Verschillende denkniveau's

25-01-2021 19:46 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
80juut80 wijzigde dit bericht op 19-05-2021 19:30
Reden: Achterhaald
99.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
25-01-2021 20:34
Lief en dommig. Leuk als hij koning is, anders niet!
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Minder hoge opleiding is niet erg.

Complotdenken en dingetjes herhalen van Twitter screenshots vind ik wel heel dom en irritant.
Vooral als ze denken dat iets wel waar moet zijn omdat het van een screenshot komt.
zonmuis wijzigde dit bericht op 25-01-2021 20:38
24.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
25-01-2021 19:59
Corona maakt of kraakt de relatie. Weg met deze vent. Er zijn echt veel leukere mannen op de wereld.
Yep. Mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
25-01-2021 19:57
Dat heeft toch niets te maken met opleiding?
Sommige hoogopgeleiden zijn spiritueel en geloven in complot theorieën, jullie passen gewoon niet bij elkaar.
Het enige wat je kan doen is dat aanvaarden en je conclusies uit trekken, zeker niet proberen hem te veranderen.
Weinig kans op slagen vrees is, ik zou het alleszins op een lopen zetten.
Het enige wat hoogopgeleiden hierin voor hebben op lager opgeleiden is dat ze vaak op hun studie niet zo maar met Twitter als bron konden aankomen. Daar hoef je niet aan te komen met een tweet als bewijs dat de Biden die geinaugureerd werd een kloon is en de echte Biden in de gevangenis zit terwijl Trump nog op de achtergrond echt president is.

Wil overig niet zeggen dat er geen hoogopgeleiden zijn die in dat soort onzin geloven.
Geen opleiding is prima. Maar ik ga niet met een Coronawappie. En die zijn er ook onder hoogopgeleiden.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 20:49
24.85% gewijzigd
Alleen de titel gelezen

Afbeelding
Je ziet vaak dat mensen na een slechte relatie met het ene type mens, dan maar eens helemaal aan het andere eind van het spectrum gaan zitten. Maar dat hoeft niet hè. Je kunt ook met een hoogopgeleide lieve man zijn, of met een laagopgeleide klootzak.
patchouli_ schreef:
25-01-2021 19:49
Tsja. Niet iedere laaggeschoolde man is lief en niet iedere hoogopgeleide een naarling. Er zijn meer smaken dan dat hoor.
Ook niet echt heel wetenschappelijk die N=1 benadering
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een aantal coronawappies, maar eigenlijk niet een met een academische opleiding. Ik geloof best dat ze bestaan, maar in mijn ervaring zijn die wappies vooral mensen die zichzelf heel slim vinden. (En dat kom ik dan weer zelden tegen bij academici.)

Ik heb mijn beste relaties gehad met mensen die lager waren opgeleid dan ik, dat is echt nooit een probleem geweest. Maar ik zou absoluut geen relatie kunnen hebben met een wappie (en eigenlijk schaar ik daar ook alle spirituelen en anderszins gelovigen onder). Hoe lief en betrouwbaar en eerlijk en rechtschapen hij of zij ook is.
Alle reacties Link kopieren
Dat je iemand wil die op intellectueel niveau bij je past is denk ik best 'normaal'. In de meeste stellen zie je dat ze aan elkaar gewaagd zijn, of juist allebei helemaal geen behoefte hebben aan politiek, wetenschap, de maatschappij. En soms zit daar inderdaad een disbalans in. En alles is prima. Zolang je maar hetzelfde zoekt en verwacht.
-
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties, op enkele pisberichtjes na heb ik er veel aan en het zet me zeker aan het denken.

Het is geen kwestie van repectloosheid, ik heb diep respect voor hem en ik zeg niet dat hij dom is en daarom complotdenker is, geen opleiding heeft gedaan en spiritueel is.

Ik vind het gewoon lastig, wil het een eerlijke kans geven en niet meteen weghollen. Ik heb het idee dat het bij hem voortvloeit uit een soort angst allemaal en dat hij daarom wat vatbaarder is voor die ongefundeerde verhalen online. Hij is namelijk niet 'dom'.

De opmerking dat iemand na een breuk helemaal doorslaat naar de andere kant mbt een partner zit wel wat in denk ik, die komt wel binnen ja. Op zich ook een prima reflex denk ik, leerzaam. Uiteindelijk ga je dan steeds beter jezelf leren kennen en weten wat wel en niet past.

Ik denk dat ik ook ergens schrik van de spiegel, ik vond mezelf altijd wel tolerant en begripvol naar andersdenkenden maar deep down heb ik daar gewoon best een hard oordeel over blijkt nu.

Ik ga toch gewoon het gesprek maar eens aan eerst. Dus niet de discussie over goed of fout maar kijken waar die ideeën vandaan komen en of hij wel open staat voor nieuwe inzichten.
Als dat niet het geval is dan moeten we inderdaad stoppen want dan worden we beiden niet gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
WO opgeleid, maar niet weten hoe je het meervoud van "niveau" moet schrijven...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
25-01-2021 20:59
Ik ken een aantal coronawappies, maar eigenlijk niet een met een academische opleiding. Ik geloof best dat ze bestaan, maar in mijn ervaring zijn die wappies vooral mensen die zichzelf heel slim vinden. (En dat kom ik dan weer zelden tegen bij academici.)

Ik heb mijn beste relaties gehad met mensen die lager waren opgeleid dan ik, dat is echt nooit een probleem geweest. Maar ik zou absoluut geen relatie kunnen hebben met een wappie (en eigenlijk schaar ik daar ook alle spirituelen en anderszins gelovigen onder). Hoe lief en betrouwbaar en eerlijk en rechtschapen hij of zij ook is.
Ja ik heb dat idee ook. Merk ook dat dat spirituele gewoon lastig voor me is. Ergens vind ik het heel fijn voor mensen als ze er steun aan hebben maar voor mij zit er toch iets zwaks in, niet met de realiteit kunnen dealen ofzo. Klinkt misschien rot maar zo zie ik het.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
25-01-2021 21:13
WO opgeleid, maar niet weten hoe je het meervoud van "niveau" moet schrijven...
Scherp hoor, dank voor jouw waardevolle bijdrage!
Alle reacties Link kopieren
plekk schreef:
25-01-2021 19:51
Mijn vriend is ook minder hoog opgeleid dan ik en eerder streetsmart dan booksmart zeg maar. Maar hij geloof niet in complottheorieën en begrijpt ook hoe fake news werkt. Dat heeft m.i. ook niet zoveel te maken met intelligentie, want er zijn genoeg slimme mensen die hier ook in willen geloven.

Voor mij is een verschil in opleidingsniveau/intelligentie geen probleem. Maar een andere denkwijze wat betreft dit onderwerp zou voor mij een reden zijn om er mee te stoppen.
Er zijn helaas veel mensen die zelf pretenderen hoger opgeleid te zijn dan hun partner, maar niet begrijpen dat opleiding iets wezenlijks anders is dan intelligentie. :frusty: (niet persoonlijk bedoeld plekk)
mind_game wijzigde dit bericht op 25-01-2021 21:38
1.00% gewijzigd
*do not underestimate the power of stupidity*
Snoesje666 schreef:
25-01-2021 21:13
WO opgeleid, maar niet weten hoe je het meervoud van "niveau" moet schrijven...
Ik ken briljante mensen die geregeld een taalfoutje maken. Vind dat niet per se de graadmeter van intelligentie eerlijk gezegd.
mind_game schreef:
25-01-2021 21:20
Er zijn helaas veel mensen die zelf pretenderen hoger opgeleid zijn dan hun partner niet begrijpen dat opleiding iets wezenlijks anders is dan intelligentie. :frusty: (niet persoonlijk bedoeld plekk)
Wat is dit nou weer
Alle reacties Link kopieren
Verschillende interesses of denkwijzen hebben is op zich niet zo’n probleem. Jullie probleem lijkt te zijn dat jullie je niet kunnen openstellen voor elkaars zienswijzen. Jullie zetten beiden je hakken in het zand en ik vind jou ook te pas en onpas het label ‘dom’ plakken op zijn ideeën. Dat helpt natuurlijk ook niet.

Ik ben WO geschoold en geloof in God. ‘Dommig’ zijn is dus niet alleen voorbehouden aan de lager geschoolde medemens.

Je kan ook ervoor kiezen om deze onderwerpen te laten rusten, overeen te komen dat je het er met elkaar niet over eens bent. Maar besef: er zijn mensen die het zowel eens zijn met jou als met hem... misschien zit er een waarheid in wat jullie allebei zeggen? Maak er niet zo’n toestand van.
Alle reacties Link kopieren
mind_game schreef:
25-01-2021 21:20
Er zijn helaas veel mensen die zelf pretenderen hoger opgeleid zijn dan hun partner niet begrijpen dat opleiding iets wezenlijks anders is dan intelligentie. :frusty: (niet persoonlijk bedoeld plekk)

Eens, is wezenlijk anders. Ik denk wel dat hoger opgeleiden op een andere manier (kunnen) denken omdat je dat nou eenmaal aangeleerd krijg op HBO of WO.
Je snapt dat een ware wetenschapper (en een ware scepticus) in het midden laat of er meer is tussen hemel en aarde? Dit wat betreft spititualiteit.

Lastig, je dilemma, het gaat er ook om hoe genuanceerd jullie beiden zijn, los van het onderwerp.
Wij zijn beiden hoog opgeleid, maar mijn vriend heeft zich de afgelopen jaren steeds meer verdiept in de complottheorieen etc. Ik vind hem intussen echt tussen de complotdenkers passen. Twittert zich een ongeluk. Verschillende appgroepen etc. We groeien steeds meer uit elkaar hierdoor. Ik vind het intussen heel erg pittig thuis en zie niet zo goed hoe het verder moet. Dus ja, stop ermee nu het nog kan!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
25-01-2021 21:23
Verschillende interesses of denkwijzen hebben is op zich niet zo’n probleem. Jullie probleem lijkt te zijn dat jullie je niet kunnen openstellen voor elkaars zienswijzen. Jullie zetten beiden je hakken in het zand en ik vind jou ook te pas en onpas het label ‘dom’ plakken op zijn ideeën. Dat helpt natuurlijk ook niet.

Ik ben WO geschoold en geloof in God. ‘Dommig’ zijn is dus niet alleen voorbehouden aan de lager geschoolde medemens.

Je kan ook ervoor kiezen om deze onderwerpen te laten rusten, overeen te komen dat je het er met elkaar niet over eens bent. Maar besef: er zijn mensen die het zowel eens zijn met jou als met hem... misschien zit er een waarheid in wat jullie allebei zeggen? Maak er niet zo’n toestand van.
Ja en dat vraag ik me dus af, of je dat vol kan houden op den duur.
Alle reacties Link kopieren
boterbloem01 schreef:
25-01-2021 21:26
Wij zijn beiden hoog opgeleid, maar mijn vriend heeft zich de afgelopen jaren steeds meer verdiept in de complottheorieen etc. Ik vind hem intussen echt tussen de complotdenkers passen. Twittert zich een ongeluk. Verschillende appgroepen etc. We groeien steeds meer uit elkaar hierdoor. Ik vind het intussen heel erg pittig thuis en zie niet zo goed hoe het verder moet. Dus ja, stop ermee nu het nog kan!!!!!!!
Heftig zeg! En niet voor rede vatbaar? Vraag me echt af waar dat dan ineens vandaan komt op latere leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Hij is meer van de complottheorieën, jij meer van het nuchtere. Hij is meer spiritueel, terwijl atheïsme jouw geloof is. Jij hebt een opleiding afgerond, hij niet en dat kan meerdere oorzaken hebben, maar het zit jou om een bepaalde reden dwars. Je wil laten zien dat je hem op intellectueel niveau voorbijgestreefd bent, je ergert je...

Verschillen hoeven op zich geen probleem te zijn, maar soms kun je ook té verschillend zijn.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het niet essentieel dat iemand zelfde opleiding niveau heeft, maar wel dat we op hetzelfde niveau kunnen communiceren.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat iemand over essentiële dingen hetzelfde denkt als ik, complottheorieën aanhangen terwijl ik de wetenschap volg is voor mij een voorbeeld van een essentieel verschil.

Hoe leuk iemand verder ook is, maar voor mij zou dat einde verhaal zijn.
Misschien kun je hem van zijn complottheorieën afhelpen, maar als jullie nu niet op ongeveer hetzelfde intellectuele niveau zitten gaat dat niet komen. Dus als je je daar dan ook nu al aan ergert, gaat dat zeer waarschijnlijk niet beter worden.

Ik zou me waarschijnlijk ook ergeren aan iemand als hij, maar hij waarschijnlijk net zo goed aan mij op die punten. Gewoon omdat je niet matcht.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven