Te drukke vrienden voor gezelligheid?

17-09-2019 18:28 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Allemaal

ik ben nieuw hier en vroeg me af of jullie deze situatie herkennen en hoe jullie hiermee omgaan.

ik heb al 15 jaar een vriendschap met een vriendin die 1 uur verderweg woont. Zij heeft een gezin, kinderen, man, ouders en schoonouders, eigen bedrijf en haar anderen vrienden.

Ik heb ook mijn eigen leven en vrienden. Ik heb geen partner en familie. We spreken af en toe af en dat is altijd heel gezellig.

ik heb onlangs aangegeven dat als ik met haar af wil spreken dat ik het jammer vind dat dat nooit spontaan kan en dat ik dat ook begrijp in haar situatie. Als ik wil afspreken dan zit ze al minstens 12 weken vol.

En al die tijd heb ik dat ook begrepen. En dan kwam ik haar kant op. Of naar haar huis of daar waar ze was, zodat we savonds een hapje konden eten.

Ze is al meer dan een jaar niet meer hier geweest. En vroeg onlangs wanneer zien we elkaar weer eenns? En dan krijg ik als antwoord dat het kan op die en die avond vanaf 8 uur. Of ik kan naar andere kant van het land rijden na haar afspraak daar, wil ik eerder afspreken vanaf half zes, maar ja misschien wilde ze dan ook wel naar huis de kids op bed leggen.

Ik had aangegeven dat ik haar levenssituatie begrijp, maar dat het voor mij soms voelt alsof ik een optie ben. En of het wellicht een idee is om te kijken wanneer ze kan en wil afspreken? Ik bedoelde daarmee dat ik dan 'ingepland' word, want zij houdt van plannen.

Ze reageerde met : "Dit is mijn leven nu eenmaal en ik vind veel dingen leuk en ik houd van plannen. We zijn afgelopen zomer een weekend samen weggeweest en dat is al heel wat. en dat gebeurde voorheen niet. en we hebben elkaar sowieso de afgelopen tijd wat vaker gezien.
Maar ik moet mijn tijd verdelen. en dit is zoals het is. Dus als je wilt afgspreken dan kan het die datum vanaf zo laat . en anders die avond, of anders dan en dan tussen zo laat en zo laat.

Ik voel me beetje verdrietig nu, want ik vraag nooit tijd van haar en hoef ook niet elke week op de koffie... Maar ik vind dit wel een beetje apart. Hoezo kan je allemaal leuke dingen plannen met anderen mensen. En als ik iets vraag dan kan het in een bepaald timeframe?

Ik heb me er nooit druk over gemaakt eigenlijk. en nu ik ouder wordt, opeens wel.... heel apart toch? Misschien iets mis met mij dat ik er opeens zo zwaar aan til?
Ik begrijp het niet, ze geeft aan wanneer ze kan, en dat vind jij niet fijn?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn de kinderen?
Ik heb een vriendin waar ik altijd naartoe ga, simpelweg omdat zij het niet red om naar mij te komen vanwege haar situatie. Ik vind het niet erg dat het zo gaat. Ik weet namelijk dat wanneer we een paar jaar verder zijn, zij uit de tropenjaren is en het voor haar makkelijker wordt om naar mij te komen.

Voorzie jij dit ook of denk je dat het altijd zo blijft? Kun je genoegen nemen met wat je nu (tijdelijk?) met haar kunt inplannen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Zou wel leuk zijn als ze ook eens jouw kant op komt, verder eens met de 1e reactie.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
17-09-2019 19:53
Ik begrijp het niet, ze geeft aan wanneer ze kan, en dat vind jij niet fijn?

Dit
Ik heb het 2 x gelezen en snap het ook niet, behalve dat ze nooit naar jou komt?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik hou hier ook niet van en mensen die er zo in staan zijn dan ook uit mijn leven verdwenen. De vrienden die ik nu heb zijn wel in voor meer spontane uitjes en ontmoetingen, ook als ze kinderen hebben. Dan gaan we iets doen waarbij kind ook mee kan of die blijft bij zijn vader.
.
Ze heeft zo te lezen een druk leven, en dat heb je nu eenmaal met een (jong) gezin. Ze geeft data door om af te spreken en dan is het nog niet goed? Waar slaat dat op? Ik zou klaar met jou zijn, wat egoïstisch.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof het vooral allemaal heel erg om haar draait. En daar zou ik op een gegeven moment ook genoeg van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Anna_02 schreef:
17-09-2019 20:05
Klinkt alsof het vooral allemaal heel erg om haar draait. En daar zou ik op een gegeven moment ook genoeg van hebben.
Dat dus. Ze heeft andere prioriteiten dan iets met jou doen. Is haar goed recht, maar dan raak ik er ook klaar mee en ga ik mijn heil (plezier en vriendschap) ook ergens anders zoeken.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook zo'n vriendin. Toen ze te druk was om me te steunen bij de ziekte van mijn vader heb ik haar uit mijn leven getrapt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vriendin dat 'bepaalde' welk tijdstip het uit kwam. Zij heeft ook een kind, begrijpelijk alleen het ging zo:
Kun je zaterdag? Ja leuk gezellig hoe Laat? Moet ik even zien nog, prima is het sochtends,smiddags of savonds? Sochtend lukt niet denk smiddags...

Een middag is lang, dus ik doe ook mijn ding. Wel hou ik zo veel mogelijk rekening met..
Maar 1x app te ze: ik kan over een uur. Helaas niet op mobiel gekeken en vervolgens 1,5 uur later terug bericht dat ik niet gekeken had maar er wel aan kan komen. Kreeg ik een bericht terug, nou dan lijkt het me beter om andere keer af te spreken. We zijn ondertussen niet thuis.

Uhhhhhh..... verwacht je nu echt letterlijk dat ik stand by sta ofzo? Want ze nam het me echt kwalijk.

Ben nu zelf zwanger en heb er van geleerd dat ook al moet ik meer plannen, niet moet verwachten van kindloze vriendinnen dat ze zich geheel aanpassen aan mij.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
17-09-2019 19:53
Ik begrijp het niet, ze geeft aan wanneer ze kan, en dat vind jij niet fijn?
Ja dat vind ik wel fijn. Wat me denk ik stoort is dat ze al haar dagen tijd vol heeft staan met leuke dingen, en voor de kids heeft ze dan oppas en als ik eens vraag zullen we afspreken dan kan het tussen of vanaf een bepaalde tijd.

met andere woorden, als je van plannen houdt, dan kan ik toch ook ingepland worden? maar kennelijk vraag ik nu teveel? ik doe het al 12 jaar op haar manier en zeker sinds 8 jaar toen ze kinderen kreeg
Spreekt ze met al die anderen wel spontaan af, of veel vaker dan met jou?
Alle reacties Link kopieren
Maritg39 schreef:
17-09-2019 20:11
Ja dat vind ik wel fijn. Wat me denk ik stoort is dat ze al haar dagen tijd vol heeft staan met leuke dingen, en voor de kids heeft ze dan oppas en als ik eens vraag zullen we afspreken dan kan het tussen of vanaf een bepaalde tijd.

met andere woorden, als je van plannen houdt, dan kan ik toch ook ingepland worden? maar kennelijk vraag ik nu teveel? ik doe het al 12 jaar op haar manier en zeker sinds 8 jaar toen ze kinderen kreeg
Duidelijk toch? Ze vindt jou niet zo belangrijk.
impala wijzigde dit bericht op 17-09-2019 20:18
0.62% gewijzigd
.
Ik snap dat je dit lastig vindt.
De opties die zij geeft zijn geen opties in jouw belang.
Mijn single familie/vriendinnen waarderen het heel erg als je inderdaad eens hun kant op komt of informeert wat voor hen handig is.
Mijn ene vriendin werkt in een leuke buurt en is dol op na het werk afspreken. Dus dan regel ik ook eens dat ik daaraan kan voldoen zodat het makkelijk voor haar is.

Dit klinkt een beetje als 'wees blij dat ik überhaupt tijd hebt'.
Niet leuk. En ik hou ook niet van afspraken in tijdsvakken. Ik heb een kennis die haar weekenden in tijdsvakken verdeelt, dus ochtend, lunch, middag, vooravond, diner en soms nacht.
Dan wordt je opgetrommeld voor een afspraak en moet je na anderhalf uur weer weg want dan heeft ze het volgende.
Ze heeft ook een duidelijke rangorde, dus ze gaat zeker niet met iedereen dingen doen die geld kosten, ik mag dan bijvoorbeeld mee als ze toch naar een bepaalde winkel gaat.
Komt mij vaak wel goed uit maar ik vind het wel gek.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt:
Hoezo kan je allemaal leuke dingen plannen met anderen mensen. En als ik iets vraag dan kan het in een bepaald timeframe?
Zo te lezen behandelt ze je toch precies als andere vrienden? Ze plant, dat heb je met zo'n druk leven.

Dat zegt niets over hoe belangrijk ze jou vindt. Misschien kun je wat vaker bellen om bij te praten? Dat kan wat spontaner dan afspreken. Of plan wat groters (een dagje spa ofzo) wat verder van tevoren. Dan heb je echt tijd voor elkaar en je kunt het ver vooruit plannen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
17-09-2019 19:56
Hoe oud zijn de kinderen?
Ik heb een vriendin waar ik altijd naartoe ga, simpelweg omdat zij het niet red om naar mij te komen vanwege haar situatie. Ik vind het niet erg dat het zo gaat. Ik weet namelijk dat wanneer we een paar jaar verder zijn, zij uit de tropenjaren is en het voor haar makkelijker wordt om naar mij te komen.

Voorzie jij dit ook of denk je dat het altijd zo blijft? Kun je genoegen nemen met wat je nu (tijdelijk?) met haar kunt inplannen?
Ik begrijp haar situatie en dat het druk heeft. Ze doet echter ook genoeg leuke dingen met anderen en voor zichzelf. Ik denk gewoon dat je voor elkaar ook tijd KUNT maken als je dat WILT.

en of afspreken halverwege is of bij haar maakt me niet uit. hoewel ik wel ooit heb aangegeven dat ik het ook leuk vind om samen ergens tussen de mensen te zijn ipv dat ik daar kom en sesamstraat moet kijken omdat ze ook als ik er ben nog te druk is
Maritg39 schreef:
17-09-2019 20:11
Ja dat vind ik wel fijn. Wat me denk ik stoort is dat ze al haar dagen tijd vol heeft staan met leuke dingen, en voor de kids heeft ze dan oppas en als ik eens vraag zullen we afspreken dan kan het tussen of vanaf een bepaalde tijd.

met andere woorden, als je van plannen houdt, dan kan ik toch ook ingepland worden? maar kennelijk vraag ik nu teveel? ik doe het al 12 jaar op haar manier en zeker sinds 8 jaar toen ze kinderen kreeg
Maar ze ‘plant’ jou toch ook in? Wat is het verschil tussen haar afspraak met jou en haar andere leuke afspraken?

Als ik je bericht goed las vroeg ze notabene aan jou om af te spreken.

Wel kan ik begrijpen dat je het ook leuk vindt als ze eens jouw kant op komt.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft zo te lezen een druk sociaal leven en daarin ben jij geen prioriteit. Voor haar ben jij misschien meer een kennis waarmee ze het leuk vindt om af en toe even af te spreken maar jij wil meer een echte vriendin.
Ik snap het punt dat afspreken lastig is en zij blijkbaar bepaalt wanneer het gebeurt.
Maar dat ze wel tijd voor anderen maakt maar niet voor jou hoeft niet te kloppen want je hebt geen idee hoe haar andere afspraken gepland worden.

Als jij meer wil dan ze kan geven, is het aan jou te beslissen of deze vriendschap je nog genoeg oplevert.
Alle reacties Link kopieren
teuneke schreef:
17-09-2019 20:11
Spreekt ze met al die anderen wel spontaan af, of veel vaker dan met jou?
Die anderen wonen dichter bij haar dus wellicht wel. Maar ze gaf wel aan dat sommige andere vriendinnen dit ook weleens tegen haar hebben gezegd
Alle reacties Link kopieren
Als ik je bericht zo lees, lijkt het een beetje of jullie uit elkaar groeien.

Beiden vinden andere dingen nu belangrijker. Of het zo blijft of anders wordt, is niet te voorspellen.

Heb je dit wel eens face to face met haar besproken? Zo ja, hoe reageerde zij? Zo nee, probeer dit de volgende keer wanneer je haar ziet eens bespreekbaar te maken.

Wellicht is zij zich er niet van bewust wat dit met jou doet. En als zij niet kan of wil veranderen, dan is het aan jou om hier mee leren om te gaan.

Accepteren dat dit het is en wellicht in de toekomst nog kan veranderen.

Accepteren dat er niet meer in zit en je tijd en energie in andere dingen en mensen steken.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
17-09-2019 20:15
Je vraagt:
Zo te lezen behandelt ze je toch precies als andere vrienden? Ze plant, dat heb je met zo'n druk leven.

Dat zegt niets over hoe belangrijk ze jou vindt. Misschien kun je wat vaker bellen om bij te praten? Dat kan wat spontaner dan afspreken. Of plan wat groters (een dagje spa ofzo) wat verder van tevoren. Dan heb je echt tijd voor elkaar en je kunt het ver vooruit plannen.
We spreken elkaar elke dag zowat via de voice app. dus delen lief en leed wat dat betreft. Een groter uitje zoals spa plannen heb ik ook al voorgesteld maar dan verteld ze ook hoe moeilijk dat is om te plannen maar dat ze het wel lief vind dat ik tijd met haar door wilt brengen
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
17-09-2019 20:20
Als ik je bericht zo lees, lijkt het een beetje of jullie uit elkaar groeien.

Beiden vinden andere dingen nu belangrijker. Of het zo blijft of anders wordt, is niet te voorspellen.

Heb je dit wel eens face to face met haar besproken? Zo ja, hoe reageerde zij? Zo nee, probeer dit de volgende keer wanneer je haar ziet eens bespreekbaar te maken.

Wellicht is zij zich er niet van bewust wat dit met jou doet. En als zij niet kan of wil veranderen, dan is het aan jou om hier mee leren om te gaan.

Accepteren dat dit het is en wellicht in de toekomst nog kan veranderen.

Accepteren dat er niet meer in zit en je tijd en energie in andere dingen en mensen steken.
Ik denk helaas dat dit laatste het geval is. Ik ben er altijd voor vrienden en begrijp hun situatie en probeer me zo goed mogelijk in te leven maar ik heb ook mijn behoeftes en die heb ik duidelijk gemaakt en krijg" het is wat het is, dit is mijn leven' terug en dat doet een beetje pijn
Alle reacties Link kopieren
Maritg39 schreef:
17-09-2019 20:15
Ik begrijp haar situatie en dat het druk heeft. Ze doet echter ook genoeg leuke dingen met anderen en voor zichzelf. Ik denk gewoon dat je voor elkaar ook tijd KUNT maken als je dat WILT.

en of afspreken halverwege is of bij haar maakt me niet uit. hoewel ik wel ooit heb aangegeven dat ik het ook leuk vind om samen ergens tussen de mensen te zijn ipv dat ik daar kom en sesamstraat moet kijken omdat ze ook als ik er ben nog te druk is
Ik denk dat je hier de kern te pakken hebt. Ik denk dat jij haar nog als vriendin ziet, maar zij jou misschien niet meer op dezelfde manier.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven