Verschillende behoeften in affectie krijgen en geven

25-11-2020 22:53 43 berichten
Goedenavond allen!

Al enige tijd voel ik me steeds minder gelukkig in mijn relatie. Ik vind het lastig om hier te posten, aangezien ik vind dat ik naar mijn gevoel moet luisteren. Dus wat doe ik hier? Ik denk dat ik lotgenoten zoek met vergelijkbare ervaringen en of ze tips hebben hoe hiermee om te gaan.

Achtergrond: 2 jaar een relatie, wonen allebei in verschillende steden (+/- 1 uur van elkaar vandaan). We hebben een weekendrelatie, maar vanwege werk was ik ook doordeweeks bij haar. Nu met corona en baanwissel per weekend of per 2 weekenden door privéleven. Omdat het idee is om op termijn bij haar in te trekken, ben ik daar begonnen te sporten (al ligt dat nu stil vanwege corona).

Mijn vriendin en ik verschillen best wel erg in het geven en krijgen van affectie. Hier heb ik steeds meer moeite mee. Hier wat voorbeelden:

- Als zij een compliment geeft, kan ze iets zeggen als "mooi". Bij mij komt dit over als niet oprecht. Dat kan iedereen zeggen. Terwijl ze het wel meent. Als ik een compliment geef, probeer ik zo origineel te zijn. Ik wijd best uit. Dat komt bij haar over als 'get to the point'.

- Ze houdt niet erg van knuffelen, kussen of andere intieme uitingen van affectie. Tenminste, een stuk minder dan ik. Niet dat ik altijd overdreven klef wil zijn, maar ik heb die 'bonding' echt nodig af en toe. Bij haar kom ik needy over, ik zie haar als kil en koel.

- Mijn vriendin kan issues extreem opkroppen waardoor ze veel stress ondervindt. Ze denkt dat ze die zelf moet oplossen, en wil me er niet mee belasten. Dit komt denk ik door haar verleden gepest te zijn en haar opvoeding (niet mouwen maar bouwen). Terwijl ik juist heel expressief kan zijn en mijn emotie (op piekmomenten) uiten. Kan heel vrolijk zijn maar ook heel boos. Mijn vriendin is eigenlijk altijd beheerst en neutraal. Als ik dan weer 'pissed' ben en bij haar mijn ei kwijt wil, denkt ze 'o nee gaan we weer'.

- Ze heeft veel minder behoefte aan seks dan ik. Laatste keer was na 2 maanden. Ik trek dat niet (of juist wel, if you know what I mean...). En als we dan seks hebben, dan wil zij dat juist alles super snel en gehaast gaat. En ik juist de tijd wil nemen op dat moment. Niks overhaasten. Het lijkt net alsof we allebei in verschillende tijdbelevingen leven (dit gaat niet alleen zo in de slaapkamer, maar ook als we gaan wandelen, naar een museum gaan, etc).

- Ik merk dat ik die connectie niet meer voel, dat ik haar seksueel niet aantrekkelijk meer vind. Dit komt omdat ze me pijn heeft gedaan, omdat ze een keer feedback gaf dat ik 'niet goed in bed ben' en me 'sex les' wilde geven. Waar vervolgens maar weinig van terecht kwam. Ook kan ik moeilijk de feedback verkroppen als ze er als een zeester erbij ligt.

Dus tja, wat voorbeelden... Nu zul je vast denken: waarom überhaupt een relatie aan zijn gegaan? Ze was precies wat ik toen zocht: sportief, heeft een eigen leven en kwam zelfverzekerd over. Ook dacht ik (en had ik onterecht de verwachting) dat ze 'meer zou opwarmen' naar mij toe en me meer zou toevertrouwen als we langer bij elkaar zouden zijn. Maar dat valt tegen. Ook maskeert ze haar onzekerheid door alles intern te verwerken, iets waar ik steeds meer moeite mee heb. Je hebt juist een relatie om moeilijke dingen te bespreken.

Het meeste last heb ik van het verschil in affectie tonen en geven. Ik heb lang gedacht dat mijn behoefte naar affectie een teken was van onzekerheid. Een vraag naar bevestiging. Want dat is wat mijn partner er van maakte. Maar ik vind het juist getuigen van kracht als je affectie durft te tonen. En het is echt niet zo dat ik continu aandacht nodig heb. Ik kan mezelf prima vermaken. Is het te veel gevraagd om een knuffel, innige kus of als mijn vriendin bij me komt liggen als we een film kijken op de bank? Als we elkaar 2 weken niet hebben gezien?

Ik wil haar niet forceren dat te veranderen voor mij, net als ik het oneerlijk vind dat ik deze behoefte niet vervul in mijn relatie. Daarom denk ik dat het een onoverkomelijk 'probleem' is in de relatie. Want als ik na denk over of ik dit 5, 10 of 20 jaar trek, dan is mijn antwoord resoluut: "nee".

Ik ben van plan dit weekend met haar erover te spreken. Heeft iemand tips of ervaringen hoe zij hier mee om gingen? En hoe is dat met die relatie vergaan? Zijn jullie nog samen?

Ps. Sorry voor de lange post. :geek:
Ik zou zeggen, stop met deze relatie en zoek een leuke meid.
Alle reacties Link kopieren
Wat Witte Haai tikte...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Gaat hem niet worden...
Live long and prosper
WitteHaai schreef:
26-11-2020 00:26
Ik zou zeggen, stop met deze relatie en zoek een leuke meid.


Tjongejonge, dus omdat zij anders is dan TO is zij automatisch geen leuke meid? TO zal haar wel leuk vinden neem ik aan, anders was ie er in eerste instantie al geen relatie mee begonnen. Ze zijn alleen geen goeie match en dit gaat natuurlijk niet werken op de lange termijn, al praat je elkaars oren van het hoofd.
loisnvt schreef:
26-11-2020 00:51
Tjongejonge, dus omdat zij anders is dan TO is zij automatisch geen leuke meid? TO zal haar wel leuk vinden neem ik aan, anders was ie er in eerste instantie al geen relatie mee begonnen. Ze zijn alleen geen goeie match en dit gaat natuurlijk niet werken op de lange termijn, al praat je elkaars oren van het hoofd.
Als je tegen je vriend zegt dat hij niet goed is in bed, zegt dat je hem sexles wil geven en daar komt dan vervolgens niets van terecht, dan ben je inderdaad geen leuke meid.
Jullie passen overduidelijk niet bij elkaar en ik vind het een wonder dat je zo lang aan een dood paard aan het trekken bent.
Geef het op. Jullie passen niet bij elkaar.
Jullie passen niet bij elkaar. Next!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens, jullie passen echt niet bij elkaar. Ik denk niet dat het zin heeft om door te gaan met deze relatie, volgens mij ben je er al aardig klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
TO, jullie zijn te verschillend.
Eens met m'n voorgangers.
En niet aan jezelf twijfelen, ikzelf heb affectie op nummer 1 staan. Als ik met m'n vriend niet kan knuffelen of uren vrijen dan zijn we gewoon geen match.
Zeker in het begin van een relatie.

Dat is gewoon een te groot verschil in behoefte en dat zegt niks over dat jij te needy bent. Er bestaan genoeg vrouwen die net zoveel willen knuffelen als jij en erg onafhankelijk zijn.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof jullie verschillende behoeftes en manieren van uiten hebben. Daar kan van alles aan ten grondslag liggen, de vraag is of je hier allebei mee aan de slag wilt.

Ik heb mijn laatste (kortdurende) relatie verbroken omdat we te verschillend waren op zoveel fronten. Diepere waarden, gemeenschappelijke interesses, maar ook onze manieren van het uiten van liefde (de zogenaamde 5 love languages van Gary Chapman). Hij is/was echt een doodgoede vent met het hart op de juiste plaats die (naar achteraf duidelijk werd) ontzettend veel van me hield. Hij uitte dat echter op een totaal andere manier dan ik. Mijn manier om liefde te uiten en mijn voorkeur om het te ontvangen is complimenten (words of affirmation) en aanraking, zonder dat dat meteen seksueel moet zijn. (physical touch). Hij was heel behulpzaam (acts of service) en dat was echt zijn manier om zijn liefde te tonen. Ik zag dat niet zo, omdat ik prima m'n eigen zaakjes op kon lossen. Ondanks gesprekken over onze manieren van uiten, bleek het lastig om elkaar daarin echt te begrijpen, en opgeteld bij de grote verschillen die ik ervoer in diepere waarden en wensen in het leven, was het voor mij de reden om de stekker eruit te trekken.

Ik wilde hem niet veranderen als persoon, en voor mij was na een paar maanden duidelijk dat we te verschillend waren.
Alle reacties Link kopieren
Je bent er achter gekomen dat jullie niet bij elkaar passen.
Uit maken is niet leuk maar je gaat door de zure appel heel moeten bijten.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Dit kun je niet veranderen. Als zij of jij veranderdt is dat fake.
Jullie passen niet goed bij elkaar. Probeer netjes uit elkaar te gaan.
Als ik het zo lees is zij allang blij als jij het uit maakt, want zelf heeft ze er niet het lef voor.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Jullie passen niet bij elkaar dus maak het uit en ga op zoek naar iemand die wel bij je past.

Voorkom dat jullie een van die stellen worden die net een huis samen hebben ingericht en dan uit elkaar gaan.

Want als jullie tegen beter weten in toch met elkaar doorgaan, dan zullen de verschillen alleen maar nog opvallender worden op het moment dat jullie zouden gaan samenwonen en dan eindigt je relatie alsnog.
Je hoeft geen relatie en je hoeft al zeker geen relatie met iemand die niet bij je past.

Dus je doet dit helemaal jezelf aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan samenwonen.
Je klinkt nogal vol van jezelf (origineel in mn complimenten etc) en ik ben meer dit of dat en als je vriendin niet zo is komt dat door een pestverleden. Jullie passen gewoon niet bij elkaar, zij is niet minder en jij bent niet beter.
En ik zou ook geen zin in seks hebben met een man die er niks van bakt en innig wil zoenen
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben nu al te veel problemen om samen te gaan wonen. De voorbeelden geven duidelijk aan dat jullie niet bij elkaar passen. Je kunt beter nu stoppen met de relatie dan wanneer jullie samenwonen.

Er zijn echt veel leukere meiden die wel bij jou passen.
stellar schreef:
26-11-2020 09:53
Je klinkt nogal vol van jezelf (origineel in mn complimenten etc) en ik ben meer dit of dat en als je vriendin niet zo is komt dat door een pestverleden. Jullie passen gewoon niet bij elkaar, zij is niet minder en jij bent niet beter.
En ik zou ook geen zin in seks hebben met een man die er niks van bakt en innig wil zoenen
En dit ook.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ga dit pad niet bewandelen.
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik
denk zo maar eens dat er nog genoeg opties zijn voor jou...
Ga weg uit deze relatie voordat er kinderen in het spel zijn
Alle reacties Link kopieren
"Ook dacht ik (en had ik onterecht de verwachting) dat ze 'meer zou opwarmen' naar mij toe en me meer zou toevertrouwen als we langer bij elkaar zouden zijn."

Dus je wist vanaf het moment hoe ze was, maar jij ging haar wel even veranderen? Ik vind dit niet bepaald sympathiek. Jullie passen idd niet bij elkaar. Dat kan, maar jouw benadering van 'mislukt' project is niet bepaald respectvol of liefdevol. Jij had een bepaald plaatje in je hoofd en die heb je op haar geprojecteerd en die blijkt nu niet te kloppen. Trek de stekker er uit want dit is voor jullie beiden niet oké.
Hele OP is niet lief of respectvol. Gun jezelf maar vooral ook haar een beter passende partner.
Alle reacties Link kopieren
Je viel op de sportieve zelfverzekerde meid met een eigen leven. Waarom? Heb je zelf ook een eigen leven? Of hang je toch iets teveel aan haar en verwacht je teveel van haar? Dat geeft druk en heeft een averechts effect.
Die sex les opmerking is niet zo aardig nee, maar ging daar ook wat aan vooraf? Zij heeft duidelijk behoefte aan iets wat jij haar niet kan of wilt geven en vice versa.
Of praat nog eens echt goed met elkaar of zet er een punt achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven