Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

woensdag 23 september 2020 om 12:29
Hoi iedereen,
Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.
Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.
Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.
Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.
ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.
Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.
Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.
Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.
ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
vrijdag 25 september 2020 om 20:21
Ik vind dit echt typisch predator gedrag van deze man. En dan denk ik nog niet eens dat het een brute verkrachter is.
Wel iemand die het leven binnen glijdt van een onzekere jonge beschadigde vrouw en daarbij steeds haar grenzen probeert te verleggen.
Alleen al die opmerking over haar gewicht (terwijl TO helemaal niet heel dik is), gewoon kijken of hij daar een onzekerheid vindt die hij kan gebruiken in zijn voordeel.
Gatver de gatver. In mijn bedrijf zou dat echt nooit getolereerd worden. Al werkte hij er 30 jaar.
Wel iemand die het leven binnen glijdt van een onzekere jonge beschadigde vrouw en daarbij steeds haar grenzen probeert te verleggen.
Alleen al die opmerking over haar gewicht (terwijl TO helemaal niet heel dik is), gewoon kijken of hij daar een onzekerheid vindt die hij kan gebruiken in zijn voordeel.
Gatver de gatver. In mijn bedrijf zou dat echt nooit getolereerd worden. Al werkte hij er 30 jaar.
vrijdag 25 september 2020 om 21:13
Precies wat ik dacht. Lijkt erop dat hij probeerde to te paaien. Ervoor te zorgen dat ze het gevoel had dat ze bij hem in het krijt stond. Haar eigenwaarde ondermijnen. Ik denk ook niet dat hij haar bruut zou hebben verkracht , ik denk dat hij aan het toewerken was naar een situatie waarin to het gevoel zou krijgen dat ze hem niet kon weigeren.Konijnmetbril schreef: ↑25-09-2020 20:21Ik vind dit echt typisch predator gedrag van deze man. En dan denk ik nog niet eens dat het een brute verkrachter is.

zaterdag 26 september 2020 om 07:09
Bedoel je opmerkingen over gewicht of zo'n voorstel? Bij mijn vorige werk maakten leidinggevenden soms opmerkingen over iemands gewicht. Het erge was- en in Ik schaam me om dat te schrijven- dat het op een gegeven moment begon te wennen ofzo. Dat ik er niet eens altijd wat van zei.Konijnmetbril schreef: ↑25-09-2020 20:21Ik vind dit echt typisch predator gedrag van deze man. En dan denk ik nog niet eens dat het een brute verkrachter is.

zaterdag 26 september 2020 om 15:54
Je bent wel aan de volle kant.Roodkapjeendewolf schreef: ↑26-09-2020 15:51huh in welk context kan een leidinggevende opmerkingen maken over gewicht? Over welke opmerkingen gaat het dan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 26 september 2020 om 15:55
Na de OP nog een keer gelezen te hebben, krijg ik dit gevoel nu ook.Konijnmetbril schreef: ↑25-09-2020 20:21Ik vind dit echt typisch predator gedrag van deze man. En dan denk ik nog niet eens dat het een brute verkrachter is.
Frankly my dear, I don"t give a damn

zaterdag 26 september 2020 om 18:01
Als het gesprek op de werkvloer richting bepaalde onderwerpen gaat. Dat je het over niet-werkgerelateerde dingen hebt met collega's en de leidinggevende ook aan dat gesprek deelneemt. "Je bent zo stevig dat je bij jou niet snel ziet als je zwanger bent".Roodkapjeendewolf schreef: ↑26-09-2020 15:51huh in welk context kan een leidinggevende opmerkingen maken over gewicht? Over welke opmerkingen gaat het dan?
Zomaar een voorbeeld.

zaterdag 26 september 2020 om 18:28
zaterdag 26 september 2020 om 18:37
Roodkapjeendewolf schreef: ↑26-09-2020 18:28Ik begrijp het nog niet echt. Gaat het dan om machtsmisbruik of is het denigrerend of seksistisch bedoeld?
Zijn het mannen of vrouwen?
Een groot deel van de vrouwen praat onderling veel over afvallen en figuur. Ik heb er niks mee maar in dat licht zie ik weinig kwaad.
Is hij dan een vrouw?

They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day

zaterdag 26 september 2020 om 20:50
Wat reageer jij aangebrand. Ik heb het over totaals iets anders

zaterdag 26 september 2020 om 20:51
Ik heb het hier over. En probeer dit voorbeeld beter te begrijpenvivautrecht85 schreef: ↑26-09-2020 07:09Bedoel je opmerkingen over gewicht of zo'n voorstel? Bij mijn vorige werk maakten leidinggevenden soms opmerkingen over iemands gewicht. Het erge was- en in Ik schaam me om dat te schrijven- dat het op een gegeven moment begon te wennen ofzo. Dat ik er niet eens altijd wat van zei.

zaterdag 26 september 2020 om 23:14
Met jet risico dat het nu teveel offtopic gaat; het waren nare opmerkingen van verschillende mannelijke leidinggevenden. Ik denk dat vrouwen er ook wat van kunnen, maar bij mij waren het toevallig mannen en ze hadden het tegen vrouwelijke collega's. Eentje was vaak de Sjaak. Dan ging het over sporten en werd haar gevraagd wanneer zij eens wat aan haar gewicht ging doen.Roodkapjeendewolf schreef: ↑26-09-2020 18:28Ik begrijp het nog niet echt. Gaat het dan om machtsmisbruik of is het denigrerend of seksistisch bedoeld?
Zijn het mannen of vrouwen?
Een groot deel van de vrouwen praat onderling veel over afvallen en figuur. Ik heb er niks mee maar in dat licht zie ik weinig kwaad.
maandag 28 september 2020 om 20:28
Hier ben je weer vervelend aan het doenGetaway_Car_59 schreef: ↑23-09-2020 14:47Dat zijn jouw woorden. Dat heb ik in ieder geval nergens gelezen, dus nu niet net gaan doen alsof dat het geval is hier.
maandag 28 september 2020 om 20:29
Blablablabla blablablablabla kinderachtigGetaway_Car_59 schreef: ↑23-09-2020 13:51Blablabla.
Ik geloof er niets van. Lekker iemand een schuldgevoel aanpraten.
maandag 28 september 2020 om 20:30
Zou ook misselijk van mezelf worden als ik jou wasGetaway_Car_59 schreef: ↑23-09-2020 13:15Ik word er in ieder geval misselijk van.
Maar ik ben jou niet.
Pas goed op jezelf.![]()

maandag 28 september 2020 om 20:41
Dit!Het-groepje schreef: ↑23-09-2020 13:10Maakt niet uit wat voor bedoelingen hij heeft.
Ik zelf zou niet bij iemand in de auto stappen (dus geen eigen vervoer) en er uren 1 op 1 mee willen doorbrengen die ik niet zo goed ken.
Al is het een ongevaarlijk klein vrouwtje of een bejaarde of wat dan ook.
Helemaal als diegene al een opmerking over gezondheid in relatie met mijn uiterlijk maakt en al van te voren 'ons geheimpje' ervan maakt.
Ik zou dus terugbellen, bedanken voor het aanbod maar dat dit niks voor jou is.
Verder geen argumenten geven, als hij door blijft vragen zeggen dat je een beetje moe bent en het gesprek afbreken.
Gaat hem geen moer aan verder.
Leuk aanbod, maar je wil niet.
Het is niet gebruikelijk om tijdens je ziekte met collega's met wie je amper wat hebt af te spreken, het is ook niet gebruikelijk om collega's die ziek zijn te bellen met jouw ideeën over waarom diegene ziek is.
Als iemand daar leuk op ingaat is dat leuk meegenomen, zo niet ook heel logisch.

dinsdag 29 september 2020 om 11:22

dinsdag 29 september 2020 om 15:59
TO is wel erg stil. Misschien houdt hij haar gevangen. De creep.

They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
dinsdag 29 september 2020 om 17:12
Het één sluit het ander niet uit.JackyBee schreef: ↑29-09-2020 11:22Hij gaat zijn boekje te buiten, hoe je het ook wendt of keert. Ik denk niet dat hij avances zal maken, want dan had hij die opmerking over je gewicht niet gemaakt lijkt mij. Toch zou ik zo iemand niet te dichtbij laten komen, want hij klinkt niet als iemand die veel aan je leven zal toevoegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 29 september 2020 om 17:12
Het één sluit het ander niet uit.JackyBee schreef: ↑29-09-2020 11:22Hij gaat zijn boekje te buiten, hoe je het ook wendt of keert. Ik denk niet dat hij avances zal maken, want dan had hij die opmerking over je gewicht niet gemaakt lijkt mij. Toch zou ik zo iemand niet te dichtbij laten komen, want hij klinkt niet als iemand die veel aan je leven zal toevoegen.

vrijdag 2 oktober 2020 om 19:55
Hoi!Ellerlilalinne schreef: ↑01-10-2020 12:01TO TO To too toooo tooooooo echoooo
Gaat het nu goed met je?
Sorry, ik ben even weggeweest en erg druk geweest met therapie, bedrijfsarts etc.
De leidinggevende heeft het inderdaad opgepakt maar zij zag hierin niet zoveel kwaad. Mannen gaan nu eenmaal achter jonge vrouwen aan was haar redenatie. Wel vindt ze dat het niet op de werkvloer thuishoort en heeft ze hem daarop aangesproken.
Kort daarna stuurde hij een woedende e-mail (werkmail die ik nooit gebruik maar doorgeschakeld staat naar privé), ik kopieer hem gewoon even, dan hoef ik niet alles uit te leggen.
, ik vind het vervelend dat mij nu een terugkoppeling geeft over ons eerdere contact. Ik heb je namelijk nadrukkelijk gevraagd of dit tussen ons kon blijven om praatjes te voorkomen. Nu ben ik de boeman, terwijl ik met de beste intenties van de wereld jou een leuke dag bezorgen wilde.
Ik vind het prima dat je daar geen behoefte aan hebt, maar dit soort gedrag accepteer ik niet weer. Ik ging nog aan mezelf twijfelen en heb eindeloos mijn eigen berichtjes naar jou herlezen, tot in den treure, en waarempel, toen ging ik ook zien dat ik "fout" zat. Onzin natuurlijk, maar op deze wijze ga ik wel twijfelen aan mijn eigen verstand en denk ik dat jij, dit bewust en met opzet deed om mij te manipuleren. Laat ik je gelijk uit de droom helpen: dat laat ik me niet.
Ik hoop je snel terug te zien -gezond en wel- op kantoor, en hoop dat je eens diep gaat nadenken over jouw gedrag jegens mij.
F
Nou, ik ben hiervan natuurlijk best geschrokken en begrijp deze overtrokken reactie totaal niet. Ik heb besloten er verder geen aandacht meer aan te schenken en ben er echt helemaal klaar mee. Dit kost namelijk energie die ik beter kan gebruiken.
Ik ga trouwens volgende week weer 2 dagdelen werken, om te kijken hoe dat gaat. Vanuit daar kan ik dan mijn werkzaamheden weer uitbouwen, dus daarmee ben ik ontzettend blij

Iedereen bedankt voor alle reacties!
anoniem_65603be286bdc wijzigde dit bericht op 02-10-2020 19:57
0.66% gewijzigd