Uit elkaar om kinderwens wegens leeftijdsverschil?

14-01-2022 20:13 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Voor dit topic heb ik een nieuwe nick aangemaakt. Onder mijn gebruikelijke nick ben ik herkenbaar voor een paar personen en ik ben er nog even niet aan toe om dit onderwerp irl bekend te maken.

Sinds 4 jaar ben ik samen met mijn vriend. Toen wij elkaar leerden kennen was dat niet met de intentie om een relatie te starten, maar we werden verliefd en bleven dat en zodoende zijn we hier beland. We wonen nu 2,5 jaar samen en hebben het fijn.

Waarom dan dit topic? Er is een probleem dat al een hele tijd boven blijft komen en we komen er niet uit. Er is een leeftijdsverschil tussen ons. Ik ben 35 en hij is 27. In principe geen probleem, maar op één vlak is dit een probleem: het vlak kinderen.

Ik heb geen allesoverheersende kinderwens, maar ben er na lang wikken en wegen inmiddels al een tijd over uit dat ik graag een kind of kinderen zou willen krijgen. In principe denk ik dat ik ook zonder kinderen te krijgen gelukkig zal blijven, maar ik zou het op z’n minst graag proberen.
Mijn vriend wil ook wel kinderen. Maar eigenlijk niet nu al. En hier komen we niet uit.

Ik begrijp heel goed dat hij er eigenlijk nog niet aan moet denken. Net lekker bezig met zijn carrière en nog middenin het opbouwen van zijn leven.
Ik wil hierin mijn zin ook echt niet doordrijven. Ik durf nog best een half jaar of jaartje te wachten, maar langer eigenlijk niet. Wat nou als ik te lang wacht en het helemaal niet meer lukt?
Mijn vriend zou gevoelsmatig nog wel een jaar of 5 à 10 willen wachten. En die tijd heb ik gewoon niet meer.

Onlangs hadden we een lang gesprek waarin de conclusie naar boven kwam dat we er maar gewoon voor moeten gaan (voor kinderen) en dat we er wel uitkomen met z’n tweeën en een kind, dat hij er ook echt wel positieve dingen in ziet en er voor zou gaan als het eenmaal zo ver is. Ben daarna begonnen met slikken van foliumzuur, maar als ik eerlijk ben zie en merk ik gewoon aan hem dat hij voornamelijk zoveel water bij de wijn zou gooien om mij niet kwijt te raken, maar dat hij diep van binnen eigenlijk echt nog niet wil. Dat voelt natuurlijk niet als de goede basis voor zo’n grote beslissing (dus blijven de condooms op het nachtkastje staan en is het foliumzuur weer in de kast verdwenen).

Hij snapt mij. Ik snap hem. Maar wat dan nu?

Ik word zo verdrietig van het idee dat we dan nu uit elkaar zouden moeten hierom. Hem moeten missen. En het idee me (weer) door een portie liefdesverdriet te moeten worstelen, me daarna weer in het datingleven te moeten storten, en (als ik geluk heb iemand tegen te komen) weer opnieuw het hele riedeltje door moeten gaan van iemand leren kennen, diens vrienden en familie te moeten leren kennen, weer een nieuwe schoonfamilie… Ik wil dat helemaal niet. (Je leest, dit zou niet mijn eerste relatiebreuk zijn en die breuken zijn me ook niet in de koude kleren gaan zitten.)

Mijn vriend wil kinderen, dus ook als ik voor hem kies en mijn eigen kinderloosheid op de koop toe neem zal onze relatie uiteindelijk waarschijnlijk stranden op het moment dat hij aan kinderen toe is en ik dat niet meer kan. Rationeel gezien lijkt het dus het best om de stekker er maar zo snel mogelijk uit te trekken. Maar wat dan.. Dan ben ik 35 en sta ik weer de stukken van mijn gebroken hart aan elkaar te lijmen.

Omdat ik wel besef dat het zo niet door kan gaan open ik dit topic. Er zijn vast vrouwen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten; wat hebben jullie gedaan?

Heb ik nog kans op nog een gelukkig relatie, op tijd om kinderen te krijgen? Of ben ik te laat?
Wie helpt me relativeren? Wie stelt me gerust dat je ook op of na je 35ste nog een leuke en geschikte partner kan tegenkomen waarmee je een gezin kan stichten?

Dank alvast.
Alle reacties Link kopieren
@P80, ik weet niet of een ultimatum hem zou wegdrijven, ik denk dat hij heel ver zou gaan om mij gelukkig te maken, maar dat is niet de omstandigheid waaronder ik een kind wil met hem.

@Kooktmetknoflook, zo sta ik er zelf inderdaad ook meer in. 5 jaar geleden was mijn carrière belangrijk, maar gevoelsmatig is dat nu al minder, nu mijn interesse steeds meer uit gaat naar het stichten van een gezin.

@Kerst, ik denk dat je mij niet goed begrijpt, of dat ik mezelf niet goed heb uitgedrukt, als dat je conclusie is.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof er weinig duidelijkheid uit hem komt (antwoorden met weet ik niet, geen concrete doelen, jij die denkt dat hij het idee heeft dat..). Hoe gaan jullie gesprekken dan? Eisen stellen en met deadlines gooien gaat misschien wat ver, maar naar mijn idee zou ik wel een iets duidelijker verhaal willen horen. Als hij het niet weet moet hij maar eens nadenken, jij hebt gewoon geen 10 jaar de tijd en daar mag hij best van doordrongen raken.
Alle reacties Link kopieren
WhatDreamsAreMadeOf schreef:
14-01-2022 20:49
@Fashionvictim, maar hoe weet je dat? Dat ik nog zeker 10 jaar vruchtbaar ben? Dat is toch geen gegeven? Het risico op afwijkingen en miskramen wordt met de jaren ook steeds groter, dat baart me gewoon zorgen.
Ik ken vrouwen die na hun 40e nog een kind kregen. Maar ook een aantal waar het eind de 30/ na hun 40 jaar niet meer lukten om zwanger te raken en of te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Eitjes laten invriezen?
Alle reacties Link kopieren
Lastig, TO...
27 is voor hem misschien niet de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen, maar het is ook weer geen 17.
En in hoeverre voel je je ooit echt klaar ervoor? Het blijft toch een grote enge stap, misschien is het inderdaad koudwatervrees aan zijn kant en kijkt hij er ook zo op terug mocht je nu wel zwanger raken.

Daarbij: als je nu zou beginnen, heb je waarschijnlijk nog wel een jaar eer je echt een kind in handen hebt.
Maar ik snap ook heel goed dat je er niet aan wilt beginnen met een soort 'op goed geluk'-instelling, hopende dat hij nog wel bijtrekt. Daarvoor is het wel echt te groot.

Vind het van zijn kant uit wel jammer dat hij nu nog steeds niks concreets kan zeggen, ook al hebben jullie die bedenktijd gehad. Ik snap dat je dat ook niet kan afdwingen, maar hij komt je ook niet echt tegemoet hierin. Of is hij stiekem tussen de regels wel duidelijk, als hij het blijft houden bij 5-10 jaar, wetende dat dat voor jou niet echt acceptabel is?

En wat is erger: mogelijk iets sneller je vrijheid opgeven en aan kinderen beginnen, met je partner die het heel graag wil aan je zijde, of jaren in onzekerheid moeten wachten en je kinderwens moeten bedwingen omdat de ander er net nog niet helemaal klaar voor is (maar het in principe wel wil)?

Je zou het nog een laatste keer wat tijd kunnen geven, een paar maanden waarin je het onderwerp ook echt laat rusten. En dan in de zomer weer praten? Maar ja, dat moet natuurlijk geen gewoonte gaan worden op die manier...
Alle reacties Link kopieren
@Fashionvictim, hij weet inderdaad ook dat ik 35 ben en geen jaren meer kan(wil) wachten. Ik ben alleen bang dat het over een jaar hetzelfde gaat als nu. Een moment in de toekomst voelt lekker ver weg, en als het moment dan daar is krabbelt hij terug. Kan zijn hoor, dat hij er over een jaar wel anders in staat, maar durf ik die gok te nemen? Dat is mijn dilemma.

@Lila, dat is mijn zorg ja. En wat is wijsheid? Ik vind het een lastige.

@P80, eisen, ja, dat was een reactie op het bericht van fashionvictim.

@Puntpaprika, onze gesprekken verlopen meestal met dat ik redelijk veel vragen stel en bij onduidelijke antwoorden verdiepende vragen stel, totdat ik een echt antwoord heb gekregen. Maar soms lukt dat niet omdat hij het gewoon echt niet weet. Hij heeft vaak lang nodig om ergens over na te denken.

@Perkele, is een optie die ik wel eens heb overwogen. En stel nou dat ik dat doe, zie ik het zelf dan nog zitten om op mijn (ik zeg maar wat) 45ste nog een kind te krijgen? Mijn vriendinnen zijn dan allemaal allang uit de luiers, mijn ouders waarschijnlijk al overleden, ik zie dat niet als een heel zonnig scenario.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een stel waarbij het andersom was. Hij was ouder dan zij en wilde voor bepaalde leeftijd kinderen. Zij was rond je vriends leeftijd en wilde echt nog niet. De relatie is toen stukgelopen maar ze bleven wel bevriend.

Hij heeft uiteindelijk nooit kinderen gekregen en zijn maximale leeftijd voor kinderen is gepasseerd. Zij is getrouwd, kind gekregen en inmiddels gescheiden. En nu zijn ze weer samen. Weet eigenlijk niet hoe ze hier zelf of terugkijken qua had ik toen maar.
Alle reacties Link kopieren
@Stoepkrijt, ja je verwoord precies mijn gedachtegang en mijn zorgen en ideeën. Ik zal in een volgende gesprek eens pijlen of die termijn van 5-10 jaar überhaupt ooit dichterbij zal komen, of altijd op veilige afstand blijft. Wellicht zit het probleem er toch in dat hij die hypothetische kinderen niet met míj wil. Ik denk het niet, maar ik zal het toch eens uit gaan vragen.
Alle reacties Link kopieren
WhatDreamsAreMadeOf schreef:
14-01-2022 21:24
@Fashionvictim, hij weet inderdaad ook dat ik 35 ben en geen jaren meer kan(wil) wachten. Ik ben alleen bang dat het over een jaar hetzelfde gaat als nu. Een moment in de toekomst voelt lekker ver weg, en als het moment dan daar is krabbelt hij terug. Kan zijn hoor, dat hij er over een jaar wel anders in staat, maar durf ik die gok te nemen? Dat is mijn dilemma.

@Lila, dat is mijn zorg ja. En wat is wijsheid? Ik vind het een lastige.

@P80, eisen, ja, dat was een reactie op het bericht van fashionvictim.

@Puntpaprika, onze gesprekken verlopen meestal met dat ik redelijk veel vragen stel en bij onduidelijke antwoorden verdiepende vragen stel, totdat ik een echt antwoord heb gekregen. Maar soms lukt dat niet omdat hij het gewoon echt niet weet. Hij heeft vaak lang nodig om ergens over na te denken.

@Perkele, is een optie die ik wel eens heb overwogen. En stel nou dat ik dat doe, zie ik het zelf dan nog zitten om op mijn (ik zeg maar wat) 45ste nog een kind te krijgen? Mijn vriendinnen zijn dan allemaal allang uit de luiers, mijn ouders waarschijnlijk al overleden, ik zie dat niet als een heel zonnig scenario.
Hebben jouw ouders jou dan ook heel laat gekregen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-01-2022 20:50
Ik neig ook hiernaar. Zó verschrikkelijk is dat nou ook weer niet, het is niet zo dat je hem erin luist of zo. Hij staat er voor open, ook al zou hij eigenlijk liever langer gewacht hebben. Nou dan. Ga ervoor.
Je hebt nou eenmaal geen vijf of tien jaar meer. Roeien met de riemen die je hebt en verder niet te moeilijk maken.
Dit! Soms moet je wat water bij de wijn doen voor elkaar. Die paar jaar dat hij nog wil wachten zal voor hem toch niet het grote verschil gaan maken. Zeker niet als hij geen doelen heeft maar gewoon nog lekker een beetje rust wil. Ik gok dat dat gewoon in zijn karakter zit en niet zal gaan veranderen.

Als ik je verhaal zo lees denk ik ‘Kerel, doe toch niet zo moeilijk! Je wil deze vrouw, je wil (ooit) een kind, je hebt al een lekkere carrière. Wat is nou precies waar je op wacht? Wat is je punt?

Ik vind trouwens dat er opvallend luchtig gedaan wordt over kinderen krijgen tussen je 40-45. Het zwanger zijn en baren is tot daar aan toe. Maar de risico’s (op dat het niet meer lukt en op kindje met afwijking) nemen flink toe. Daarnaast… als je op je 45e een kind krijgt sta je tot je 57 op de speelplaats van de basisschool… is dat wat je je wenst?
(En ik moet er dan stiekem ook aan denken dat mijn oma 48 was toen ik geboren werd!)

Geef hem tot 1 mei om te bedenken wat hij wil. Nu voor een kind gaan of zonder jou verder.
Ik zou niet nog 3 jaar op hem wachten. Als hij dan ineens nog niet blijkt te willen krijgt je traject ineens behoorlijke haast!
Alle reacties Link kopieren
@Fashionvictim, ja, mijn ouders hebben beiden een eerder (kinderloos) huwelijk gehad en ik ben geboren toen zij beiden de 35 al even gepasseerd waren.

@Moizer, het blijven nadenken en twijfelen zit inderdaad in zijn karakter. Maar ik neem zijn twijfels hierin natuurlijk wel serieus. Op het gebied van bijvoorbeeld een vakantie regel ik het zelf wel en gaat hij vrolijk mee, maar wat kinderen betreft vind ik het te groot om een voorschot te nemen op het feit dat hij gewoon lang de tijd nodig heeft om aan een idee te wennen.
En liever zou ik inderdaad niet op mijn 57ste nog op de speelplaats staan. Maargoed, het loopt soms zoals het loopt.
fashionvictim schreef:
14-01-2022 20:52
De meeste vrouwen zijn pas na hun 50e in de overgang en dat betekent dat je tot die tijd nog kinderen kunt maken. Ik ken echt zoveel vrouwen die (ver) na hun veertigste nog kinderen hebben gekregen, ben er zelf ook 1. En het risico wordt weliswaar groter maar is nog steeds heel klein hoor. Ik zou niet op mijn 35e een prima relatie verbreken omdat je het idee hebt aan een imaginaire deadline te moeten voldoen. Vroeger kregen de meeste vrouwen tot ver in hun veertiger jaren nog een (derde, vierde, vijfde, achtste, twaalfde) kind.


Tja, ik zou er toch niet op gokken. Na je 40e eindigt 1/3e van de zwangerschappen in een miskraam. Daarna kan je nog prima zwanger worden en wel een kind krijgen maar het verlengt het traject zo weer met minimaal 3 maanden Ik ken behoorlijk wat jongere vrouwen die niet binnen een jaar zwanger waren en die wat medische handelingen hebben moeten verrichten voor ze zwanger werden. Al heb je het maar over iets kleins als de cyclus opsporen of de eileiders doorspuiten, je bent zo weer een half jaar verder. De druk wordt enorm als je echt een kinderwens hebt en na je 40e nog voor je eerste kind moet gaan. Ik ken ook iemand die helaas wel echt onvruchtbaarheidsproblemen bleek te hebben toen ze zwanger wilde worden, maar toen was ze te oud om aan een fertiliteitstraject of alternatieve oplossing te beginnen. Wat nog wel had gekund op haar 35e. Je weet pas of je problemen hebt op dat vlak, als je het gaat proberen. Ben je dan al 40+ dan ben je te oud om er nog wat aan te doen.

Ik heb zelf op mijn 42e mijn tweede kind gekregen dus ik weet dat het kan. Maar als ik mocht kiezen dan zou ik liever geen 60 zijn als mijn kind de middelbare school net verlaat. Of overlijden als ze net 35 is.

Ik zou als ik TO was kiezen voor de relatie verbreken en middels een donor een kind alleen krijgen als de omstandigheden dat toelaten (financieel, huisvesting).
Alle reacties Link kopieren
WhatDreamsAreMadeOf schreef:
14-01-2022 21:34
@Fashionvictim, ja, mijn ouders hebben beiden een eerder (kinderloos) huwelijk gehad en ik ben geboren toen zij beiden de 35 al even gepasseerd waren.

Oh, maar dan weet je toch dat dat prima nog kan? Waarom dan zo streng voor jezelf?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Misschien, TO, moet je hierin je eigen plan trekken. Nu blijf je afhankelijk van hem en dat voelt niet fijn. Niet dat het dan opeens allemaal maakbaar en planbaar is, maar dan sta je zelf weer aan het roer. En misschien maakt hij dan als reactie daarop duidelijker keuzes.

Bijvoorbeeld: ik wil vanaf deze zomer / in 2023 mijn kinderwens proberen te gaan vervullen. Liefst doe ik dat natuurlijk met jou. Maar als jij niet aan boord bent, ga ik een andere weg zoeken.
Dan ben je in ieder geval wel eerlijk tegen jezelf en over wat jíj echt wilt.

En wat je leeftijd betreft: inderdaad zijn de statistieken niet in je voordeel na je 35e, maar het is ook weer niet zo dat alles nu al verloren is. En vaak begin je op latere leeftijd ook eerder aan kinderen met iemand. Dus ook al zou je nu nog op zoek 'moeten' naar een nieuwe vent, dan zou je ook prima nog voor je 40e nog een gezin kunnen stichten, met een beetje geluk.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
14-01-2022 21:35
Ik heb zelf op mijn 42e mijn tweede kind gekregen dus ik weet dat het kan.
Nee. Je weet dat het voor jóu kon.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2022 21:36
Oh, maar dan weet je toch dat dat prima nog kan? Waarom dan zo streng voor jezelf?
Dat weet ze helemaal niet! Ik ken zeker wel mensen die één kind hebben en waar een tweede, zonder aanwijsbare reden, nooit meer gelukt is.
Ik vind dit een onwijs naïeve opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde altijd graag kinderen. Mijn ex-vriend eerst wel ( want hij kon er niet onderuit als ie oud wilde worden met mij, zijn woorden), toen wist ie het niet meer en toen wou die helemaal niet meer.
Ik was toen bijna 34. Wegens een enorm laag zelfbeeld heb ik nog jaren doorgesudderd met die relatie. Tot ik op mijn 40e de ballen vond om er een punt achter te zetten.
Één van de dingen die mijn ex waagde te zeggen was: Als ik zeker had geweten dat we zo’n kind hadden gekregen als de buurjongen, dan had ik met jou wel een kind gewild.
Dat was niet grappig.

Goed, dat achter de rug hebbende kwam ik vrij snel mijn huidige vriend tegen. We besloten om de natuur zijn werk te laten doen. Als je 40 bent kan het immers nog. De conclusie: ik word dit jaar 45 en er zijn geen kinderen.

Als ik de tijd terug kon draaien tot het punt waarop mijn ex-vriend zei dat ie definitief geen kinderen wilde had ik dat een tijd terug zeker willen doen (ik ben nu heel gelukkig met mijn huidige vriend, die ik echt niet wil missen…). Ik had de gok dan durven te nemen. Maar dat komt ook omdat de rest van de relatie niet helemaal was zoals zou moeten.

Jullie willen allebei kinderen, ook met elkaar. Laat dit niet voorbij gaan omdat de timing niet goed is.

Praat met elkaar en vraag uit waarom wel/niet.
yraatje wijzigde dit bericht op 14-01-2022 21:44
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-01-2022 21:39
Nee. Je weet dat het voor jóu kon.
Ik heb op mijn 43ste nog een kind gekregen!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
14-01-2022 21:41
Ik heb op mijn 43ste nog een kind gekregen!!!!!
Goed hoor
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2022 21:36
Oh, maar dan weet je toch dat dat prima nog kan? Waarom dan zo streng voor jezelf?
Mooi dat je een positief geluid laat horen, maar je brengt het nu wel iets te stellig. Het is zeker niet gezegd dat het niet meer gaat lukken na je 40e, maar ook zeker niet dat eenieder dan hups probleemloos zwanger raakt (überhaupt al niet, los van de leeftijd). Als je de keuze hebt, is het gezien de cijfers verstandiger om niet nog jarenlang te wachten op deze leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-01-2022 21:42
Goed hoor
Klopt

Ik zou bij God niet weten wat ik TO zou moeten aanraden.
Of TO, wat je ook nog samen kan bedenken is onder welke voorwaarden hij het wel ziet zitten om wat eerder aan kinderen te beginnen.
Hij zal het toch ook idioot vinden als jij straks van bijvoorbeeld een donor een kind krijgt? Kan hij dan niet die donor zijn? In theoretische zin. Ik bedoel meer: is er een alternatieve vorm te bedenken dan het traditionele gezin waar hij niet aan toe is?
Dat jij bijvoorbeeld 70% van de zorg op je neemt en hij vaste dagen sowieso weg kan, of zou je terug kunnen naar latten waarbij het kind bij jou woont? Ik heb gekkere constructies gezien. Je mag het leven samen zo inrichten als jullie dat willen of nodig hebben. Als je daarmee wel de kans op een kind kan krijgen én hij er rustig naar toe kan groeien, waarom
niet?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
14-01-2022 21:39
Nee. Je weet dat het voor jóu kon.
Hier wat cijfers:

Vrouwen die in 2018 hun eerste kind kregen, waren gemiddeld 29,9 jaar oud. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Zo'n 7500 vrouwen in Nederland waren boven de 40 toen ze een kind kregen. 464 vrouwen waren ouder dan 45.

In de jaren 50 en 60 kwamen geboortes bij vrouwen boven de 40 veel vaker voor. In 1950 ging het om bijna 20.000 vrouwen die in op die leeftijd een levend geboren kind kregen in Nederland, in 1960 om zo'n 14.500. Daarna nam het aantal kinderen van 40-plussers snel af, tot zo'n 1900 in 1980. Sinds het begin van deze eeuw komt het weer vaker voor dat een vrouw na haar 40ste een kind krijgt.

Het aantal zwangerschappen onder 45-plussers laat eenzelfde curve zien.


Zoals je aan de cijfers van vroeger kunt zien is het echt niet zo uitzonderlijk om op latere leeftijd succesvol zwanger te worden en te blijven.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
@Parella, dank voor je inbreng. Het verbreken van de relatie is wel een optie die op mijn lijstje staat. In principe heb ik alles voor elkaar voor een kind, behalve dan dat ik gevoelsmatig liever niet wil in mijn eentje. Mijn cyclus is al jaren regelmatig en ik denk dat ik nú nog prima vruchtbaar ben, maarja of ik geen miskramen zal krijgen weet ik natuurlijk niet. Een paar tantes van me hebben wel wat miskramen gehad, maar ik snap dat dat niet veel zegt.

@Fashionvictim, omdat ik ook aan den lijve heb ondervonden dat het hebben van oude ouders niet altijd fijn is. Een grote generatiekloof en daardoor weinig inleving in de dagelijkse beslommeringen en puberzorgen toen ik opgroeide (zal ook een karaktertrek zijn). Ouderdomskwalen die begonnen te spelen toen ik nog vrij jong was. Het idee dat er een grote kans is dat mijn ouders mijn kinderen niet volwassen zullen zien worden (ligt er natuurlijk aan wanneer ik ze krijg en hoe lang mijn ouders nog hebben).

@Stoepkrijt, dat heb ik wel eens gezegd ja, dat ik overwoog om dan maar zelf aan het traject kinderen ga beginnen, zonder hem, en daar schrok hij wel een beetje van. Ik heb het ook niet doorgezet. Ik hoop ergens dat hij morgen wakker wordt en zich afvraagt waarom hij zo twijfelt en zegt ervoor te willen gaan. (Tja..)
Jufjoke schreef:
14-01-2022 21:39
Nee. Je weet dat het voor jóu kon.

Duh. Als het kan, kan het. Kunnen impliceert geenszins dat het voor iederéén kan, integendeel. Kunnen heeft een inherente onzekerheid in zich.
Heb je de rest van mij oost überhaupt gelezen? Het is niet dat ik het aanraadt hè?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven