Toxische vriendschap?

18-01-2021 13:29 65 berichten
Ik vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen en hiervan denken.

Ik heb een vriendengroep met 4 mensen. Met een van deze vrienden ben ik iets closer en doen we vaker wat met 2 ook. Meestal is dat allemaal leuk, maar het is nu al de 3de keer in enkele maanden tijd dat die ene vriend boos wordt op mij zonder dat ik in mijn ogen veel fout gedaan heb. Ik bied dan elke keer toch mijn excuses aan dat ik het niet slecht bedoelde, waarna hij mij dagen aan een stuk negeert. Hij laat mij ook niet weten wat het probleem was of wat ik fout deed. Hij negeert mij volledig.

Wanneer het dan uiteindelijk weer goed is, biedt hij geen excuses aan en wilt hij er ook niet over praten. Ik moet het voldoende vinden dat hij weer normaal doet tegen mij. Ik weet als ik er dan wel over begin dat dat hem ergert en we weer van voor af aan kunnen beginnen.

Op dit moment dus de 3de keer dat het gebeurt en ik begin dit wel beu te worden. Vorige keren was ik ook alleen degene die moeite deed om het weer goed te maken. Ik vind dit echt een heel vervelende manier van ruziemaken omdat ik er wel altijd mee zit (het is op zich echt een goede vriend) en het dan altijd bijna een week moet aanslepen waarin ik mijzelf er slecht over voel.

De andere vrienden hebben dit probleem niet met hem, maar zij denken dat het komt omdat ze minder close zijn en dus alles wat afstandelijker is tussen hen. Ik vind het vervelend dat zij hier ook steeds in betrokken worden want hij annuleert dan avondjes met ons 4 etc.

Deze keer stuurde hij hen ook een berichtje dat hij problemen heeft met mij 'na wat ik hem heb aangedaan'. Klinkt alsof ik hem een of ander groot onrecht heb aangedaan terwijl er zover ik weet niet veel gebeurd is. Ik wist dat hij even was uitgevlogen naar mij toe, maar dacht dat dat al lang was opgelost en ik gewoon niets hoorde omdat hij het druk had. Gelukkig hebben die vrienden dat ook even met mij besproken.

Ik zou het volledig negeren maar vind het vervelend dat hij ook de activiteiten met de andere vrienden zo een beetje verpest dus heb dan toch weer de neiging het gewoon te willen bijleggen. Ook al vind ik zijn gedrag eigenlijk niet oké.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik gewoon het contact beperken en zelf ook wat meer afstand van hem nemen. Ik zou zelf trouwens ook aardig kriegel worden als iemand me meerdere keren vraagt of het echt wel oké is om iets te lenen als ik het al zelf aangeboden had. Maar iemand doodzwijgen daarom is echt wel dramaqueen gedrag.
Alle reacties Link kopieren
30plus?!!!!

Hemel, ik ben zooi blij dat ik uit deze ellende ben gegroeid.
Spreek jij gewoon uit wat je denkt. Hij ook. Opgelost. Gedraag jij je nu eerst eens naar je veronderstelde leeftijd, dan zie je snel genoeg hoe de vork in de steel zit.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 15:18
Oké, maar dan kan hij dat toch nog gewoon zeggen ipv mij daar een week voor te negeren en mij nooit te vertellen wat het probleem is (dat moest ik via de anderen horen).
Gelijk in hoor. En als hij hier al zo beledigd over is, dan vraag ik me af hoe zo iemand verder functioneert.
Goh iemand is zuinig op jouw spullen, nou zo iemand kun je inderdaad online niet eens zien zonder te moeten kotsen.
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
18-01-2021 16:58
Oké, maar als je zou zeggen 'dan geen laptop voor jou' zou ik daar geen probleem mee hebben.
To, waarom moet hij dat aanbod intrekken. Een normaal ja of nee van jou volstaat toch?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Die laptop was niet de eerste keer dat zoiets speelde, dus ik vind het niet raar dat TO dan wat onzeker/voorzichtig is geworden.

Daarom denk ik ook dat deze vriendschap niet echt meer goed gaat komen.
viva-amber schreef:
18-01-2021 17:03

Ik denk dat die anderen geen problemen met hem hebben, omdat ze niet onduidelijk tegen hem zijn. Volgens mij ben je best wel onzeker en dat blijkt ook uit je communicatie.
Klopt niet. De anderen hebben meestal geen individueel contact met hem. Daarnaast zijn zij nog voorzichtiger, gaan ook confrontatie uit de weg en zijn nog veel minder direct dan ik ben (zijn ook Aziaten net als hij). Ik durf al eens dingen aankaarten op een voorzichtige manier, zij niet. Misschien speelt cultuur ook mee.
Alle reacties Link kopieren
Hun voelsprieten werken blijkbaar beter. Ik zou niet meer 1 op 1 afspreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit net als jij een paar keer laten schieten en daarna minimaal met hem bespreken.

Het lijkt wel alsof hij jou claimt en mogelijk soms jaloers lijkt. Is hij misschien stil verliefd op jou ?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me niet passief agressief in allerlei bochten wringen en het terug gaan doen. Er is een goede reden waarom die anderen niet 1 op 1 met hem afspreken. Ik denk dat het tijd is om het bij een groep te houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
18-01-2021 17:57
Hun voelsprieten werken blijkbaar beter. Ik zou niet meer 1 op 1 afspreken.
De reden dat zij niet 1 op 1 afspreken is vooral omdat zij altijd al in groep afspraken. Ik kende hem eerst individueel en ben via hem geleidelijk ook met de anderen bevriend geworden. Bij mij was er dus eerst al het 1 op 1 contact. Bij hen niet.

Maar verder geef ik je gelijk en ik ga het houden bij afspreken in groep.
HTH schreef:
18-01-2021 18:10
Ik zou dit net als jij een paar keer laten schieten en daarna minimaal met hem bespreken.

Het lijkt wel alsof hij jou claimt en mogelijk soms jaloers lijkt. Is hij misschien stil verliefd op jou ?
Ik heb zelf helemaal niet dat gevoel, maar hij is wel een gesloten persoon dus ik kan het niet met zekerheid zeggen. Iemand anders uit de vriendengroep heeft dat ook al eens geïnsinueerd omdat hij zonder duidelijke reden zo fel reageert tegen mij terwijl zij hem zo niet echt kennen. Maar ik denk zelf eerder niet dat dat de reden is.
Nooit onderhandelen met terroristen ;)


Hij bepaald het spel, de regels, hoe lang het duurt en jij hebt geen clue en kan braaf afwachten?
Das idioot.

Zeg dat hij je weet te vinden zodra hij klaar is om te praten en houd het oppervlakkig tot die tijd.
Wil hij niet praten? Jammer maar dan hou jij afstand en ben je zodoende geen boksbal meer.

Dit zou ik doen. :)
Ik ontdekte nu ook dat hij mij verwijderd heeft als vriend op Facebook. Ik weet nog steeds niet wat de reden is dat hij kwaad is op mij.

Ik heb zelf nu ook geen contact meer gezocht of het proberen goed te maken. Ik weet dat hij eens vertelde dat hij 6 maanden niet met zijn zus gesproken heeft na een ruzie. dus ergens heb ik ook het gevoel dat hijzelf nooit initiatief zal nemen om dingen uit te praten. Maarja, ik ben er nu ook wel klaar mee eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
TO;
Dit lijkt mij geen fijn persoon.
Kan me voorstellen dat je er wel klaar mee bent.
Dit soort mensen zorgen uiteindelijk alleen maar voor narigheid .
Alle reacties Link kopieren
G432 schreef:
19-01-2021 12:38
Ik ontdekte nu ook dat hij mij verwijderd heeft als vriend op Facebook. Ik weet nog steeds niet wat de reden is dat hij kwaad is op mij.

Ik heb zelf nu ook geen contact meer gezocht of het proberen goed te maken. Ik weet dat hij eens vertelde dat hij 6 maanden niet met zijn zus gesproken heeft na een ruzie. dus ergens heb ik ook het gevoel dat hijzelf nooit initiatief zal nemen om dingen uit te praten. Maarja, ik ben er nu ook wel klaar mee eigenlijk.
Precies. Hier mis je absoluut niets aan. Dit is geen vriendschap. Dit is een strijd om macht, wie zijn zin krijgt en wiens regels er gelden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven