Uitgenodigd voor eten, maar we willen niet

09-05-2021 10:30 378 berichten
Partner en ik zijn bevriend met een ander stel dat graag kookt en ons regelmatig uitnodigt om te komen eten. Nu zijn we weleens komen eten maar het eten is zo vies dat we iedere keer met moeite de avond doorkomen. Het zijn de meest vreemde combinaties die op tafel komen, bijvoorbeeld rauwe knakworst puree met mosterd erop, gefrituurde broccoli die zwart geworden is en een soort pasta met pastasaus gemaakt met tig verschillende zakjes waardoor het zo zout en kruidig is dat het nauwelijks te eten is. Voor toetje kregen we een keer een soort jello combinatie met fruit en mayo erin (ja, mayonaise in een toetje :-( ).

Ik heb het voor nu weten af te houden met smoesjes of een tegenvoorstel om gewoon wat drankjes te doen of ergens uit eten te gaan maar ze blijven ons maar uitnodigen voor een diner. Ik krijg al zweethanden als ik eraan denk om daar te eten, zo erg is het. Het vervelende is dat zij zelf denken dat het eten heel goed is. Ze zeggen dat ze graag ‘freestylen’ en werken niet met recepten, wat de rare combinaties verklaard. Hoe kan ik hier onderuit komen?
Alle reacties Link kopieren
Dat je het op krijgt en niet openlijk aan het kokhalsen bent, vind ik heel knap van je. Ik zou het niet kunnen ;-D
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-05-2021 10:34
Gewoon zeggen dat jullie een andere smaak dan zij hebben en dat je graag op visite komt maar niet komt eten. Anders blijven ze het vragen.
Ja dat is het beste. Niet omheen draaien, krijg je alleen maar weer misverstanden van.
En misschien gaan ze dan gewoon iets normaals koken en kun je weer gezellig samen eten bij hen.
impala wijzigde dit bericht op 09-05-2021 10:57
13.68% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
09-05-2021 10:40
Dan kunnen ze nog zeggen dat ze met je dieet rekening zullen houden.
Ik werkte ooit met een choreograaf die een sushi-dieet volgde :idee:
Daar moest 3x per dag sushi voor worden gehaald, want iets anders "mocht" hij niet eten.

Dus dat is misschien een mogelijkheid TO.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik zou het in dit geval eerlijk zeggen anders zit je volgende keer met hetzelfde probleem. Als je een voedselallergie verzint moet je er aan blijven denken als je ergens bent en wie weet neem je iets waarvan je niet weet dat je " allergisch " daarvoor bent, maar een ander wel. Ik zou dus zeggen dat dit veel te modern is voor mij en dat het echt mijn smaak niet is. Smaken verschillen toch? Hebben mensen wel meestal moeite met snappen dat een ander iets niet zo lekker vindt als zij.
PizzaVreter schreef:
09-05-2021 10:52
Dat je het op krijgt en niet openlijk aan het kokhalsen bent, vind ik heel knap van je. Ik zou het niet kunnen ;-D


Ik ook niet, ik zit dus wel openlijk te kokhalzen in dat soort gevallen en dan kan ik echt beter stoppen anders blijft het daar niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat je liever een keer eten besteld bij restaurant huppeldepup of alleen gaan borrelen.
Als het echt goede vrienden zijn had ik trouwens denk ik er meteen bij de eerste rare combinatie al iets gezegd.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
09-05-2021 11:01
Ik ook niet, ik zit dus wel openlijk te kokhalzen in dat soort gevallen en dan kan ik echt beter stoppen anders blijft het daar niet bij.
Ik zou het gewoon niet opeten. Paar hapjes proeven en dan klaar. Ga niet iets eten dat ik echt vies vind. Dan was de boodschap ook al wel eerder aangekomen denk ik.
Nu lust ik het meeste wel, maar dit klinkt wel echt smerig en ook gewoon niet ok.
impala wijzigde dit bericht op 09-05-2021 11:04
9.74% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn gasten frikandellenmouse en mayonaisepudding zou voorschotelen zou ik niet raar opkijken als ze aangeven dat het niet helemaal hun smaak is.

Ik zou het niet op Corona gooien of op een allergie. Als je het op Corona gooit krijg je in het najaar (ofzo) gewoon weer uitnodigingen. En zo'n gefakete allergie komt vaak ook wel uit als ze je bij iemand anders wél een blokje kaas of toastje zien eten.

Als ze zo van koken houden kunnen ze misschien ook iets maken wat je wel lekker vindt.
Je kunt méér.
Zeggen dat je geen fan bent van "freeslyling" en voorstellen eten te bestellen samen.
Ik zou wel eerlijk zijn, want ik vind eten/tafelen echt geweldig en zou geen zin hebben om dit vaker dan 1x te faken.
Alle reacties Link kopieren
SpringInhetveldje schreef:
09-05-2021 10:44
Leugentje op eigen bestwil - FODMAP dieet omdat je last hebt van je darmen, en dus bijna helemaal niks mag eten nu. Alleen puur eten, geen gluten, geen suikers, geen lactose... dan wordt koken erg moeilijk - en dat ongemak wil je ze natuurlijk niet aandoen.
Dat vind ik geen leugentje om bestwil meer, maar gewoon een tamelijk grove leugen.

Gewoon eerlijk zijn, maar dat verzachten door te zeggen dat je ze bewondert om hun creativiteit, maar zelf niet zo'n avontuurlijke eter bent, zoals iemand hierboven al voorstelde. Dan geef je een compliment, je houdt het bij jezelf, maar je bent toch eerlijk. Moeilijk om dan beledigd te zijn.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-05-2021 10:47
“Haha, lief van je, maar ik zal het maar toegeven: ik ben een ontzettend lastige eter. Ja, ik vind het zelf ook een beetje gênant, maar ik vind gewoon maar heel weinig lekker. Da’s echt mijn probleem hoor, en het gaat al wat beter dan vroeger, maar daardoor ben ik helemaal geen fijne eet-gast joh. Dus bedankt voor de uitnodiging maar het is voor ons allebei leuker als we gewoon afspreken voor of na het eten. Volgende week een keer borrelen?”
Dit is ongeveer mijn tekst als iemand mij te eten vraagt.
Maar dan niet als 'smoes', maar omdat het zo is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Oh whaha :lol: Wat erg dit.

Hebben wij ook eens gehad met een vriend. Hij was ook echt heel trots op zijn kookkunsten.
Hij heeft voor ons een keer zijn ‘befaamde’ kebab op de bbq gemaakt.
Er ging van alles in wat er niet in hoort, zoals bergen knoflook. En daarbij was het vanbinnen nog rauw :sick:
Ik heb het geweigerd, mijn man durfde niet :mrgreen: .
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-05-2021 10:47
“Haha, lief van je, maar ik zal het maar toegeven: ik ben een ontzettend lastige eter. Ja, ik vind het zelf ook een beetje gênant, maar ik vind gewoon maar heel weinig lekker. Da’s echt mijn probleem hoor, en het gaat al wat beter dan vroeger, maar daardoor ben ik helemaal geen fijne eet-gast joh. Dus bedankt voor de uitnodiging maar het is voor ons allebei leuker als we gewoon afspreken voor of na het eten. Volgende week een keer borrelen?”
Zoiets dus. Perfect, niets meer aan doen.
Ik vind het echt raar dat zoveel mensen gewoon echt ronduit leugens gaan verzinnen omdat ze te laf zijn om eerlijk te zijn. En het dan ook nog blijkbaar gewoon als leugentje om bestwil beschouwen. Complete gezondheidsproblemen verzinnen is geen leugentje om bestwil.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je niet tegen je vrienden dat je het niet lekker vindt?
Als je zoiets geks krijgt voorgeschoteld kun je toch gewoon eerlijk zijn
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
09-05-2021 11:09
Zoiets dus. Perfect, niets meer aan doen.
Ik vind het echt raar dat zoveel mensen gewoon echt ronduit leugens gaan verzinnen omdat ze te laf zijn om eerlijk te zijn. En het dan ook nog blijkbaar gewoon als leugentje om bestwil beschouwen. Complete gezondheidsproblemen verzinnen is geen leugentje om bestwil.
De tekst die je quote is ook een leugen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
09-05-2021 10:42
Eerlijk zijn duurt het langst ❤️.
Idd,Sorry maar wat jullie op tafel zetten,is werkelijk niet te hachelen ;)
nighttripper wijzigde dit bericht op 09-05-2021 11:13
1.33% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
09-05-2021 11:09
Complete gezondheidsproblemen verzinnen is geen leugentje om bestwil.
Het is ook vervelend voor de mensen die écht coeliakie of notenallergie hebben.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-05-2021 11:12
De tekst die je quote is ook een leugen.
Nee, dat vind ik niet. De tekst die ik quote is sociaal smeermiddel. Dat vind ik wél een leugentje om bestwil. Waar bovendien ook nog een stukje waarheid in zit (je lust toch ook niet veel? Van wat zij maken dan...)

Ik zie een vrij duidelijk verschil met complete gezondheidsproblemen verzinnen, ik kan me niet voorstellen dat jij dat nuanceverschil niet ziet.
impala schreef:
09-05-2021 11:03
Ik zou het gewoon niet opeten. Paar hapjes proeven en dan klaar. Ga niet iets eten dat ik echt vies vind. Dan was de boodschap ook al wel eerder aangekomen denk ik.
Nu lust ik het meeste wel, maar dit klinkt wel echt smerig en ook gewoon niet ok.

Ja, ik proef het wel, maar ik kan ook echt niets eten dat ik niet lust, dat komt eruit. Dit klinkt inderdaad echt bizar ik denk dat ik al kippenvel krijg als ik dat zou ruiken. Wel een goed idee om te filmen hoe mensen reageren als je ze de meest verschrikkelijke dingen voorzet. Wanneer is iemand hongerig genoeg om gepureerde knakworst met mosterd te eten?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal voor leugentjes om bestwil en dat doe je normaal als iets niet je smaak is.

Maar bij mayonaise in toetjes zeg ik toch echt hartelijk dat me dit te ver gaat en dat ik niet dezelfde hobby qua freestylen in de keuken heb.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
09-05-2021 11:14
Nee, dat vind ik niet. De tekst die ik quote is sociaal smeermiddel. Dat vind ik wél een leugentje om bestwil. Waar bovendien ook nog een stukje waarheid in zit (je lust toch ook niet veel? Van wat zij maken dan...)

Ik zie een vrij duidelijk verschil met complete gezondheidsproblemen verzinnen, ik kan me niet voorstellen dat jij dat nuanceverschil niet ziet.
Ik zie het nuanceverschil wel, maar vind dat niet groot genoeg. Maar goed, sociaal smeermiddel is aan mij dan ook niet zo besteed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
09-05-2021 11:12
De tekst die je quote is ook een leugen.

Eens, dat is schijnheilig.
Als het echt afwijkende gerechten zijn is het te verwachten dat het niet bij iedereen in de smaak valt. Op dit punt zou ik maar gewoon ronduit zeggen dat ik het niet lekker vind. Ik ben daar zelf wel altijd gelijk eerlijk over en denk dat we van het idee af moeten om uit zogenaamde beleefdheid bakken vol onsmakelijk voedsel naar binnen te werken. Of smoesjes te verzinnen om er onderuit te komen. Het is jouw lichaam en jij bepaald wat daarin gaat toch? :)
Gewoon voorstellen om een borrel te doen in plaats van eten. Hou het bij jezelf, jullie willen graag een beetje letten op wat jullie eten en dat is lastig als je bij een ander eet.

Niet hun uitnodigen en zelf gaan koken. Je moet die eettraditie er bij jullie vriendschap voorgoed uit halen.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 09-05-2021 11:19
23.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
09-05-2021 11:17
Eens, dat is schijnheilig.
Dus jij ziet ook geen verschil tussen zeggen dat je Fodmap diëten moet volgen vanwege darmproblemen of zeggen dat je een moeilijke eter bent? Sorry, maar dat vind ik echt raar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven