Terecht gepikeerd of niet?

12-10-2020 18:22 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig ;)

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.

Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.

Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.

Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
aardbeienslof schreef:
12-10-2020 18:40
Bizar, hij behandelt je als een huishoudster. Het idee alleen al dat mijn man van mij zou verwachten dat ik de tafel dek. We doen het hier zoals het loopt en als we beiden thuis werken dan smeren we gewoon ons eigen brood. Wij verwachten niets van elkaar.
Echt, dat je dit pikt.

Ha ha, als man hier thuiswerkt, op mijn vrije dag, dan dekt hij de tafel en smeekt me bijna om gezellig samen te eten.
Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren inzicht kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben

:lightbulb:
anoniem_6409c20e18dd0 wijzigde dit bericht op 12-10-2020 18:53
2.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben overigens ook kwaad naar boven gegaan om die pasta. Gaat ie me appen of ik beneden kom. Ik reageerde ook wel een beetje kinderachtig: nee, ik kan nergens zitten. En dat hij niet zoveel commentaar moet hebben. Reactie: "Feedback mag toch, ik zeg niet dat het niet te eten is".
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 18:44
Oké, ik wist ergens denk ik wel dat jullie gelijk hebben, maar het doet toch even pijn om het te horen :(

Ik ben op hem gevallen omdat hij mij kon bieden wat mijn ex mij niet kon bieden. Hij moedigt het aan dat ik ambitieus ben, wil me met alles helpen, hij zorgt er altijd voor dat ik dingen goed voor elkaar heb. Maar anderzijds bepaalt hij graag hoe het huishouden verloopt, hoe ik mijn financiën regel en vind ik hem nou niet echt galant (voorbeeld: we hebben momenteel maar twee eetkamerstoelen omdat we op jacht zijn naar nieuwe, verder niet relevant, maar hij laat mij op een krukje zitten als we een gast hebben terwijl ik me al heb staan uitsloven in de keuken. Is maar iets kleins, maar het is niet attent).

Vind ik niet! Echt niet, raar dat jij dat wel ziet als iets kleins.
Alle reacties Link kopieren
heel snel een eigen huis zoeken.

o en plak ff een sticker op zn rug voor je hem dumpt ter waarschuwing voor andere vrouwen
Been there, done that, got the T-shirt.
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 18:53
Ben overigens ook kwaad naar boven gegaan om die pasta. Gaat ie me appen of ik beneden kom. Ik reageerde ook wel een beetje kinderachtig: nee, ik kan nergens zitten. En dat hij niet zoveel commentaar moet hebben. Reactie: "Feedback mag toch, ik zeg niet dat het niet te eten is".
Hij gebruikt "feedback geven" als smoes. Afgezien van het feit dat het bijzonder denigrerend is denkt hij dat hij onder het mom van "feedback" kutopmerkingen mag maken.

Nee, mag je niet. Je mag best kritiek op elkaar hebben, hoor. Maar....Nee, dit is niet okay.

Nogmaals: Komt er goud uit zijn penis?
Alle reacties Link kopieren
Hij zou van mij een mooi uitgewerkt excel bestand krijgen waarin ik de 4 uur verschil haarfijn onderverdeel in taken en wat daarin past en vooral wat niet.
Verder zoekt ie t maar lekker uit met zijn feedback.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 18:36
Jawel. Ik zal niet in detail treden maar het was eerst echt nog erger. Toen heb ik ook gezegd dat ik wel een eigen woning zoek zodat hij alles weer fijn zelf kan doen. Toen kreeg ik een verhaal over verschil in inzicht en kwaliteit wat betreft schoonmaken, bla bla. Zijn moeder deed het altijd zus en zo.
Zijn moeder?! Zoekt hij een vervanger voor zijn moeder dan? Of hebben jullie een andere relatie, met seks enzo en een volwassen taakverdeling?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tegen die vent zeggen dat hij zijn feedback kan steken waar de zon niet schijnt. Zo behandel je je geliefde niet.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt 4 uur minder en hij is effectief 2,5 uur per dag dus 7,5 uur per week minder inzetbaar voor de huishoudelijke taken.
Niet raar om op dit moment de meeste taken op je te nemen.

Maar je bent niet zijn huishoudster en het zou ook fijn zijn als hij af en toe eens de was aanzet of kookt. Ga er met hem over in gesprek.
To, het is niet OK als he zo voor normale grenzen moet vechten.
Thuis hoort veilig te zijn. Dit is niet veilig. Als je dus niet oplet zit je op een krukje je eigen gekookte eten op te eten.
Als gast zou ik je eraf trekken.
Waarom zit hij niet op dat krukje.
Etc.
Echt hoor, dit klopt niet.
Hij heeft het niet goed met je voor.
Er is een inschattingsfout gemaakt, maar dat is een inschattingsfout die JULLIE hebben gemaakt over JULLIE huishouden.
Ook zijn probleem dus.
Als jij het niet redt is dat geen signaal dat hij je beter moet managen, maar dat hij in moet springen.
Want jullie zijn gelijkwaardig.
En als hij dat niet vindt, dan is wie doet bepaalt.
Dus dan geeft hij het uit handen, en moet hij maar bedenken hoe hij zijn kledingkeuzes aanpast aan jouw wasschema, en dat die en die dag er soep of afhaal wordt gegeten etc.
Bevalt hem dat niet dan kan hij zijn handjes laten wapperen en hulp aanbieden.
Niet meer druk uitoefenen. Hij is je leidinggevende niet, en al was dat zo geweest dan weet hij wat de werkload is van de huishouding en daar realistische eisen in hebben.
Het is niet zo dat hij korting krijgt op zijn woonkosten want leuk een ambitieuze vrouw en tegelijk zijn moeder in huis heeft.
Andersom schreef:
12-10-2020 18:51
Ha ha, als man hier thuiswerkt, op mijn vrije dag, dan dekt hij de tafel en smeekt me bijna om gezellig samen te eten.
Ja dat doet de mijne ook als ik vrij ben! :) dan vraagt hij of hij ook voor mij een ei moet bakken.
Als we beiden thuis werken dan smeren we ons eigen brood, de laatste tijd niet eens altijd tegelijk.
Echt waarom zou je zoiets in deze tijd nog afspreken ook. :-D :-D
Nanouk schreef:
12-10-2020 19:00
Je werkt 4 uur minder en hij is effectief 2,5 uur per dag dus 7,5 uur per week minder inzetbaar voor de huishoudelijke taken.
Niet raar om op dit moment de meeste taken op je te nemen.

Maar je bent niet zijn huishoudster en het zou ook fijn zijn als hij af en toe eens de was aanzet of kookt. Ga er met hem over in gesprek.
Vind het wel raar. echt hoor.

Laat hem voor die uren een echte schoonmaker in huren.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
12-10-2020 19:07
Vind het wel raar. echt hoor.

Laat hem voor die uren een echte schoonmaker in huren.
Ik vind het ook raar. Je gunt je partner ook werkelijk geen ene reet als je vindt dat hij of zij geen minuut meer tijd voor zichzelf mag hebben dan jij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je aan alleen koken al 4 uur per week kwijt bent, dus dat is genoeg compensatie voor die 4 uur minder werken.
Daarbij vind ik zowel 36 als 40 uur allebei gewoon echt veel, is allebei fulltime time (in mijn sector is 36 uur fulltime). Dus daarnaast nog een heel huishouden voor 2 runnen is echt heel veel! En dan moet het ook nog eens op zijn manier, met veel commentaar.
Hij heeft wat obsessieve trekjes dus. Die jacht naar 2 eetkamerstoelen die al lang duurt: is niks goed genoeg voor hem ofzo? Moet alles helemaal perfect zijn? Hij zal moeten leren genoegen te nemen met minder.
Ik zou de taakverdeling iig gaan herzien. Koken doe jij extra, de rest wordt 50/50 verdeeld. En geen commentaar slash feedback op elkaars taken meer.
appelientjex wijzigde dit bericht op 12-10-2020 19:17
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
12-10-2020 19:12
Ik zou de taakverdeling iig gaan herzien. Koken die jij extra, de rest wordt 50/50 verdeeld. En geen commentaar slash feedback op elkaars taken meer.
Eens, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit goed gaat komen. Als dit ooit een normale gelijkwaardige relatie moet worden dan moet hij wel van heel ver komen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
En sowieso: Het aantal uren dat jij niet werkt zegt niets over draagkracht. Ik persoonlijk heb echt geen draagkracht om 36 uur te werken en een groot deel, laat staan alles, in het huishouden te doen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
12-10-2020 19:12
Ik denk dat je aan alleen koken al 4 uur per week kwijt bent, dus dat is genoeg compensatie voor die 4 uur minder werken.
Daarbij vind ik zowel 36 als 40 uur allebei gewoon echt veel, is allebei fulltime time (in mijn sector is 36 uur fulltime). Dus daarnaast nog een heel huishouden voor 2 runnen is echt heel veel! En dan moet het ook nog eens op zijn manier, met veel commentaar.
Hij heeft wat obsessieve trekjes dus. Die jacht naar 2 eetkamerstoelen die al lang duurt: is niks goed genoeg voor hem ofzo? Moet alles helemaal perfect zijn? Hij zal moeten leren genoegen te nemen met minder.
Ik zou de taakverdeling iig gaan herzien. Koken die jij extra, de rest wordt 50/50 verdeeld. En geen commentaar slash feedback op elkaars taken meer.
Als het zijn huis is beslist hij die heilige stoelen maar zelf.

Maar ik zou volgende week zaterdag wel zelf naar de dichtst bijzijnde 2de handswinkel rijden en daar zelf 2 of 4 extra stoelen kopen.

Want de stoelen die aan zijn eisen voldoen die komen natuurlijk pas in 2040 ofzo.


Als het ooit uitgeraakt heb je tenminste al je eigen stoelen mee bovendien :-).
wissewis wijzigde dit bericht op 12-10-2020 19:15
3.62% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een luie vent die verwend is door zijn moesje. Want alles moet zoals zijn moesje het doet.

Vier uur minder werken in de week is vier uur meér in het huishouden. Maar hoeveel werk je méér in het huishouden?

Waarom hebben jullie geen huishoudster?
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:14
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.
Ik zou al aan 't inpakken zijn.

En dan wel nooit meer terugkeren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:14
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.
Dat is dan toch duidelijk?

Een leuke partner was met je gaan zitten als je aangaf dat hij te veel van je vraagt en eist.
Hij vindt dat je maar op moet rotten als je geen zin hebt om zijn huissloofje te zijn.

Ik zou mijn conclusies trekken. Je hebt hem echt niet nodig om je ambities aan te moedigen, hoor, dikke kans dat het met die ambities veel beter gaat als deze loodzware olifant van je rug af is gestapt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:14
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.

Zn enige goede feedback is dit. Gewoon weer lekker op jezelf gaan wonen zonder deze naarling.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een plek voor jezelf te zoeken. Dan hoef je zijn aandeel in het huishouden niet meer te doen en dat scheelt een hele slok op een borrel. En dan mag hij als hij braaf is een keer bij jou blijven slapen. Het uitgangspunt is niet geschikt geweest voor hem. Dat je bij hem introk, in zijn domein. Dat maakte het al ongelijk voor jullie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven