Tweede keus zijn
woensdag 5 augustus 2026 om 07:28
Ik zou graag de mening horen van mensen die objectief naar mijn situatie kunnen kijken.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
woensdag 5 augustus 2026 om 14:17
woensdag 5 augustus 2026 om 14:17
Het is inderdaad ook zijn huis maarrr... als hij het verder wil gaan onderzoeken, dan kan hij een brief van jouw advocaat verwachten.
Ik zou als ik jou was daar superduidelijk over zijn.
woensdag 5 augustus 2026 om 14:22
woensdag 5 augustus 2026 om 14:39
Ik zou hem gezegd hebben dat hij beter even kan opzouten om te voorkomen dat ik geen vaas naar zijn kop smijt als hij in mijn buurt blijft. Verliefd worden kan altijd maar zoals hij er mee omgaat, daar zakt toch je broek van af.
En zijn verliefdheid is spontaan over als 'er geen toekomst' voor hen beiden is? Wat een flauwekul. 'Oh btw schat, er zit geen toekomst in hoor, dus ik blijf gezellig bij jou. Wat eten we vanavond?'
En zijn verliefdheid is spontaan over als 'er geen toekomst' voor hen beiden is? Wat een flauwekul. 'Oh btw schat, er zit geen toekomst in hoor, dus ik blijf gezellig bij jou. Wat eten we vanavond?'
woensdag 5 augustus 2026 om 14:41
Zou eerst even zelf uitzoeken (eventueel met advocaat) hoe dingen allemaal geregeld kunnen/ moeten worden, voordat je dat soort dingen roept. Je kunt niet zomaar de andere eigenaar het huis uit zetten. Wel kun je uiteindelijk een verkoop afdwingen als de ander dat niet wil.
Maar er is nog zoveel meer dan alleen het huis.
woensdag 5 augustus 2026 om 14:43
Oei, in wat een ontzettend pijnlijke en verdrietige situatie ben je beland TO.
Een verliefdheid kan je overkomen in een relatie. De vraag is wat je er mee doet. Wat jouw partner doet vind ik de ergste keuze die een partner kan maken; hij gaat onderzoeken of er een kans bestaat op een toekomst met deze dame en zo niet, dan “misschien toch maar terug naar huis”.
Jouw partner stelt de nieuwe (mogelijke) relatie op 1. Niet die van jullie. Dat zeg veel vind ik. Ook als het niks wordt met deze vlam en er komt iemand nieuws op zijn pad dan weet je vanaf nu dus dat hij niet persé loyaal is aan jullie relatie. Ongelofelijk pijnlijk.
En dat hij komend weekend met deze dame wil uitzoeken wat hun mogelijkheden samen zijn en daarbij vindt dat hij dat vanuit jullie gezamenlijke woning kan doen vind ik echt absurd. Respectloos en ontzettend ongevoelig.
Ik hoop dat je sterk genoeg in je schoenen staat om je grenzen aan te geven en dit niet te accepteren.
Een verliefdheid kan je overkomen in een relatie. De vraag is wat je er mee doet. Wat jouw partner doet vind ik de ergste keuze die een partner kan maken; hij gaat onderzoeken of er een kans bestaat op een toekomst met deze dame en zo niet, dan “misschien toch maar terug naar huis”.
Jouw partner stelt de nieuwe (mogelijke) relatie op 1. Niet die van jullie. Dat zeg veel vind ik. Ook als het niks wordt met deze vlam en er komt iemand nieuws op zijn pad dan weet je vanaf nu dus dat hij niet persé loyaal is aan jullie relatie. Ongelofelijk pijnlijk.
En dat hij komend weekend met deze dame wil uitzoeken wat hun mogelijkheden samen zijn en daarbij vindt dat hij dat vanuit jullie gezamenlijke woning kan doen vind ik echt absurd. Respectloos en ontzettend ongevoelig.
Ik hoop dat je sterk genoeg in je schoenen staat om je grenzen aan te geven en dit niet te accepteren.
woensdag 5 augustus 2026 om 14:47
Dit inderdaad.Carola_456 schreef: ↑05-08-2026 14:39En zijn verliefdheid is spontaan over als 'er geen toekomst' voor hen beiden is? Wat een flauwekul. 'Oh btw schat, er zit geen toekomst in hoor, dus ik blijf gezellig bij jou. Wat eten we vanavond?'
"Geen zorgen, lieverd, ik heb goed nieuws, ze ziet geen toekomst met mij, dus wij kunnen gewoon samen blijven. Niks aan de hand!"
woensdag 5 augustus 2026 om 14:56
Niet als verwijt, maar dit laat wel zien hoe enorm de blinde vlekken kunnen zijn als je partner niet de ‘typische’ relatieproblemen vertoont. Als je relatie veilig en stabiel voelt, ga je niet achter iedere kleine gedragsverandering iets zoeken. Dat is ook precies wat vertrouwen doet.Zwartekat schreef: ↑05-08-2026 13:52Wij waren niet alleen een koppel, maar ook elkaars beste vriend. We deden bijna alles samen. We gingen samen op uitstap, keken samen films, deelden dezelfde hobby’s en brachten het liefst onze vrije tijd met elkaar door. We leefden niet langs elkaar heen.
Natuurlijk hadden wij, zoals elk koppel, af en toe een meningsverschil of vielen er eens woorden. Maar dat waren nooit zware ruzies of situaties waarbij we dagen niet met elkaar spraken. Er waren geen voortdurende conflicten, geen vijandige sfeer en voor zover ik wist ook geen onderliggende relatieproblemen.
Integendeel, de dag vóór hij mij vertelde dat hij verliefd was op iemand anders, zijn we met ons gezin nog samen naar de bioscoop geweest. We hebben gelachen en het voelde voor mij als een gewone, fijne dag. Daarom kwam zijn mededeling voor mij volledig uit het niets.
Misschien heb ik signalen gemist, dat sluit ik niet uit. Maar voor mij voelde onze relatie veilig en stabiel. Daarom probeer ik zo te begrijpen hoe iemand na 22 jaar, zonder dat er ogenschijnlijk grote problemen waren, zo plots zo’n andere richting kan inslaan.
Dat hij de dag ervoor nog gezellig met je naar de bioscoop ging en met je zat te lachen, maakt het eigenlijk alleen maar verwarrender. Dan zijn er wat mij betreft twee mogelijkheden; of hij is meester in het ophouden van de schijn, of er zijn toch signalen geweest die jij, heel begrijpelijk, niet hebt opgemerkt. Hoe dan ook lijkt het me ontzettend moeilijk om daar achteraf mee om te gaan, omdat je automatisch aan jezelf en aan je herinneringen gaat twijfelen.
Het blijft bijzonder harteloos hoe makkelijk hij na 22 jaar jullie gezamenlijke leven lijkt los te laten. Ik geef die vrouw van 31 eerlijk gezegd weinig kans om langdurig te investeren in een man van bijna 50 die zijn vrouw en gezin zo makkelijk achter zich laat. En als hij straks keihard de deksel op zijn neus krijgt, hoop ik oprecht dat je voet bij stuk houdt. Want een man die zijn partner na 22 jaar zo wegsmijt, is jou simpelweg niet meer waard!
woensdag 5 augustus 2026 om 15:00
Larosa schreef: ↑05-08-2026 14:56Niet als verwijt, maar dit laat wel zien hoe enorm de blinde vlekken kunnen zijn als je partner niet de ‘typische’ relatieproblemen vertoont. Als je relatie veilig en stabiel voelt, ga je niet achter iedere kleine gedragsverandering iets zoeken. Dat is ook precies wat vertrouwen doet.
Dat hij de dag ervoor nog gezellig met je naar de bioscoop ging en met je zat te lachen, maakt het eigenlijk alleen maar verwarrender. Dan zijn er wat mij betreft twee mogelijkheden; of hij is meester in het ophouden van de schijn, of er zijn toch signalen geweest die jij, heel begrijpelijk, niet hebt opgemerkt. Hoe dan ook lijkt het me ontzettend moeilijk om daar achteraf mee om te gaan, omdat je automatisch aan jezelf en aan je herinneringen gaat twijfelen.
(...)
Ik vind dit vrij onnodig.
Sommige mensen kunnen de schijn nu eenmaal prima ophouden. Dat je dan niet ziet wat er aan de binnenkant gebeurt, ligt niet aan de partner.
.
woensdag 5 augustus 2026 om 15:04
woensdag 5 augustus 2026 om 15:12
Die man heeft echt een bord voor zijn kop, daar kan hij de verliefdheid niet de schuld van geven.Zwartekat schreef: ↑05-08-2026 14:01
Ik heb hem daarom gevraagd om, als hij ervoor kiest om naar haar te gaan, voorlopig ergens anders te verblijven. Niet uit wraak, maar omdat ik vind dat ik ook recht heb op rust en respect in onze gezamenlijke woning.
Hij wil dat echter niet. Hij zegt dat hij evenveel recht heeft op het huis als ik en dat hij dus niet zal vertrekken.
Tuurlijk moet hij weg, maar snapt dat dus niet. Dan maar negeren, niets meer voor hem doen zolang hij thuis blijft. Dus niet voor hem koken, boodschappen alleen voor jezelf en kind doen, niet voor hem wassen enz. enz.
En een advocaat om zsm voorlopige voorzieningen aan te vragen, maar daar is het denk ik nog net te vroeg voor.
phlox24 wijzigde dit bericht op 05-08-2026 15:37
7.60% gewijzigd
woensdag 5 augustus 2026 om 15:16
woensdag 5 augustus 2026 om 15:17
woensdag 5 augustus 2026 om 15:18
TO geeft zelf aan dat zij niet uitsluit dat ze bepaalde signalen heeft gemist, ondanks het voorbeeldige gedrag van haar man. Daar haak ik op in. Ik vind het ook niet vreemd of ‘niets toevoegend’ om die mogelijkheid open te houden. Dat betekent niet dat de verantwoordelijkheid bij haar ligt of dat zij dit had moeten voorkomen. De keuzes die hij nu maakt, zijn volledig zijn verantwoordelijkheid.
woensdag 5 augustus 2026 om 15:30
Dit! Niet weggaan hoor. Daar hoopt hij mss op.Nogevendit schreef: ↑05-08-2026 15:16TO, ik zou zsm je financiën veilig stellen. Zijn reactie op jouw vraag om jou met respect te behandelen is geen goed teken.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat hij het plan heeft opgevat om jou het huis uit te bonjouren en er met haar te gaan wonen. (Gezien zij nog bij haar ouders woont.)
Voor de rest, blijf zoveel mogelijk bij de les, want wie weet wat er nog meer voor streken komen. Voor de rest...
Dikke knuffel. Wat een klote situatie!
Heb je een vriend(in) of familielid die je kan vertrouwen, en die je kan bijstaan?
woensdag 5 augustus 2026 om 15:55
Ik wil iedereen hier enorm bedanken voor alle reacties. Jullie meningen, ervaringen en inzichten hebben mij ontzettend geholpen.
Door alles wat jullie geschreven hebben, beginnen mijn ogen stilaan open te gaan. Ik heb vooral geprobeerd om zijn kant te begrijpen, zijn gevoelens te begrijpen en een oplossing te zoeken voor ons gezin. Maar ik begin ook meer te beseffen dat ik mezelf niet mag verliezen in dit proces.
Ik heb 22 jaar lang alles gegeven voor onze relatie, ons gezin en ons leven samen. Ik heb altijd geprobeerd om een goede partner te zijn en hem gelukkig te zien. Maar ik besef nu ook dat ik mezelf en mijn eigenwaarde niet aan de kant mag schuiven.
Het feit dat hij dit weekend naar haar wilde gaan om te kijken wat daar mogelijk is, terwijl wij nog samen onder hetzelfde dak wonen, deed mij beseffen dat ik dit niet langer kan aanvaarden. Ik wil geen reserveoptie zijn en ik wil niet wachten op de uitkomst van een andere relatie om te weten welke plaats ik nog heb in zijn leven.
Daarom heb ik zelf beslist om de relatie te beëindigen vóór dit weekend. Ik vind dat ik respect verdien.
Ik hoop oprecht dat ik in de toekomst opnieuw mensen op mijn pad mag tegenkomen die dezelfde warmte, eerlijkheid en steun tonen als de mensen die hier gereageerd hebben. Het doet mij deugd om te merken dat er nog zoveel mensen zijn die, zonder mij te kennen, toch de tijd nemen om te luisteren, mee te denken en mij kracht te geven in een van de moeilijkste momenten van mijn leven.
Ik wil nog iets vragen aan mensen die dit misschien zelf hebben meegemaakt.
Ik merk dat ik nu moeilijk kan geloven dat er ooit nog een moment komt waarop ik opnieuw gelukkig kan zijn. Mijn hele volwassen leven heb ik met hem gedeeld.
Op dit moment voelt het alsof ik in het donker zit en niet weet welke richting mijn leven zal uitgaan. Alles wat vertrouwd was, is plots onzeker geworden.
Helemaal opnieuw beginnen op mijn veertigste.
Ik ben echt zo bang en onzeker.
Door alles wat jullie geschreven hebben, beginnen mijn ogen stilaan open te gaan. Ik heb vooral geprobeerd om zijn kant te begrijpen, zijn gevoelens te begrijpen en een oplossing te zoeken voor ons gezin. Maar ik begin ook meer te beseffen dat ik mezelf niet mag verliezen in dit proces.
Ik heb 22 jaar lang alles gegeven voor onze relatie, ons gezin en ons leven samen. Ik heb altijd geprobeerd om een goede partner te zijn en hem gelukkig te zien. Maar ik besef nu ook dat ik mezelf en mijn eigenwaarde niet aan de kant mag schuiven.
Het feit dat hij dit weekend naar haar wilde gaan om te kijken wat daar mogelijk is, terwijl wij nog samen onder hetzelfde dak wonen, deed mij beseffen dat ik dit niet langer kan aanvaarden. Ik wil geen reserveoptie zijn en ik wil niet wachten op de uitkomst van een andere relatie om te weten welke plaats ik nog heb in zijn leven.
Daarom heb ik zelf beslist om de relatie te beëindigen vóór dit weekend. Ik vind dat ik respect verdien.
Ik hoop oprecht dat ik in de toekomst opnieuw mensen op mijn pad mag tegenkomen die dezelfde warmte, eerlijkheid en steun tonen als de mensen die hier gereageerd hebben. Het doet mij deugd om te merken dat er nog zoveel mensen zijn die, zonder mij te kennen, toch de tijd nemen om te luisteren, mee te denken en mij kracht te geven in een van de moeilijkste momenten van mijn leven.
Ik wil nog iets vragen aan mensen die dit misschien zelf hebben meegemaakt.
Ik merk dat ik nu moeilijk kan geloven dat er ooit nog een moment komt waarop ik opnieuw gelukkig kan zijn. Mijn hele volwassen leven heb ik met hem gedeeld.
Op dit moment voelt het alsof ik in het donker zit en niet weet welke richting mijn leven zal uitgaan. Alles wat vertrouwd was, is plots onzeker geworden.
Helemaal opnieuw beginnen op mijn veertigste.
Ik ben echt zo bang en onzeker.
woensdag 5 augustus 2026 om 16:02
woensdag 5 augustus 2026 om 16:06
Jouw korte antwoord leest ook ongemakkelijk. Gezien de woorden van to is het al zoeken waar jouw ja over gaat. En gezien de inhoud van de post waar je op reageert, heeft jouw reactie net zo weinig empathie als AI. Jeetje.
woensdag 5 augustus 2026 om 16:06
Ik zou zijn ouders vragen of hij daar voorlopig terecht kan.
Hij laat jou ongemakkelijk voelen, laat hij zich ook maar ongemakkelijk voelen.
Laat iedereen maar weten wat een heerschap hij is.
En stel je financiën veilig TO, zo iemand kan ook al t spaargeld opnemen.
En neem een advocaat,zodat je weet wat je rechten zijn.
Hij laat jou ongemakkelijk voelen, laat hij zich ook maar ongemakkelijk voelen.
Laat iedereen maar weten wat een heerschap hij is.
En stel je financiën veilig TO, zo iemand kan ook al t spaargeld opnemen.
En neem een advocaat,zodat je weet wat je rechten zijn.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in