Tweede keus zijn
woensdag 5 augustus 2026 om 07:28
Ik zou graag de mening horen van mensen die objectief naar mijn situatie kunnen kijken.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
woensdag 5 augustus 2026 om 10:29
Wat heftig, ik word helemaal naar van het lezen alleen al. De gedachte dat jij zou zitten wachten op de uitkomst van het gesprek...niet te doen en ik zou dat ook niet doen.
Maar ik snap dat dat makkelijk praten is als van de één op de andere dag de grond zo onder je voeten wordt weggeslagen.
Ik vind het een beetje zwak om te stellen dat je niks tegen een verliefdheid kan doen. Natuurlijk kan dat wel, als je maar wilt. We zijn geen willoze speelballen van onze emoties en lusten.
Maar ik snap dat dat makkelijk praten is als van de één op de andere dag de grond zo onder je voeten wordt weggeslagen.
Ik vind het een beetje zwak om te stellen dat je niks tegen een verliefdheid kan doen. Natuurlijk kan dat wel, als je maar wilt. We zijn geen willoze speelballen van onze emoties en lusten.
woensdag 5 augustus 2026 om 10:31
woensdag 5 augustus 2026 om 10:33
woensdag 5 augustus 2026 om 10:42
Zwartekat schreef: ↑05-08-2026 10:24Bedankt voor alle reacties en meningen. Ik begrijp heel goed waarom sommigen zeggen dat ik mij niet mag laten behandelen alsof ik zomaar aan de kant geschoven kan worden. Die reacties doen mij ook nadenken over mijn eigen grenzen en zelfrespect.
Toch wil ik één belangrijk praktisch punt verduidelijken: ik kan hem niet zomaar aan de deur zetten. Wij zijn wettelijk samenwonend en beiden eigenaar van onze woning. Het huis staat dus niet alleen op mijn naam. Juridisch gezien kan ik niet gewoon beslissen dat hij moet vertrekken.
Dat maakt de situatie voor mij extra moeilijk. Hij woont nog steeds bij mij in ons huis, terwijl hij verliefd is op iemand anders en dit weekend met haar wil praten over wat zij voor elkaar voelen en of er een toekomst mogelijk is.
Ik begrijp dat ik zijn gevoelens niet kan controleren en ik wil ook niet iemand vasthouden die niet meer gelukkig is. Maar het doet ontzettend veel pijn om samen in hetzelfde huis te leven terwijl hij ondertussen onderzoekt of hij met iemand anders verder wil.
Ik probeer mijn zelfrespect te bewaren, maar ik zit ook vast in een praktische situatie omdat we samen eigenaar zijn van onze woning.
Mijn vraag blijft daarom: hoe zouden jullie hiermee omgaan? Niet alleen emotioneel, maar ook praktisch wanneer je niet zomaar kan zeggen dat iemand moet vertrekken?
Verschuil je je hier nu achter? Of heb je hem daadwerkelijk al gezegd dat je wil dat hij het huis uit gaat? Want buiten het juridische om ben je ook mens hè, allebei. Als hij ook maar een greintje nog om je geeft en jij ook maar een greintje voor je belang op wil komen dan laat je hem gewoon weten wat je wil.
woensdag 5 augustus 2026 om 10:48
Hij heeft het uitgemaakt dus er is niets meer tussen jullie.
Zaak is nu om goed uit te zoeken hoe de praktische verdeling moet gaan gebeuren. Dat hij bij haar gaat checken of zij hem wil staat daar los van.
Raadzaam is wel dat hij zijn koffers pakt en vanaf nu op een andere plek (hotel/vakantiehuis oid) gaat nadenken over zijn deel.
Zaak is nu om goed uit te zoeken hoe de praktische verdeling moet gaan gebeuren. Dat hij bij haar gaat checken of zij hem wil staat daar los van.
Raadzaam is wel dat hij zijn koffers pakt en vanaf nu op een andere plek (hotel/vakantiehuis oid) gaat nadenken over zijn deel.
woensdag 5 augustus 2026 om 10:49
De feiten die je opnoemt zijn juridisch maar zeggen niets over gevoel.
Dus ik zou hem vriendelijk doch dringend vragen even elders onderdak te zoeken om zijn zaakjes uit te zoeken.
Dat geeft jou ook de ruimte om even jouw gedachten op een rijtje te krijgen.
En jouw initiële vraag: nee het is niet gek om geen 2e keus te willen zijn.
De opties zouden voor mij zijn: je kiest nu en hier voor mij en dat betekent afscheid nemen van je verliefdheid en er over heen komen.
Of je gaat…
Maar ik ben geen achterwacht voor het geval zij toch niet wil. Is hij nou helemaal van de pot gepleurd
Dus ik zou hem vriendelijk doch dringend vragen even elders onderdak te zoeken om zijn zaakjes uit te zoeken.
Dat geeft jou ook de ruimte om even jouw gedachten op een rijtje te krijgen.
En jouw initiële vraag: nee het is niet gek om geen 2e keus te willen zijn.
De opties zouden voor mij zijn: je kiest nu en hier voor mij en dat betekent afscheid nemen van je verliefdheid en er over heen komen.
Of je gaat…
Maar ik ben geen achterwacht voor het geval zij toch niet wil. Is hij nou helemaal van de pot gepleurd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 5 augustus 2026 om 10:55
cognac schreef: ↑05-08-2026 09:54Wat een afknapper...
En wat een druk ook zeg op die andere vrouw. Iemand die met je komt práten of er een gezamenlijke toekomst in zit. Nog geen nacht samen gehad, zoen uitgewisseld of vakantie samen doorgebracht en dan wil iemand van je weten: ik ben verliefd, zie jij een toekomst met mij samen ook voor je?![]()
Ja, jij gelooft dat? Nog geen zoen uitgewisseld? Geen seks gehad? Ik geloof er helemaal niets van.
woensdag 5 augustus 2026 om 10:56
Iets dergelijks is al eerder genoemd: binnen het huis de boel zo verdelen dat je elkaar zo weinig mogelijk tegenkomt. Ik weet niet hoe jullie huis is, maar ik denk dan aan een tijdelijke woonkamer maken van de grootste slaapkamer en ook sleutels gebruiken.
Dit omdat het misschien niet mogelijk is om nu ergens zomaar iets te regelen, waar moet jij heen, waar moet hij heen?
Ja, ik zou voorlopig van één huis twee huizen maken en allebei je eigen gang gaan.
Dit omdat het misschien niet mogelijk is om nu ergens zomaar iets te regelen, waar moet jij heen, waar moet hij heen?
Ja, ik zou voorlopig van één huis twee huizen maken en allebei je eigen gang gaan.
woensdag 5 augustus 2026 om 10:59
Je kunt hem niet uit huis zetten, maar hem wel laten weten dat jij jouw toekomst zelf bepaalt en die niet laat afhangen van een flutgesprekje met een crush bij wie het gras nu heel sappig lijkt.
En als jij besluit dat je je niet als oude schoenen laat behandelen door de man met wie je al tig jaar lief en leed deelt, dan komen de praktische oplossingen aan de orde. Misschien vallen er afspraken te maken dat hij elders verblijft. Of jij. Of om en om.
Is dat onmogelijk, dan ieder een eigen plek in huis. En afspraken dat hij haar niet meesleept natuurlijk.
Of nog beter, hij gaat lekker bij zijn crush wonen. Dan weet hij snel genoeg dat zij ook hele onaantrekkelijke kanten heeft.
En ondertussen regel je natuurlijk dat het huis verkocht wordt of dat de een de ander uitkoopt.
En als jij besluit dat je je niet als oude schoenen laat behandelen door de man met wie je al tig jaar lief en leed deelt, dan komen de praktische oplossingen aan de orde. Misschien vallen er afspraken te maken dat hij elders verblijft. Of jij. Of om en om.
Is dat onmogelijk, dan ieder een eigen plek in huis. En afspraken dat hij haar niet meesleept natuurlijk.
Of nog beter, hij gaat lekker bij zijn crush wonen. Dan weet hij snel genoeg dat zij ook hele onaantrekkelijke kanten heeft.
En ondertussen regel je natuurlijk dat het huis verkocht wordt of dat de een de ander uitkoopt.
woensdag 5 augustus 2026 om 11:03
Ik ook niet. Maar ik heb wel verhalen gelezen over mannen die het wel gedaan hebben.
TO: je mag je grenzen aangeven door aan te geven dat je afstand wilt hebben, ook in je eigen huis. Dat je niet gezellig met hem mee gaat denken over zijn issues.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 5 augustus 2026 om 11:05
Wat een pijnlijke situatie.
Ik zou het hem zwaar aanrekenen, dat hij van de een op de andere dag de bom dropt en meteen meldt dat hij niet voor jullie relatie wil vechten. Na 22 jaar en een heel leven samen probeert hij het niet eens.
Stel jezelf eens de vraag hoe iemand tot die conclusie komt. Als er schijnbaar nog niks is gebeurd tussen hen, maar hij nu al zo zeker weet dat hij voor jou de strijd niet aan wil gaan... hoe diep zat die liefde bij hem dan überhaupt nog?
Dat hij nu ineens terugkrabbelt en zegt "het niet te weten", is puur angst voor een zachte landing. Hij beseft waarschijnlijk ineens dat hij straks met lege handen staat als zij nee zegt. Hij weet heel goed wat hij wil: háár. En jij bent gedegradeerd tot een veilig nestje om op terug te vallen. Een tweede keus.
Hiermee heeft hij eigenlijk alles al kapotgemaakt. Als je nu bij hem blijft, gaat dat volledig ten koste van je eigen waardigheid. Je weet vanaf nu immers dat hij bij de volgende de beste prikkel weer klaarstaat om te vertekken.
In feite heeft deze man jou al losgelaten. En waarschijnlijk al veel langer dan deze verliefdheid duurt. Een man die zo makkelijk huis en haard achter zich laat, is nooit écht met zijn hele hart bij jou geweest. Kies voor jezelf en behoud je eer.
Ik zou het hem zwaar aanrekenen, dat hij van de een op de andere dag de bom dropt en meteen meldt dat hij niet voor jullie relatie wil vechten. Na 22 jaar en een heel leven samen probeert hij het niet eens.
Stel jezelf eens de vraag hoe iemand tot die conclusie komt. Als er schijnbaar nog niks is gebeurd tussen hen, maar hij nu al zo zeker weet dat hij voor jou de strijd niet aan wil gaan... hoe diep zat die liefde bij hem dan überhaupt nog?
Dat hij nu ineens terugkrabbelt en zegt "het niet te weten", is puur angst voor een zachte landing. Hij beseft waarschijnlijk ineens dat hij straks met lege handen staat als zij nee zegt. Hij weet heel goed wat hij wil: háár. En jij bent gedegradeerd tot een veilig nestje om op terug te vallen. Een tweede keus.
Hiermee heeft hij eigenlijk alles al kapotgemaakt. Als je nu bij hem blijft, gaat dat volledig ten koste van je eigen waardigheid. Je weet vanaf nu immers dat hij bij de volgende de beste prikkel weer klaarstaat om te vertekken.
In feite heeft deze man jou al losgelaten. En waarschijnlijk al veel langer dan deze verliefdheid duurt. Een man die zo makkelijk huis en haard achter zich laat, is nooit écht met zijn hele hart bij jou geweest. Kies voor jezelf en behoud je eer.
larosa wijzigde dit bericht op 05-08-2026 11:07
0.75% gewijzigd
woensdag 5 augustus 2026 om 11:06
Nee je kunt hem niet 'juridisch' je huis uit zetten, maar als vrouw die dit overkomt kun je hem toch wel gewoon de deur wijzen? Ga maar lekker bij vrienden logeren? Al zal hij dan wel naar haar toe gaan. Ook prima.
En als hij echt niet weg gaat, dan ga jij.
Persoonlijk zou ik de hele scheiding ook gelijk in gang gaan zetten. Niet lijdzaam afwachten. Neem de regie in eigen handen, dat voelt allicht beter.
Persoonlijk zou ik de hele scheiding ook gelijk in gang gaan zetten. Niet lijdzaam afwachten. Neem de regie in eigen handen, dat voelt allicht beter.
woensdag 5 augustus 2026 om 11:07
Ja, alleen voelt het voor TO als een donderslag bij heldere hemel, en dan is helder nadenken nogal lastig. Misschien toch hulp vragen van goede vriendinnen of familie?Taskmaster schreef: ↑05-08-2026 11:06Nee je kunt hem niet 'juridisch' je huis uit zetten, maar als vrouw die dit overkomt kun je hem toch wel gewoon de deur wijzen? Ga maar lekker bij vrienden logeren? Al zal hij dan wel naar haar toe gaan. Ook prima.
Voor iedereen een groene tuin
woensdag 5 augustus 2026 om 11:10
woensdag 5 augustus 2026 om 11:14
Precies. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, en mijn ex gewoon gezegd te vertrekken (ook al was juridisch het huis van ons samen). Hij had tijd nodig om na te denken en dat leek mij een goed plan, maar wel elders. Hij ging overigens naar haar toe (want, zo zei hij, hij had een warme omgeving nodig tijdens dat nadenkproces, en dat hij naar haar toeging was tijdelijk totdat hij wist wat hij wilde), en dat was voor mij een helder signaal: over en uit, en ik heb de scheiding aangevraagd. Kom op, zeg.Taskmaster schreef: ↑05-08-2026 11:06Nee je kunt hem niet 'juridisch' je huis uit zetten, maar als vrouw die dit overkomt kun je hem toch wel gewoon de deur wijzen? Ga maar lekker bij vrienden logeren? Al zal hij dan wel naar haar toe gaan. Ook prima.
Dus, TO, ook ik raad je aan hem te zeggen te vertrekken.
woensdag 5 augustus 2026 om 11:32
Wat ik me bedenk. Het kan natuurlijk wel dat zijn nieuwe vlam nog niks wil zo lang hij nog samen is met zn vrouw.
Maar aangezien hij nu een gesprek over de toekomst gaat hebben en de relatie met zn partner al is opgegeven… heeft hij de schijn behoorlijk tegen.
woensdag 5 augustus 2026 om 11:48
Dan gaat hij toch naar haar toe? Zij woont toch ook ergens?
Dat er niks is gebeurd tussen hun geloof ik maar weinig van.
Ik zou hem vriendelijk verzoeken te vertrekken zodat jij het voor jezelf op een rijtje kan zetten allemaal.
Kan hij dat ook doen.
Het huis en het financiële stukje komt later wel.
Dat er niks is gebeurd tussen hun geloof ik maar weinig van.
Ik zou hem vriendelijk verzoeken te vertrekken zodat jij het voor jezelf op een rijtje kan zetten allemaal.
Kan hij dat ook doen.
Het huis en het financiële stukje komt later wel.
Levensgenieter
woensdag 5 augustus 2026 om 11:48
Een beetje vrouw met gezonde principes knapt hier toch sowieso op af? Een man die bereid is zijn vrouw van 22 jaar zó makkelijk aan de kant te schuiven, of die eerst bij een ander komt hengelen naar zekerheid voordat hij de knoop thuis durft door te hakken... Dat zou mij echt alles vertellen over z'n karakter en betrouwbaarheid.
woensdag 5 augustus 2026 om 12:03
Tuurlijk kan je hem wel verzoeken het huis te verlaten, gebeurd zo vaak in dit soort situaties. Hij heeft het uitgemaakt, dan moet hij ook maar voor zijn eigen onderdak zorgen. Hij gaat maar op de camping staan.
Heb je nog met hem kunnen praten en kunnen uitleggen dat je geen tweede keus bent? Dat hij dus sowieso niet meer bij je hoeft aan te kloppen zeker niet als hij het gesprek met zijn nieuwe vlam aangaat.
Verder adviseer ik je vooral om de tijd te nemen bij welke beslissing je ook neemt. Op termijn relatietherapie kan een overweging zijn, maar het is ook prima dat niet te willen. Hij geeft aan niet te willen vechten voor de relatie, dat hoef jij ook niet te doen. Vecht voor je eigen geluk.
Heb je nog met hem kunnen praten en kunnen uitleggen dat je geen tweede keus bent? Dat hij dus sowieso niet meer bij je hoeft aan te kloppen zeker niet als hij het gesprek met zijn nieuwe vlam aangaat.
Verder adviseer ik je vooral om de tijd te nemen bij welke beslissing je ook neemt. Op termijn relatietherapie kan een overweging zijn, maar het is ook prima dat niet te willen. Hij geeft aan niet te willen vechten voor de relatie, dat hoef jij ook niet te doen. Vecht voor je eigen geluk.
phlox24 wijzigde dit bericht op 05-08-2026 12:18
9.54% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in