Toxische vriendschap?

18-01-2021 13:29 65 berichten
Ik vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen en hiervan denken.

Ik heb een vriendengroep met 4 mensen. Met een van deze vrienden ben ik iets closer en doen we vaker wat met 2 ook. Meestal is dat allemaal leuk, maar het is nu al de 3de keer in enkele maanden tijd dat die ene vriend boos wordt op mij zonder dat ik in mijn ogen veel fout gedaan heb. Ik bied dan elke keer toch mijn excuses aan dat ik het niet slecht bedoelde, waarna hij mij dagen aan een stuk negeert. Hij laat mij ook niet weten wat het probleem was of wat ik fout deed. Hij negeert mij volledig.

Wanneer het dan uiteindelijk weer goed is, biedt hij geen excuses aan en wilt hij er ook niet over praten. Ik moet het voldoende vinden dat hij weer normaal doet tegen mij. Ik weet als ik er dan wel over begin dat dat hem ergert en we weer van voor af aan kunnen beginnen.

Op dit moment dus de 3de keer dat het gebeurt en ik begin dit wel beu te worden. Vorige keren was ik ook alleen degene die moeite deed om het weer goed te maken. Ik vind dit echt een heel vervelende manier van ruziemaken omdat ik er wel altijd mee zit (het is op zich echt een goede vriend) en het dan altijd bijna een week moet aanslepen waarin ik mijzelf er slecht over voel.

De andere vrienden hebben dit probleem niet met hem, maar zij denken dat het komt omdat ze minder close zijn en dus alles wat afstandelijker is tussen hen. Ik vind het vervelend dat zij hier ook steeds in betrokken worden want hij annuleert dan avondjes met ons 4 etc.

Deze keer stuurde hij hen ook een berichtje dat hij problemen heeft met mij 'na wat ik hem heb aangedaan'. Klinkt alsof ik hem een of ander groot onrecht heb aangedaan terwijl er zover ik weet niet veel gebeurd is. Ik wist dat hij even was uitgevlogen naar mij toe, maar dacht dat dat al lang was opgelost en ik gewoon niets hoorde omdat hij het druk had. Gelukkig hebben die vrienden dat ook even met mij besproken.

Ik zou het volledig negeren maar vind het vervelend dat hij ook de activiteiten met de andere vrienden zo een beetje verpest dus heb dan toch weer de neiging het gewoon te willen bijleggen. Ook al vind ik zijn gedrag eigenlijk niet oké.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een heel stuk afstand nemen. Dit is geen respectvol gedrag natuurlijk en al helemaal geen goede vriend. Wel een reuze onveilig persoon bij wie je wordt geacht op eieren te lopen en naar zijn onzichtbare en almaar veranderende regels te houden. Niet te doen natuurlijk.

En voor dat negeren helpt maar 1 ding; hem melden dat wanneer hij klaar is met mokken en negeren hij weer contact op kan nemen. En dus geen excuses en niet wachten, maar gewoon je leven leiden. En met de rest gewoon afspreken zonder hem. Hij zal jullie toch niet moeten kunnen gijzelen met dit domme gedrag? En zo ligt de bal bij hem en heeft hij alleen zichzelf ermee met dat domme gedrag. Succes!
doreia* wijzigde dit bericht op 18-01-2021 14:08
9.56% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 13:29
Ik bied dan elke keer toch mijn excuses aan dat ik het niet slecht bedoelde, waarna hij mij dagen aan een stuk negeert. Hij laat mij ook niet weten wat het probleem was of wat ik fout deed. Hij negeert mij volledig.
Hier zou ik per direct mee stoppen. Waarom in vredesnaam je excuses aanbieden als je je van geen kwaad bewust bent en geen idee hebt wat je 'fout' gedaan hebt?
Alle reacties Link kopieren
Doodvermoeiend.. Ik zou eens duidelijk laten weten dat hij een volwassen vent is een heel snel kan kappen met dat kinderachtige gedrag. Als er wat is kan hij dat uitspreken met/ naar jou en anders niet. Dit kost alleen maar energie. Daar zou ik oprecht klaar mee zijn.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Dus hij alleen is sterker dan de andere 3 samen? Als hij iets annuleert, doe dan met de anderen iets en wacht tot zijn bui over is.

Dit soort gedrag kan alleen bestaan bij de gratie van het gedrag van de anderen.
Alle reacties Link kopieren
Hij maakt ruzie als een kleuter. Ook lekker stoken in de vriendengroep, ik zou dat niet echt als een goede vriend bestempelen als je bij hem zo op eieren moet lopen.

Dan gaan jullie toch lekker wat met zijn drietjes doen als hij annuleert?
Alle reacties Link kopieren
hij annuleert avondjes met jullie 4 en jullie zijn dan niet bekwaam genoeg om te zeggen dat dat avondje dan met 3 doorgaat?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
We doen ook wel vaak wat met 3 dan, maar meestal maken we plannen om iets te doen samen. Nu in corona is het ook niet altijd makkelijk om iets te vinden. De laatste tijd spelen we vaak een spel via videochat. Voor dat spel moeten we 4 spelers hebben, dus als hij opeens afzegt, moeten we beginnen nadenken over wat we dan wel kunnen doen, wat er toch uiteindelijk soms op neerkomt dat we het dan uitstellen.
Stromboli schreef:
18-01-2021 14:07
Hier zou ik per direct mee stoppen. Waarom in vredesnaam je excuses aanbieden als je je van geen kwaad bewust bent en geen idee hebt wat je 'fout' gedaan hebt?
De eerste 2 keer wist ik wel wat het probleem was (al was dat ook maar een onbenulligheid) dus heb ik me daarvoor verontschuldigd. Nu berijp ik niet helemaal wat het probleem is dus ga ik me ook niet verontschuldigen inderdaad. Tot hij me dat duidelijk gemaakt heeft.
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 13:29
zonder dat ik in mijn ogen veel fout gedaan heb.
Je hebt dus wel wat fout gedaan.
Nova66 schreef:
18-01-2021 14:41
Je hebt dus wel wat fout gedaan.
Ik vond toen niet dat ik wat fout gedaan heb, maar ik wist wat de reden was dat hij zo reageerde omdat hij toen boos werd en mij later negeerde. Het waren echt heel kleine dingen.
Maar je weet niet wat je fout doet maar gaat wel excuses aanbieden? Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk om iets van te zeggen vind ik. Want wat voor jou een onbenulligheid lijkt, is dat voor hem blijkbaar helemaal niet. Begrijp je waarom dat voor hem niet zo is? Vind je hem onredelijk?
G432 schreef:
18-01-2021 14:26
De eerste 2 keer wist ik wel wat het probleem was (al was dat ook maar een onbenulligheid) dus heb ik me daarvoor verontschuldigd. Nu berijp ik niet helemaal wat het probleem is dus ga ik me ook niet verontschuldigen inderdaad. Tot hij me dat duidelijk gemaakt heeft.
Of je zegt dat die het kan uitzoeken voor altijd. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
18-01-2021 14:19
Hij maakt ruzie als een kleuter. Ook lekker stoken in de vriendengroep, ik zou dat niet echt als een goede vriend bestempelen als je bij hem zo op eieren moet lopen.

Dan gaan jullie toch lekker wat met zijn drietjes doen als hij annuleert?

Inderdaad.

Nou ben ik zo'n etterbak die dan terug gaat stoken en dit in de groep met zijn drieën bespreekbaar maakt (zonder hem dus) voordat hij mij met zijn "aangedaan"uit de vriendengroep winkelt.

Ik eerst zei de gek.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een probleem dus ik zou het probleem bij hem laten.
Hij wil niet oplossen, hij wil dat je buigt. Ik zou hier een gesprek aan wijden waarin je dit meedeelt.
'ik heb grote moeite met hoe je omgaat met je ergernissen naar mij. Ik wil dat je uitspreekt wat er bij jou speelt want ik heb geen glazen bol. Ik wil graag zaken met je oplossen maar dit lost niks op. Daarnaast betrek je anderen bij jouw ergernissen, die hebben er niks mee te maken. Omdat je er ook niet op terugkomt heb ik het gevoel dat jij jouw gevoelens heel belangrijk maakt en die van mij en anderen er niet toe doen. Zolang je niet met mij deelt wat er precies speelt en ook niet geïnteresseerd bent in een gesprek maat alleen wil opleggen dat je excuses wil, blijft jouw probleem jouw probeeln. Wil je praten dan ben ik er voor je'.


Ik vraag me daarnaast af of deze man niet gewoon beledigd is dat hij in de friendszone zit. Dit is toch wel heel raar aamdachttrekkerig gedrag.
En je moet ook opletten dat jij niet uit de groep wordt gewerkt, de groep functioneert nu omdat jij steeds buigt. Als je daarmee stopt lig je er misschien wel uit. Want de rest heeft geen issue met hem.
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 14:23
We doen ook wel vaak wat met 3 dan, maar meestal maken we plannen om iets te doen samen. Nu in corona is het ook niet altijd makkelijk om iets te vinden. De laatste tijd spelen we vaak een spel via videochat. Voor dat spel moeten we 4 spelers hebben, dus als hij opeens afzegt, moeten we beginnen nadenken over wat we dan wel kunnen doen, wat er toch uiteindelijk soms op neerkomt dat we het dan uitstellen.
Hebben jullie Xboxen? Warzone heeft een leuke 3-player modus :biggrin:
Surebaby schreef:
18-01-2021 14:50
Hij heeft een probleem dus ik zou het probleem bij hem laten.
Hij wil niet oplossen, hij wil dat je buigt. Ik zou hier een gesprek aan wijden waarin je dit meedeelt.
'ik heb grote moeite met hoe je omgaat met je ergernissen naar mij. Ik wil dat je uitspreekt wat er bij jou speelt want ik heb geen glazen bol. Ik wil graag zaken met je oplossen maar dit lost niks op. Daarnaast betrek je anderen bij jouw ergernissen, die hebben er niks mee te maken. Omdat je er ook niet op terugkomt heb ik het gevoel dat jij jouw gevoelens heel belangrijk maakt en die van mij en anderen er niet toe doen. Zolang je niet met mij deelt wat er precies speelt en ook niet geïnteresseerd bent in een gesprek maat alleen wil opleggen dat je excuses wil, blijft jouw probleem jouw probeeln. Wil je praten dan ben ik er voor je'.


Ik vraag me daarnaast af of deze man niet gewoon beledigd is dat hij in de friendszone zit. Dit is toch wel heel raar aamdachttrekkerig gedrag.
En je moet ook opletten dat jij niet uit de groep wordt gewerkt, de groep functioneert nu omdat jij steeds buigt. Als je daarmee stopt lig je er misschien wel uit. Want de rest heeft geen issue met hem.
Of ze moet lekker blij zijn. Als dat je vrienden zijn...
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
18-01-2021 14:50
Hij heeft een probleem dus ik zou het probleem bij hem laten.
Hij wil niet oplossen, hij wil dat je buigt. Ik zou hier een gesprek aan wijden waarin je dit meedeelt.
'ik heb grote moeite met hoe je omgaat met je ergernissen naar mij. Ik wil dat je uitspreekt wat er bij jou speelt want ik heb geen glazen bol. Ik wil graag zaken met je oplossen maar dit lost niks op. Daarnaast betrek je anderen bij jouw ergernissen, die hebben er niks mee te maken. Omdat je er ook niet op terugkomt heb ik het gevoel dat jij jouw gevoelens heel belangrijk maakt en die van mij en anderen er niet toe doen. Zolang je niet met mij deelt wat er precies speelt en ook niet geïnteresseerd bent in een gesprek maat alleen wil opleggen dat je excuses wil, blijft jouw probleem jouw probeeln. Wil je praten dan ben ik er voor je'.


Ik vraag me daarnaast af of deze man niet gewoon beledigd is dat hij in de friendszone zit. Dit is toch wel heel raar aamdachttrekkerig gedrag.
En je moet ook opletten dat jij niet uit de groep wordt gewerkt, de groep functioneert nu omdat jij steeds buigt. Als je daarmee stopt lig je er misschien wel uit. Want de rest heeft geen issue met hem.

Samenvatting: "Hendrik, normaal doen!"
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 14:23
We doen ook wel vaak wat met 3 dan, maar meestal maken we plannen om iets te doen samen. Nu in corona is het ook niet altijd makkelijk om iets te vinden. De laatste tijd spelen we vaak een spel via videochat. Voor dat spel moeten we 4 spelers hebben, dus als hij opeens afzegt, moeten we beginnen nadenken over wat we dan wel kunnen doen, wat er toch uiteindelijk soms op neerkomt dat we het dan uitstellen.
Dat is gewoon dom. Bedenk dan alvast iets wat jullie met 3 kunnen doen. Al is het Pim pam pet, 30 seconds ofzo.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
BellatrixVanDetta schreef:
18-01-2021 14:54
Samenvatting: "Hendrik, normaal doen!"
In mijn jonge jaren was ik nogal van de sensatie en hield ik dat soort Hebdriks als prive- entertainment aan. Beetje expres irriteren, beetje roddelen, vermoorde onschuld uithangen Etc, Maar dat is niet aardig en eigenlijk zonde van je tijd :A:
Poloppie schreef:
18-01-2021 14:46
Moeilijk om iets van te zeggen vind ik. Want wat voor jou een onbenulligheid lijkt, is dat voor hem blijkbaar helemaal niet. Begrijp je waarom dat voor hem niet zo is? Vind je hem onredelijk?
Ik vind de redenen inderdaad vaak onredelijk. Ik zal een voorbeeld geven. De tweede ruzie ging hierover: Er was een probleem met mijn laptop terwijl ik er eigenlijk een nodig heb. Ik vertelde hem dat en hij wilde mij zijn persoonlijke laptop lenen. Ik was hem daar dankbaar voor maar voelde mij er niet helemaal bij op mijn gemak dus ik heb hem enkele keren gevraagd of hij wel zeker was dat ik die laptop mocht lenen en dat het anders ook wel oké was zonder laptop. Hij begon een beetje kort te antwoorden dus ik merkte dat er iets mis was. Ik wilde niet weer zo'n ruzie beginnen, dus ik zei gewoon dat het oké was en wilde het gesprek afronden. Toen zei hij: 'Zeg alsjeblieft gewoon niets meer'. Waarop ik zei: 'Oké, sorry als ik iets verkeerd gezegd heb.' Zijn laatste reactie was 'Omg, ik vroeg je om niets meer te zeggen'. Dat is het laatste wat ik toen hoorde voor hij mij begon te negeren.

Later hoorde ik via die andere vrienden dat het probleem was dat hij vond dat ik die laptop gewoon moest aannemen en dat hij zo het gevoel kreeg dat ik dacht dat hij mij niet vertrouwde met zijn laptop. Dat ik daar niet zo moeilijk moest over doen en dat gewoon aannemen. Tja, ik voelde mij niet zo comfortabel met opeens iemand anders' laptop te gebruiken. Misschien heb ik inderdaad te veel aangedrongen dat hij dat niet moest doen etc, maar dat had hij in mijn ogen dan wel gewoon kunnen zeggen. Ook doordat hij zo'n beetje kort reageerde, begreep ik niet meer wat er aan de hand was en of hij mij wel echt zijn laptop had willen uitlenen. Veel verwarring dus terwijl er in mijn ogen eigenlijk helemaal geen probleem was. Dit was volgens mij zo gemakkelijk op te lossen geweest door goede communicatie.
Alle reacties Link kopieren
Maar waar gaat het dan om? Noem eens een paar van die kleine dingetjes die voor hem blijkbaar heel groot zijn?
Edit nav bovenstaande post: je vriend is een zeikerd en een aandachtstrekker
Jij maakt ook zelf wel wat drama, misschien ligt aan jullie beiden?

Of je zegt nee bedankt, ik regel al wat anders of ja dank je wel, heel graag.
Wat een moeilijk gedoe. Van hem maar ook van jou. Gewoon kort en duidelijk zijn bij hem.

Ook vind ik je topictitel nu ook best licht dramatisch overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Zij het altijd dingen die hij voor je wil doen en die je niet nodig hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven