Trouwen zonder bruiloft

16-02-2013 14:33 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier nog meer mensen die ook getrouwd zijn zonder er een groot feest van te maken, en hoe reageerde je omgeving hier op?



Mijn vriend en ik zijn 10+ jaar samen en hechten weinig emotionele waarde aan een huwelijk, maar we willen we nu toch gaan trouwen om alles goed te regelen.

Ons plan is om op maandagochtend gratis te gaan trouwen, alleen ouders+broer/zus erbij en verder helemaal niks. Geen ringen, geen trouwjurk, misschien nog ergens een taartje eten met de gasten, maar dat is het dan ook wel.



Ik maak me alleen wat zorgen over hoe mijn omgeving hier op zal reageren, of mensen zich beledigd/gepasseerd gaan voelen.

Zijn er mensen die ook zo simpel getrouwd zijn en hoe zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips en advies voor me?



(P.S. Ik weet dat er ook geregisterd partnerschap e.d. bestaat, maar daar is dit topic niet voor. We hebben het uitgezocht en in ons geval geeft trouwen de meeste rechten)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (nog) niet getrouwd maar het is JULLIE dag en wat anderen daar vinden is hun probleem. Je gaat toch geen groot feest geven omdat van jullie verwacht wordt??
Alle reacties Link kopieren
Zo denk ik er ook over hoor, maar trouwen is voor de meeste mensen een big deal en ik kan me wel voorstellen dat mensen misschien teleurgesteld zijn dat ik zo 'stiekem' trouw.
Alle reacties Link kopieren
Doe waar je je goed bij voelt.

Ken genoeg stellen die het zo hebben gedaan, zelfs stiekem zonder ouders en daarna gewoon aan het werk gegaan.



Mij heeft het nooit uitgemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan alleen trouwen om alles geregeld te hebben. Dan hoef je toch ook niet aan de grote klok te hangen dat jullie getrouwd zijn? Er verandert toch niets aan jullie samen zijn?

Ik zou geen kaarten gaan sturen ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Verander je van achternaam? Dat zou dan misschien wel handig zijn om achteraf bekend te maken
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere mensen die zo getrouwd zijn. Prima toch? Voor jullie is het gewoon een overeenkomst die getekend moet worden zonder emotionele poeha. Zolang je geen grote fuif geeft met toeters en bellen en dan de hoofdpersonen niet uitnodigt, lijkt mij geen man overboord.
Ja, wij. We hebben geen ringen en geen trouwboekje. We zijn ook getrouwd zoals jij schrijft. Juist doordat je het zo klein houdt, voelen mensen zich niet gepasseerd. Ik denk dat als je uitzonderingen gaat maken voor bijvoorbeeld een nicht, tante, of beste vriendin je wel scheve gezichten krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Yep ik en mijn ex.

Gewoon met ouders en zussen en 2 getuigen naar stadhuis,binnen kwartier weer buiten,lekker uit eten geweest,Klaar!

Zou het echt zonde van mijn geld vinden allerlei wazige familie die ik amper ken de hele avond te eten en te drinken te geven.

Ga van dat geld liever op vakantie ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Check even bij je gemeente of je bij een gratis huwelijk meer mensen dan alleen je getuigen mee kunt/mag nemen. Soms is die huwelijksvoltrekking in een kleine kamer. Een gratis huwelijk is echt een kwestie van ja-woord geven, tekenen en weer weg, de vraag is ook of je daar anderen nou een plezier mee doet.



En verwacht als je het zo klein doet niet een berg aan bloemen en cadeau's. Ken iemand die erg teleurgesteld was over de lauwe reactie van mensen op hun manier van trouwen. Tsja, als ik een e-mail krijg met daarin 'we zijn getrouwd' dan zie ik dat als kennisgeving en doe ik dus niet aan een cadeau oid. En blijkbaar meer mensen, maar de 'bruid' in kwestie snapte daar niets van...



Oh en zoek uit of huwelijkse voorwaarden niet beter bij jullie passen dan in gemeenschap van goederen.
Life is too short to waste time matching socks
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig regelen mensen dit soort dingen zoals ze willen: of mensen überhaupt trouwen en of ze, als ze trouwen, het vieren is nog maar de vraag! Ik heb weleens gehoord dat het percentage mensen dat trouwt en dat dan niét gratis doet en het óók nog viert tegenwoordig slechts de minderheid van alle gesloten huwelijken bedraagt. Dus het is steeds normaler geworden, alleen zie je dat dus niet omdat juist die ontwikkeling dus onzichtbaar plaatsvindt. :P



Ik zou kijken welke elementen (vrienden, kleding, ringen, huwelijksreisje) je misschien wél leuk vindt en dan een leuke samenstelling maken van rituelen die je er wel in wil houden. In mijn familie zijn mensen getrouwd helemaal zonder het te vieren, maar ook door bijv. niets met familie te doen maar wel op huwelijksreis te gaan. Of gratis trouwen maar daarna wel even een fotoshoot met z'n tweetjes in het park. Alles kan!
Alle reacties Link kopieren
Familieleden zijn in het geheim getrouwd, vervolgens vertelden ze dit tijdens een etentje even 'leuk' tussendoor.... prima als je geen feest wilt maar die geheimhouding zat ons toch wel dwars:P
Alle reacties Link kopieren
@eiland, er zijn 2 hele goede oude vrienden die altijd al hebben geroepen dat als we ooit gaan trouwen ze absoluut erbij willen zijn, dus daar maak ik misschien een uitzondering voor. Maar verder niet want dan gaat het hek van de dam.



Maar fijn om te horen dat er ook veel mensen zijn die het niet uitmaakt. Misschien is mijn omgeving ook wel veel laconieker dan ik me voorstel.

Maar een neef van mij is net getrouwd en dat was een groot feest op een kasteeltje met honderden gasten, dus dit voelt ook wel een beetje raar.
Getrouwd maar dan zonder groot feest. De ringen van bijna 1000 euro waren het duurst. De symboliek van een ring vonden we mooi. Verder mooie kleding en eten met naaste familie (11 personen) en een weekend weg. We zijn ook niet gratis getrouwd...



We heel simpel, maar met genoeg toeters en bellen voor een leuke dag. En om reacties van anderen moet je niets doen of laten. Je hoeft niet meer alles in het leven rekening met anderen te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:redheadgingerbread schreef op 16 februari 2013 @ 15:02:

Familieleden zijn in het geheim getrouwd, vervolgens vertelden ze dit tijdens een etentje even 'leuk' tussendoor.... prima als je geen feest wilt maar die geheimhouding zat ons toch wel dwars:PDit snap ik niet, vind je jezelf dan zo belangrijk dat je dus vind dat ze het tegen JOU hadden moeten zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Ben trouwens ook in stilte getrouwd, daarna etentje met ouders en broers en zussen



Wat ik erg vervelend vond was, de baas van mijn ex, die had er lucht van gekregen, omdat hij dus een dag vrij vroeg.



Die had gebeld naar het gemeentehuis met een smoes en van de ambtenaar de tijd doorgekregen dat wij zouden trouwen.

Dus hij stond op de stoep van het gemeentehuis te wachten...in zijn eentje...

Hoe belangrijk kun je je voelen dat hij echt dacht dat wij op hem zaten te wachten??
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 16 februari 2013 @ 15:11:

[...]

Dit snap ik niet, vind je jezelf dan zo belangrijk dat je dus vind dat ze het tegen JOU hadden moeten zeggen?



zoiezo zei ik ONS. Wij vonden het vervelend dat we niet mochten delen in een mooi moment. Ja.

Lijkt me niet dat jij degene bent die daar wat van gaat zeggen. Je kent niet het hele verhaal, dus sssssstttttt
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, en leuk om te weten dat steeds meer mensen het zo doen.

Ik hou trouwens mijn eigen achternaam, ben niet van plan om kaarten of emails te versturen, ik verwacht van niemand kado's en alle dingen eromheen doen me ook niks. Het is voor mij echt puur iets administratiefs, zoals een paspoort verlengen. Maar voor onze ouders willen we nog wel dat ze erbij zijn, al snappen die gelukkig waarom we het verder niet willen vieren.



Annasophia, goeie tip van hoeveel gasten erbij mogen. Ik zat er ook aan te denken om gewoon wel te betalen, maar het is gratis OF ¤330 betalen, en dat vind ik wel een beetje veel geld voor iets waar ik geen waarde aan hecht.



redgingerbread, oei, helemaal niks vertellen is dus ook niet best... Hoe had je dan gewild dat zij het verteld hadden?
Alle reacties Link kopieren
quote:redheadgingerbread schreef op 16 februari 2013 @ 15:02:

Familieleden zijn in het geheim getrouwd, vervolgens vertelden ze dit tijdens een etentje even 'leuk' tussendoor.... prima als je geen feest wilt maar die geheimhouding zat ons toch wel dwars:P



Tja, het is maar net hoe je het ziet. Tegenwoordig is trouwen iets heel vrijblijvends waarvan je zelf moet verzinnen of je dat überhaupt wil en als je het wil, of je het viert. Maar ik begrijp dat er mensen zijn die het nog steeds als een grote familiegebeurtenis zien omdat ze het zelf groot hebben gevierd of omdat het vroeger bijna altijd met familie werd gevierd.



Maar omdat TO vraagt of mensen zich niet gepasseerd zullen voelen, is het misschien wel interessant om te weten wat het voor jullie beter had gemaakt. Een kaartje vooraf of achteraf? Of het van te voren op een informele manier al te horen krijgen?
Het is jullie dag en jullie feestje. Of niet natuurlijk. Gelukkig mag je dat lekker helemaal zelf beslissen.



Wij hebben alleen ouders, grootouders en getuigen gehad, en daarmee zijn we ook lekker uit eten gegaan. De ringen waren het duurst (zei nog iemand ), we hebben wel nieuwe kleren gekocht en we hebben ook in het weekend een mini-feestje gegeven voor vrienden. Totale kosten rond de 2000 euro schat ik.



Een groot feest geven kan heel leuk zijn maar het is geen verplichting.



Oh, en gefeliciteerd .
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 16 februari 2013 @ 15:13:

Wat ik erg vervelend vond was, de baas van mijn ex, Dus hij stond op de stoep van het gemeentehuis te wachten...in zijn eentje...

Hoe belangrijk kun je je voelen dat hij echt dacht dat wij op hem zaten te wachten?? joh, die kwam niet voor je huwlijk die kwam om te checken of het wel echt zo was
Alle reacties Link kopieren
quote:redheadgingerbread schreef op 16 februari 2013 @ 15:02:

Familieleden zijn in het geheim getrouwd, vervolgens vertelden ze dit tijdens een etentje even 'leuk' tussendoor.... prima als je geen feest wilt maar die geheimhouding zat ons toch wel dwars:P



?? wat hadden ze dan moeten doen? Welke geheimhouding? Dat je het klein wilt houden en niet van tevoren aan iedereen verteld is toch niet "in het geheim trouwen?".



Ikzelf ben indertijd met alle toeters en bellen getrouwd, ik wilde het klein houden maar het liep steeds meer uit de hand, achteraf gezien zou ik het zeker niet weer doen (De toeters en bellen )
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 16 februari 2013 @ 15:18:

Het is jullie dag en jullie feestje. Of niet natuurlijk. Gelukkig mag je dat lekker helemaal zelf beslissen.



Wij hebben alleen ouders, grootouders en getuigen gehad, en daarmee zijn we ook lekker uit eten gegaan. De ringen waren het duurst (zei nog iemand ), we hebben wel nieuwe kleren gekocht en we hebben ook in het weekend een mini-feestje gegeven voor vrienden. Totale kosten rond de 2000 euro schat ik.



Een groot feest geven kan heel leuk zijn maar het is geen verplichting.



Oh, en gefeliciteerd .Ik vind 2000 best wel een hoop of zitten daar dan ook de ringen bij?
Alle reacties Link kopieren
quote:AliceV schreef op 16 februari 2013 @ 15:16:

Annasophia, goeie tip van hoeveel gasten erbij mogen. Ik zat er ook aan te denken om gewoon wel te betalen, maar het is gratis OF ¤330 betalen, en dat vind ik wel een beetje veel geld voor iets waar ik geen waarde aan hecht.





als je er geen waarde aan hecht bedenk je dan wel goed wat die gemeenschap van goederen inhoudt! Wellicht ook eens nadenken over een notarisbezoek en als je dat doet kun je net zo goed alles laten vastleggen in een samenleefovereenkomst in plaats van te trouwen op huwelijks voorwaarden.



Sommige gemeenten hanteren nog een tussentarief, je hebt dan gratis, goedkoop met wat gasten erbij of uitgebreid. Maar hier zijn we weer vrij in, dus die mogelijkheid hanteren ze niet allemaal.
Life is too short to waste time matching socks
Wij zijn trouwens niet gratis getrouwd. Op een andere dag was geloof ik ¤ 250,00. Dus ik weet niet, of dat er andere mensen bij zijn als je gratis trouwt op maandag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven