Trouwen, maar totaal andere wensen voor de bruiloft

28-07-2021 20:41 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop heel erg op ideeën die ons misschien uit onze denkcirkel kunnen trekken, we komen er zelf niet goed uit...

Mijn vriend heeft mij recent ten huwelijk gevraagd. Superleuk en ik was helemaal overdonderd door het onverwachte moment :D Maar we wisten al dat dat lastig zou worden om een goede middenweg te vinden tussen onze wensen en daar zitten we nu middenin.
Ik zou het liefst een beetje kleine traditionele bruiloft willen met alleen close familie en vrienden en hij wil écht met alleen ons tweeën trouwen. Voor hem heeft niemand daar iets mee te maken en hij houdt absoluut niet van in de belangstelling staan en van (groepen) mensen. We hebben ook niet de makkelijkste families (hier en daar strubbelingen en een (zwaar) geloof dat wij niet delen). Vriend is enorm introvert en loopt echt leeg bij sociale bijeenkomsten. Ik snap hem daarin en ik ben inmiddels redelijk aan het idee gewend om daarin naar hem toe te komen. Ik weet dat hij echt erg zou opzien tegen de dag als er wel mensen bij de plechtigheid zouden zijn en dat zou ik echt nooit willen (het is ook zijn dag).
Omdat het ook mijn bruiloft is zijn we aan het kijken naar een vorm (bijv alleen een diner) met alleen onze meest dichtbije familie (ouders/broers/zussen en hun partners), daar gaan we wel uitkomen.

Nu het punt van de huwelijksvoltrekking zelf. Ik vind het echt wel verdrietig als ik bedenk dat niemand van mijn familie erbij is. Geen vader om me weg te geven (mijn vader is 'liefdevol traditioneel' ;), geen broers die ik als getuigen had willen vragen, geen schoonzusje waar ik zo'n goede band mee heb...
Om mijn leed te verzachten zou het perfect zijn voor ons allebei om in het buitenland te trouwen. Dan voelt het voor mij als meer logisch dat familie er niet bij is. We zijn allebei wintermensen en een winterse omgeving zouden we allebei geweldig vinden. Maar door de maar voortdurende pandemie blijft het onzeker wat er kan straks (januari/februari 2022) en in welke hoedanigheid. Wat we in elk geval niet willen is de bruiloft uitstellen, dus we denken aan ook een alternatief in Nederland. En op dit punt zou ik graag om hulp willen vragen. Het klinkt misschien stom maar ik zou het heel moeilijk vinden om in een gemeente in Nederland te trouwen en familie daarbuiten te houden, terwijl ze alle gelegenheid en zin hebben om waar dan ook naartoe te rijden (en ik ze er eigenlijk zo graag bij zou willen hebben).
Daarom probeer ik gekke locaties te bedenken zodat het meer als logisch voelt om het alleen samen te doen (bijv omdat het anders niet past). Ik dacht aan in een luchtballon of helikopter, maar dat lijkt niet echt te kunnen (de voltrekking zelf), of op zee door een kapitein (wat ik daarover vind gaat weer over grote bruiloften met gasten). Ik dacht ook aan een waddeneiland om toch een soort 'weg-gevoel' te hebben, maar dat voelt ook suboptimaal...

Wie heeft een idee of vindt het leuk om mee te denken? Ik ben je sowieso dankbaar! Ik wil nl al zo lang zo graag trouwen en nu heb ik het geluk een geweldige vent voor mij te hebben gevonden, dan wil ik er wat leuks van maken ook :couple:

Sorry trouwens voor het lange bericht..
Ik vind het zielig als familie, die ook blij zijn voor jullie, er niet bij kunnen (dit zeg ik verkeerd) niet bij MOGEN zijn. Als je nu zegde dat je heel je bedrijf wil uitnodigen, dan zou ik begrijpen dat hij dat niet wil. Maar zelfs de familie niet? Die mocht van mij met zichzelf trouwen.
En dan (sorry) die zotte ideeën als luchtballon of helikopter. En als jullie landen staat daar alsnog de ganse familie jullie met champagne op te wachten.

Wat jij vraagt is in mijn ogen niet abnormaal.

Gefeliciteerd trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je met z’n tweeën erg ‘saai’ vind.
Wellicht helpt het voor je vriend om wat ervaringen te delen;
Mijn man haat het om in de belangstelling te staan. Gaat dan ook enorm zweten etc, loopt dan gewoon in straaltjes van zijn hoofd.
Toch zijn wij getrouwd met familie erbij. En ondanks dat hij enorm gezweet heeft, was het de mooiste dag van zijn leven en heeft hij er echt geen spijt van dat we het zo gedaan hebben.
Mijn broertje idem; houdt ook niet van dat ‘verplichte netjes’ en wordt daar ook knetter nerveus van. Maar zijn vriendin houdt wel van ‘hoe het heurt.’
Hun compromis was; tijdens het officiële gedeelte doen we netjes volgens etiquette. En daarna gaan de chique kleren uit, en maken we een leuk feestje zonder opgedirkte toestanden en regels.

Er niet van houden om in de belangstelling te staan als je een spreekbeurt hebt, of een presentatie, is m.i. wel echt iets anders dan in de belangstelling staan op je eigen bruiloft.
Dan ben je trots. Het is jou dag, jou feestje. De adrenaline giert door je lichaam.

Ik hoop voor jou dat je vriend nog een beetje bijdraait. Maar als hij echt niet wil, dan houdt het op. Hij moet zich er niet ongemakkelijk bij gaan voelen.
Alle reacties Link kopieren
Wie wil hij dan als getuige? Gewoon iemand van de gemeente? Want volgens mij heb je een getuige wel nodig. En (als ik voor mezelf mag spreken) dan heb je toch liever een familielid dan een wildvreemde.

De ceremonie is waarschijnlijk heel kort als jullie het zo klein willen doen. Kan hij dan niet voor heel eventjes met zn hand over zn hart strijken om jou dat momentje te gunnen? Als dat nou heel belangrijk voor je is.

Als zijn wens is: ik wil helemaal niemand erbij hebben dan heb jij natuurlijk geen wens meer in te brengen en dat is niet eerlijk.
nm1717 wijzigde dit bericht op 28-07-2021 21:02
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vind je vriend het misschien al fijner als het bijvoorbeeld in jullie eigen huis/tuin wordt gedaan? In zijn eigen vertrouwde omgeving
Alle reacties Link kopieren
Eens met mammezel. Dit is toch niet leuk voor jou zeg? Hij kan je best een beetje tegemoet komen. Dus geen vriendengroepen en ooms en tantes en collega's, maar wel gewoon ouders en broers en zussen en een beste vriend(in) erbij. Ook al ben je introvert (ben ik ook), dan kan je je naaste familie toch wel verdragen? Die zie je toch vaak, zijn vertrouwd. Dat moet toch te doen zijn?
Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!

Ik vind het eerlijk gezegd van de zotten dat jij bereid bent volledig naar hem toe te komen, maar dat hij geen stap richting jou zet. Het is je directe familie waar je het over hebt, geen random buren die hem aanstaren.

Verlies je jezelf niet in het feit dat je blij bent dát je gaat trouwen? Als je er achteraf op terug kijkt moet het ook nog leuk zijn he.
piepp schreef:
28-07-2021 20:56
Ik hoop voor jou dat je vriend nog een beetje bijdraait. Maar als hij echt niet wil, dan houdt het op. Hij moet zich er niet ongemakkelijk bij gaan voelen.
En zij dan?
Alle reacties Link kopieren
Waar ben jij in dit verhaal?
Dit is geen compromis, maar je compleet aanpassen aan hem.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik weet nog van toen ik trouwde dat een huwelijksvoltrekking in Nederland altijd openbaar is. Dus mensen moeten aanwezig kunnen zijn al zijn ze niet uitgenodigd. Ten minste was dit voor corona zo. Dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Persoonlijk zou ik toch zeker mijn ouders en broers/zus erbij willen hebben. De rest is misschien minder belangrijk maar ik zou ze dat ook niet willen onthouden eerlijk gezegd. Denk dat dat best kwetsend kan zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik had je vriend kunnen zijn, ik heb het trouwen heel lang uitgesteld omdat ik totaal geen zin had in een groot traditioneel huwelijksfeest. Het alternatief van een kleine overzichtelijke bruiloft met ‘alleen leuke mensen’ is leuk en aardig, maar maar neef A wel uitnodigen en nicht B niet geeft in mijn familie tachtig jaar ruzie en scheve blikken, dus dat was ook problematisch.

Maar goed, wetende hoe belangrijk een echt huwelijksfeest voor mijn vriendin (thans vrouw) was heb ik mezelf over alle bezwaren heen gezet. En dat zou je vriend ook kunnen overwegen. Be a man.
lollypopje schreef:
28-07-2021 21:09
Waar ben jij in dit verhaal?
Dit is geen compromis, maar je compleet aanpassen aan hem.
Dit.

Gaat dit vaker zo in jullie relatie TO?
Ik wilde ook niets mbt trouwen/bruiloften. Niet van mezelf en niet van anderen.
Ik wilde dus zelf ook echt niet trouwen, totaal achterhaald gedoe. Heb en had er nooit iets mee.

Hebben we dan ook niet gedaan. Zijn gepartnerd na een bezoek aan de notaris, toen ik zwanger was en verder was dat het.

Maar ik heb ook niemand ten huwelijk gevraagd.

Ik zou dan ook niet mijn partner zoiets gaan vragen maar dan denken dat zoiets dan geheel onder mijn voorwaarden gaat gebeuren terwijl ik weet dat de ander misschien wel wat anders wil. Dat is raar.
Alle reacties Link kopieren
K0koro schreef:
28-07-2021 21:10
Dit.

Gaat dit vaker zo in jullie relatie TO?
Ook benieuwd naar. Klinkt verschrikkelijk dit
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook klein getrouwd, was een wens van mijn man en ik vond het niet erg om hem daarbij tegemoet te komen. Gemeentehuis, lekkere lunch thuis met naaste familie, daarna 's avonds een diner. Het was een leuke dag en ik kijk er met plezier op terug.
Maar echt helemaal met niemand erbij? Aan mijn ouders moeten vertellen dat ze niet mogen komen? Mijn broers niet als getuige?
Nee, dan trouwde ik eigenlijk liever gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
28-07-2021 21:13
Ik wilde ook niets mbt trouwen/bruiloften. Niet van mezelf en niet van anderen.
Ik wilde dus zelf ook echt niet trouwen, totaal achterhaald gedoe. Heb en had er nooit iets mee.

Hebben we dan ook niet gedaan. Zijn gepartnerd na een bezoek aan de notaris, toen ik zwanger was en verder was dat het.

Maar ik heb ook niemand ten huwelijk gevraagd.

Ik zou dan ook niet mijn partner zoiets gaan vragen maar dan denken dat zoiets dan geheel onder mijn voorwaarden gaat gebeuren terwijl ik weet dat de ander misschien wel wat anders wil. Dat is raar.
Nou ja, eigenlijk dit dus. Trouw dan niet als het je zo tegen staat.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties en de steun aan mijn adres. Het is helaas zoals het is. Ik wist dat van begin af aan en heb er lang over nagedacht (en de nodige gesprekken gevoerd). Op dit punt is hij inderdaad heel lastig en heel anders dan anderen, maar hij is er altijd duidelijk over geweest. En dat heb ik geaccepteerd. Op sociaal vlak zit hij nogal afwijkend en resoluut in elkaar, maar als partner kan ik me geen betere wensen en ik probeer nu naar oplossingen of mogelijkheden toe te denken.
Alle reacties Link kopieren
maree schreef:
28-07-2021 21:19
Dank voor jullie reacties en de steun aan mijn adres. Het is helaas zoals het is. Ik wist dat van begin af aan en heb er lang over nagedacht (en de nodige gesprekken gevoerd). Op dit punt is hij inderdaad heel lastig en heel anders dan anderen, maar hij is er altijd duidelijk over geweest. En dat heb ik geaccepteerd. Op sociaal vlak zit hij nogal afwijkend en resoluut in elkaar, maar als partner kan ik me geen betere wensen en ik probeer nu naar oplossingen of mogelijkheden toe te denken.
Waarbij de oplossingen en mogelijkheden vooral zitten in: zolang het maar gaat zoals hij wil.
Alle reacties Link kopieren
Dit is natuurlijk geen echt compromis. Hij krijgt zijn zin. Een compromis zou zijn: alleen ouders + broers/zussen bij de ceremonie. Dat is een compromis omdat jij het liefst meer mensen zou uitnodigen: vrienden, verdere familie. Dus dan krijgen jullie allebei een beetje je zin.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook jouw bruiloft, hij kan je toch wel een béétje tegemoet komen? Er zit nogal iets tussen een grote bruiloft in een feestzaal en een huwelijksvoltrekking met bijvoorbeeld alleen je ouders erbij en daarna bijvoorbeeld een etentje. Het is inderdaad ook zijn dag, maar het is óók jouw dag en het komt op mij over alsof het echt compleet op zijn manier moet. Ik vind het ook totaal niet klinken als een compromis.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heftig TO. In dat geval zou ik niet trouwen.

Als ik jou was, en bereid aan zulke extreme wensen toe te geven, zou ik op maandag in een mantelpakje een boterbriefje halen en daar achteraf de familie van op de hoogte stellen. Dan is iig "het leed al geschied" i.p.v. dat het nog moet gebeuren en ze expliciet nirt welkom zijn.

Oh en je moet inderdaad allebei minstens 1 getuige.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
28-07-2021 21:10
Ik had je vriend kunnen zijn, ik heb het trouwen heel lang uitgesteld omdat ik totaal geen zin had in een groot traditioneel huwelijksfeest. Het alternatief van een kleine overzichtelijke bruiloft met ‘alleen leuke mensen’ is leuk en aardig, maar maar neef A wel uitnodigen en nicht B niet geeft in mijn familie tachtig jaar ruzie en scheve blikken, dus dat was ook problematisch.

Maar goed, wetende hoe belangrijk een echt huwelijksfeest voor mijn vriendin (thans vrouw) was heb ik mezelf over alle bezwaren heen gezet. En dat zou je vriend ook kunnen overwegen. Be a man.
Dit lijkt me bij TO niet aan de orde, die beginnen echt niet aan neven of nichten.
Gewoon het ouderlijk gezin erbij TO, dát is een mooi compromis.
Op hoeveel mensen zit je dan nou werkelijk?

Gaat hij trouwens weleens naar een verjaardag? Als hij dat overleeft, zal dit ook heus lukken.
Jufjoke schreef:
28-07-2021 21:21
Waarbij de oplossingen en mogelijkheden vooral zitten in: zolang het maar gaat zoals hij wil.
Mijn vorige vraag of het vaker zo gaat blijft idd staan.
Alle reacties Link kopieren
"oplossingen of mogelijkheden"

Het mag alleen op zijn manier... Dan houdt het toch op?

Kun je wel uit helikopters springen en zo maar jouw familie is er niet bij en daar gaat het je om. Hij moet maar buigen hoor. Het is ook jouw bruiloft.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Denkt de beste partner die je maar kan wensen en die jou nota bene zelf heeft gevraagd om met je te trouwen zelf ook mee over hoe hij dit voor jou ook nog een klein beetje een leuke dag kan laten worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven