Vakantie afzeggen voor overlijden opa?

08-12-2019 20:12 233 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
meyaandra wijzigde dit bericht op 28-12-2019 21:31
Reden: .
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vreselijk vinden om mijn vader te moeten begraven zonder mijn kinderen.
Dus ik voel het niet als manipuleren van de moeder als ze zegt dat ze haar zoon graag bij de begrafenis wil hebben.
Vakantie afzeggen natuurlijk zeker als je twijfelt. Je kunt altijd nog op vakantie, een begrafenis kun je niet over doen dus dan kun je beter gewoon gaan als je twijfelt voordat je spijt krijgt.

Kortom steun je vriend en laat de keuze aan hem en zet hem vooral niet onder druk. En praat hem ook geen schuld gevoel aan als de vakantie niet door gaat. Dat jullie geen annuleringsverzekering hebben tja dat is jammer maar die keuze hebben jullie bewust gemaakt. Als je last minute ziek was geworden of je been breekt ben je je geld ook kwijt.
Hoe ver weg is de zon? Is het mogelijk om vanuit daar een retourtje te boeken en de reis te onderbreken voor de uitvaart?

Alhoewel ik denk dat schoonmoeder dat ook ‘niet goed’ zal gaan vinden. Zijn er broers/zussen die schoonmoeder kunnen ondersteunen? Of is hij alleen?
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
08-12-2019 21:48
Ik zou het vreselijk vinden om mijn vader te moeten begraven zonder mijn kinderen.
Dus ik voel het niet als manipuleren van de moeder als ze zegt dat ze haar zoon graag bij de begrafenis wil hebben.
Ik snap dat heel goed. Maar ik vind het echt afhangen van de familiebanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon gaan. Ja sorry 92 is een mooie leeftijd en een te verwachten leeftijd. Vaak zijn trouwens mensen die zo oud zijn buitengesloten bij annuleringsverzekeringen dus grote kans dat je er toch niks aan had.

Je vriend heeft niet veel contact met opa. Heeft zijn moeder nog andere steunbronnen (een echtgenoot, broer, zus, andere kinderen?) of is je vriend echt de enige dat zou wellicht nog wat verschil maken voor mijn gevoel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
08-12-2019 21:58
. Vaak zijn trouwens mensen die zo oud zijn buitengesloten bij annuleringsverzekeringen
Echt ???
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gaan op vakantie, nu wel een aantal keer langs opa.
Alle reacties Link kopieren
Alsof leeftijd er echt toe doet: het verliezen van een familielid is ingrijpend. Ik snap de moeder wel. Die kan wel wat steun gebruiken!

Ik zou wel op vakantie gaan, maar bij overlijden onmiddelijk terugvliegen. Als dat niet gaat, zou ik niet gaan. Mooi gebaar van je vriend om te zeggen dat jij eventueel wél op vakantie kan gaan. Ik zou dat wellicht pogen te benutten. (ik begrijp de loyaliteitsdingen niet, loyaal naar wie?). Wil dat niet, dan zou ik in Nederland blijven. Op vakantie gaan, kan altijd nog...
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
08-12-2019 22:02
Echt ???
Ja althans ik heb dat meerdere keren zien staan toen ikzelf op zoek was naar een annuleringsverzekering. Volgens mij vanaf 75 of 80.

edit: ik zit nu even op google en zie dat niet echt meer staan. Gek zouden ze massaal in de loop der jaren die restrictie eruit gegooid hebben?
ibiopviva wijzigde dit bericht op 08-12-2019 22:10
24.45% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
08-12-2019 22:08
Ja althans ik heb dat meerdere keren zien staan toen ikzelf op zoek was naar een annuleringsverzekering. Volgens mij vanaf 75 of 80.
O. Wat achterlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het altijd zo bijzonder om te lezen dat mensen hun opa, oma, broer, zus, vader of moeder jarenlang niet zien. Wat doe je elkaar aan tijdens de opvoeding dat zoiets kan ontstaan? Wij gaan elke week op bezoek bij opa en oma en ze passen ook vaak op, wat voor iedereen niet alleen leuk is, maar ook laat zien wat de waarde is van de generaties en goed omgaan met en zorgen voor elkaar.

Dat je vriend er naar neigt om aan het verzoek van zijn moeder te voldoen bij de begrafenis van haar vader te zijn, vind ik een teken aan de wand. Er zou niet eens twijfel moeten zijn bij zoiets en zijn moeder zou het nooit hebben moeten vragen. Verschrikkelijk sneu. Weet je zeker dat het wel goed zit met zijn moreel kompas?
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 22:16
25.39% gewijzigd
IBIopviva schreef:
08-12-2019 22:08
Ja althans ik heb dat meerdere keren zien staan toen ikzelf op zoek was naar een annuleringsverzekering. Volgens mij vanaf 75 of 80.

edit: ik zit nu even op google en zie dat niet echt meer staan. Gek zouden ze massaal in de loop der jaren die restrictie eruit gegooid hebben?
Mensen worden steeds ouder.
Ze zullen die regel dus vroeg of laat wel moeten bijstellen.

Maar zo niet betaal ik met veel liefde zelf die terugvlucht als ik thuis nodig ben voor zoiets.
Al was het maar om mijn ouders het bijvoorbedld niet aan te doen al die 100+ enveloppen met rouwkaarten zelf te laten schrijven terwijl ze nog half in shock zijn door 't overlijden. En te helpen met de voorbereiding van de uitvaart. Etcetera.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 22:14
18.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
08-12-2019 22:02
Echt ???
Nee. Grote nonsens.
ik zou mijn kind niet dwingen om thuis te blijven
mijn kind wil sowieso bij afscheid van opa zijn
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
08-12-2019 22:11
Ik vind het altijd zo bijzonder om te lezen dat mensen hun opa, oma, broer, zus, vader of moeder jarenlang niet zien. Wat doe je elkaar aan tijdens de opvoeding dat zoiets kan ontstaan? Wij gaan elke week op bezoek bij opa en oma en ze passen ook vaak op, wat voor iedereen niet alleen leuk is, maar ook laat zien wat de waarde is van de generaties en goed omgaan met en zorgen voor elkaar.
Ik zou terugkomen van waar ook ter wereld voor die begrafenis. Al was het maar om de anderen bij te staan.
Mijn oma was zwaar dementerend. Ze wist niet wie ik was als ik op bezoek kwam, ik herkende ook niets meer van haar terug als ik op bezoek kwam. Ik heb haar ook het laatste levensjaar niet meer gezien, ik herinnerde mij liever de lieve oma die ze daarvoor was.
Oordelen van een afstandje is makkelijk, iedere situatie is anders.

Als er niet een supergoede band was met opa, zou ik op vakantie gaan en daarvoor afscheid nemen.

Mensen commenten hier: een vakantie heb je niet "nodig", er is nog nooit iemand gestorven zonder vakantie. In dezelfde lijn: steun tijdens een uitvaart is ook niet "nodig", daar is ook nog nooit iemand door gestorven.
Dus doe wat jullie zelf willen, niet wat een ander van jullie verwacht.
Blankepit schreef:
08-12-2019 22:11
Ik vind het altijd zo bijzonder om te lezen dat mensen hun opa, oma, broer, zus, vader of moeder jarenlang niet zien. Wat doe je elkaar aan tijdens de opvoeding dat zoiets kan ontstaan? Wij gaan elke week op bezoek bij opa en oma en ze passen ook vaak op, wat voor iedereen niet alleen leuk is, maar ook laat zien wat de waarde is van de generaties en goed omgaan met en zorgen voor elkaar.
Ik zou terugkomen van waar ook ter wereld voor die begrafenis. Al was het maar om de anderen bij te staan.
Mijn opa was geen aardige man. Nu had hij ook best het een en ander meegemaakt, maar dan hoef je nog niet naar te doen tegen je (achter-) kleinkinderen. Toch ben ik een dag voor zijn overlijden nog op bezoek geweest in het ziekenhuis. Hij was nog bij kennis en zei ‘oh, kom je toch maar even kijken nu ik bijna dood ben?’ Niet helemaal duidelijk of hij het grappig bedoelde. Ik heb hem maar veel sterkte gewenst.
lekker op vak gaan en bij overlijden terug gaan zou ik jullie adviseren
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
08-12-2019 22:13
Nee. Grote nonsens.
Dit is off-topic maar het was sowieso geen nonsens omdat ik in het verleden een andere verzekering moest nemen ivm een oudere oma.
Maar zoals ik al schreef zag ik het nu niet meer als voorwaarde staan. Trouwens ik vond het ook niet gek hoor, ik snapte die regel wel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar precies hetzelfde gehad. Twee dagen voor onze vakantie overleed de opa van mijn vriend.
Zelfde leeftijd als jouw opa's vriend.

Vriend had een goede band met zijn opa, en toch zei de hele familie 'steek daar een kaarsje aan, dan nemen jullie zelf in gedachten afscheid'
Wij zijn dus op vakantie gegaan. Hebben veel contact gehouden, samen geproost op zijn leven. Voor vriend was dit prima en wij waren blij dat zijn ouders gelijk zeiden dat het geen probleem was..
DTEEZ!
MinkeDeWit schreef:
08-12-2019 22:17
Mijn opa was geen aardige man. Nu had hij ook best het een en ander meegemaakt, maar dan hoef je nog niet naar te doen tegen je (achter-) kleinkinderen. Toch ben ik een dag voor zijn overlijden nog op bezoek geweest in het ziekenhuis. Hij was nog bij kennis en zei ‘oh, kom je toch maar even kijken nu ik bijna dood ben?’ Niet helemaal duidelijk of hij het grappig bedoelde. Ik heb hem maar veel sterkte gewenst.
Heel goed dat jij toch geweest bent! Je laat zien hoe het wèl hoort en ik weet zeker dat je dat ook naar je omgeving zal uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar ook hetzelfde gehad, mijn oma lag al op sterven. Heb toen afscheid genomen en werd gebeld tijdens mijn vakantie in Azië. Vond het wel pittig daar even, maar heb een kaarsje aangestoken.

Mijn familie vond dat we moesten gaan, dat contact bijna niet meer mogelijk was en dat ik maar beter extra kon genieten als ik daar was want dat had ze gewild.

Vond het achteraf wel even lastig in het afsluiten dat ik niet op de begrafenis was geweest maar vond t fijn dat er een boekje was gemaakt met alle verhalen die verteld zijn.
Blankepit schreef:
08-12-2019 22:21
Heel goed dat jij toch geweest bent! Je laat zien hoe het wèl hoort en ik weet zeker dat je dat ook naar je omgeving zal uitstralen.
Als ik net een vakantie zou hebben gepland was ik er niet voor terug gekomen. Dat meld ik ook altijd van tevoren. Nu heb ik geen grootouders meer, en voor ouders kom je natuurlijk wel terug, maar mijn kinderen zouden hun vakantie niet hoeven annuleren ‘omdat het hoort’.
Zanahoria schreef:
08-12-2019 22:16
Mijn oma was zwaar dementerend. Ze wist niet wie ik was als ik op bezoek kwam, ik herkende ook niets meer van haar terug als ik op bezoek kwam. Ik heb haar ook het laatste levensjaar niet meer gezien, ik herinnerde mij liever de lieve oma die ze daarvoor was.
Oordelen van een afstandje is makkelijk, iedere situatie is anders.

Als er niet een supergoede band was met opa, zou ik op vakantie gaan en daarvoor afscheid nemen.

Mensen commenten hier: een vakantie heb je niet "nodig", er is nog nooit iemand gestorven zonder vakantie. In dezelfde lijn: steun tijdens een uitvaart is ook niet "nodig", daar is ook nog nooit iemand door gestorven.
Dus doe wat jullie zelf willen, niet wat een ander van jullie verwacht.
Dementie bij ouders en grootouders is heel naar. Bij één van mijn grootouders vroeger geen reden voor mijn ouders en tantes er niet wekelijks met alle kleinkinderen heen te gaan. Zo voed ik mijn kinderen nu ook op in de gedachte dat opa en oma vroeger voor ons zorgden en wij nu steeds meer voor hen.
En ja, elke situatie is anders, dat begrijp ik ook wel. Ik wil alleen een lans breken om meer naar elkaar om te kijken en een vakantie is zo onbelangrijk als je je eigen moeder kunt bijstaan bij het aanstaande verlies van haar vader. Ik begrijp niet dat daar enige twijfel over is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mijn demente oma van 93 minimaal eens in de 3 weken, vaker indien mogelijk. Wij wonen vrij ver weg.
Als er een vakantie nu geboekt wordt, ongeacht de bestemming, zal er altijd een goede annuleringsverzekering zijn. Niet alleen omdat ik bij een begrafenis moet zijn (en het draaiboek ligt al klaar), maar om mijn familie bij te staan. Niet gaan is geen optie. En mijn man weet daarvan en zal mij daar altijd in steunen.

Maar dat is een hele andere situatie. Mijn moeder hoeft dit niet eens te vragen. Het ligt echt aan die band die je met een persoon hebt. En ik zou op z’n minst afscheid nemen zo lang het nog kan... Ook bij demente mensen is levens afscheid nog steeds beter dan afscheid na het overlijden.

Sterkte met de situatie en de keuzes !
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Meestal is er tegenweurdig ook een mogelijkheid om de uitvaart op afstand via wifi bij te wonen.
Niet bepaald alsof je er echt bij bent natuurlijk, maar misschien een compromis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven