Relaties
alle pijlers
Verwachtingspatroon in relatie, terecht?
maandag 5 augustus 2024 09:44
Goedemorgen,
Ik heb nu ongeveer 3 maanden een relatie (ik ben 43, hij 38). We hebben beide autisme (Asperger en hoogfunctionerend autisme. Wanneer we samen zijn en / of iets gaan ondernemen, is het altijd fijn. Wanneer we echter niet bij elkaar zijn, heb ik het gevoeld dat ik een stuk communicatie vanuit hem mis...We hebben bijv. net 2 weken samen vakantie gehad.
Op zondagavond is hij nu 2 x naar bed gegaan, zonder dat aan te geven of even welterusten te zeggen via Whatsapp. Ik heb hem een tijdje geleden aangegeven dat ik een goedemorgen-berichtje heel fijn vind, en dat ik daarmee vaak de eerste was..dat ging toen even beter. De laatste 2 weken komt het initiatief daarvoor echter helemaal van mij uit lijkt het...Ik heb hem ook expliciet moeten vragen om even een berichtje te sturen wanneer hij veilig thuis is gekomen nadat we elkaar gezien hebben (hij heeft in februari nog een auto-ongeluk gehad). (We slapen momenteel niet samen omdat hij flink snurkt).
Is jullie partner tijdens een werkdag bereikbaar via Whatsapp? Overdrijf ik wanneer ik het niet fijn vind dat hij zonder contact naar bed gaat, en ook de volgende morgen pas weer reageert als ik iets stuur?
Ik heb nu ongeveer 3 maanden een relatie (ik ben 43, hij 38). We hebben beide autisme (Asperger en hoogfunctionerend autisme. Wanneer we samen zijn en / of iets gaan ondernemen, is het altijd fijn. Wanneer we echter niet bij elkaar zijn, heb ik het gevoeld dat ik een stuk communicatie vanuit hem mis...We hebben bijv. net 2 weken samen vakantie gehad.
Op zondagavond is hij nu 2 x naar bed gegaan, zonder dat aan te geven of even welterusten te zeggen via Whatsapp. Ik heb hem een tijdje geleden aangegeven dat ik een goedemorgen-berichtje heel fijn vind, en dat ik daarmee vaak de eerste was..dat ging toen even beter. De laatste 2 weken komt het initiatief daarvoor echter helemaal van mij uit lijkt het...Ik heb hem ook expliciet moeten vragen om even een berichtje te sturen wanneer hij veilig thuis is gekomen nadat we elkaar gezien hebben (hij heeft in februari nog een auto-ongeluk gehad). (We slapen momenteel niet samen omdat hij flink snurkt).
Is jullie partner tijdens een werkdag bereikbaar via Whatsapp? Overdrijf ik wanneer ik het niet fijn vind dat hij zonder contact naar bed gaat, en ook de volgende morgen pas weer reageert als ik iets stuur?
maandag 5 augustus 2024 09:48
maandag 5 augustus 2024 09:52
maandag 5 augustus 2024 09:55
Dat doe ik idd ook wel, maar dat is iets anders dan bij elke scheet een berichtje imo.BassVick schreef: ↑05-08-2024 09:52Ik snap hem wel. Appen voor het naar bed gaan? Waarom? Ik zie daar ook het nut niet van in. Het zou mij ook tegenstaan inderdaad.
Appen bij veilige thuiskomst vraag ik ook wel eens expliciet aan deze of gene. Vind het ook niet raar dat te moeten vragen. Het is tenslotte voor mijn geruststelling.
maandag 5 augustus 2024 09:56
Maar weet je ook altijd vooraf hoelang de werkdag van je partner duurt?Yildizlar2 schreef: ↑05-08-2024 09:46Tijdens een werkdag appen wij nooit .
Welterusten zeggen lijkt me wel fijn maar niet iedereen heeft daar behoefte aan of denkt er aan .
Maar verplicht elke ochtend en avond appen zou mij ook tegenstaan.
maandag 5 augustus 2024 09:57
Maar weet je ook altijd vooraf hoelang de werkdag van je partner duurt?Yildizlar2 schreef: ↑05-08-2024 09:46Tijdens een werkdag appen wij nooit .
Welterusten zeggen lijkt me wel fijn maar niet iedereen heeft daar behoefte aan of denkt er aan .
Maar verplicht elke ochtend en avond appen zou mij ook tegenstaan.
maandag 5 augustus 2024 10:01
Nee, ik zou zelf geen behoefte hebben aan elke avond laten weten wanneer je naar bed gaat en elke ochtend een goedemorgen appje. Daar zie ik zelf absoluut de meerwaarde niet van in. Ik zou dat best willen doen als iemand daar heel veel waarde aan zou hechten, maar dan zou het niet meteen gezeur moeten zijn als ik het eens vergeet, of als de ander me te vaak voor is.
Zijn die verwachtingen raar of onrealistisch? Voor de meerderheid weet ik dat niet. Voor mezelf? Ja.
Verder wil ik iemand ook best een ik-ben-veilig-thuis appje sturen, geen probleem, maar dat zou ik zelf nooit bedenken, dus dat moet iemand dan wel specifiek aangeven.
Zijn die verwachtingen raar of onrealistisch? Voor de meerderheid weet ik dat niet. Voor mezelf? Ja.
Verder wil ik iemand ook best een ik-ben-veilig-thuis appje sturen, geen probleem, maar dat zou ik zelf nooit bedenken, dus dat moet iemand dan wel specifiek aangeven.
maandag 5 augustus 2024 10:01
Tijdens werkdagen wel bereikbaar. Maar alleen bij spoed. Ik heb de tijd niet om te appen en zou er stapelgek van worden als er telkens aan me getrokken wordt.
Ook verplicht appen als ik naar bed ga of opsta kan ik niet waarderen. Begrijp ook niet goed waarom je dat zou willen? Ik krijg liever spontaan een keer een app ipv een verplicht opgelegd berichtje.
Het zou mij flink benauwen eerlijk gezegd, vooral je opmerking dat het na een gesprek "wat beter ging".
Zou voor mij heel nep aanvoelen
Ook verplicht appen als ik naar bed ga of opsta kan ik niet waarderen. Begrijp ook niet goed waarom je dat zou willen? Ik krijg liever spontaan een keer een app ipv een verplicht opgelegd berichtje.
Het zou mij flink benauwen eerlijk gezegd, vooral je opmerking dat het na een gesprek "wat beter ging".
maandag 5 augustus 2024 10:04
Ja, eens met alles in deze reactie.Mina81 schreef: ↑05-08-2024 10:01Tijdens werkdagen wel bereikbaar. Maar alleen bij spoed. Ik heb de tijd niet om te appen en zou er stapelgek van worden als er telkens aan me getrokken wordt.
Inderdaad, waarom zou je dat willen?
maandag 5 augustus 2024 10:04
maandag 5 augustus 2024 10:12
Toen mijn partner en ik nog niet samenwoonden, belden we elkaar elke dag even. Maar stuurden geen welterusten net voor we gingen slapen. Om eerlijk te zijn, in het uur voor ik ga slapen, wil ik niet bezig zijn met mijn telefoon. Net zo goed als ik dat niet wil in het eerste uur of zo van een nieuwe dag.
Dus als mijn partner dat perse zou willen, dan zou ik het waarschijnlijk doen, maar dan ergens in de loop van de avond of in de loop van de ochtend. Maar zodra ik gezeur zou krijgen als ik het een keer niet zou doen, zou ik daar echt niet toe geneigd zijn.
Waarom is het verkeerd dat jij hierbij het initiatief neemt om goedemorgen te wensen?
Bereikbaarheid per whatsapp overdag? Whatsapp is voor tussendoor niet voor belangrijke zaken. Dus bereikbaar als in: berichtjes worden ontvangen? Ja dat wel. Wil je iets belangrijks weten? Nee. En het kan best zijn dat ik op een rustig moment wel een berichtje beantwoord, maar als ik druk ben of mij moet concentreren dan niet. Je bent namelijk wel aan het werk.
Dus als mijn partner dat perse zou willen, dan zou ik het waarschijnlijk doen, maar dan ergens in de loop van de avond of in de loop van de ochtend. Maar zodra ik gezeur zou krijgen als ik het een keer niet zou doen, zou ik daar echt niet toe geneigd zijn.
Waarom is het verkeerd dat jij hierbij het initiatief neemt om goedemorgen te wensen?
Bereikbaarheid per whatsapp overdag? Whatsapp is voor tussendoor niet voor belangrijke zaken. Dus bereikbaar als in: berichtjes worden ontvangen? Ja dat wel. Wil je iets belangrijks weten? Nee. En het kan best zijn dat ik op een rustig moment wel een berichtje beantwoord, maar als ik druk ben of mij moet concentreren dan niet. Je bent namelijk wel aan het werk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 5 augustus 2024 10:15
Vorige maand was ik een paar dagen alleen weg en ik vond het echt niet belangrijk om te weten of het thuisfront veilig in bed lag of dat ze wakker waren. Dat is ook niet iets dat objectief 'beter' kan, alsof het niet goed is als je niet probeert de eerste te zijn die 'goedemorgen' stuurt. Pff, wat een druk leg je dan op! En waarom, nergens om.Mina81 schreef: ↑05-08-2024 10:01Tijdens werkdagen wel bereikbaar. Maar alleen bij spoed. Ik heb de tijd niet om te appen en zou er stapelgek van worden als er telkens aan me getrokken wordt.
Als ik wil weten of iemand wakker is (bijvoorbeeld omdat hij de trein moet halen), dan app ik zelf
maandag 5 augustus 2024 10:26
Ik heb dan weer niks met appen dat je veilig thuis bent. En dan appt iemand niet, of neemt daarna niet op, en wat moet die ander dan? De politie bellen ofzo? Ik houd er niet van te moeten gaan zitten wachten op zo’n bericht. Dan is de ander weg en dan moet ik maar zien wanneer ik bericht ontvang. Dan zit ik gegijzeld in mijn eigen huis.
maandag 5 augustus 2024 10:28
Ik zou hier gewoon het gesprek over aangaan. Wat vinden jullie beiden een fijne manier van appcontact? Welke behoeftes zijn er?
Nu lijkt dat eenrichtingsverkeer te zijn geweest en dan doet hij een poging aan jouw wensen tegemoet te komen. Dat slaagt dan niet helemaal, maar het is ook niet duidelijk wat zijn wensen op dat vlak zijn.
Het fijne van een relatie is juist dat je met zijn tweeën manieren kan vinden die voor jullie fijn zijn. Hoe anderen dat in hun relatie aanpakken is eigenlijk niet zo relevant. Jij lijkt nu ook niet echt het open gesprek te zijn aangegaan, omdat je je afvraagt of jouw wensen raar zouden zijn.
Nu lijkt dat eenrichtingsverkeer te zijn geweest en dan doet hij een poging aan jouw wensen tegemoet te komen. Dat slaagt dan niet helemaal, maar het is ook niet duidelijk wat zijn wensen op dat vlak zijn.
Het fijne van een relatie is juist dat je met zijn tweeën manieren kan vinden die voor jullie fijn zijn. Hoe anderen dat in hun relatie aanpakken is eigenlijk niet zo relevant. Jij lijkt nu ook niet echt het open gesprek te zijn aangegaan, omdat je je afvraagt of jouw wensen raar zouden zijn.
maandag 5 augustus 2024 10:30
Sinds wanneer kun je alleen berichten ontvangen in je eigen huis? En waarom moet je op dat bericht gaan zitten wachten?Lorem_Ipsum schreef: ↑05-08-2024 10:26Ik heb dan weer niks met appen dat je veilig thuis bent. En dan appt iemand niet, of neemt daarna niet op, en wat moet die ander dan? De politie bellen ofzo? Ik houd er niet van te moeten gaan zitten wachten op zo’n bericht. Dan is de ander weg en dan moet ik maar zien wanneer ik bericht ontvang. Dan zit ik gegijzeld in mijn eigen huis.
maandag 5 augustus 2024 10:33
Mijn man bedenkt elke dag aan het einde van zijn werkdag pas weer dat hij een vrouw heeft. Ik denk als hij honger krijgt
Ik ga vaak een weekendje weg zonder hem. Ik app dan echt geen welterusten en goedemorgen. Vreselijk lijkt me dat.
Maar goed, jij mag zelf weten wat je een van een relatie verwacht.
Ik ga vaak een weekendje weg zonder hem. Ik app dan echt geen welterusten en goedemorgen. Vreselijk lijkt me dat.
Maar goed, jij mag zelf weten wat je een van een relatie verwacht.
mariejan wijzigde dit bericht op 05-08-2024 10:35
0.64% gewijzigd
maandag 5 augustus 2024 10:37
Jij en je vriend hebben gewoon andere verwachtingen en wensen. Jouw wens dat je geappt wilt worden is niet belangrijker dan zijn wens om niet mee te doen "aan dit gedoe".
wij appen eb bellen eigenlijk alleen het noodzakelijk. We wonen samen, maar vaak ook alleen op pad. En dan appen we echt niet elke avond of morgen. En ook geen appjes van "ik ben aangekomen". Dat doe je ook niet wanneer je op een dag van A naar B rijdt.
Misschien is het een generatie dingetje of vinden wij het gewoon niet zo belangrijk.
Natuurlijk wordt er af en toe spontaan gebeld of geappt, en dat maakt het dan wel bijzonder en leuk.
wij appen eb bellen eigenlijk alleen het noodzakelijk. We wonen samen, maar vaak ook alleen op pad. En dan appen we echt niet elke avond of morgen. En ook geen appjes van "ik ben aangekomen". Dat doe je ook niet wanneer je op een dag van A naar B rijdt.
Misschien is het een generatie dingetje of vinden wij het gewoon niet zo belangrijk.
Natuurlijk wordt er af en toe spontaan gebeld of geappt, en dat maakt het dan wel bijzonder en leuk.
maandag 5 augustus 2024 10:45
Een berichtje sturen dat ik thuis ben gekomen, dat deed ik in het verleden wel, maar ja, ik was toen 4 uur onderweg met het ov. En het was altijd een excuus om nog even met elkaar te kletsen.
Mijn moeder vraagt er nog altijd naar en doet het zelf ook. Soms doe ik het, vaak genoeg ook niet. Ik heb meestal na 3-4 uur wel weer iets anders aan mijn hoofd.
Mijn moeder vraagt er nog altijd naar en doet het zelf ook. Soms doe ik het, vaak genoeg ook niet. Ik heb meestal na 3-4 uur wel weer iets anders aan mijn hoofd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 5 augustus 2024 10:55
Ik ging even uit van een situatie waar de één vanuit het ene huis naar het andere vertrekt. Maar doet er niet toe waar je bent.
Wat moet je dan als iemand niet appt dat ze thuis zijn gekomen? Want in slaap gevallen, telefoon op, vergeten, of wat dan ook. Dan zit je dus juist met een ongemakkelijk gevoel dat je niet zou hebben als je die afspraak niet had. Moet je dan alarm slaan ofzo? Ik begrijp het nut gewoon niet.
maandag 5 augustus 2024 10:56
Als je net 3 maand een relatie hebt, dan begrijp ik wel dat je behoefte aan contact anders en meer is, dan wanneer je al 3 jaar samen bent.
Hoe dat contact zich uit, is voor iedereen persoonlijk. Blijkbaar hecht jouw vriend geen waarde aan appen voor het slapen gaan en opstaan.
Hoe is jullie contact verder?
Hoe dat contact zich uit, is voor iedereen persoonlijk. Blijkbaar hecht jouw vriend geen waarde aan appen voor het slapen gaan en opstaan.
Hoe is jullie contact verder?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in