Verschil vriendschap en relatie

20-06-2021 14:51 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al vaker op internet gezocht naar het verschil tussen relatie en vriendschap tussen een man en vrouw, maar blijf het iets ongrijpbaars vinden. Het zal voor iedereen natuurlijk een beetje anders zijn, maar wellicht iemand tips over wat er anders is, wat er anders voelt.
Wellicht iemand ervaring met een diepgaande vriendschappelijke omgang tussen man en vrouw die me verder kan helpen?
In een relatie geef je je over aan een ander mens op een manier die niet te vergelijken is met een vriendschap. Voor sommigen is dat makkelijk, anderen proberen het een heel leven en lukt het nooit.

Dat je met die persoon ook seks hebt, zegt eigenlijk helemaal niet zoveel. Ik denk wel dat het helpt als je goed bevriend bent met je partner.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is een relatie een heel intieme band met iemand met wie je na een periode van aftasten ook wel uitspreekt dat je elkaars vriend(in) bent en dan komt meestal ook wel indirect ter sprake of je dan wel of niet met andere mensen datet of seks hebt of niet. Bij een relatie horen vaak wel (ongeschreven) verwachtingen over een toekomst samen, over elkaars familie en vrienden leren kennen, over vakanties samen, en die verwachtingen kunnen behoorlijk uit elkaar lopen. En daar komen dan in de loop der tijd meestal ook wel gesprekken over. (En zo niet, dan kunnen er ruzies over komen ;-) )

Een vriendschap is voor mij veel meer een fluïde en onuitgesproken iets, en met minder verwachtingen. Het kan langzaam of snel ontstaan maar meestal is er niet een moment dat je uitspreekt "wij zijn nu vrienden". (Tenzij er een van de twee toch verliefd was en daar gedoe over ontstaat, dan krijg je wel gesprekken over of je vrienden kan zijn of dat dat te pijnlijk is.)
Ook kunnen vriendschappen verwateren of lange pauzes hebben zonder dat daar iets over gezegd wordt. Bij een relatie is dat niet zo normaal, als een van de twee dan opeens weken of maanden niks laat horen dan komt er meestal wel een moment dat de ander vraagt of die ander nog wel verder wil. Of er komt iets van "uitmaken".
Maar heel zelden komen zulke gesprekken voor over vriendschappen, als iemand je opeens zo in de steek laat of teleurstelt terwijl je dacht een goede vriendschap te hebben.
.
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14
vlinders in de buik, hoe voelt dat dan? Heb je die constant?

Als ik echt verliefd ben dan krijg ik regelmatig op een dag dat gevoel in mijn buik alsof je in dat schip zit in de Efteling en dat je opeens naar beneden valt. Vooral als ik aan diegene denk natuurlijk, maar bij diepe verliefdheid zit diegene meteen al in mijn hoofd in de 1e seconde nadat ik 's ochtends wakker word. Als je al wat maanden samen bent dan heb je niet meer de héle tijd die vlinders, daar zou je gek van worden. Maar wel af en toe bij een bepaalde blik of bij een specifieke herinnering of het horen van de stem in de voice mail of dat soort dingen.
.
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14
Je vraag of ik nooit verliefdheid heb gevoeld raakt me. Ik ben midden dertig, zou verwachten dat ik wel verliefd ben geweest. Weten of ik het ooit gevoeld heb doe ik het niet.
Ik vrees dat je dan nog nooit verliefd bent geweest want het is een allesoverheersend, niet te ontkennen en niet "mis te verstaan" gevoel. Het is ook compleet irrationeel. Er bestaan kleine crushes en fascinaties voor mensen, maar een verliefdheid neemt je hele wezen over, je kunt amper eten, je kan je nergens anders meer op concentreren, je zit de hele tijd te denken aan wat die ander misschien op dat moment aan het doen is, wat die ene blik of aanraking betekende, je wordt heel blij maar ook superonzeker, je kan ervan gaan stotteren of struikelen als diegene in de buurt is. Alles wat die ander zegt en doet is hélemaal fantastisch, je bent tijdelijk helemaal blind voor diens minder mooie kanten. Je wilt het eigenlijk aan de hele wereld vertellen hoe geweldig die persoon is. En zoals ik al zei zit diegene vanzelf meteen in je gedachten op het moment dat je wakker wordt. Je doet soms gekke dingen om "toevallig" bij diegene in de buurt te komen, zoals omfietsen langs zijn/haar huis of boodschappen doen in de winkel waar hij/zij altijd boodschappen doet. En als je wel al tijd spendeert met diegene, dan ben je extreem en obsessief alert op elk mogelijk signaal, of die ander jou ook zo leuk vindt. Keek hij nou wat langer dan normaal? Welke woorden gebruikt hij? Hoe snel belt hij je na de vorige keer? Kortom, je bent gewoon even helemaal van het padje.
.
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14
SaraSara2000: ik ben erg claimend in vriendschappen (de weinige die ik ooit gehad heb) dus het blij zijn als iemand een relatie krijgt vind ik lastig inschatten. Ik vind het al lastig als een vriendin met andere vriendinnen praat ipv met mij.
Dit klinkt alsof er iets anders aan de hand is. Je hebt in ieder geval wel het inzicht dat je zo claimend bent, dat is al een stap. Het doet een vriendschap geen goed als je die ander geen andere gesprekspartners en vriendschappen gunt. Komt dit voort uit onzekerheid bij jou? Denk je dat die ander jou dan minder leuk vindt als ze met een ander praat?
.
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14
Als er geen fysieke aantrekkingskracht is, is het dan automatisch een vriendschap? Of kan dit ook andere oorzaken hebben?
Ik zou zeggen: ja dan is het per definitie een vriendschap of zelfs minder (bijvoorbeeld kennissen / collega's die het wel goed met elkaar kunnen vinden maar die niet de deur bij elkaar plat lopen). Of als mensen er bewust voor kiezen om een relatie te hebben zonder aantrekking en zoenen / seks, dan kan dat maar dan is dat wel iets wat zij samen afspreken (met ook daarbij of de relatie exclusief is of niet). En je hebt "friends with benefits" die afspreken geen relatie en verwachtingen te hebben, maar wel seks.
Maar misschien zie ik mogelijkheden over het hoofd.
Maar zonder aantrekkingskracht én zonder dat er iets over wordt uitgesproken, ja dan is het een vriendschap. Waarbij wél de kans bestaat dat die ander jou wel aantrekkelijk vindt en hoopt dat het iets romantisch kan worden!

.
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14
kun je tegen een goede vriend of vriendin dan niet fijn aanliggen? (Zonder seksuele bedoelingen.)
Dat kan ik persoonlijk maar met een paar vrienden, en met heel veel andere vrienden niet. Terwijl dat net zulke goede vrienden zijn maar met die mensen voel ik dan niet die fysieke vrijheid en klik, dan voelt het ongemakkelijk. Volgens mij komt dat mede door mijn opvoeding die helemaal niet zo knuffelig was.
En het tegen elkaar aan liggen met die vrienden is dan hooguit zo op de bank naast elkaar al film kijkend, of een lange knuffel terwijl je staat of zit, maar niet echt in elkaars armen liggend (bijvoorbeeld lepeltje-lepeltje of met de borst tegen elkaar).
.
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14
ik heb geen relatie en dat wil ik graag zo houden. Been there, done that, no more. Er is geen fysieke seksuele aantrekkingskracht.

Algemeen: ik heb geen relatie, wil geen relatie met hem, heb geen behoefte aan seks (in het algemeen niet, dus voor mij geen graadmeter). Ik mis hem wel vaak, wil bij hem zijn, in zijn armen liggen. Ik houd elke vorm van fysieke aanraking af, ik kan dat niet verdragen. (Heeft niks met corona te maken.)
Ik zit erg in de knoop met mijn gevoelens en gedachten. Natuurlijk kunnen jullie niet voor mij bepalen wat het is dat er speelt, maar wellicht dat ik het meer kan gaan snappen.
Ben je misschien aseksueel?
Of is het iemand die als een broer voor je voelt?
Heb je het wel eens met hem besproken en wat voelt hij, wat wil hij?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het hoofdzakelijk wel het al of niet aanwezig zijn van seksuele aantrekkingskracht, seks, (intieme) exclusiviteit en net die extra stap voor iemand willen zetten. Iemand een prioriteit vinden.

Of andersom geredeneerd: een relatie zonder seks en aandacht is een vriendschap.

Het is natuurlijk niet alleen seks, maar een heleboel nuances eromheen. Er zijn andere prioriteiten binnen een vriendschap dan binnen een relatie, andere 'verwachtingen', andere grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Ga een omdenken.

Die hele goede vriendschap die je hebt met je beste vriendin, of met je oma, leuke collega. Zou je dit dan ook een relatie noemen, zou je met hem een relatie willen?

Het antwoord hierop is vaak veel duidelijker / makkelijker.

Gelukkig heb ik een aantal hele goede vrienden, zowel mannen als vrouwen. En heb ik een relatie met 1 persoon.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14

Minny: hoe "weet" je dan of het wel of geen relatie is? Puur dat ongrijpbare gevoel?

Algemeen: ik heb geen relatie, wil geen relatie met hem, heb geen behoefte aan seks (in het algemeen niet, dus voor mij geen graadmeter). Ik mis hem wel vaak, wil bij hem zijn, in zijn armen liggen. Ik houd elke vorm van fysieke aanraking af, ik kan dat niet verdragen. (Heeft niks met corona te maken.)
Ik zit erg in de knoop met mijn gevoelens en gedachten. Natuurlijk kunnen jullie niet voor mij bepalen wat het is dat er speelt, maar wellicht dat ik het meer kan gaan snappen.
Ik weet het omdat we hier communicatie over hebben gehad, en we hebben beiden niet de behoefte om een relatie met elkaar te beginnen. Gevoelsmatig niet, maar ook verstandelijk niet. We willen andere dingen van het leven, we verwachten andere dingen van een partner en we weten dat het niet goed af zou lopen en onze vriendschap zou verpesten. Wat we nu hebben is prima, meer is niet nodig en meer zou het zelfs kunnen verpesten. Dat is het stukje communicatie wat ik eerder benoemde.

Wellicht analyseer je het teveel, en is het prima voor je zoals het nu gaat. Niet alles hoeft ergens toe te leiden, sommige dingen zijn prima zoals ze zijn. Het kan zijn dat je ergens toch vindt dat er een ontwikkeling zou moeten zijn, of dit nu terecht is of niet? Weet je wat hij vindt?
Alle reacties Link kopieren
Butterfly_fly schreef:
21-06-2021 17:14
Algemeen: ik heb geen relatie, wil geen relatie met hem, heb geen behoefte aan seks (in het algemeen niet, dus voor mij geen graadmeter). Ik mis hem wel vaak, wil bij hem zijn, in zijn armen liggen. Ik houd elke vorm van fysieke aanraking af, ik kan dat niet verdragen.
Waarom kan je zijn aanraking niet verdragen maar wil je wel in zijn armen liggen maar dan weer geen seks?
Wat wil hij?
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
22-06-2021 00:22
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik hoop dat het qouten goed gaat, doe ik voor het eerst.

Dit klinkt alsof er iets anders aan de hand is. Je hebt in ieder geval wel het inzicht dat je zo claimend bent, dat is al een stap. Het doet een vriendschap geen goed als je die ander geen andere gesprekspartners en vriendschappen gunt. Komt dit voort uit onzekerheid bij jou? Denk je dat die ander jou dan minder leuk vindt als ze met een ander praat?
Ik weet dat het een vriendschap niet goed doet, dus ik verberg dat gevoel ook. Dit zal een stuk onderzekerheid zijn, alsof ik niet belangrijk genoeg ben voor die persoon.

Ben je misschien aseksueel?
Ik denk het niet. Heb het opgezocht, maar herken mezelf er niet in.
Of is het iemand die als een broer voor je voelt?
Nee, het is zeker meer dan een broer. Alhoewel... Mijn contact met familie is oppervlakkig dus kan dit wellicht niet goed beoordelen.
Heb je het wel eens met hem besproken en wat voelt hij, wat wil hij?
Ja, vaker. Hij geeft aan dat de situatie er nu niet naar is om dit meer te laten worden (ik hoor dan dat het wel kan) en daarnaast dat hij het beschouwt als vriendschap en dat graag zo wil houden.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-06-2021 08:38
Ga een omdenken.

Die hele goede vriendschap die je hebt met je beste vriendin, of met je oma, leuke collega. Zou je dit dan ook een relatie noemen, zou je met hem een relatie willen?

Het antwoord hierop is vaak veel duidelijker / makkelijker.

Gelukkig heb ik een aantal hele goede vrienden, zowel mannen als vrouwen. En heb ik een relatie met 1 persoon.
Het omdenken heb ik geprobeerd. Ik wil geen relatie met hem. Dat denk ik heel sterk, maar.... ik wil wel graag vaak bij hem zijn, we hebben diepgaande gesprekken, ik mis hem vaak. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij vriendschap hoort. Ik vind het allemaal erg verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
Minny schreef:
22-06-2021 11:12
Ik weet het omdat we hier communicatie over hebben gehad, en we hebben beiden niet de behoefte om een relatie met elkaar te beginnen. Gevoelsmatig niet, maar ook verstandelijk niet. We willen andere dingen van het leven, we verwachten andere dingen van een partner en we weten dat het niet goed af zou lopen en onze vriendschap zou verpesten. Wat we nu hebben is prima, meer is niet nodig en meer zou het zelfs kunnen verpesten. Dat is het stukje communicatie wat ik eerder benoemde.

Wellicht analyseer je het teveel, en is het prima voor je zoals het nu gaat. Niet alles hoeft ergens toe te leiden, sommige dingen zijn prima zoals ze zijn. Het kan zijn dat je ergens toch vindt dat er een ontwikkeling zou moeten zijn, of dit nu terecht is of niet? Weet je wat hij vindt?
Hij vindt het een vriendschap. Geeft aan dat de situatie er niet voor is om het meer te laten worden. Daarnaast zou dat onder deze omstandigheden gedoemd zijn te mislukken. Dus we houden het bij een vriendschap. Ik wil ook niet meer, ik wil geen relatie. Toch vreet het aan me.
Alle reacties Link kopieren
Diepgaande gesprekken en iemand vaak willen zien kan prima in een vriendschap hoor
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
22-06-2021 20:54
Diepgaande gesprekken en iemand vaak willen zien kan prima in een vriendschap hoor
Ook als je diegene elke dag wilt zien/spreken? Is dat normaal?
Friends without benefits
Friends with benefits
Partner (of course with benefits)

Veel moeilijker is het volgens mij niet.

Het wordt pas lastig wanneer jullie niet hetzelfde willen.
Butterfly_fly schreef:
22-06-2021 20:52
Hij vindt het een vriendschap. Geeft aan dat de situatie er niet voor is om het meer te laten worden. Daarnaast zou dat onder deze omstandigheden gedoemd zijn te mislukken. Dus we houden het bij een vriendschap. Ik wil ook niet meer, ik wil geen relatie. Toch vreet het aan me.
Het vreet aan je omdat jij toch iets meer wilt, of omdat je wilt dat hij iets meer wilt? Hiermee bedoel ik, zou je willen dat je belangrijker voor hem bent dan je denkt/weet dat je bent? Dat is niet zo gek hoor, die grens heb ik met meer-dan-vriend-maar-minder-dan-vriendje ook moeten opzoeken. Vooral in het begin was het "Ik wil niks met jou, maar waarom wil je niks met mij?" van beide kanten. Ja kinderachtig, maar heel menselijk. Misschien een ego ding, of bevestiging zoeken toch ergens. Nu weten we dat we heel belangrijk zijn voor elkaar, maar als vrienden. Ook als de seks, die nu al minder is dan in het begin, helemaal wegvalt. Voelt toch iets prettiger.
Alle reacties Link kopieren
Butterfly_fly schreef:
22-06-2021 20:54
Ook als je diegene elke dag wilt zien/spreken? Is dat normaal?
Dat kan ja. Normaal is voor iedereen verschillend. Ik heb jaren lang een erg innige vriendschap gehad met een man. We spraken elkaar dagelijks maar we waren niet verliefd op elkaar. We konden goed met elkaar praten en hadden dat op dat moment in ons leven erg nodig.
Alle reacties Link kopieren
Butterfly_fly schreef:
22-06-2021 20:54
Ook als je diegene elke dag wilt zien/spreken? Is dat normaal?
Denk dat daar mogelijk ook een deel in zit van het willen claimen wat je aangeeft dus of het normaal is gaat hier misschien niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vaak tegen mijn beste vriend aan gelegen en met hem geknuffeld en ik zag hem een paar keer per week. Maar toen hij een relatie kreeg hield het fysieke wel op, vond ik niet meer dan logisch.

Een relatie zit hem voor mij meer in samen toekomstplannen maken, maar relaties zijn er in alle soorten en maten.
justagirly schreef:
21-06-2021 01:07
Je weet toch wel het verschil tussen een vriendschap en een liefdesrelatie?
Met de 1 heb je geen sex en met de ander wel.

En wat de rest schrijft inderdaad.
Met je liefde woon je misschien samen, krijg je kinderen, deel je je leven mee.
Uh en fwb dan?
Kussensloop schreef:
22-06-2021 20:55
Friends without benefits
Friends with benefits
Partner (of course with benefits)

Veel moeilijker is het volgens mij niet.

Het wordt pas lastig wanneer jullie niet hetzelfde willen.
Dit ja, goed omschreven :-D
Alle reacties Link kopieren
Minny schreef:
22-06-2021 21:54
Het vreet aan je omdat jij toch iets meer wilt, of omdat je wilt dat hij iets meer wilt? Hiermee bedoel ik, zou je willen dat je belangrijker voor hem bent dan je denkt/weet dat je bent? Dat is niet zo gek hoor, die grens heb ik met meer-dan-vriend-maar-minder-dan-vriendje ook moeten opzoeken. Vooral in het begin was het "Ik wil niks met jou, maar waarom wil je niks met mij?" van beide kanten. Ja kinderachtig, maar heel menselijk. Misschien een ego ding, of bevestiging zoeken toch ergens. Nu weten we dat we heel belangrijk zijn voor elkaar, maar als vrienden. Ook als de seks, die nu al minder is dan in het begin, helemaal wegvalt. Voelt toch iets prettiger.
Ik wil niks meer dan wat we nu hebben en hij volgens mij ook niet (daar twijfel ik wel over). Wat er vooral aan me vreet is of ik hem niet ga kwetsen of mezelf. Hij houdt me nu letterlijk op de been, hij heeft me al door veel zware momenten geholpen, ik ben bang hem te verliezen en tegelijkertijd bang om hem dichterbij te laten komen. Daarnaast dus bang om hem te kwetsen.
Alle reacties Link kopieren
Relatie = neuken
Vriendschap = bier drinken
Alle reacties Link kopieren
Het is ook lastig. Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat één van zijn lange relaties achteraf gezien meer een hele goede vriendschap was. En dan bedoelde hij niet dat er geen seks was, maar dat hij eigenlijk niet die diepe verliefdheid had gevoeld die hij voor zijn andere exen wel gevoeld had.

Ze waren toen jong, gingen met dezelfde mensen om, hielden van dezelfde feesten, hadden het leuk. En hebben het jaren uitgehouden met elkaar.

Soms is het wel goed om, ook met vriendschap, je niet helemaal 100% op één persoon te richten maar ook wat andere mensen om je heen te behouden. Want als deze man wel een relatie krijgt (met iemand anders) kun je het nog wel moeilijk krijgen denk ik.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Lillian_ schreef:
22-06-2021 22:09
Denk dat daar mogelijk ook een deel in zit van het willen claimen wat je aangeeft dus of het normaal is gaat hier misschien niet op.
Daar heb je misschien gelijk in. Het voelt voor mij niet als claimen, wil alleen graag bij hem zijn. Als ik bij hem ben dan voel ik me wat minder ellendig.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
23-06-2021 09:59
Het is ook lastig. Ik heb ook wel eens iemand horen zeggen dat één van zijn lange relaties achteraf gezien meer een hele goede vriendschap was. En dan bedoelde hij niet dat er geen seks was, maar dat hij eigenlijk niet die diepe verliefdheid had gevoeld die hij voor zijn andere exen wel gevoeld had.

Ze waren toen jong, gingen met dezelfde mensen om, hielden van dezelfde feesten, hadden het leuk. En hebben het jaren uitgehouden met elkaar.

Soms is het wel goed om, ook met vriendschap, je niet helemaal 100% op één persoon te richten maar ook wat andere mensen om je heen te behouden. Want als deze man wel een relatie krijgt (met iemand anders) kun je het nog wel moeilijk krijgen denk ik.
Ik zou kapot gaan als hij nu een relatie met iemand kreeg. Hij sleept me letterlijk door de dag heen momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt meer alsof hij je therapeut is. Of dat het je eigenlijk goed zou doen om met een professional te praten over waar je mee worstelt. Een vriendschap is uit balans als je hem zo hard nodig hebt en hem geen liefdesrelatie met een ander gunt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
22-06-2021 22:50
Uh en fwb dan?
Noem ik later inderdaad ook, als je even doorleest. Maar ik reageer hier meer op de vraag uit de titel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven