt en omdat het op die manier heel moeilijk wordt nog gezellig tegen hem te doen. .Wel aangeven dat, als ze hem er uit wil zetten , je met alle liefde wil helpen om bijvoorbeeld de sloten te veranderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 25-02-2026 16:14
Reden: Dubbel
99.45% gewijzigd
.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 25-02-2026 16:14
Reden: Pfffff
99.45% gewijzigd
Het beste is niet mee te gaan in de kritiek. Stel dat het uitgaat en je fakkelt zo’n persoon helemaal af. Vervolgens gaat het weer aan, komen de tortelduifjes weer over de vloer, en zit jij nog helemaal in de ‘wij haten deze persoon’ modus. Mijn dochter zat ook in zo’n giftige relatie. Ik heb alles aangehoord maar toen ze weer bij elkaar kwamen, had ik nog weinig vertrouwen in de partner. Die heeft zich later ook wel weer van diens slechtste kant laten zien, dus uiteindelijk ging het gelukkig definitief uit. Ze moeten toch zelf die beslissing nemen en uiteindelijk zullen ze wel op dat punt komen.
Dat lijkt me zo moeilijk!
Je moet haar in elk geval blijven stimuleren om haar vriendenkring te blijven zien en ook om haar problemen met haar vrienden en vriendinnen te bespreken. Als haar vriend niet op vakantie kan of wil: stimuleer haar om met andere vrienden op vakantie te gaan. Wil haar vriend niet wandelen-winkelen-uit eten- naar de bios of kan hij het niet betalen: dat moet ze met haar vriendinnen doen.
Dat is volgens mij ook het enige wat kan: haar blijven adviseren om een leven buiten hem te hebben en jij zult er voor haar moeten zijn. Probeer niet een beslissing te forceren door haar te laten kiezen: want dan kiest ze voor hem en heeft hij zijn zin. Blijf belangstellend, blijf met haar afspreken, blijf leuke dingen met haar doen, blijf haar vriendinnen onder haar aandacht brengen.
blijfgewoonbianca schreef:
25-02-2026 16:09
.
Wat zit je toch weer te drammen :lol:
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
Alweer een jongvolwassene die niks wil en niks doet. Zeker een epidemie.

Ontopic: mijn zoon had eens een vriendin die ik een draak vond. Ik heb niets gedaan, want hij was nou eenmaal dol op haar en mijn bedenkingen zouden alleen maar geleid hebben tot huiselijk ongenoegen. Uiteindelijk kwam hij er zelf ook achter dat zij niet de ware was, dus iedereen gelukkig en iedereen blij.
Ja en mijn dochter faciliteert het. Ik kan haar wel door elkaar schudden. Ik snap ook niet wat ze ziet in zo'n nutteloze vent. Want hij draagt niets bij aan haar leven. En ik ben ook best pissig op die ouders. Ik weet dat iedereen volwassen is, maar je eigen zoon de deur wijzen en zijn vriendin (mijn dochter) het maar laten oplossen. Ik heb daar ook geen goed woord voor over. Ik hoop dat mijn dochter het zelf ook begint te beseffen.
KamilleT schreef:
25-02-2026 16:11
Het beste is niet mee te gaan in de kritiek. Stel dat het uitgaat en je fakkelt zo’n persoon helemaal af. Vervolgens gaat het weer aan, komen de tortelduifjes weer over de vloer, en zit jij nog helemaal in de ‘wij haten deze persoon’ modus. Mijn dochter zat ook in zo’n giftige relatie. Ik heb alles aangehoord maar toen ze weer bij elkaar kwamen, had ik nog weinig vertrouwen in de partner. Die heeft zich later ook wel weer van diens slechtste kant laten zien, dus uiteindelijk ging het gelukkig definitief uit. Ze moeten toch zelf die beslissing nemen en uiteindelijk zullen ze wel op dat punt komen.
In die valkuil ben ik toen gevallen toen het voor de eerste keer uit ging. Ik kan wel een gat in de lucht springen. En toch heeft hij zichzelf weer naar binnen gewurmt. Misschien dat ik nu nog steeds in de haat-modus zit.
Lady*Voldemort schreef:
25-02-2026 16:15
Wat zit je toch weer te drammen :lol:
Zou het helpen ?
blijfgewoonbianca schreef:
Ik zou zeggen dat je het geklaag over hem niet meer wil horen ( behalve als er mishandeling in het spel is ) omdat jij daar ook ongelukkig en ongerust etc van wordt en omdat het op die manier heel moeilijk wordt nog gezellig tegen hem te doen. .Wel aangeven dat, als ze hem er uit wil zetten , je met alle liefde wil helpen om bijvoorbeeld de sloten te veranderen.
Dat kan ik inderdaad doen. Als het mishandeling is, was de keuze voor mijn dochter (hopelijk) makkelijker te maken. Maar in haar ogen doet hij niets fout. Hij doet ook niets goeds. Maar ze gelooft oprecht dat het een goede man is en daarom kan ze hem niet op straat zetten ook al gaat ze er zelf aan onder.
Goh vervelend dat hij niet schoonmaakt
Goh vervelend dat jij niet op vakantie kan

Wil je nog koffie ? En wat is het mooi weer .
Op communicatietrainingen gaat het vaak over LSD, dus Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Waarschijnlijk doe je er verstandig aan geen rechtstreeks advies te geven, maar haar open vragen te stellen als ze over hem klaagt. Dus: "Wat hoop je dat er verandert in jullie relatie?" bijvoorbeeld. Of: "Wat heb je nodig om je gelukkiger te voelen?". Hopelijk zet het haar aan het denken en hakt ze zelf de knoop door, want dit is natuurlijk verschrikkelijk zonde van haar tijd en moeite en energie en geld. Maar ze is volwassen en mag haar eigen keuzes maken. Hoe pijnlijk ook.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Wat Lungo zegt.

Ze doet er niks aan. dus wat moet jij in vredesnaam met die informatie?

Het zou wat mij betreft zijn:
óf stoppen met de relatie en haar helpen
of niet meer klagen.

Ik snap je volledig trouwens, maar dat zal iedereen doen.
Queenie_70 schreef:
25-02-2026 16:19
Ja en mijn dochter faciliteert het. Ik kan haar wel door elkaar schudden. Ik snap ook niet wat ze ziet in zo'n nutteloze vent. Want hij draagt niets bij aan haar leven. En ik ben ook best pissig op die ouders. Ik weet dat iedereen volwassen is, maar je eigen zoon de deur wijzen en zijn vriendin (mijn dochter) het maar laten oplossen. Ik heb daar ook geen goed woord voor over. Ik hoop dat mijn dochter het zelf ook begint te beseffen.

Daar kiest dochter toch zelf voor? Ik neem aan dat die ouders haar niet verantwoordelijk houden voor de opvang van hun zoon? Zo wel, dan begrijp ik de boosheid, maar kan me dat niet voorstellen.

Verder proberen er niet veel mee te bemoeien, luisteren en haar laten weten dat je er bent. Ze moet het inderdaad zelf gaan beseffen. Je kan haar wel laten weten dat ze veel meer waard is en ook verdient.
I wanna live my life with the volume full!
Queenie_70 schreef:
25-02-2026 16:24
Dat kan ik inderdaad doen. Als het mishandeling is, was de keuze voor mijn dochter (hopelijk) makkelijker te maken. Maar in haar ogen doet hij niets fout. Hij doet ook niets goeds. Maar ze gelooft oprecht dat het een goede man is en daarom kan ze hem niet op straat zetten ook al gaat ze er zelf aan onder.
Nou, hij zal best iets leuks hebben, anders was ze niet op hem gevallen.
En het is ook nogal wat ; dan ben jij diegene geweest die ervoor gezorgd heeft dat hij op een bankje in het park moet slapen.
Zou het misschien helpen als jullie mee zouden zoeken naar een plek voor hem ?
Queenie_70 schreef:
De ouders laten het jouw dochter niet oplossen, daar kiest ze zelf voor.

Hopelijk gaat ze het licht zien, verder kun jij er helaas niet heel veel mee.
ladadieladieda schreef:
25-02-2026 16:14
Dat lijkt me zo moeilijk!
Je moet haar in elk geval blijven stimuleren om haar vriendenkring te blijven zien en ook om haar problemen met haar vrienden en vriendinnen te bespreken. Als haar vriend niet op vakantie kan of wil: stimuleer haar om met andere vrienden op vakantie te gaan. Wil haar vriend niet wandelen-winkelen-uit eten- naar de bios of kan hij het niet betalen: dat moet ze met haar vriendinnen doen.
Dat is volgens mij ook het enige wat kan: haar blijven adviseren om een leven buiten hem te hebben en jij zult er voor haar moeten zijn. Probeer niet een beslissing te forceren door haar te laten kiezen: want dan kiest ze voor hem en heeft hij zijn zin. Blijf belangstellend, blijf met haar afspreken, blijf leuke dingen met haar doen, blijf haar vriendinnen onder haar aandacht brengen.
Dat is ook een ding. Hij heeft zelf weinig/geen vrienden (misschien online, maar niet in het echt). Dus mijn dochter is zowat zijn hele sociale netwerk. En dat vreet energie volgens haar. Zo veel zelfs dat haar andere vriendschappen er ook onder lijden. Bijvoorbeeld een paar vriendinnen gingen met vakantie met elkaar en mijn dochter kon niet mee omdat al haar geld aan hem besteed wordt. Zijn kleren, voedsel, games.
Queenie_70 schreef:
Misschien hoopten de ouders juist hun zoon op deze manier te bewegen wel wat van zijn leven te maken. Maar als hij dan vervolgens weer in huis genomen wordt bij een vriendin waar hij alsnog niks hoeft te doen/bij te dragen, tja dan schiet dat ook niet op. Misschien zijn zijn ouders wel net zo geïrriteerd over de situatie als jij?
Queenie_70 schreef:
25-02-2026 16:30
Bijvoorbeeld een paar vriendinnen gingen met vakantie met elkaar en mijn dochter kon niet mee omdat al haar geld aan hem besteed wordt. Zijn kleren, voedsel, games.
Dat is haar eigen keuze. En kennelijk leert ze daar niet van. Er komt een moment dat ze er helemaal klaar mee is. Zorg dat je dan voor haar klaar staat.
Vroegahhh kon je nog aanraden om met een paar joego’s op visite te gaan als je dochter op haar werk is. Of hem een paar betonnen schoenen kado te doen. Kan tegenwoordig niet meer.

Heb je eigenlijk weleens een serieus gesprek gevoerd met hem, TO ?
Queenie_70 schreef:
Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. Jouw dochter maakt de keuze om het op te lossen, jouw dochter maakt de keuze om weer verkering met hem te nemen, jouw dochter maakt de keuze om al haar geld aan hem uit te geven waardoor ze niet met vriendinnen op vakantie kan. Die ouders hebben het al met al een stuk beter en meer volwassen aangepakt dan jouw dochter.
Ik zou tegen haar zeggen dat je geen zin meer hebt in al dat geklaag over haar vriend als ze het toch niet wil uitmaken. Volgens mij is het overigens helemaal niet zo'n groot taboe om de liefde van je kind niet te mogen, maar dat terzijde.
Dochter bij al haar geklaag duidelijk maken dat ze hier zelf voor kiest. En dat deze jongen niet zal veranderen. Aangegeven dat jullie haar altijd zullen helpen. Maar dat je al die klagende verhalen niet meer hoeft te horen want dat is haar keuze. Ik zou wel aanraden dat ze goed haar eigen financiën laat doen. En bijvoorbeeld geen leningen afsluiten voor of met hem. En hem ook niet op het huurcontract laten zetten. Kap verdere verhalen over hem af. En ga door op andere leuke onderwerpen. Of (andere aanpak) stel juist vragen om tot inzicht te laten komen. Stel ze klaagt over de vakantie. Vraag dan wat ze daarvan denkt en hoe ze dat gaat oplossen. Kom niet zelf met de oplossing. Maar stel open vragen die tot nadenken brengen.

En hopelijk raakt ze niet zwanger van dit pareltje. Dan zit ze er levenslang aan vast.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven