Verstoorde relatie dochter en ex

24-10-2020 22:38 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter heeft sinds een jaar of 5 geen contact meer met haar vader, mijn ex. Dit is het gevolg van een traumatische gebeurtenis. Haar vader heeft al diverse keren aangegeven dat hij haar graag wil zien, maar vooralsnog wil ze niet. Dit ook omdat hij haar keuzes tot op de dag van vandaag niet respecteert. Dit alles heeft ook geleid tot een kloof tussen mijn oudste en haar broers en zus. En het bemoeilijkt ook de relatie tussen mij en de andere kinderen. Hun vader is een meester manipulator. Vandaag vroeg mijn oudste zoon of zijn zus haar vader nog wilde zien. Ik heb gezegd dat ik het met haar ga bespreken, maar ik weet het antwoord eigenlijk wel. Ik begrijp mijn dochter heel goed! Mijn angst is dat vader de negatieve reactie van mijn dochter gaat gebruiken om het contact tussen de andere kinderen en mijn oudste en mij nog verder te beperken. Maandag komt mijn dochter langs, iets waar ik erg naar uitkeek. Maar nu hangt dit als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd. Ik moet het met haar bespreken, met alle emoties van dien. En met de grote angst dat ex weer iets heeft gevonden om mijn dochter en mij mee te straffen: nog beperkter contact met de andere kinderen. Wie heeft ideeën hoe ik hier mee om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Om heel eerlijk te zijn begrijp ik er niet zo veel van.

Hoe oud is dochter ?

Als zij vader niet wil zien dan wil ze dat toch niet. Dat kunnen de andere kinderen wel willen of haar vader maar het is haar keuze.
Ik zou je dochter daar ook niet mee lastig blijven vallen.
05-2019 wijzigde dit bericht op 24-10-2020 22:46
55.75% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen, wonen ze nog thuis? Wat is de reden dat ze haar vader niet wil zien?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je dat met haar bespreken?!

Leer de term flying monkey.

Iemand zet een ander in om zijn zin door te drijven.

Tegen kind zeg je; lieverd, dat is tussen je zus en je vader. Daar hebben wij niets mee van doen.

Hoezo moeten er kampen worden gemaakt? Jullie zijn toch bij jou thuis een gezin? Wat doet vader daar dan in te mengen? Stop daar zelf mee, met hem daar de macht in te geven.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp heb je volwassen kinderen die allen niet meer thuis wonen. Je bent gescheiden en van je drie kinderen wil er een de vader niet meer zien.
De andere twee snappen niet goed waarom niet omdat volgens jou ze gemanipuleerd worden door je ex.

Zoiets?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Oudste is 21 en woont op zichzelf. De anderen wonen grotendeels bij mijn ex. Sinds de keuze is gemaakt om bij ex weg te gaan, voelt het wel alsof er kampen zijn helaas.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is 18, anderen zijn 15 en 11.
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 22:46
Oudste is 21 en woont op zichzelf. De anderen wonen grotendeels bij mijn ex. Sinds de keuze is gemaakt om bij ex weg te gaan, voelt het wel alsof er kampen zijn helaas.
Maar niet in jou huis. Daar is iedereen blij elkaar te zien en geldt de regel dat je elkaar aanhoort maar niet overtuigen wil. Dat is de afspraak.

Als je zulke grote kinderen hebt, hoef je niet meer te bemoeien met hun contacten. Raadgeven, maar dat is het dan ook.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia, ik snap wat je schrijft. De jongste drie worden extreem beïnvloed door hun vader. Ik heb het akelige vermoeden dat er een reden wordt gezocht om het contact te verbreken.
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 22:46
Oudste is 21 en woont op zichzelf. De anderen wonen grotendeels bij mijn ex. Sinds de keuze is gemaakt om bij ex weg te gaan, voelt het wel alsof er kampen zijn helaas.
Dus je ex bespeeld je andere kinderen en jouw kinderen bespelen weer jou ?
Jij voelt je vervelend en wilt het proberen op te lossen?

Jouw oudste is 21 jaar en heeft voor zichzelf een keuze gemaakt om geen contact meer te willen met haar vader. Dan moet je dat ook zo laten en het met rust laten.
Leg je andere kinderen uit dat ze volwassen is en eigen keuzes maakt en dat jij je daar niet mee kunt bemoeien wat zij zou moeten doen.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 22:50
Doreia, ik snap wat je schrijft. De jongste drie worden extreem beïnvloed door hun vader. Ik heb het akelige vermoeden dat er een reden wordt gezocht om het contact te verbreken.
Maar jij gaat daar niet in mee! Je gaat niet namens vader het gesprek met haar aan natuurlijk. Dan zie je haar niet meer terug.

Alle kinderen kunnen bij jou altijd terecht. En elkaar daar zien. Alle discussie gewoon afkappen. Geef vader geen macht in je huis en band met je kinderen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dit werd me 1 minuut voor ze weg gingen gevraagd. En dan ben ik speechless. Ik had, zoals ik eerder ook heb gedaan, moeten zeggen dat vader zelf contact moet zoeken met zijn dochter. Dit is een situatie waar ik steeds de mist in ga :(
Alle reacties Link kopieren
Dus niet met haar bespreken en richting vader terugkoppelen dat hij zelf contact met haar mag zoeken.
Ik wil hier ook echt niet meer tussenin staan.
Alle reacties Link kopieren
Ze bespreken het maar onderling.

Ofwel pa met dochter, ofwel broers en zussen onderling (als broer graag wil dat zijn zus terug over de vloer komt bij hun vader).

Ik zou me niet langer laten gebruiken als go between, zeker als we 't hier hebben over een 15 of 18-jarige en geen 8-jarige.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn valkuil, en dat weet ik (en ex helaas ook), ik wil dat mijn kinderen het samen gezellig hebben. Het verleden achter zich laten en elkaar accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 22:56
Dus niet met haar bespreken en richting vader terugkoppelen dat hij zelf contact met haar mag zoeken.
Ik wil hier ook echt niet meer tussenin staan.
Ook niet naar vader terugkoppelen. Gewoon niets. Het is niet jou probleem. Het is niet aan jou om op te lossen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet jij antwoord geven op een vraag over je dochter. Je volwassen dochter. Als je zoon dat wil weten vraagt hij het haar maar. Als vader het wil weten vraagt hij het haar maar. Maar je zoon moet, net als jij, wel leren zich niet voor het karretje te laten spannen. Dus als vader het wil weten en hij vraagt het aan zoon, dan zou hij, net als jij, moeten zeggen: vraag het haar, het is mijn zaak niet. En dat dochter niet reageert is ook jullie zaak niet.

Ik begrijp niet zo goed wat vader probeert tussen jou en je kinderen. Dat kan toch niet als je het zelf niet toe laat?
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 22:59
Dit is mijn valkuil, en dat weet ik (en ex helaas ook), ik wil dat mijn kinderen het samen gezellig hebben. Het verleden achter zich laten en elkaar accepteren.
Dus is bij jou het onderwerp wie gaat wel / niet naar vader en waarom geen onderwerp in jou huis. Dat mag je gewoon voor jezelf stellen en hen telkens opnieuw, als een kapotte langspeelplaat, herhalen: iedereen mag kiezen waar hij/zij op bezoek gaat.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 22:56
Dus niet met haar bespreken en richting vader terugkoppelen dat hij zelf contact met haar mag zoeken.
Ik wil hier ook echt niet meer tussenin staan.
Jij moet duidelijker aangeven dat dochter volwassen is en dat jij geen keuzes voor haar kunt maken. En als zoon je iets vraagd dan leg je dat uit. Jij kan de band niet tussen hun redden ook al zou je dat willen. Het is iets dat ze zelf moeten oplossen.
05-2019 wijzigde dit bericht op 24-10-2020 23:06
30.65% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Coravanmora, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb veel te lang dingen laten gebeuren uit angst dat het contact tussen mij en mijn kinderen verbroken wordt. Dat is de angst, die er voor zorgt dat ik soms niet de juiste keuzes maak.
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 22:59
Dit is mijn valkuil, en dat weet ik (en ex helaas ook), ik wil dat mijn kinderen het samen gezellig hebben. Het verleden achter zich laten en elkaar accepteren.
Ze kunnen het ook gewoon bij jou gezellig hebben.

Als dochter dan toch komt maandag kunnen ze ook gewoon zelf even binnenspringen.
Zeker die van 18.

(Tenzij pa aan de andere kant van Nederland woont.)

Als ze een band willen met zus hoeft dat niet persé meer te gebeuren pal onder jullie - ouders - ogen.
En als pa haar persé wil zien ... hij kent vast haar nummer nog.
(En als ie dan te veel drama verkoopt aan telefoon heeft ze daar weer een blokkeerknop voor :-).)
wissewis wijzigde dit bericht op 24-10-2020 23:06
23.52% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Goed om van meer mensen min of meer hetzelfde te horen. Jullie zetten me aan het denken. Dank hiervoor!
Alle reacties Link kopieren
Hij kent haar nummer, maar zij heeft hem geblokkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 23:06
Hij kent haar nummer, maar zij heeft hem geblokkeerd.
Daar zal dus vast wel een reden voor zijn.
Hoogstens kan haar broer eens suggereren of ze die na x tijd er een keer af zou halen.

Maar dat moet hij weten en hij doen.
Waarna zij alsnog haar zin doet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Guuske123 schreef:
24-10-2020 23:06
Hij kent haar nummer, maar zij heeft hem geblokkeerd.
Maar waarom moet vader perse terug in beeld komen?
Wat dan veel belangrijker is is dan toch de band tussen jouw kinderen.
Kunnen die geen contact met elkaar hebben zonder dat vader er wat te maken mee heeft ?
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven