Tweede keus zijn

05-08-2026 07:28 231 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag de mening horen van mensen die objectief naar mijn situatie kunnen kijken.

Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.

We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.

Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.

Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.

Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.

En daar worstel ik enorm mee.

Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.

Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.

Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?

Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?

Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
Ik ben het niet eens dat er hier gesteld wordt dat hun relatie toch wel slecht geweest moet zijn.

De kans op vreemdgaan is ook in goede relaties mogelijk. Het heeft veel meer te maken met hoe de vreemdganger naar zichzelf kijkt.

Iemand met een laag zelfbeeld of die ongelukkig is veel vatbaarder dan iemand die gelukkig is met zichzelf en af en toe eens een ruzietje heeft.

Denk absoluut dat deze man zichzelf nog wel achter zn oren zal krabben.

5 min of fun, a lifetime of regret.

@zwartekat. Stel je financiën veilig. Als er een spaarrekening is bel de bank en check of ze opnamen kunnen blokkeren het financieel geregeld is.
Hijodelaluna schreef:
05-08-2026 19:40
Ik hoop dat jij anders praat dan je schrijft. Man wat een taalgebruik.
Ik moest er juist om lachen!
Verlept prostaat geval :HA:

En ik vind het in dit geval wel terecht om ook even zo over deze "man" te praten.

Meelevende boosheid kan best fijn zijn!
noglangnietjarig schreef:
05-08-2026 19:40
Moet ze dat a la minuut regelen.

Zelf denk ik dat als meneer de spaarrekening nu leeg trekt, dat to het nafluiten heeft.

Klopt dat?
Ja, daarom kan ze beter wat veilig stellen voor zichzelf.
Taskmaster schreef:
05-08-2026 18:20
Jouw huis kan vast wel op een manier dicht dat je er ook met sleutel vanaf buiten niet meer in komt.

Ik zou dus m’n telefoon uitzetten, de deur op slot draaien, oordoppen in doen en gaan slapen voordat hij van z’n schatje terug komt.

Laat m maar voelen hoe t voor jou voelt. Jammer dat het zo warm nog is dit weekend.
Of beter, kan man mooi buiten ergens gaan kamperen.
Corinne Koole heeft er een heel boek over geschreven, Athans het zijn allemaal korte verhalen die eerder gepubliceerd zijn. Het heet “ verlaten vrouwen” . Zo ontzettend veel vrouwen die deze situatie overkomen is.
Voor iedereen een groene tuin
Trien31 schreef:
05-08-2026 20:40
Ik ben het niet eens dat er hier gesteld wordt dat hun relatie toch wel slecht geweest moet zijn.

De kans op vreemdgaan is ook in goede relaties mogelijk. Het heeft veel meer te maken met hoe de vreemdganger naar zichzelf kijkt.

Iemand met een laag zelfbeeld of die ongelukkig is veel vatbaarder dan iemand die gelukkig is met zichzelf en af en toe eens een ruzietje heeft.

Denk absoluut dat deze man zichzelf nog wel achter zn oren zal krabben.

5 min of fun, a lifetime of regret.

@zwartekat. Stel je financiën veilig. Als er een spaarrekening is bel de bank en check of ze opnamen kunnen blokkeren het financieel geregeld is.
Denk je echt dat hij dit puur voor ‘5 minutes of fun’ doet? Hij zal toch niet zo dom zijn om voor wat plezier onder de lakens zijn hele huwelijk op te blazen?

Wat als hij daadwerkelijk denkt de ware te hebben gevonden in die andere vrouw? Als ik TO zo lees, waren ze beste maatjes en leek er geen vuiltje aan de lucht. Dan zou je eerder verwachten dat iemand ‘gewoon’ een affaire begint en thuis de boel zoet houdt.

Misschien heb je gelijk dat het een man met een laag zelfbeeld is die helemaal van zijn apropos is door de aandacht van een jonge vrouw. Maar mijn gevoel zegt juist dat dit een heel geslepen actie is. Iemand die de boel lang en breed heeft onderzocht en vervolgens heel koel de balans heeft opgemaakt.

Hoe kan hij zich anders tot op het laatste moment zo normaal gedragen naar TO toe?

Beangstigend gewoon hoe iemand zich normaal kan voordoen terwijl hij blijkbaar allang met zijn hoofd en hart ergens anders zit..
Mephishardstylez schreef:
05-08-2026 19:30
Die meid van 30 is over uiterlijk 5 jaar op m uitgekeken hoor. Dan krijgt hij m moeilijker omhoog, gaat z'n scrotum teveel hangen, gaat ie meer stinken en wordt ie kaal. Verder gaan mannen van die leeftijd heel hard achteruit qua gezondheid en gaan ze zeiken over kwaaltjes. Als jonge vrouw zit je niet op zo'n verlept prostaat geval wachten. Kijk, jij hebt er verdriet van omdat je 22 jaar met hem hebt gedeeld maar bekijk hem eens objectief: Is het echt erg dat hij weggaat? Want mooi dat jij nu niet hoeft te gaan mantelzorgen in de toekomst. Hij maakt zich belachelijk en wordt toch gedumpt door die meid. Intussen heb jij je carrière een boost gegeven en ben je vrijblijvend aan het daten en heb je weer geweldige seks.
Wat een onzin. Is jouw man er zo slecht aan toe dat die 'm op zijn 55e niet meer omhoog krijgt en zijn gezondheid snel achteruit gaat ?
Kom op hee, als die man 70 is, heb je een punt, maar 50 ? De meeste in hun 50er jaren zijn goed gezond. En bovendien is er meer dan alleen maar sex in het leven.

OT: Ik vind het ook een rotstreek, wat een klootzak om zijn vrouw zó te vernederen.Typisch gevalletje midlife crisis.
Mephishardstylez schreef:
05-08-2026 19:30
Die meid van 30 is over uiterlijk 5 jaar op m uitgekeken hoor. Dan krijgt hij m moeilijker omhoog, gaat z'n scrotum teveel hangen, gaat ie meer stinken en wordt ie kaal. Verder gaan mannen van die leeftijd heel hard achteruit qua gezondheid en gaan ze zeiken over kwaaltjes. Als jonge vrouw zit je niet op zo'n verlept prostaat geval wachten. Kijk, jij hebt er verdriet van omdat je 22 jaar met hem hebt gedeeld maar bekijk hem eens objectief: Is het echt erg dat hij weggaat? Want mooi dat jij nu niet hoeft te gaan mantelzorgen in de toekomst. Hij maakt zich belachelijk en wordt toch gedumpt door die meid. Intussen heb jij je carrière een boost gegeven en ben je vrijblijvend aan het daten en heb je weer geweldige seks.
Geinige post wel. Maar veel aannames.

En over dat laatste: het echte leven is geen Sex and the City ofzo.
Trien31 schreef:
05-08-2026 20:40

Als ze een en/of rekening hebben dan kan de bank helemaal niks. Beide hebben het recht geld op te nemen of zelfs de rekening te sluiten. Daar is geen akkoord van de andere partij voor nodig helaas. (Ik spreek uit ervaring.)
creativeguy schreef:
05-08-2026 21:53
Wat een onzin. Is jouw man er zo slecht aan toe dat die 'm op zijn 55e niet meer omhoog krijgt en zijn gezondheid snel achteruit gaat ?
Kom op hee, als die man 70 is, heb je een punt, maar 50 ? De meeste in hun 50er jaren zijn goed gezond. En bovendien is er meer dan alleen maar sex in het leven.

OT: Ik vind het ook een rotstreek, wat een klootzak om zijn vrouw zó te vernederen.Typisch gevalletje midlife crisis.
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2026 13:46
Reden: Op de man
16.09% gewijzigd
Wat een triestige vent. Die verdient jou nadien toch ook niet meer als hij met hangende pootjes terugkomt. Is echt laf en laaghartig. Ik steun jou volledig.
TO, ik zou van de gezamenlijke spaarrekening de helft op jouw eigen rekening (dus geen en/of) zetten. Hij kan hem zo leegtrekken en uitgeven aan zijn nieuwe vlam.
Ushuaia schreef:
05-08-2026 23:00
TO, ik zou van de gezamenlijke spaarrekening de helft op jouw eigen rekening (dus geen en/of) zetten. Hij kan hem zo leegtrekken en uitgeven aan zijn nieuwe vlam.
Ik zou idd geld nu achter leggen. Ik had gelukkig mijn eigen rekening. Maar als je die nog niet hebt, nu openen.
Voor iedereen een groene tuin
Larosa schreef:
05-08-2026 21:17
Denk je echt dat hij dit puur voor ‘5 minutes of fun’ doet? Hij zal toch niet zo dom zijn om voor wat plezier onder de lakens zijn hele huwelijk op te blazen?

Wat als hij daadwerkelijk denkt de ware te hebben gevonden in die andere vrouw? Als ik TO zo lees, waren ze beste maatjes en leek er geen vuiltje aan de lucht. Dan zou je eerder verwachten dat iemand ‘gewoon’ een affaire begint en thuis de boel zoet houdt.

Misschien heb je gelijk dat het een man met een laag zelfbeeld is die helemaal van zijn apropos is door de aandacht van een jonge vrouw. Maar mijn gevoel zegt juist dat dit een heel geslepen actie is. Iemand die de boel lang en breed heeft onderzocht en vervolgens heel koel de balans heeft opgemaakt.

Hoe kan hij zich anders tot op het laatste moment zo normaal gedragen naar TO toe?

Beangstigend gewoon hoe iemand zich normaal kan voordoen terwijl hij blijkbaar allang met zijn hoofd en hart ergens anders zit..
Het gaat natuurlijk niet letterlijk om 5 min.
Maar voor een korte tijd plezier wat opgeven waar je je leven spijt van hebt.

Met een midlifecrisis kan je behoorlijk domme dingen doen die echt kant nog wal raken. En helaas veel relaties ook niet overleven.
Ushuaia schreef:
05-08-2026 23:00
Als signaal vind ik dit ook een goede actie. Laat heel duidelijk zien dat je serieus bent over het beëindigen van de relatie en al bezig bent met de financiële afwikkeling daarvan.
En met een spaarrekening die alleen op jouw naam staat, is het geld veilig gesteld. Vooraf een screenshot maken van het saldo van de gezamenlijke rekening, zodat je altijd kunt aantonen dat je alleen jouw 50% daarvan hebt overgeboekt.
Helemaal eens met Ushuaia en Aanschouwer.

Ik ben benieuwd hoe het nu met Zwartekat gaat.
Trien31 schreef:
06-08-2026 09:31
Het gaat natuurlijk niet letterlijk om 5 min.
Maar voor een korte tijd plezier wat opgeven waar je je leven spijt van hebt.

Met een midlifecrisis kan je behoorlijk domme dingen doen die echt kant nog wal raken. En helaas veel relaties ook niet overleven.

Misschien heeft de ex-man van TO ook 'gewoon' voorkeur voor jong. Als ik goed reken, was zij 18 en hij 27/28 toen ze een relatie kregen. Dat is op die leeftijd een fors verschil. En nu valt hij dus weer voor een vrouw die 18-20 jaar jonger is.

TO :hug:
Je hele leven en toekomstbeeld in één keer in 1000 stukjes... Dat is echt niet mals. Gun jezelf tijd, wees heel lief voor jezelf. Je gaat het redden, echt. Je gaat nieuwe kanten van jezelf ontdekken. Ik kan je het boek Hotel Hartzeer aanraden.
Tjielp
Wat zul jij geklutst zijn TO!
Ik kan me voorstellen dat je amper weet wat je aan het overkomen is.
Je hebt gelijk dat het niet gezond is om tweede keus te zijn voor je partner.
Hij pakt dit niet goed aan, gaat helemaal voor zichzelf en wil geen rekening met jou houden.
Dat vind ik vooral heel verdrietig voor je, om dit na 22 jaar te moeten constateren.

Ik denk dat het ergste wat je kunt doen is hem de gelegenheid en de ruimte geven om jou als tweede keus achter de hand te houden.
Regeren is vooruitzien, het zal later moeilijk zijn om je te realiseren dat je over je heen hebt laten lopen.
Echt knap van je dat je maatregelen neemt en jezelf niet in deze positie laat zetten.

Je hoofd loopt om en over, maar probeer toch om niet tot na het weekend te wachten mbt de financiën. Maak daar nu een begin mee.
Ik heb te vaak gezien dat vrouwen totaal overvallen werden (net als jij nu) en voor ze zich realiseerden waarin ze verzeild geraakt waren, stonden ze financieel al op achterstand.

Heb je een sociaal netwerk? Vriendinnen, familie, ouders?
Houd niet de schijn op, maar geef mensen de gelegenheid om met je mee te leven en mee te denken. Dat is sterk, steunenden geeft je kracht.

Heel veel sterkte en blijf hier gerust schrijven en steun halen. Voorlopig kun je daar niet genoeg van hebben. :hug:
dakpan wijzigde dit bericht op 06-08-2026 17:10
0.23% gewijzigd
2x is wat overdreven.
Je vraagt of je ooit weer gelukkig kan worden. Ja! Op een dag zul je gelukkiger zijn dan ooit.

Maar voor nu: de man die je 100 procent vertrouwde en je beste vriend was staat niet meer aan jouw kant. Stel je financien veilig. Meteen. Het klinkt overdreven en ik heb het niet gedaan (wij waren meer dan 30 jaar samen en ik dacht echt dat we altijd close zouden blijven) en dat heeft het hele scheidingstraject bemoeilijkt en heeft me heel veel geld gekost. Schakel meteen een advocaat in. Kijk ook de bankrekeningen een paar maanden terug of er al geld is weggehaald, er vreemde opnames zijn of minder stortingen dan normaal.
En informeer jullie directe omgeving zodat ze op de hoogte zijn. En ook op kunnen letten bij vreemd gedrag of rare verhalen van hem over jou.

Daarnaast doe een soa test. Heel verdrietig maar hij gaat dit allemaal niet op de kop zetten voor iemand waar hij alleen platonische mee heeft gekletst of een handje vastgehouden.
evelien2010 schreef:
06-08-2026 19:03
En informeer jullie directe omgeving zodat ze op de hoogte zijn. En ook op kunnen letten bij vreemd gedrag of rare verhalen van hem over jou.

Daarnaast doe een soa test. Heel verdrietig maar hij gaat dit allemaal niet op de kop zetten voor iemand waar hij alleen platonische mee heeft gekletst of een handje vastgehouden.
Ik heb juist helemaal niet het idee dat er vanuit die andere (nog jonge) vrouw wat speelt. Iemand die nog thuiswoont nota bene. Die zal dit toch echt totaal niet serieus bedoelen? En zitten te wachten op een man van bijna 50 met al een huwelijksleven erop en een volwassen kind...

Ik heb echt het idee dat vooral die vent zich er heel wat bij voorstelt maar zelfs als er een keer iets is gebeurd dat verder gaat dan handje vasthouden dat dit vanuit haar toch nooit serieus kan zijn. Alleen al dat iemand "met je komt praten" of je verder een toekomst ziet zitten. Thuiswonend he? Hoe dan? "Pap, mam, Leo en ik gaan even naar mijn kamer bespreken of wij een toekomst willen opbouwen samen. Misschien wel dus is er zo nog iets lekkers bij de koffie?"
cognac schreef:
06-08-2026 19:11
Ik heb echt het idee dat vooral die vent zich er heel wat bij voorstelt maar zelfs als er een keer iets is gebeurd dat verder gaat dan handje vasthouden dat dit vanuit haar toch nooit serieus kan zijn. Alleen al dat iemand "met je komt praten" of je verder een toekomst ziet zitten. Thuiswonend he? Hoe dan? "Pap, mam, Leo en ik gaan even naar mijn kamer bespreken of wij een toekomst willen opbouwen samen. Misschien wel dus is er zo nog iets lekkers bij de koffie?"

Of dat haar moeder met een blad kopjes en kaakjes de zoldertrap op komt stommelen terwijl het verse koppel daar samen op de lapjesdeken naast de rij stoffige knuffels over De Toekomst converseert.

TO, goed dat je je eigen plan trekt. Hij wil scheiden dus jij kunt alvast met de boedelscheiding beginnen, succes!
cognac schreef:
06-08-2026 19:11
Ik heb juist helemaal niet het idee dat er vanuit die andere (nog jonge) vrouw wat speelt. Iemand die nog thuiswoont nota bene. Die zal dit toch echt totaal niet serieus bedoelen? En zitten te wachten op een man van bijna 50 met al een huwelijksleven erop en een volwassen kind...
Serieus? Er beginnen zoveel jonge vrouwen een relatie met een oudere man. Die heeft zoveel levenservaring enzo…
Er zijn genoeg vrouwen van die leeftijd die nog nooit een lange relatie gehad hebben. Als ze introvert en verlegen is, is het misschien wel heel aantrekkelijk, zo’n man die weet wat hij wil.

En misschien heeft ze bij haar ouders een fantastisch appartement op zolder. Weet jij veel. Ik kende dertigers die met hun gezin een grachtenpand met zijn ouders deelden. Die kwamen elkaar alleen af en toe bij de voordeur tegen.

Niet om haar te verdedigen, maar we weten alleen een beetje over de man van TO. En verder niets.
De redenen weten we niet en zijn eigenlijk ook niet van belang voor to. Een normale stabiele vrouw van 30 woont waarschijnlijk niet meer thuis en heeft ook geen interesse in mannen van die leeftijd en met zo'n rugzak. Tenzij de man van to in de categorie rijk/beroemd/uitzonderlijk talent valt. Is het iemand die kwetsbaar is en weg wil bij haar ouders dan is dat wellicht een ander verhaal.

Van to is het goed dat ze daar verder ook niet op wacht maar eigen beslissingen neemt over haar leven. Ipv af te wachten tot haar partner nog een 2e ronde wil. Maar een soa test zou ik wel degelijk doen. Van zowel je partner als zijn vriendin heb je geen idee wat ze precies doen of hebben gedaan. Wellicht heeft je partner wel meer scharrels gehad. Hij was waarschijnlijk al langer met een been buiten de relatie. Ik zou meer geloof hechten aan de huisarts dan zijn woorden op dit moment.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven