Verstand vs gevoel

26-06-2022 19:56 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al geruime tijd twijfel ik over mijn relatie, ik vind het ontzettend lastig om een beslissing te nemen. Mijn gevoel en verstand staan vrij ver uit elkaar. Mijn verstand zegt dat ik een prima leven kan hebben met deze man, hij is lief, staat voor mij klaar, is betrouwbaar, attent, kortom, ik mag niet klagen.

Mijn gevoel zegt dat dit 'm niet is. Ik mis de emotionele verbinding, de fysieke aantrekkingskracht, ik erger mij snel aan hem en ik voel mij er verschrikkelijk over want hij verdient dit helemaal niet.

Hij wil dolgraag met mij verder, wil samen een huis kopen, een gezin stichten. Ik wil dat ook, al jaren, maar heb met hem de stap nooit durven zetten. Ergens weet ik wel wat ik moet doen, maar aan de andere kant hoop ik ook dat het anders kan, dat het nog goed kan komen.

Wat vinden jullie, is het beter om je verstand te volgen of je gevoel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is geen kwestie van verstand versus gevoel. Het is hem kennelijk niet voor jou, dat mag gewoon. Dat weet je gevoel, en dat weet je verstand. Dus waarom nog twijfelen.....
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
26-06-2022 19:59
Dit is geen kwestie van verstand versus gevoel. Het is hem kennelijk niet voor jou, dat mag gewoon. Dat weet je gevoel, en dat weet je verstand. Dus waarom nog twijfelen.....
Helemaal mee eens!

Waarom een huis kopen en een gezin stichten als je dit gevoel hebt. Dit ga je niet de rest van je leven leuk houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ben je ooit een relatie aangegaan met deze man? Kennelijk was hij wel leuk / goed genoeg om nog steeds een relatie met hem te hebben.

Tijd om jezelf recht in de ogen te kijken en een besluit te nemen. Niet wachten tot dat hij de stekker uit de relatie trekt. Want dat gaat op deze manier ook gebeuren. Hij zal echt niet oneindig lang wachten tot dat jij een beslissing neemt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Voor hem en jou en eventuele kinderen. Maak het asap uit.

Je wil niet met hem verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
hamerhaai schreef:
26-06-2022 20:09
Waarom ben je ooit een relatie aangegaan met deze man? Kennelijk was hij wel leuk / goed genoeg om nog steeds een relatie met hem te hebben.

Tijd om jezelf recht in de ogen te kijken en een besluit te nemen. Niet wachten tot dat hij de stekker uit de relatie trekt. Want dat gaat op deze manier ook gebeuren. Hij zal echt niet oneindig lang wachten tot dat jij een beslissing neemt.
Omdat ik hem lief, grappig en zorgzaam vond, hij een stabiel leven had, iets wat ik mistte bij mijn ex. Hij geeft mij een gevoel van vertrouwen en veiligheid. Ik vind het eng om dat op te geven en ik wil hem geen pijn doen :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind mijn buurman ook grappig, lief en zorgzaam. Toch zou ik het er niet op kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Simply-me schreef:
26-06-2022 20:13
Ik vind het eng om dat op te geven en ik wil hem geen pijn doen :(
Dat wordt nog veel enger en lastiger over vijf jaar, als je dat huis en die kinderen hebt.

Meestal vinden mensen elkaar na een huwelijk en in de tropenjaren met kleine kinderen niet leuker. Integendeel. Het is een stresstest voor elke relatie. Nou, en hoe dat met die van jou zal gaan kun je wel uittekenen denk ik zo...
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt maar 1 leven. Wil je na 10 jaar, 2 kinderen, een golden retriever echt nog met de gedachte zitten van wat als ik toen...

Uitmaken, dan maar de pleister 1x eraf. Ja. je gaat je vriend pijn doen. Maar je gaat hem ook de kans geven om een nieuwe vriendin te vinden om een gezin mee te stichten.
Dat ‘verstand’ is je primitieve hagendissenbrein dat alleen maar veiligheid wil. Je gevoel, dat ben jij. Tem je innerlijke hagendis en ga met je leven beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uitmaken en zsm. Dit gaat niks worden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Emotionele verbinding missen en je snel ergeren gaat door de jaren heen alleen maar erger worden, zeker als er kinderen komen. Dat is een zware test voor je relatie, die eigenlijk nu al niet goed zit.
Natuurlijk is het eng. En natuurlijk is het verdrietig dat je hem pijn moet doen. Maar eigenlijk heb je niet echt een keuze, hè? Tenzij je wil gaan voor 'goed genoeg '.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er al gepraat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Westerpaviljoen schreef:
26-06-2022 21:17
Is er al gepraat?
Hoe zie je dat precies voor je?

To: 'schat, ik denk niet dat jij de ware bent. Ik voel geen emotionele verbinding en ik erger me snel aan jou '.

Hij: '....'

Wat verwacht je dat een gesprek oplost?
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, Ik vind het heel herkenbaar wat je schrijft. Ik zit op een zelfde moment in mijn relatie (volgende stap is kinderen krijgen) en twijfel juist daardoor ook: jarenlang kon ik gewoon doorkabbelen en tevreden zijn met wat er was, maar nu wordt het ineens een echte keuze, in plaats van een gewoonte.

En nu twijfel ik, net als jij. Want heb ik niet gewoon te hoge verwachtingen? Voor mijn gevoel gaat bijna iedereen om mij heen akkoord met 'goed genoeg'. Moet ik dat ook niet gewoon doen, in plaats van heel veel verdriet en stress creëren terwijl er misschien geen groener gras is?

Ik kan je dus niet echt advies geven, maar vooral herkenning. En voor iedereen die zegt uitmaken: voelen jullie bij jullie partners wel dat dit het 100% is dan? Iedere partner heeft toch ook nadelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
stokbootje schreef:
26-06-2022 21:32
En voor iedereen die zegt uitmaken: voelen jullie bij jullie partners wel dat dit het 100% is dan? Iedere partner heeft toch ook nadelen?
Natuurlijk heeft iedere partner nadelen. De mijne ook. Ikzelf ook. Toch weet ik dat we gewoon ontzettend goed bij elkaar passen. Dat ik weet en voel dat hij het 100% voor mij is, betekent niet hetzelfde als dat er geen nadelen of minder leuke kanten bestaan.

En natuurlijk, het kan niet de rest van je leven elke dag vuurwerk zijn. Maar een gevoel van emotionele verbinding lijkt me toch wel vrij essentieel. En als de fysieke aantrekkingskracht nu al weg is, is dat ook geen goed teken.
stokbootje schreef:
26-06-2022 21:32
En voor iedereen die zegt uitmaken: voelen jullie bij jullie partners wel dat dit het 100% is dan? Iedere partner heeft toch ook nadelen?
120% Mijn partner en relatie is beter en leuker dan ik ooit heb durven en kunnen dromen. De mindere dingen zijn niet de moeite waard om me mee bezig te houden. Alsof ik zo perfect ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook weleens het idee dat ik te hoge verwachtingen heb van de liefde. Overal wordt altijd geroepen dat het gras niet groener is aan de overkant en ook dat maakt mij aan het twijfelen. Straks krijg ik ontzettend veel spijt dat ik een relatie heb weggegooid die zo slecht nog niet was.

Degenen die zeggen dat ze 100% zeker zijn van hun partner, wat maakt dat het zo voelt?
Klassiek dilemma volgens mij waar heel veel mensen (zeker op die leeftijd) mee worstelen. Maar zoals je je gevoel beschrijft denk ik dat je maar moet stoppen. Ergernis is echt niet goed.
Als het in je karakter zit om vaak te twijfelen (ik vind dat een teken van slimheid) kun je uiteindelijk een soort middenweg kiezen, waarbij je partner een paar eigenschapen heeft die jij heel belangrijk vindt en die je bijna nooit bij iemand tegen bent gekomen (qua uiterlijk en innerlijk) maar die ook best nadelen heeft, net zoals je die zelf hebt. En verder veel overeenkomsten in hoe je beiden over dingen denkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
stokbootje schreef:
26-06-2022 21:32
En voor iedereen die zegt uitmaken: voelen jullie bij jullie partners wel dat dit het 100% is dan? Iedere partner heeft toch ook nadelen?
Voor 150% niemand is hetzelfde maar om nu over nadelen te spreken..... iedereen is gewoon anders en dat is prima.

Zelf ben ik als puber in een relatie gerold. Ach hij zag er leuk uit en was best lief. We gingen samenwonen omdat dat nu eenmaal een logische stap was. We kregen kinderen kochten en mooi huis en hadden het financieel goed. Geen reden om alles op zijn kop te zetten zou je denken. Maar eenmaal jaren ouder en wijzer loopt dat toch mis en zijn we gescheiden.

Ik ben hertrouwd met een man waarmee hetvop alle fronten gewoon super fijn is. Vroeger wist ik niet dat dit bestond en nam ik de relatie voor lief. Nu ik weet dat het heel anders kan zijn denk ik scheiden, dat had ik jaaaaaaaaaaren eerder moeten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Simply-me schreef:
26-06-2022 22:36
Ik heb ook weleens het idee dat ik te hoge verwachtingen heb van de liefde. Overal wordt altijd geroepen dat het gras niet groener is aan de overkant en ook dat maakt mij aan het twijfelen. Straks krijg ik ontzettend veel spijt dat ik een relatie heb weggegooid die zo slecht nog niet was.

Degenen die zeggen dat ze 100% zeker zijn van hun partner, wat maakt dat het zo voelt?
Je gaat geen spijt krijgen want je ergert je aan hem omdat je niet van hem houdt of gek op hem bent. Iedereen begint aan een relatie met de gedachte dat het voor altijd is, aan jezelf zal het in ieder geval niet liggen. Niemand houdt er rekening mee dat je gevoelens verdwijnen voor iemand, die op papier, perfect is. En toch gebeurd het.

Ik schrok er van in mijn vorige relatie, vond ook dat ik te veel eisend was, iedereen heeft ups and downs, enz, enz. maar dat veranderde aan mijn gevoelens niets. Het is niet alleen gedoe maar je gaat je vooral heel schuldig voelen dat je niet genoeg van hem houdt en zijn leven laat instorten. Dat schuldgevoel blijft je nog het langst bij.

Jullie hebben geen kinderen dus het kan snel afgehandeld zijn, en hoe verdrietig het ook is, je zal je daarna opgelucht voelen. Je hoeft namelijk geen uitvluchten meer te verzinnen voor seks, omhelzingen of andere intimiteiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook gewoon zelf de stabiele factor zijn in je leven he?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Turquasi mee eens. Ik denk dat je dat inmiddels ook wel bent of niet to?

Ik heb ook een lange relatie na veel wikken en wegen verbroken. Ben een paar jaar later mijn huidige partner tegengekomen. Het gevoel is 100 procent anders. Natuurlijk is hij ook niet perfect, maar twijfelen doe ik nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
26-06-2022 21:27
Hoe zie je dat precies voor je?

To: 'schat, ik denk niet dat jij de ware bent. Ik voel geen emotionele verbinding en ik erger me snel aan jou '.

Hij: '....'

Wat verwacht je dat een gesprek oplost?
Je kan dit niet beslissen zonder communicatie
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat op zich volgens mij ook een interessante vraag zou kunnen zijn aan degenen die uiteindelijk gescheiden zijn:
Als je terug kijkt/denkt, is er dan ooit vóór het trouwen (en/of kinderen krijgen) zo'n moment geweest zoals waar TO het nu over heeft?

Dan doel ik op gedachtes zoals: is dit echt de juiste weg; is er sprake van echte liefde en kan ik mij gewoon niet indenken dat wij niet samen blijven tot we (bij wijze van spraken) 80 jaar zijn; etc.
Dus, hebben deze mensen ook momenten van twijfel gehad, maar zijn zij doorgegaan op de ingeslagen weg om andere redenen (het stel zelf en de omgeving heeft nu eenmaal verwachtingen), de vraag/angst is het gras elders wel groener, ben ik al niet te oud en/of teveel tijd verloren om opnieuw te beginnen, etc.?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven