Tot welke leeftijd kerst bij ouders/schoonouders?

15-09-2018 21:20 162 berichten
Ja ik besef het is wat vroeg in het jaar maar ik zit dus wat na te denken over kerst. Sinds jaar en dag ben ik met kerst bij ouders en diverse schoonouders geweest. Op een gegeven moment is dat in mijn familie wat gaan omdraaien en komt in ieder geval mijn moeder met de kerst juist naar haar kinderen toe. Ik vraag me heel erg af hoe dit bij anderen gaat? Blijf je met kerst naar je ouders gaan, en schoonouders, ook als je op een gegeven moment kinderen hebt, totdat ze een keer dood neervallen? Of is er een omslagpunt waarop de hele bups bij jou (of broers/zussen) langsgaat? Als je altijd maar naar de ouders toe blijft gaan hoe is dat dan voor je kinderen? Die weten dan niet hoe het is om thuis kerst te vieren totdat ze volwassen zijn en dan stilzwijgend juist bij jou verwacht worden 😉

Kerst vier ik

Totaal aantal stemmen: 229

Bij mijn ouders (35%)
Bij mijn schoonouders (22%)
Iedereen bij mij thuis (13%)
Alleen met mijn gezin of partner (14%)
Ik ben altijd op vakantie (3%)
In m’n eentje (6%)
Niet (7%)
Kerst vier je normaal met de mensen die je lief zijn, naar mijn mening. Ik vier ondertussen al enkele tientallen jaren kerst niet meer met mijn eigen moeder omdat zij dan andere prioriteiten heeft, al jaren geeft mij dat een wrang gevoel, dat anderen blijkbaar belangrijker zijn voor haar dan ik op zulke dagen. Het was voor mij altijd een erg emotionele periode. Mogelijk wordt het dit jaar makkelijker, gezien ik nu volledig met haar heb gebroken en er nu meer afstand is.

Ik ben blij sinds een heel aantal jaren schoonouders te hebben die dit wel belangrijk vinden, en hoewel in niet bepaald een sociaal type ben vind ik het kerstfeest daar telkens super gezellig en warm. Ik ben daar zeer dankbaar voor want ik weet dat het allemaal niet vanzelfsprekend is :heart: .
Baukelien en ook Horrorclown:

Als het dan teveel gesjees is om in 2 dagen tijd allerlei familie te bezoeken, waarom dan niet een week ertussen? De ene kant van de familie het weekend van 22/23 dec opzoeken en het weekend van 29/30 dec andere familie.
De 24e/25e dan met je gezin samen.

Het voelt toch niet minder als kerst als het net drie dagen eerder of later met je dierbaren wordt gevierd?
Winter, donker, kerstboom, kaarsjes, kadootjes, familie, lekker eten etc. Doet het hem dat niet juist?
Alle reacties Link kopieren
zijn in mijn ogen helemaal geen verplichtingen aan vast. Bij ons wisselt het ook wel eens en als iemand andere plannen heeft dan spreken we met zn allen op een andere dag af.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-09-2018 09:31
Baukelien en ook Horrorclown:

Als het dan teveel gesjees is om in 2 dagen tijd allerlei familie te bezoeken, waarom dan niet een week ertussen? De ene kant van de familie het weekend van 22/23 dec opzoeken en het weekend van 29/30 dec andere familie.
De 24e/25e dan met je gezin samen.

Het voelt toch niet minder als kerst als het net drie dagen eerder of later met je dierbaren wordt gevierd?
Winter, donker, kerstboom, kaarsjes, kadootjes, familie, lekker eten etc. Doet het hem dat niet juist?
of herstel sinterklaas in ere
met lekker eten en veel gezelligheid
NYC schreef:
17-09-2018 09:31
Baukelien en ook Horrorclown:

Als het dan teveel gesjees is om in 2 dagen tijd allerlei familie te bezoeken, waarom dan niet een week ertussen? De ene kant van de familie het weekend van 22/23 dec opzoeken en het weekend van 29/30 dec andere familie.
De 24e/25e dan met je gezin samen.

Het voelt toch niet minder als kerst als het net drie dagen eerder of later met je dierbaren wordt gevierd?
Winter, donker, kerstboom, kaarsjes, kadootjes, familie, lekker eten etc. Doet het hem dat niet juist?
Maar je hebt toch ook te maken met de wensen van andere familieleden? Bij mijn ouders verzamelt iedereen zich op een bepaalde dag, dus al mijn broers en zussen + aanhang en mijn overgrootouders, soms een tante of een nichtje. Bij mijn schoonouders net zo, daar hebben we ook te maken met broers die ook weer een relatie hebben en soms kinderen.

Het is dus al een hele opgave om het zo te plannen dat iedereen op dezelfde dagen op dezelfde plekken kan zijn. Beetje onhandig om dan het weekend van 29/30 voor te stellen.

Bij ons vieren zou om die reden ook erg onhandig zijn. Mensen zeggen dat wel zo makkelijk: nodig gezellig iedereen uit, maar dat kan in heel veel gevallen niet. Denk maar aan ouders die gescheiden zijn, of mensen die ver uit elkaar wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
17-09-2018 09:40
Maar je hebt toch ook te maken met de wensen van andere familieleden? Bij mijn ouders verzamelt iedereen zich op een bepaalde dag, dus al mijn broers en zussen + aanhang en mijn overgrootouders, soms een tante of een nichtje. Bij mijn schoonouders net zo, daar hebben we ook te maken met broers die ook weer een relatie hebben en soms kinderen.
wij hebben 'principe afspraken':
schoonouders hebben eerste recht op sinterklaas
ouders op kerst
en we willen graag zelf ook een kerstdag over houden
Dus meestal 5 dec en 24 dec schoonouders
25 dec ouders
26 dec uitbrakken thuis
1 dag bij schoonouders en 1 dag met mijn familie en dat rouleert.

Schoonouders nodigen ook de oma's uit daarom eigenlijk altijd bij hun. Daarnaast zijn mijn zwager en schoonzus niet heel sociaal met het rouleren of kosten delen oid en daar pas ik voor.
Eigenlijk is het idioot natuurlijk dat alle families iedereen inclusief aanhang proberen op 1 dag bij elkaar te krijgen op dezelfde 2 dagen.
Mijn zusje komt vaak wel vroeg met een datum, want in haar schoonfamilie zijn er 3 of 4 'aanhang' met natuurlijk ook eigen families die data prikken, en die zijn er dus vroeg bij.

En dan heb je nog dat er in onze familie maar 2 huizen geschikt zijn om iedereen een plats aan een tafel te bieden, maar begrijpelijkerwijs hebben die 2 personen geen zin om ieder jaar te hosten.
De eerste bij mijn schoonouders en de tweede bij mjn ouders.

Mijn partner en ik zijn elk jaar weer blij dat we nog kunnen gaan, omdat ze er alle vier nog zijn.
We hebben samen een stapeltje kinderen en daarvoor geldt: Wie mee wil kan mee.
We stellen niets verplicht.

Het is, merken wij, voor de kinderen ook vaak een heel gedoe. De exvrouw van mijn partner
wil dat de kinderen én een moment allemaal bij haar en partner zijn, én dat ze meegaan naar
oma (haar moeder).
Er zijn kinderen bij die inmiddels zelf ook met schoonouders te maken hebben. En ook
aan die kant zijn er oma's/opa's.

Leuke is, dat als er kinderen meegaan ze dit doen omdat ze het zelf willen. Waarbij de kinderen
van partner net zo makkelijk en gezellig meegaan naar mijn ouders. Dat geldt ook voor mijn kinderen,
zij vinden het bij de ouders van mijn partner ook gezellig.

Zelf organiseren wij ergens in de maand december een avond met eten en spelletjes (de hele familie is spelletjes gek)
waar alle kinderen voor uitgenodigd zijn. Waarbij trouwens ook geldt: "Als je komt is dat leuk, kom je niet dan is het ook goed".

Op eerst en tweede kerstdag zijn we de avonden vanaf half 8 ook altijd thuis. Dus dan kunnen er ook kinderen komen.
Hetzelfde geldt voor kerstavond, maar dan gaan de meesten stappen en passen wij op ons kleinkind :biggrin:
winniewel schreef:
16-09-2018 17:55
Wat je vaak hoort en leest, niemand mag met Kerst alleen zijn !!
De rest van het jaar wel dan? Vind het zo opgedrongen. en dan vrede op aarde, waar??
Het is dan vreTen op aarde.

Mijn moeder doet daar heel spastisch over sinds ze weduwe is.
Ze woont al jaren alleen (pap zat in verpleeghuis) en moeder is gewend om niet alle zondagen aanloop te hebben.

Met kerst is dat blijkbaar ineens een groot drama want ze neemt geen genoegen meer met alleen 1e kerstdag.
Ik heb alleen heel veel behoefte aan 1 kerstdag geen verplichtingen. Het is voor mij de drukste tijd van het jaar met werk. Veel overwerken en chaos.
Ze snapt het niet :|
Alle reacties Link kopieren
Juist als ouders of grootouders ouder worden vind ik het nog belangrijker dat ze niet alleen zijn. Ik ben opgegroeid met kerst bij beide opa's en oma's (vaak wel op 1 dag) en 1 dag thuis. Mijn moeder gaat nog altijd naar mijn oma, bij mij verschilt het per jaar.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
17-09-2018 10:47
Eigenlijk is het idioot natuurlijk dat alle families iedereen inclusief aanhang proberen op 1 dag bij elkaar te krijgen op dezelfde 2 dagen.
ik vind dat juist heel goed, merk zelf, dat door drukte we elkaar nog wel eens 'vergeten'. En dan zijn kerstdagen & verjaardagen de momenten, dat we weer tijd voor elkaar maken
lilalinda schreef:
17-09-2018 11:50
ik vind dat juist heel goed, merk zelf, dat door drukte we elkaar nog wel eens 'vergeten'. En dan zijn kerstdagen & verjaardagen de momenten, dat we weer tijd voor elkaar maken
Ja, maar als een stel met 3-4 kinderen, met schoonkinderen die ook uit een gezin van 3-4 kinderen komen, dat probeert te doen op dezelfde dag als de ouders van die schoonkinderen....
Je kunt maar op 1 plaats tegelijk zijn. Door er per se aan vast te houden of een traditie van te willen maken (zoals: 'op de 25e eten we altijd bij mijn ouders'), hebben die mensen weinig oog voor de behoeften van de families van de aanhang, vind ik.
Je kunt dan het beste aangeven, OK, vorig jaar waren alle kinderen bij ons, nu geven we de ouders/families van onze schoonkinderen diezelfde kans.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
17-09-2018 12:23
Ja, maar als een stel met 3-4 kinderen, met schoonkinderen die ook uit een gezin van 3-4 kinderen komen, dat probeert te doen op dezelfde dag als de ouders van die schoonkinderen....
Je kunt maar op 1 plaats tegelijk zijn. Door er per se aan vast te houden of een traditie van te willen maken (zoals: 'op de 25e eten we altijd bij mijn ouders'), hebben die mensen weinig oog voor de behoeften van de families van de aanhang, vind ik.
Je kunt dan het beste aangeven, OK, vorig jaar waren alle kinderen bij ons, nu geven we de ouders/families van onze schoonkinderen diezelfde kans.
maar ik zeg ook nergens, dat je vast moet houden aan perse 1 datum
Je kunt er (zeg ik al eerder) zelfs 5 december bij betrekken

Ik merk, dat door onze drukke agenda's familie er wel bij inschiet. Ik liep laatst wat te mopperen, drukte rondom een verjaardag. Mijn man zei: we kunnen het ook niet vieren.
Dat was heel lief bedoeld, maar zodra ik dat soort dingen als verplichting ga zien, of niet meer ga vieren, is dat wat mij betreft armoe ten top
baukelien schreef:
17-09-2018 07:44
En op welke leeftijd zijn jullie gestopt het bij de ouders van man te vieren? Hoe oud waren jullie kinderen toen?
Dit zijn mijn kinderen en we zijn eigenlijk gelijk daarmee gestopt sinds we zijn gaan samenwonen.
Ik vind dat er geen leeftijd vast zit waarop je moet stoppen of doorgaan, al ben je 80 als jij het fijn vind om het met je ouders te vieren ga vooral doen.
Als je het vanaf je 18e niet weer wilt is het ook goed ,je komt toch op andere dagen wel naar je ouders en schoonouders?
Voor mij is kerst jarenlang een beladen iets geweest en ik zie er dan ook tegenop om verplicht naar dochterlief te gaan ,maar goed het is nog niet zo ver
lilalinda schreef:
17-09-2018 12:38

Ik merk, dat door onze drukke agenda's familie er wel bij inschiet.
Ja, dat is hier ook wel.
De niet-leuke schieten het er het eerst bij in. Vandaar dat ik kerst dan toch nog wel als een verplichting ervaar, want sommige mensen zien ons anders gewoon niet.
Pipistrello schreef:
17-09-2018 11:11
Mijn moeder doet daar heel spastisch over sinds ze weduwe is.
Ze woont al jaren alleen (pap zat in verpleeghuis) en moeder is gewend om niet alle zondagen aanloop te hebben.

Met kerst is dat blijkbaar ineens een groot drama want ze neemt geen genoegen meer met alleen 1e kerstdag.
Ik heb alleen heel veel behoefte aan 1 kerstdag geen verplichtingen. Het is voor mij de drukste tijd van het jaar met werk. Veel overwerken en chaos.
Ze snapt het niet :|
Ik denk dat het extra moeilijk aanvoelt door wat je op tv ziet en om je heen hoort, ik ben met de kerst vaak alleen geweest , maar ik heb me nooit extra alleen gevoeld ik verwende mezelf met extra lekker eten wat ik nooit zo maar even at , filmpjes aan die ik nu lekker kon kijken , maar tegenwoordeig word je met die leuke lieve happy famely reclames waardoor gevoel van het alleen zijn erg word benadrukt .
Alle reacties Link kopieren
Mijn tieners (tussen 14 en 18) gaan mee naar verjaardagen van oma etc. Nog steeds. Ook kerst gewoon bij oma thuis gaat goed.

Maar nu:
Schoonfamilie (allemaal 'bejaarden', de jongste is al in de 40, geen tieners, kinderen etc). Gaat nu al paar jaar met kerst uiteten. Voor man&mij gezellig, voor pubers echt geen hol aan (en daardoor ga ik me vaak ook met hen bemoeien, ipv gewoon met de andere bejaarden te kletsen).
Wat mij betreft blijven ze thuis dit jaar. Kan ik dat maken?? (die van 18 toch zeker)
3thee schreef:
17-09-2018 10:47
Eigenlijk is het idioot natuurlijk dat alle families iedereen inclusief aanhang proberen op 1 dag bij elkaar te krijgen op dezelfde 2 dagen.
Mijn zusje komt vaak wel vroeg met een datum, want in haar schoonfamilie zijn er 3 of 4 'aanhang' met natuurlijk ook eigen families die data prikken, en die zijn er dus vroeg bij.

En dan heb je nog dat er in onze familie maar 2 huizen geschikt zijn om iedereen een plats aan een tafel te bieden, maar begrijpelijkerwijs hebben die 2 personen geen zin om ieder jaar te hosten.
Moet je eens bedenken hoe ingewikkeld het wordt als je ouders gescheiden zijn en ook weer een nieuwe partner hebben met kinderen die ook weer aanhang hebben, met soms kinderen uit een eerder huwelijk :bonk:
lilalinda schreef:
17-09-2018 13:01
Mijn tieners (tussen 14 en 18) gaan mee naar verjaardagen van oma etc. Nog steeds. Ook kerst gewoon bij oma thuis gaat goed.

Maar nu:
Schoonfamilie (allemaal 'bejaarden', de jongste is al in de 40, geen tieners, kinderen etc). Gaat nu al paar jaar met kerst uiteten. Voor man&mij gezellig, voor pubers echt geen hol aan (en daardoor ga ik me vaak ook met hen bemoeien, ipv gewoon met de andere bejaarden te kletsen).
Wat mij betreft blijven ze thuis dit jaar. Kan ik dat maken?? (die van 18 toch zeker)
Vanaf 18 bepaal je het sowieso zelf, lijkt me. Ik besteedde toen 1 dag aan mijn familie en de andere vierde ik met vrienden. 18 is volwassen.
lilalinda schreef:
17-09-2018 13:01
Mijn tieners (tussen 14 en 18) gaan mee naar verjaardagen van oma etc. Nog steeds. Ook kerst gewoon bij oma thuis gaat goed.

Maar nu:
Schoonfamilie (allemaal 'bejaarden', de jongste is al in de 40, geen tieners, kinderen etc). Gaat nu al paar jaar met kerst uiteten. Voor man&mij gezellig, voor pubers echt geen hol aan (en daardoor ga ik me vaak ook met hen bemoeien, ipv gewoon met de andere bejaarden te kletsen).
Wat mij betreft blijven ze thuis dit jaar. Kan ik dat maken?? (die van 18 toch zeker)
Ik zou daar zelf geen moeite mee hebben, als er echt helemaal niets aan was voor ze.
Mijn prepubertjes zijn dol op enkele bejaarden buiten onze familie, dus die zouden met die mensen uren aan tafel kunnen, maar met opa en oma hebben ze dan weer helemaal niets en dan wordt uiteten een hele lange zit. Ze zijn nu nog te jong om alleen thuis te blijven, maar dat wordt in de toekomst zeker een optie.
3thee schreef:
17-09-2018 13:28
Ik zou daar zelf geen moeite mee hebben, als er echt helemaal niets aan was voor ze.
Mijn prepubertjes zijn dol op enkele bejaarden buiten onze familie, dus die zouden met die mensen uren aan tafel kunnen, maar met opa en oma hebben ze dan weer helemaal niets en dan wordt uiteten een hele lange zit. Ze zijn nu nog te jong om alleen thuis te blijven, maar dat wordt in de toekomst zeker een optie.
Ik zou het aan tafel zitten wat inkorten, misschien in plaats van diner een uitgebreide lunch doen bij opa en Oma en het diner voor jullie en jullie kinderen gezellig samen?
Vlinder1963 schreef:
17-09-2018 13:32
Ik zou het aan tafel zitten wat inkorten, misschien in plaats van diner een uitgebreide lunch doen bij opa en Oma en het diner voor jullie en jullie kinderen gezellig samen?
Ik weet nog niet wat wij gaan doen, ik reageerde hypothetisch op iemand anders' situatie :-)
Alle reacties Link kopieren
Als kind jarenlang verplicht naar opa/oma te moeten met de feestdagen, nooit een kerst thuis meegemaakt, was het voor mij al snel duidelijk dat ik met kerstmis (en ook andere feestdagen) geen verplichtingen wil. Ik blijf het liefste thuis en heb liever geen bezoek over de vloer. Deze dagen zijn voor mijn gezin. Komt er iemand spontaan langs, geen probleem.

Ik heb een grote familie en als echtpaar hebben wij een grote vriendenkring. We zien elkaar zeer regelmatig. Om dan op de feestdagen ook nog eens weg te moeten.............. nee dank je. Maken het thuis gezellig, wat lekkers bij de koffie/thee, s'avonds lekker tafelen na in de middag spelletjes te hebben gespeeld, top 1000 op de achtergrond. Oudjaar is met de vriendenkring, nieuwjaarsdag borrelen bij / met familie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ieder jaar weer een gedoe. Mijn ouders zijn gescheiden, dus vader en moeder apart. Mijn vriend is ook gescheiden, dus stiefdochter heeft ook vader en moeder apart. Dan heeft zij ook nog een vriend met gescheiden ouders. Het is ieder jaar weer puzzelen. Wij trekken daarom 24 en/of 27 december erbij. Ook omdat de gezondheid van mijn vader en zijn vriendin niet zo goed is en zij het liever niet 2 dagen achter elkaar vieren (zij heeft ook 2 kinderen). Mijn vader en zijn vriendin kunnen het lichamelijk niet meer aan om het regelen, dus wordt het bij ons of bij mijn tante gevierd. We proberen het altijd om en om te doen.

Vorig jaar woonde we nog in een appartement met een rottrap waardoor de vriendin van mijn vader niet bij ons kon komen. Gelukkig zijn we nu verhuisd en ik denk dat ik alles en iedereen bij ons uitnodig. Minimaal 2 dagen bij mij thuis dus.

Oh en geen schoonouders meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven