Terecht gepikeerd of niet?

12-10-2020 18:22 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig ;)

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.

Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.

Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.

Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
12-10-2020 18:47
Eerlijk? Mijn kerel woont nu net een jaar op zichzelf en ik heb hem ook enigszins moeten opvoeden. Of, opvoeden. Anderen zullen het chantage noemen, ik noem het grenzen aangeven.

Ik heb gezegd dat ik gedrag als TO beschrijft per definitie niet pik en hij dan terug naar zijn moeder kan gaan of een huishoudster mag gaan zoeken.
Grenzen aangeven is niet hetzelfde als heropvoeden.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:14
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.
Dan weet je nu dat iets veranderen een bijna onmogelijke opgave gaat worden, hij wordt nu al vals en dan heeft hij nog niet een wasje gedraaid.
Creativity is intelligence having fun
Terecht gepikeerd. Als hij overal commentaar op heeft, doet hij het toch lekker zelf?

Of is hij ook zo'n iemand die 'meehelpt' in huis ipv dat hij gewoon net als jij het huishouden doet?

En als jullie kinderen hebben, past hij zeker op, in plaats van dat hij gewoon voor zijn kinderen zorgt?
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:14
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.
:woa:

sta je ingeschreven voor een huurwoning?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
12-10-2020 19:17
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een plek voor jezelf te zoeken. Dan hoef je zijn aandeel in het huishouden niet meer te doen en dat scheelt een hele slok op een borrel. En dan mag hij als hij braaf is een keer bij jou blijven slapen. Het uitgangspunt is niet geschikt geweest voor hem. Dat je bij hem introk, in zijn domein. Dat maakte het al ongelijk voor jullie.
Ik zou echt niet de relatie aanhouden, de kans lijkt me vrij aanwezig dat hij haar nog voor zich laat draven, of ze nu bij hem zijn of bij haar. Daarbij, dit kán toch geen leuk iemand zijn? Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zo tegen zijn vriendin doet verder heel leuk en sympathiek is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:14
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.
Nou, je bent vast al je spullen aan het pakken he?

Of ga je net als heel veel dames toch zelf nog steeds denken dat een een gratis huishouder hoort te spelen omdat je nu eenmaal een vagina hebt? Of een paar uur minder werkt?
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
12-10-2020 19:00
Je werkt 4 uur minder en hij is effectief 2,5 uur per dag dus 7,5 uur per week minder inzetbaar voor de huishoudelijke taken.
Niet raar om op dit moment de meeste taken op je te nemen.

Maar je bent niet zijn huishoudster en het zou ook fijn zijn als hij af en toe eens de was aanzet of kookt. Ga er met hem over in gesprek.
Ik vind het wel raar. Ze werkt zelf ook 36 uur hè!! Ze is geen thuisblijfmoeder (en ook dan verdien je gewoon dankbaarheid en respect).
Susan schreef:
12-10-2020 19:16
Dat is dan toch duidelijk?

Een leuke partner was met je gaan zitten als je aangaf dat hij te veel van je vraagt en eist.
Hij vindt dat je maar op moet rotten als je geen zin hebt om zijn huissloofje te zijn.

Ik zou mijn conclusies trekken. Je hebt hem echt niet nodig om je ambities aan te moedigen, hoor, dikke kans dat het met die ambities veel beter gaat als deze loodzware olifant van je rug af is gestapt.


Klopt. Die had zich zorgen gemaakt omdat je zegt dat het te veel is. Een leuke partner doet samen met jou het huishouden.
Een leuke partner wil dat het goed gaat met je.
Alle reacties Link kopieren
Georgia19zoveel schreef:
12-10-2020 19:18
Terecht gepikeerd. Als hij overal commentaar op heeft, doet hij het toch lekker zelf?

Of is hij ook zo'n iemand die 'meehelpt' in huis ipv dat hij gewoon net als jij het huishouden doet?

En als jullie kinderen hebben, past hij zeker op, in plaats van dat hij gewoon voor zijn kinderen zorgt?
Dan mag zij huisvrouw worden en stort hij zich 70 uur per week op zijn job(s).
En zijn maitresse, want dan is zij natuurlijk als huismoeder niet interessant genoeg meer.

Dat heurt namelijk zo, want zo deed zijn moeder het ook.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
12-10-2020 19:18
:woa:

sta je ingeschreven voor een huurwoning?
Ook, maar kan ook een woning kopen gelukkig. Bizar zijn reactie.
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:14
Nou, ik heb net al de sneer gekregen dat ik beter alleen kan gaan wonen en of ik ff weg wil gaan. Want het is echt niet normaal hoe ik doe.

Laat hem dit topic even lezen!

Vriend van Rainonyourparade, jij doet niet normaal!
Girl, you should start running.
Alle reacties Link kopieren
Georgia19zoveel schreef:
12-10-2020 19:18
Terecht gepikeerd. Als hij overal commentaar op heeft, doet hij het toch lekker zelf?

Of is hij ook zo'n iemand die 'meehelpt' in huis ipv dat hij gewoon net als jij het huishouden doet?

En als jullie kinderen hebben, past hij zeker op, in plaats van dat hij gewoon voor zijn kinderen zorgt?
Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
12-10-2020 19:15
Je hebt een luie vent die verwend is door zijn moesje. Want alles moet zoals zijn moesje het doet.

Vier uur minder werken in de week is vier uur meér in het huishouden. Maar hoeveel werk je méér in het huishouden?

Waarom hebben jullie geen huishoudster?
Een huishoudster lijkt mij ook heel normaal en logisch bij een fulltime werkend stel. Als je vrij bent, wil je toch ook gewoon vrij zijn? Het huishouden is ook gewoon werk.
Of kunnen jullie dat niet betalen?
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:22
Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Kan het zijn dat meneer in de financiële sector werkt?

Maar lijstjes maken met timing over 't huishouden is kul.
Want dan gaat ie natuurlijk weer bakkeleien over of het écht elke dag 45 minuten duurt om te koken.
Of over hoeveel tijd het kost om zijn was op te hangen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
appelientjex schreef:
12-10-2020 19:20
Ik vind het wel raar. Ze werkt zelf ook 36 uur hè!! Ze is geen thuisblijfmoeder (en ook dan verdien je gewoon dankbaarheid en respect).
Al werkte ze 28 uur....Misschien verdient ze wel meer per uur en draagt ze financieel gelijkwaardig bij.

Waar is zij in dienst van hem? Betaald hij haar voor haar schoonmaakuren? Wil ze dat wel? Of wil ze haar tijd anders spenderen dan zijn huishouder/kok ect te zijn.

Zat mensen kunnen met reistijd en een baan gewoon zelf hun was doen. Of een potje koken. Ik echt niets van de zelfvansprekendheid waarbij er beslist word dat de een met ietsjes meer vrije tijd die tijd aan de ander zijn/haar deel moet gaan spenderen. Gratis en verplicht.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:22
Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
run!
Been there, done that, got the T-shirt.
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:22
Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.

''Het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander? ''

O_o Jullie zijn toch liefdespartners, geen zakelijke partners?
Sorry, maar wat een vreemde gast.
anoniem_63a1df865f650 wijzigde dit bericht op 12-10-2020 19:26
1.01% gewijzigd
iones schreef:
12-10-2020 19:15
Je hebt een luie vent die verwend is door zijn moesje. Want alles moet zoals zijn moesje het doet.

Vier uur minder werken in de week is vier uur meér in het huishouden. Maar hoeveel werk je méér in het huishouden?

Waarom hebben jullie geen huishoudster?
Eh nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:22
Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Je gaat dat lijstje nu toch niet echt maken, hè?
Hij laat je nu ALLES doen en maalt er totaal niet om als jij minder vrije tijd hebt dan hij.
Hij gunt je gewoon geen enkel voordeeltje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:22
Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Echt, rennen!
Creativity is intelligence having fun
Gast, gelijkwaardigheid zit hem niet in allebei evenveel vrije tijd. Het zit 'm in de balans die je zoekt waarbij beiden goed functioneert en happy is. Of de een nu 60 uur werkt en 10 uur huishouden doet of niemand doet iets en alles wordt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 19:22
Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Woon jij samen met Sheldon? :-o
Laat me raden, jullie rekeningen zijn wél gescheiden en hij verdient meer dan jij, maar draagt wel hetzelfde bij aan de gezamenlijke huishoudpot?
Alle reacties Link kopieren
Georgia19zoveel schreef:
12-10-2020 19:27
Laat me raden, jullie rekeningen zijn wél gescheiden en hij verdient meer dan jij, maar draagt wel hetzelfde bij aan de gezamenlijke huishoudpot?
Ik gok erop dat ze zelfs huur mag betalen.
Want ze woont bij godsgratie wel in zijn woonst.
En als ze alleen moet gaan huren is ze volgens hem "vast wel meer geld kwijt".
(Als ik alles hier lees hoor ik het hem zo zeggen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven