Vakantie met (schoon)familie....

30-07-2021 06:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames & heren,

Ik ga al jaren op vakantie met mijn gezin...
Man & kinderen 6 en 4jr. Mijn schoonvader en schoonbroer gaan altijd gezellig mee. Nooit problemen mee gehad. Volgende week vertrekken wij met zijn alle naar Spanje. Dit keer gaat de vriendin van schoonbroer en zoontje ook mee. Ik heb daar geen enkele probleem mee.

Waar ik een probleem mee heb is dat wij gisteren een app je kregen van zijn Oom (schoonvader broer) die 5dg voor vertrekt zegt dat hij ook in Spanje is met zijn gezin. Hij gaat er vanuit dat wij samen met elkaar optrekken(Gelukkig wel andere hotels)Dat hij met de kids kan spelen etc. Ik daarin tegen heb geen zin om ook maar iets met hun te ondernemen. Dit was nooit de planning. Ik probeerde nog te appen over restricties etc. Helaas boeit het ze niet. Nu wil ik echt geniet van mijn vakantie zonder mij bezig te houden met hun.

Hebben jullie tips..... hoe ik dit kan omzeilen bijvoorbeeld
Proberen te appen? Je neemt de telefoon in je handen, opent whats app kijk erheen en legt hem terug?
Restricties, welke bedoel je?
Wat vindt je man ervan, het is zijn familie?
En jouw vakantie? Wat zijn de wensen van de kinderen en je man?

Als je net zo duidelijk IRL bent als hierboven, dan gaat het inderdaad niet lukken.
Wat dacht je van dit met man te bespreken, samen een plan te maken en hem te laten communiceren?
Of het gesprek aangaan en aangeven dat dit je rauw op het dak valt en niet fijn voelt en dat je, helaas voor hen, andere plannen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Met geprobeerd te appen bedoelde ik dat ik heb laten weten dat er verschillende restricties zijn. Bijvoorbeeld voor niet gevaccineerde mensen in binnen verblijven zonder test etc. Zij zijn namelijk (nog)niet gevaccineerd. Heb geen trek om mij daarbij bezig te houden.

Mijn man ziet het probleem niet....
Hij vind dat het moet kunnen. Kinderen zijn iets te jong. Toen ik aangaf dat ze ook op vakantie zouden zijn deed het hun niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen dat ik ze schatten van mensen vind maar dat ik mijn vakantie met weinig mensen wil vieren omdat dit mijn idee van ontspanning is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als de vaccinatie het enige probleem is: je kunt momenteel nergens heen als je geen negatieve test hebt.

Begrijp me niet verkeerd: ik zou hier ook niet blij van worden. Sterker nog: ik denk dat ik gewoon lekker thuis zou blijven in dit geval. Maar goed, ik ben dan ook sowieso liefst met hooguit 4 mensen samen.
ceylon wijzigde dit bericht op 30-07-2021 07:16
0.16% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dan zou ik toch echt met man aan tafel gaan en aangeven wat je van de vakantie verwacht en nagaan wat je van hem kunt verwachten.
Gaat het je om de restricties of om de extra onverwachte personen? Ik zou vooral het tweede flut vinden. Mijn vakanties zijn geen familiereünie. En ik zou de verwachtingen dus heel snel in de kiem smoren of kijken of ik nog zou kunnen omboeken.
Alle reacties Link kopieren
amanda82 schreef:
30-07-2021 07:01
Met geprobeerd te appen bedoelde ik dat ik heb laten weten dat er verschillende restricties zijn. Bijvoorbeeld voor niet gevaccineerde mensen in binnen verblijven zonder test etc. Zij zijn namelijk (nog)niet gevaccineerd. Heb geen trek om mij daarbij bezig te houden.

Mijn man ziet het probleem niet....
Hij vind dat het moet kunnen. Kinderen zijn iets te jong. Toen ik aangaf dat ze ook op vakantie zouden zijn deed het hun niks.

Wat bedoel je?

Je ligt duidelijk niet op 1 lijn met je man, dat is het probleem. Dus ga het met hem uitvechten.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
30-07-2021 07:14
Dan zou ik toch echt met man aan tafel gaan en aangeven wat je van de vakantie verwacht en nagaan wat je van hem kunt verwachten.
Gaat het je om de restricties of om de extra onverwachte personen? Ik zou vooral het tweede flut vinden. Mijn vakanties zijn geen familiereünie. En ik zou de verwachtingen dus heel snel in de kiem smoren of kijken of ik nog zou kunnen omboeken.
Dit.
Waarom wil je wel met schoonvader en schoonbroer tijd besteden op vakantie, maar niet met die oom?
retrostar schreef:
30-07-2021 07:07
Ik zou zeggen dat ik ze schatten van mensen vind maar dat ik mijn vakantie met weinig mensen wil vieren omdat dit mijn idee van ontspanning is.
Maar het is kennelijk al een halve familiereünie daar in Spanje: gezin TO, schoonvader to, zwager met vriendin en kind - ik kan me voorstellen dat als er dan nog meer familie in de buurt is dat die ook willen aanhaken.

Echte vraag is: waarom wil to dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met ‘kinderen zijn te jong’?
Misschien kun je zeggen dat je het leuk vind om 1 keer wat te drinken samen maar dat je verder graag je vakantie met je gezin wil doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
De band is er niet. Soms kan je het minder goed vinden met mensen. Omboeken gaat niet meer. Er zit minder dan 7dg tussen.
Alle reacties Link kopieren
En die oom, is dat nou de broer van je schoonvader, of de schoonvader van je zwager, dus de vader van de vriendin?
ClumsyNinja schreef:
30-07-2021 07:36
Maar het is kennelijk al een halve familiereünie daar in Spanje: gezin TO, schoonvader to, zwager met vriendin en kind - ik kan me voorstellen dat als er dan nog meer familie in de buurt is dat die ook willen aanhaken.

Echte vraag is: waarom wil to dat niet?

Als ik al jaren met een vaste groep (gezin, schoonvader, schoonbroer en zijn kind) op vakantie ga, dan is het voor mij logisch dat een nieuwe relatie aanhaakt. Dat zijn dan mensen waarvoor ik bewust gekozen heb. Iemand die in de buurt is en verwacht dat deze ook kan aansluiten heeft de verkeerde verwachtingen.
Vanuit hen zeker voor te stellen, vanuit mij gezien maar 1 reactie "Hell NO". ;-D
amanda82 schreef:
30-07-2021 07:41
De band is er niet. Soms kan je het minder goed vinden met mensen. Omboeken gaat niet meer. Er zit minder dan 7dg tussen.

Dus aan tafel met je man. Als mijn partner in deze niet voor mijn wensen zou kiezen, dan had ik daar trouwens echt wel flinke ruzie voor over. Maar ik heb dan ook een flut familie die ik nergens tegen wil komen :$
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is dus ook de broer van jouw schoonvader? Misschien willen de broers ook wel tijd onderling doorbrengen? Dus dan komt hij misschien alsnog met zijn gezin naar jullie vakantielocatie om tijd samen door te brengen. Hoe ga je daarmee om? Je kan je schoonvader niet verbieden om contact met zijn broer te hebben lijkt me.

Lijkt me ingewikkeld TO om vanaf jouw positie te weigeren. Ik ben het eens met de voorgaande adviezen: overleg met je man hoe jullie je vakantie willen besteden en hou je daaraan. Je kan mensen denk ik niet verbieden om te gaan en staan waar ze willen met allemaal vage appjes over restricties (als oom naar jullie toe wil komen, dan doet hij dat toch wel), maar ik weet dan niet of er mogelijkheden zijn dat jullie dan met z’n viertjes wat rust opzoeken?
Alle reacties Link kopieren
En tijdens de andere vakanties met jouw gezin, schoonma, zwager met vrouw en kind trekken jullie 24/7 met elkaar op?
En je verwacht dat je dat nu ook met een nóg grotere groep gaat/moet doen?

Wat vindt je man er van? Vind die de oom wel leuk/aardig/gezellig?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
amanda82 schreef:
30-07-2021 07:41
De band is er niet. Soms kan je het minder goed vinden met mensen. Omboeken gaat niet meer. Er zit minder dan 7dg tussen.
Maar is dat alleen tussen jou en die oom? Omdat je man aangeeft het allemaal wel prima te vinden in eerste instantie.

Als het alleen tussen jou en die oom is, dan snap ik echt dat je daarvan baalt, maar dan moet je helemaal met je man om tafel gaan zitten. Het is inderdaad ook jouw vakantie, jij moet het ook leuk hebben.
Alle reacties Link kopieren
Toch maar met je man om tafel, want ook jij hebt recht op een leuke vakantie.

Als iedereen gek is op deze oom, behalve jij kunnen er ongemakkelijke situaties ontstaan. Maar ja, straks gaat die oom ineens alle keren mee, dan kan je maar beter nu direct duidelijk zijn over wat je wilt.
GenieInABottle schreef:
30-07-2021 07:44
Als ik al jaren met een vaste groep (gezin, schoonvader, schoonbroer en zijn kind) op vakantie ga, dan is het voor mij logisch dat een nieuwe relatie aanhaakt. Dat zijn dan mensen waarvoor ik bewust gekozen heb. Iemand die in de buurt is en verwacht dat deze ook kan aansluiten heeft de verkeerde verwachtingen.
Vanuit hen zeker voor te stellen, vanuit mij gezien maar 1 reactie "Hell NO". ;-D
Ah ok, verschillende perspectieven dan. Mijn ouders hadden een tijd een vakantiehuis in het buitenland en de meest random mensen kwamen daar langs, was echt de zoete inval. Dat was juist erg gezellig!
Verwachting was overigens wel dat iedereen zichzelf ging vermaken en zeker niet 24/7 optrekken.
Alle reacties Link kopieren
Eens, maak hier afspraken over met je man. Anders zit je je alleen maar te verbijten op je vakantie. Zonde!

Als die oom iets wil doen, kan je het bijv. ook beperken tot alleen s’ avonds eten samen? De rest van de dag is iedereen vrij om te doen wat hij/zij wil.
ClumsyNinja schreef:
30-07-2021 08:10
Ah ok, verschillende perspectieven dan. Mijn ouders hadden een tijd een vakantiehuis in het buitenland en de meest random mensen kwamen daar langs, was echt de zoete inval. Dat was juist erg gezellig!
Verwachting was overigens wel dat iedereen zichzelf ging vermaken en zeker niet 24/7 optrekken.

En verschillende verwachtingen denk ik. Als ik op vakantie ga, dan ben ik los van hier. Ik ben dan heel moeilijk bereikbaar, soms gewoon niet.
Heb ik een vakantiehuis in de buurt, dan mag mijn warme netwerk inderdaad gewoon aanwaaien. Maar dat zie ik dan ook niet als vakantie ;-D
Alle reacties Link kopieren
Je vakantie is al een familieding. Ik zou een afspraak met die oom afwachten en kijken hoe dat gaat. Leuk: nog een keer afspreken. Niet leuk: afspraak afhouden. Als iedereen het leuk vindt behalve jij dan kun je er misschien ook voor kiezen om tijdens bezoekje van oom zelf wat anders te gaan doen, stadje bezoeken of ergens gaan lunchen ofzo.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad bespreken met je man hoor, je kunt als 'aanhang' denk ik maar moeilijk direct zijn zonder scheve blikken te krijgen, en als je hier nog iets aan wil doen is directheid toch wel key. Misschien gaat het je ook nog wat opleveren: als die kids lekker samen spelen onder supervisie van schoon-oom kunnen jij en man lekker met z'n tweetjes optrekken!
Alle reacties Link kopieren
Misschien was ik niet duidelijk....
Ik heb er geen probleem mee om een paar uurtjes iets te gaan drinken op het terras.
Schoonoom heeft van alles gepland om samen met ons te ondernemen. Dat stoot me tegen het been.
Mijn schoonbroer en schoonvader daar heb ik geen last van op vakantie zij doen hun eigen ding. Als wij willen shoppen stellen ze voor om op de kids te letten. Andersom ook. Als zij iets willen ondernemen dan doen wij met ze mee.
Wij zitten op 1 lijn kwa vakanties wij doen dit al 8jr met zijn alle.

Nu met die schoonoom heb ik geen idee als ik op 1 lijn zit. Het is altijd goede dag goede weg geweest. Het is een type van wat ik zeg dat gebeurt! Heel ouderwets etc.
Ook kwa opvoeding... mijn kinderen moet bijvoorbeeld normaal groeten maar ze hoeven geen knuffel of kusjes te geven van ons. Maar dat vat hij weer op als ongemanierd. Terwijl ze altijd mensen met U aanspreken etc. Ik heb echt geen zin in dit soort ongemakkelijke situaties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven