Tot welke leeftijd kerst bij ouders/schoonouders?

15-09-2018 21:20 162 berichten
Ja ik besef het is wat vroeg in het jaar maar ik zit dus wat na te denken over kerst. Sinds jaar en dag ben ik met kerst bij ouders en diverse schoonouders geweest. Op een gegeven moment is dat in mijn familie wat gaan omdraaien en komt in ieder geval mijn moeder met de kerst juist naar haar kinderen toe. Ik vraag me heel erg af hoe dit bij anderen gaat? Blijf je met kerst naar je ouders gaan, en schoonouders, ook als je op een gegeven moment kinderen hebt, totdat ze een keer dood neervallen? Of is er een omslagpunt waarop de hele bups bij jou (of broers/zussen) langsgaat? Als je altijd maar naar de ouders toe blijft gaan hoe is dat dan voor je kinderen? Die weten dan niet hoe het is om thuis kerst te vieren totdat ze volwassen zijn en dan stilzwijgend juist bij jou verwacht worden 😉

Kerst vier ik

Totaal aantal stemmen: 229

Bij mijn ouders (35%)
Bij mijn schoonouders (22%)
Iedereen bij mij thuis (13%)
Alleen met mijn gezin of partner (14%)
Ik ben altijd op vakantie (3%)
In m’n eentje (6%)
Niet (7%)
Alle reacties Link kopieren
Toen er kinderen kwamen. En mijn vader dood ging.
Alle reacties Link kopieren
Poe zijn hief regels voor? Wij hebben geen kinderen maar bij ons verschilt het ieder jaar. Ik ben 28 en mijn vriend is 27. Soms vieren we kerst bij mijn ouders of schoonouders maar afgelopen jaar hebben we het bij ons thuis gevierd. Het kan best zijn dat we het dit jaar weer bij iemand anders vieren!
We gaan tot nu toe altijd daarheen, tegenwoordig met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Soms bij (schoon)ouders, soms bij schoonzus, soms bij ons. Ze wonen ver weg, dus rondje Nederland als we naar beide gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren het uit en thuis. Eerste kerstdag gaan we ontbijten bij mijn ouders en dineren bij zijn ouders. Tweede kerstdag komen alle ouders naar ons om samen te eten.

Vroeger waren we ook gewoon altijd thuis. Dit is veranderd op het moment dat we het huis uit gegaan zijn.

Ben ook benieuwd hoe dat de komende jaren zal gaan. Komende kerst zal broer&vrouw hun eerste kindje hebben. Misschien dat er dan weer iets veranderd.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Tot het moment dat mijn vader overleed bij mijn ouders.
Nu komt mijn moeder bij ons.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vroeger altijd naar mijn grootouders gegaan totdat deze te oud werden/het niet meer zagen zitten om kerst te organiseren en toen gingen ze naar een van hun kinderen. Kerstavond vierde wij vaak thuis en de kerstdagen bij familie. Dus dan weet je ook hoe het is om thuis kerst te vieren.

Mijn schoonouders wonen in het buitenland dus mijn vriend en ik hoeven niet 2 families af. Als we het zijn ouders vieren gaan we daarheen en wordt kerst in hun huis met heel veel familie gevierd.
Zijn we in Nederland wisselt het. Vaak wel samen met familie maar gewoon waar iedereen zin in heeft. Meestal een avond bij mijn moeder maar mijn moeder en zusjes zijn ook wel eens bij ons geweest. Of we gaan naar mijn grootouders en koken daar. Tweede kerstdag is dan nog steeds met de familie van mijn vader.
Aangezien er 3 kerstdagen zijn valt er wel een mouw aan te passen. Helemaal als je ontbijt, brunch, lunch, borrel, diner en borrel in oog hebt. Genoeg tijd en gelegenheden voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
We wisselen het af in de schoonfamilie, elke keer werpt weer iemand anders zich op als gastheer/vrouw. Meestal kookt iedereen een gang.

Mijn familie is te groot. Er zijn een paar vaste mensen die afwisselend hun huis ter beschikking stellen. Iedereen neemt een gerechtje mee.

Ik heb dus niet gestemd, want het is elk jaar anders.
dropdrop wijzigde dit bericht op 15-09-2018 21:35
9.06% gewijzigd
Mijn moeder is dood en mijn vader spreek ik niet. Maar hier vieren
/vierden we het samen met heel de familie. Eerst was het bij overgrootoma in een ver verleden, toen namen mijn opa en oma het over. En ik denk dat als mijn oma nog had geleefd dat we nog steeds met zijn allen daar hadden gezeten elke kerst. Zodra zij te oud was geweest had één van haar kinderen het over genomen denk ik.

Ik ga naar mijn broer en familie met kerst, en de rest van de familie ook. Ik hoop in ieder geval nog tot ik stok oud ben het met iedereen te vieren. Bij wie maakt mij niet zoveel uit. Thuis met mijn gezin kerst vieren spreekt mij helemaal niet aan. Wij hebben genoeg quality time als gezin, en samen ontbijten op kerst vind ik speciaal genoeg. En als mijn kinderen later volwassen zijn dan hoop ik dat we het nog steeds met heel de familie vieren. Waar en wanneer (1ste/2e of zelfs kerstavond) dat maakt mij verder weinig uit.
Uvita schreef:
15-09-2018 21:32
Aangezien er 3 kerstdagen zijn valt er wel een mouw aan te passen. Helemaal als je ontbijt, brunch, lunch, borrel, diner en borrel in oog hebt. Genoeg tijd en gelegenheden voor iedereen.
3?
Wij reizen het hele land door met onze kinderen, maar ik ben allang blij dat we zelf niet twee dagen lang voor dertig man hoeven te zorgen, dat lijkt me erg ingewikkeld en vermoeiend als je zelf ook nog voor een baby+peuter moet zorgen.
gizzmo-returns schreef:
15-09-2018 21:36
3?
Met kerstavond erbij.
Alle reacties Link kopieren
Wij wisselen elk jaar met mijn moeder, met mijn schoonfamilie hebben mijn man en ik geen contact meer. Dit jaar is het dus bij ons te doen, volgend jaar gaan we naar mijn moeder, is dan voor onze dochter haar eerste kerst ergens anders dan thuis. Op kerstdag doen we meestal niks speciaals, omdat mijn man dan meestal moet werken.
Sinterklaas altijd bij mijn zus, Kerst bij mij. Sinds lange tijd eigenlijk, het is zo gegroeid.
Alle reacties Link kopieren
Kerst aan mijn kant is nooit ingewikkeld. Niemand wordt verwacht, maar toch is men er altijd wel. Omdat we het oprecht gezellig vinden.
Altijd bij ons thuis. Maar alle feesten en partijen zijn altijd bij ons thuis, wij hebben daar de handigste ruimte voor. Dat is de enige reden. Praktisch.
Op diezelfde dag doen we altijd kerstontbijt/brunch bij mijn zus.

Aan de kant van man wordt het traditioneel áltijd bij zijn tante gevierd (man heeft geen ouders meer) en daar gaan we ook altijd heen.

Mijn zusje viert eigenlijk nooit kerst mij haar eigen huis, maar die vindt het volgens mij ook wel fijn dat ze dus ook niet met de zooi zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren nu de kerstdagen nog bij ouders en schoonouders thuis. Dat heeft grotendeels te maken met behoorlijk dementerende oma's ( zowel de oma van man leeft nog als mijn eigen oma die ruim de 90 is gepasseerd).
Om het voor hen wat duidelijker te houden, besloten om kerst te blijven vieren op de plek die ze de afgelopen decennia hebben gekend als plek waar kerst gevierd wordt.

Het zou al leuk zijn als we kerst echt met z'n allen kunnen blijven vieren, maar dat zal in de toekomst ook niet altijd gaan gebeuren denk ik zo. Het hoeft niet, moet niet en toch is iedereen er altijd tot nu toe.
De plek boeit me niet, niet als klein kind en niet als 30 jarige vrouw. Zolang het in leuk, fijn gezelschap is, ben ik tevreden ;-)
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 15-09-2018 22:02
25.20% gewijzigd
Zoals het uitkomt....1 kerstdag is hier ook werkdag, verder gescheiden schoonouders en een ouder aan de andere kant van Nederland.

Niet te realiseren allemaal in twee dagen zonder onszelf voorbij te rennen. We kiezen dus per jaar wat we doen.
Bij ons is het ooit ontstaan omdat oma dat zo gezellig vond en de kleinkinderen allemaal te oud werden voor sinterklaas. Dus toen gingen we met de hele bups naar oma om daar kerst te vieren en samen te eten. Maar op een gegeven moment werd dat toch te druk en boden mijn ouders aan het voortaan bij ons te vieren en niet veel later boden ook andere ooms en tantes dat aan dus werd er gerouleerd en was alleen nog de nieuwjaarsborrel bij oma. Inmiddels is oma al lang overleden dus wordt de nieuwsjaarsborrel nu ook gerouleerd over mijn ouders, ooms en tantes. Het is bij ons zo dat degene wie het organiseert bepaald op welke dag(1ste of 2e kerstdag). Kun je niet, kom je later of blijf je niet eten omdat je ook nog naar schoonfamilie of iets dergelijks moet of bent geweest geen probleem.

Kerstavond vier ik altijd gewoon bij m'n ouders.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn familie vieren we het steeds bij iemand anders. We zijn met z'n 25en, dus da's wel zo eerlijk. En als het bij ons is, nodigen we meteen ook mijn schoonmoeder uit. Zo niet, dan bezoeken we haar de andere kerstdag, of vieren we oud en nieuw met haar samen.
Alle reacties Link kopieren
Welja, kerstavond zelf met de partner en momenteel mijn mama en zijn papa (omdat die beiden geen partner hebben), vanaf er hier kinderen zijn dan is kerstavond met het gezin en kerstdag/2e kerst bij (schoon)ouders
Alle reacties Link kopieren
In mijn gezin is er een jarig met kerst, dus die dag is iedereen bij ons. De andere kerstdag is bij schoonfamilie. Nieuwjaarsdag bij mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Zodra ik mijn eerste huis had vierde iedereen het bij mij thuis. Inmiddels leven mijn ouders helaas niet meer maar mijn broers met aanhang en kinderen en ooms/tantes vieren het allemaal hier. Schoonfamilie is hier niet welkom dus die nodig ik nooit uit en mijn gezin gaat ook niet naar schoonfamilie want dat zou bewust de kerst verzieken zijn.

Eerste kerstdag altijd allemaal hier, tweede kerstdag is voor vrienden maar dat verschilt waar we het vieren dat ligt er elk jaar maar net aan, derde kerstdag vieren we ook maar alleen met het gezin. Dus alle kliekjes opeten en spelletjes spelen en films kijken in pyama.
1 dag bij mijn ouders.

1 dag hier met heel de schoonfamilie.
Vroeger bij mijn schoonmoeder, maar die werd te oud om te organiseren.


Hier geldt gewoon dat het bij de stamoudste gevierd wordt zolang het kan.
Kinderen komen daarbij dus ten allen tijde naar de ouders tot die het echt niet meer kunnen organiseren.


Elk jaar hier overigens ook weer gedoe en oorlog over "wie welke dag".
Want uiteraard wil mijn moeder ons werkelijk elk jaar exact zien op de dag dat besproken is met schoonfamilie en vice versa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven