Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (3)

13-10-2017 22:22 3114 berichten
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.
anoniem_63a904d38f0f6 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 22:38
42.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
13-10-2017 22:43
Tonkje hoe kom ik aan goudvisjes?
????
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
spell68 schreef:
13-10-2017 21:16


Ik herken absoluut trekken van jou in Sheldon Cooper, althans zo als je hier over jezelf schrijft. Hij heeft ook die air van onoverwinnelijkheid en suprematie, is ook niet echt aardig, erg direct, zonder te beseffen wat de impact van zijn woorden zijn. Lacht weinig en de hele wereld draait om hem.
Deels klopt jouw bewering wel, maar de vergelijking op zich gaat mank, omdat ik dat gedrag vertoon bij mensen waar ik niets mee heb en Sheldon dat gedrag vertoont bij mensen waar hij wel wat mee heeft en wellicht in het algemeen. Daarnaast zie ik een groot verschil tussen houding - en dan met name hoe de ander die houding interpreteert - en het daadwerkelijk zijn. Ik weet dat mijn vaardigheden het gemiddelde niet erg overstijgen, behalve met betrekking tot planmatig denken. Die vaardigheid zie ik bij Sheldon overigens niet terug. Ander punt is natuurlijk het egocentrisme: ik zou geen goed schaker kunnen zijn als ik die eigenschap zou hebben, maar je bedoelde waarschijnlijk egoïstisch en die eigenschap heb ik wel helaas.
tonkje schreef:
14-10-2017 09:42
????
Gold fish? :D

Maar ik weet het al, iets met geduld enzo.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
13-10-2017 22:08
---
Het tweede is dat je de ander uitlegt dat je weet wat je persoonlijkheid en uitstraling soms bij anderen teweeg kan brengen en dat het niet je intentie is (en evt zeggen dat je staren een compliment is, want je vindt dat ze er leuk uitziet). Als ze negatief reageert, tja meer kun je niet doen, jammer zeggen, omdraaien en weglopen, maar mijn ervaring is dat mensen heel positief reageren.
Wat denken de anderen hierover?
Alle reacties Link kopieren
JonasV91 schreef:
14-10-2017 13:27
Wat denken de anderen hierover?
Het lijkt mij prima. Gewoon eerlijk zijn.
Een grapje erbij kan (ik heb even zitten teruglezen in deel 2), maar dan niet van te voren ingestudeerd. Dan komt het ongetwijfeld nep en ongemakkelijk over.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Overigens las ik nog wat verder terug en kwam in een nogal depressief deel van het topic terecht waar Justme zegt dat voor hem leven eigenlijk overleven is. En Dina dat ze niet gelukkig is en ook niet verwacht dat te worden. :'(

Niet dat ik altijd loop te huppelen van geluk, maar doorgaans ben ik aardig happy of noem het tevreden, al klinkt dat nogal gezapig. Maar mijn leven is ook best gezapig, ik ben een huismus, lekker op de bank met de krant/een boek, pot thee erbij, kat op schoot (of 2). Daar word ik blij van, dus dat probeer ik vaak te doen. Natuurlijk zijn er dingen waar ik minder blij mee ben, maar ik focus op wat leuk is, probeer dingen die ik niet leuk vind te mijden (zoals bedrijfsuitjes...) en verder een beetje go with the flow.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
JonasV91 schreef:
14-10-2017 13:27
Wat denken de anderen hierover?
Ik ben niet voor.
Simpelweg, omdat ik niet zit te wachten op een uitleg van iemand over hoe ze zijn of overkomen.

(Dat merk ik zelfs al aan mijn eigen stukjes. Ik erger me aan mezelf. Dat is toch best een prestatie.) :)
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
14-10-2017 14:16
Ik ben niet voor.
Simpelweg, omdat ik niet zit te wachten op een uitleg van iemand over hoe ze zijn of overkomen.

(Dat merk ik zelfs al aan mijn eigen stukjes. Ik erger me aan mezelf. Dat is toch best een prestatie.) :)
Als Jonas merkt dat zijn staarobject zich wat ongemakkelijk voelt onder zijn blikken, dan zou ik toch gaan voor een korte uitleg.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
14-10-2017 14:20
Als Jonas merkt dat zijn staarobject zich wat ongemakkelijk voelt onder zijn blikken, dan zou ik toch gaan voor een korte uitleg.
Ik ben blij dat ik haar niet reduceer tot een object.
Dat terzijde :nut:

Ik wil haar een perspectief bieden om het te plaatsen.
Een positiever kader indien mogelijk.
Kan ook een ijsbreker zijn.
safrat schreef:
14-10-2017 14:16
Ik ben niet voor.
Simpelweg, omdat ik niet zit te wachten op een uitleg van iemand over hoe ze zijn of overkomen.

(Dat merk ik zelfs al aan mijn eigen stukjes. Ik erger me aan mezelf. Dat is toch best een prestatie.) :)
Ok, dus stel dat ik jou ongemakkelijk laat voelen.
Ik wil jou een perspectief bieden waardoor het minder onaangenaam wordt.
Dan wil je niets weten van het perspectief, ook al wordt het misschien een win-win?
Het punt is dat jij een uitleg over jezelf niet kort kan houden.
Alleen al door te vermoeden dat jij met een exegese komt zou ik het gesprek afkappen.

Maar goed, ik was de confrontatie allang aangegaan. De eerste week al.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
14-10-2017 14:37
Het punt is dat jij een uitleg over jezelf niet kort kan houden.
Alleen al door te vermoeden dat jij met een exegese komt zou ik het gesprek afkappen.

Maar goed, ik was de confrontatie allang aangegaan. De eerste week al.
Hoe kort moet het dan zijn?

Dat was ook mijn intentie.
M'n gedachten zijn daarin wel een enorme spelbreker.
Ik ken nog 'oplossingen' maar die zal ik hier maar niet neertikken.

De confrontatie aangaan is trouwens heel leuk, vooral als je niet weet hoe.
Als ik het meisje was geweest he

Maar goed, laat ik het idee niet torpederen.
Hoe zou je het aanpakken? Wat ga je zeggen?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
14-10-2017 14:45
Als ik het meisje was geweest he

Maar goed, laat ik het idee niet torpederen.
Hoe zou je het aanpakken? Wat ga je zeggen?
Dat wist ik al...

Je hebt er wel zin in om het te torpederen. Da's vrij duidelijk.
Een laconiek optreden is niet meteen aan mij besteed dus ik moet er iets anders op vinden...

De antwoorden op die vragen zijn eigenlijk irrelevant.
Neigt opnieuw naar een ingestudeerd tekstje.
En zoals zo vaak komt de werkelijkheid in het niets overeen met het idee dat ik had...

Jij kan nu een aanpak verkondigen maar als die op zich niet past bij mij heeft het evenzeer weinig zin...
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je dat al verteld Jonas, maar wie is zij precies? Is ze een directe mede-student met wie je les hebt? Dan kun je haar toch gewoon aanspreken met een 'sorry dat ik zo vaak naar je zit te kijken, maar ik vind je erg leuk'. Of is ze iemand met wie je verder geen les oid hebt, maar die je vaak in het voorbijgaan/in de kantine ziet?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
14-10-2017 15:01
Misschien heb je dat al verteld Jonas, maar wie is zij precies? Is ze een directe mede-student met wie je les hebt? Dan kun je haar toch gewoon aanspreken met een 'sorry dat ik zo vaak naar je zit te kijken, maar ik vind je erg leuk'. Of is ze iemand met wie je verder geen les oid hebt, maar die je vaak in het voorbijgaan/in de kantine ziet?
Dat heb ik nog niet verteld. Zij is dus een mede-studente waarmee ik nagenoeg steeds les heb. We vormen meestal één klasgroep die slechts af en toe opgedeeld wordt. Dan nog vaak in twee groepen en toevallig zit zij ook in de tweede groep. As er drie groepen zijn, dan zit ze in de middelste groep maar da's enkel van toepassing op uitstappen (zoals bedrijfsbezoeken, slechts een (halve) dag).

Dat kan ik zeggen maar rationeel bekeken houdt het geen steek. Hoe kan ik iemand leuk vinden als ik haar niet ken?
Al is het nu toch wel meer dan het visuele aspect mag ik hopen, maar dan nog.

Het stoort mij dat ik ervoor zorg dat er zich iemand (vermoedelijk) oncomfortabel voelt door mijzelf.
Dat wil ik counteren door er een positieve draai aan te geven.
Zoals Spell dus zei.

Zo kan er hypothetisch een win-win gecreëerd worden.
Dan zit zij niet meer of toch een pak minder met onaangename gevoelens en dan heb ik niet meer het probleem dat ze zich onaangenaam zou kunnen voelen.

Het is de manier waarop ik het zal zeggen die het resultaat al dan niet zal bevestigen.
Helaas heb ik dus geen flauw benul van hoe ik het moet aanpakken.
En nu verwijs ik terug naar het bericht van Spell.
Die optie had ik me ook bedacht maar de vraag is nog steeds hoe ik het exact kan aanpakken.
Het probleem daarmee is dat er zoveel factoren zijn die een rol spelen waardoor het vooraf bedenken geen optie is.
Helaas ben ik dan weer een denker die tijd nodig kan hebben om te antwoorden, bijvoorbeeld.
Dan is go with the flow een bijzonder moeilijk gegeven.

Het basisdoel / De opzet is momenteel dat de situatie 'ontdooid' wordt.
Alleen is dat dus een stap waarbij ik de bal vaker wel dan niet missla.
Doelen opsplitsen in deeltjes, zeker aangezien ik uiteindelijk weinig tot niets van haar weet.
Alle reacties Link kopieren
Pffff, Jonas je maakt het wel heel erg moeilijk, terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
JonasV91 schreef:
14-10-2017 14:51
Dat wist ik al...

Je hebt er wel zin in om het te torpederen. Da's vrij duidelijk.
Een laconiek optreden is niet meteen aan mij besteed dus ik moet er iets anders op vinden...

De antwoorden op die vragen zijn eigenlijk irrelevant.
Neigt opnieuw naar een ingestudeerd tekstje.
En zoals zo vaak komt de werkelijkheid in het niets overeen met het idee dat ik had...

Jij kan nu een aanpak verkondigen maar als die op zich niet past bij mij heeft het evenzeer weinig zin...
Met laconiek bedoel je ludiek? Dat hoeft natuurlijk ook niet.
Het beste zeg je het zoals het in je opkomt. Ik kan niet voor jou bepalen wat je moet zeggen.
Zo'n persoonsbeschrijving ligt volgens mij wel in jouw lijn. Heel vreemd is het niet als je voor die benadering kiest.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
14-10-2017 15:16
Pffff, Jonas je maakt het wel heel erg moeilijk, terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn.
Ik maak het altijd heel moeilijk...
Dat weet ik.
Dat besef ik.
En ik vind het über kut.

Voor mij hoeft het op zich allemaal niet meer aangezien het altijd zo is.

Alleen is er ergens hoop dat het ooit anders kan verlopen.

De vraag is hoe ik het dus kan doen maar blijkbaar heeft niemand een concreet antwoord.
Alle reacties Link kopieren
JonasV91 schreef:
14-10-2017 15:23
De vraag is hoe ik het dus kan doen maar blijkbaar heeft niemand een concreet antwoord.
Volgens mij heb je al meerdere concrete antwoorden gehad?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
14-10-2017 15:22
Met laconiek bedoel je ludiek? Dat hoeft natuurlijk ook niet.
Het beste zeg je het zoals het in je opkomt. Ik kan niet voor jou bepalen wat je moet zeggen.
Zo'n persoonsbeschrijving ligt volgens mij wel in jouw lijn. Heel vreemd is het niet als je voor die benadering kiest.
Een combinatie aangezien laconiek gedefinieerd kan worden als
kort en bondig, pittig; blijk geven dat men de zaken doodkalm opvat zonder zich druk te maken
Je zei dat ik het kort moest houden. Dat wil ik gerust maar onderstaande maakt het evenzeer moeilijk.

Zoals het in me opkomt.
Nja, als m'n gedachten er geen stokje voorsteken is dat inderdaad een optie.
Alleen zijn er vaak zoveel gedachten dat het moeilijk wordt.

Voor mij is het niet vreemd, blijkbaar voor het merendeel wel...
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
14-10-2017 15:24
Volgens mij heb je al meerdere concrete antwoorden gehad?
Yup, die erna opnieuw worden afgeschoten.
Al dan niet door mezelf aangezien ik ze mezelf niet zie doen.
Even de gladjanus uithangen (misschien te extreem uitgedrukt maar bon) zit niet in mijn bijna onbestaande spontane versie.

Niet dat ik geen gladjanus kan zijn, maar dan tracht ik die niet te mengen in situaties waar ik om geef

Terwijl ik dit typ kom ik tot de conclusie dat ik het eigenlijk allemaal niet weet...
Zelfkennis is leuk als die gebaseerd is op wat echt is maar wie ben ik echt?
...
Wat wil je eigenlijk bereiken met dat gesprek?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
14-10-2017 16:06
Wat wil je eigenlijk bereiken met dat gesprek?
Dat heb ik toch al gezegd?

Dat ze zich comfortabeler voelt.
Moet op de één of andere manier wel lukken...


Ik bijt niet.
Ach, whatever, wat ik ook doe, het is nooit goed...
Maar dat is toch niet wat je echt wil bereiken?

Want voor dat hoef je alleen maar niet te staren.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
14-10-2017 16:15
Maar dat is toch niet wat je echt wil bereiken?

Want voor dat hoef je alleen maar niet te staren.
Wat ik wil bereiken lijkt wel een utopie...

Met een schone lei opnieuw beginnen is ook een leuke maar ook daar hoef ik niet op te hopen.

Ik heb ook al gezegd dat ik wil stoppen met staren maar dat het op zich machtiger is dan mezelf.

Situatieschets:

aanvang schooljaar, meisje, interessant.
=> door een aantal factoren (tussen m'n oren, gewoon te veel over nadenken) uiteindelijk geen contact gelegd.
Toch blijven kijken
=> wordt minder aangenaam
Ondertussen 4 weken verder en het blijft door m'n gedachten spelen.
=> focus is er niet steeds, slecht gevoel dat ik ervoor zorg dat iemand de situatie met tussenpozen minder aangenaam vind

=> ik wil contact leggen om de situatie te ontmijnen zodat er 'normaal' contact mogelijk is. (cfr. die schone lei)

Alleen ben ik blijkbaar een idioot die niet weet hoe hij het moet aanpakken.
Dan vraagt de idioot input aan anderen maar blijkbaar is geen enkele optie goed.
Dan vindt die idioot het heel onaangenaam want hij weet niet wat hij kan doen om goed te doen.

Dus ik dacht om me onder andere een stuk kwetsbaar op te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven