Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

23-09-2020 12:29 488 berichten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.

Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.

Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.

Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.

ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
Hij klinkt als een engerd. Ik zou dit echt heel raar vinden en snel afkappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook raar, en helemaal dat je er geheimzinnig over moet doen. Ik denk wel dat hij bijbedoelingen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Geen ja zeggen. Gewoon afhouden.
KamilleT schreef:
23-09-2020 13:00
Ik vind het ook raar, en helemaal dat je er geheimzinnig over moet doen. Ik denk wel dat hij bijbedoelingen heeft.
Dat hij bijbedoelingen heeft misschien niet direct, maar ik vind het wel vreemd dat het absoluut geheim moet blijven. We werken niet in een sector waarin je onderling niet met elkaar mag omgaan, veel collega's gaan samen uit. Voorheen ging ik ook wel stappen met (vrouwelijke en 1 mannelijke) collega's als groepje. Het was iig nooit geheim.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij zin om een hele dag 1 op 1 met iemand op te trekken die je nauwelijks kent? En 2x een lange autorit en niet halverwege de dag kunnen zeggen, nou tabee, ik ga maar weer eens?
Alle reacties Link kopieren
Eh nou dit zou ik dus wél vertellen aan een collega, bedrijfsarts, leidinggevende of iets dergelijks en dan eens horen hoe zij daarover denken.

Je voelt je ongemakkelijk bij zijn vragen, over je gewicht, over geheimhouding. Dat is een goed signaal, dat ongemak. Daar moet je naar luisteren. Niet naar hem. Doe vooral niet wat hij wil. Doe wat jij wilt. Luister naar je gevoel en niet naar alle rationaliseringen ‘dat het gewoon een vriendelijk gebaar is’ enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen zin om geheimen te hebben voor mijn collega’s sorry.
Bedankt voor het aanbod, maar ik voel me ongemakkelijk bij de voorwaarden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hij klinkt echt als een rare vent.
fairy1 schreef:
23-09-2020 13:02
Heb jij zin om een hele dag 1 op 1 met iemand op te trekken die je nauwelijks kent? En 2x een lange autorit en niet halverwege de dag kunnen zeggen, nou tabee, ik ga maar weer eens?
Eigenlijk niet. Op het werk is hij heel geliefd en echt iedereen mag hem graag, maar ik ken hem verder helemaal niet eigenlijk. En nee, zoals jij dat beschrijft heb ik er helemaal geen zin in. Maar ik vind het ook eng om iemand bot af te wijzen, nadat hij misschien in al zijn onschuld en hulpvaardigheid met zo'n spontaan voorstel komt.
Alle reacties Link kopieren
Een bakje koffie op 1,5 meter in de bedrijfskantine lijkt me dan een beter idee.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
23-09-2020 13:03
Eh nou dit zou ik dus wél vertellen aan een collega, bedrijfsarts, leidinggevende of iets dergelijks en dan eens horen hoe zij daarover denken.

Je voelt je ongemakkelijk bij zijn vragen, over je gewicht, over geheimhouding. Dat is een goed signaal, dat ongemak. Daar moet je naar luisteren. Niet naar hem. Doe vooral niet wat hij wil. Doe wat jij wilt. Luister naar je gevoel en niet naar alle rationaliseringen ‘dat het gewoon een vriendelijk gebaar is’ enzo.
+1
Alle reacties Link kopieren
Waarom is jouw overgewicht een publieke zaak? Ik zou echt woest worden van die vraag. Zéker van een of andere collega. Wtf!
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen ivm herkenbaarheid en zo, maar ik heb ook een kindje van 7 maanden. Omdat ik zelf geen auto heb heeft de collega aangeboden een autostoeltje te kopen onderweg naar mij, zodat mijn kind ook gezellig mee kan.

Zo weet ik dat hij geen bijbedoelingen heeft, voordat daar vragen over komen.
Alle reacties Link kopieren
Even snel een onzeker jong poesje scoren, meer moet je er niet achter zoeken. Vast wel een leuk hotelletje in de buurt van dat strand.
fairy1 schreef:
23-09-2020 13:04
Een bakje koffie op 1,5 meter in de bedrijfskantine lijkt me dan een beter idee.
Dat is een goede, dat ga ik denk ik gebruiken. Dat ik er dan gelijk gebruik van wil maken om ook andere collega's te zien en dat het me gezellig lijkt om op gepaste afstand koffie te drinken samen.
Het komt op mij over alsof je nu bent 'losgeweekt' van het werk, en hij het nu probeert...net in je zwakkere periode. Dat hij niet precies weet waarvoor je thuis zit, maakt niet zo veel uit...
Ik vind het bewonderenswaardig dat je niet alle vertrouwen in de mens/ man kwijt bent, maar ik vind je nu iets te naiëf :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een heel vaag verhaal.
deja schreef:
23-09-2020 13:07
Even snel een onzeker jong poesje scoren, meer moet je er niet achter zoeken. Vast wel een leuk hotelletje in de buurt van dat strand.
Dat is het niet, zie bovenstaande post van mij. Dat doe je niet met een baby erbij.
Alle reacties Link kopieren
nd04a schreef:
23-09-2020 13:07
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen ivm herkenbaarheid en zo, maar ik heb ook een kindje van 7 maanden. Omdat ik zelf geen auto heb heeft de collega aangeboden een autostoeltje te kopen onderweg naar mij, zodat mijn kind ook gezellig mee kan.

Zo weet ik dat hij geen bijbedoelingen heeft, voordat daar vragen over komen.
Niet zo naïef zijn is nu het eerste wat mij te binnen schiet. Het lijkt wel alsof hij jouw een makkelijke prooi vindt en je zo probeert binnen te halen. Natuurlijk heeft hij bijbedoelingen anders zou iedereen van het werk het gewoon mogen weten.
nd04a schreef:
23-09-2020 13:07
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen ivm herkenbaarheid en zo, maar ik heb ook een kindje van 7 maanden. Omdat ik zelf geen auto heb heeft de collega aangeboden een autostoeltje te kopen onderweg naar mij, zodat mijn kind ook gezellig mee kan.

Zo weet ik dat hij geen bijbedoelingen heeft, voordat daar vragen over komen.
Juist wel bijbedoelingen, niets is voor niets!
Alle reacties Link kopieren
nd04a schreef:
23-09-2020 13:07
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen ivm herkenbaarheid en zo, maar ik heb ook een kindje van 7 maanden. Omdat ik zelf geen auto heb heeft de collega aangeboden een autostoeltje te kopen onderweg naar mij, zodat mijn kind ook gezellig mee kan.

Zo weet ik dat hij geen bijbedoelingen heeft, voordat daar vragen over komen.
Dat zegt toch niks?!
Maakt niet uit wat voor bedoelingen hij heeft.
Ik zelf zou niet bij iemand in de auto stappen (dus geen eigen vervoer) en er uren 1 op 1 mee willen doorbrengen die ik niet zo goed ken.
Al is het een ongevaarlijk klein vrouwtje of een bejaarde of wat dan ook.
Helemaal als diegene al een opmerking over gezondheid in relatie met mijn uiterlijk maakt en al van te voren 'ons geheimpje' ervan maakt.
Ik zou dus terugbellen, bedanken voor het aanbod maar dat dit niks voor jou is.
Verder geen argumenten geven, als hij door blijft vragen zeggen dat je een beetje moe bent en het gesprek afbreken.
Gaat hem geen moer aan verder.
Leuk aanbod, maar je wil niet.
Het is niet gebruikelijk om tijdens je ziekte met collega's met wie je amper wat hebt af te spreken, het is ook niet gebruikelijk om collega's die ziek zijn te bellen met jouw ideeën over waarom diegene ziek is.
Als iemand daar leuk op ingaat is dat leuk meegenomen, zo niet ook heel logisch.
Alle reacties Link kopieren
Schei nou even uit. Met je baby een hele dag met een vreemde op stap.
nd04a schreef:
23-09-2020 13:07
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen ivm herkenbaarheid en zo, maar ik heb ook een kindje van 7 maanden. Omdat ik zelf geen auto heb heeft de collega aangeboden een autostoeltje te kopen onderweg naar mij, zodat mijn kind ook gezellig mee kan.

Zo weet ik dat hij geen bijbedoelingen heeft, voordat daar vragen over komen.
Want met een kind erbij kan hij geen avances maken?

Ik denk dat je jezelf behoorlijk tekort doet door te denken dat jij door je overgewicht niet leuk of knap genoeg zou zijn om aantrekkelijk gevonden te worden. Ook jij mag er zijn!

Of de beste man goede bedoelingen heeft of niet durf ik niet te zeggen. Ik vind het wel heel raar dat je het geheim zou moeten houden en zou op basis daarvan alleen al de boot afhouden. Dat geeft mij een nare bijsmaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven