Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

23-09-2020 12:29 488 berichten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.

Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.

Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.

Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.

ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
Alle reacties Link kopieren
deja schreef:
23-09-2020 13:07
Even snel een onzeker jong poesje scoren, meer moet je er niet achter zoeken. Vast wel een leuk hotelletje in de buurt van dat strand.
Dit
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Maduixa schreef:
02-10-2020 23:21
Ik val steil achterover van de reactie van je leidinggevende, dat 'mannen dit nu eenmaal doen'. Je collega vind ik ook niet zo lekker in zijn bovenkamer, maar dat was vanaf het begin van dit topic al duidelijk. Je leidinggevende is echt schrikbarend seksistisch EN neemt het niet voldoende voor je op.

En dit. Ik kan bijna niet geloven dat een leidinggevende zoiets doms uitkraampt.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
rozemarijn123 schreef:
02-10-2020 23:05
Ik krijg vooral de kriebels van deze zin:

Ik hoop je snel terug te zien -gezond en wel- op kantoor, en hoop dat je eens diep gaat nadenken over jouw gedrag jegens mij.

Klinkt bijna dreigend, bah.

Ik zou idd nu naar HR stappen, of de bedrijfsarts. Zeggen dat je ziek thuis zit en dat deze man nu al voor de vierde keer (of meer?) jou contacteert en je het zat bent, en rust nodig hebt om goed en snel te herstellen.

Ja en die zin erna!! Hij denkt dat hij TO's meerdere is. Deze man spoort echt niet. Hij hoopt ook nog steeds op contact met TO zoals ik het lees alsof zij hem iets verplicht is.

Als hij je lastig valt hier melden hoor TO!! Je niet in een hoek laten drukken door hem. Niks mis met je intuïtie.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
nd04a schreef:
02-10-2020 19:55
Hoi!

Sorry, ik ben even weggeweest en erg druk geweest met therapie, bedrijfsarts etc.

Iedereen bedankt voor alle reacties!

Dank voor de update ik had gehoopt dat je van hem verlost zou zijn. Goed dat je er niet op reageert.

Je kan je leidinggevende een mail sturen waarin je jullie gesprek kort op papier zet. Niet om haar te wijzen op haar nalatigheid (zou haar niet tegen de haren instrijken), maar mocht het verder escaleren dan kan ze niet doen alsof ze van niets wist/weet. Je moet het op zo een manier schrijven dat zijn gedrag tegenover jou nu haar probleem wordt zonder dat je haar verwijten maakt.

Voorbeeld:
===============
Beste X,

Dank voor ons gesprek. Ik vond het moeilijk om je te vertellen over het grensoverschrijdende gedrag van Y

- mijn prive telefoonnumer opvragen bij andere collega voor privegebruik;
- mij onjuiste informatie geven over andere collega om op die manier bij mij thuis te kunnen afspreken;
- in verband met mijn ziek zijn over mijn medische situatie willen praten zonder dat ik dat wil;
- zijn onplezierige reactie als ik aangeef geen interesse te hebben in contact met hem buiten werk om.

Maar ik ben blij dat ik het toch met je gedeeld heb als mijn leidinggevende. Ik ben wel verbaasd dat ik na ons gesprek nog een onprettige email van Y heb gehad. Het is net alsof hij niet is aangesproken op zijn gedrag. Ik zal hier niet op reageren.

Ik kijk er naar uit om volgende week mijn werk weer deels te hervatten. Nogmaals dank.

Groeten,
TO

===========

Succes met je herstel TO!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Maduixa schreef:
02-10-2020 23:21
Ik val steil achterover van de reactie van je leidinggevende, dat 'mannen dit nu eenmaal doen'. Je collega vind ik ook niet zo lekker in zijn bovenkamer, maar dat was vanaf het begin van dit topic al duidelijk. Je leidinggevende is echt schrikbarend seksistisch EN neemt het niet voldoende voor je op.

Dit. Vind het minstens even idioot als die gek.
Ja, maar helaas niet uitzonderlijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hele goeie mail! Ik zou zoiets zeker sturen, dan staat het vastgelegd!
Top mail. Doen!

Wat zei je therapeut trouwens over dit akkefietje?
Been there, done that, got the T-shirt.
Wat een vreemd verhaal. Een collega die je amper kent, belt jou uit het niets. Niet eens een kopie koffie drinken, maar gelijk een hele dag weg plannen. Daarnaast niks vertellen tegen je collega's. Je hebt niet voor niks een topic geopend , omdat het vreemd voelt. De vraag is wat is zijn intentie? en die mail. Zo tekeeer gaan tegen een jonge vrouw die niet lekker in haar vel zit. Alarm alert
Goed idee om van het gesprek een bevestiging per mail te sturen. Mijn input:

Beste X,

Dank voor ons gesprek. Ik vond het moeilijk om je te vertellen over het grensoverschrijdende gedrag van Y. Momenteel zit ik door omstandigheden ziek thuis, en ik wil graag zo snel mogelijk herstellen om weer aan het werk te kunnen.

Y blijft mij maar contacteren en zich aan mij opdringen, en dat verstoort dit proces.

- Hele dag mee naar het strand, moet dit geheim houden.
- in verband met mijn ziek zijn over mijn medische situatie willen praten zonder dat ik dat wil;
- - mijn prive telefoonnumer opvragen bij andere collega voor privegebruik;
- mij onjuiste informatie geven over andere collega om op die manier bij mij thuis te kunnen afspreken;
- zijn onplezierige reactie als ik aangeef geen interesse te hebben in contact met hem buiten werk om.
-nu weer een mail nav het gesprek met jou die op mij dreigend overkomt om de volgende reden, nl schrijven dat hij hoopt mij snel weer te zien en dat ik diep moet nadenken over hoe ik mij verhoudt tot hem. Het geeft mij het gevoel dat hij nog steeds aandacht wil van mij en de confrontatie opzoekt, nu hij bot vangt op invitaties om samen tijd door te brengen.

Ik vind het heel vervelend dat Y zo aanhoudend blijft in het contact zoeken. Mijn doel is om snel te herstellen.
Ik kijk er dan ook naar uit om volgende week mijn werk weer deels te hervatten. Nogmaals dank.

Groeten,
TO
Hoi TO,

Ik denk inderdaad dat je dit toch moet melden. De kans is groot dat dit straks je re-integratie in de weg kan staan.

Ik zou het in ieder geval melden/bespreken met de vertrouwenspersoon en HR. Ik weet niet of het je lukt en jezelf ook al kan om het ook hoger in de organisatie te zoeken bij de baas van je leidinggevende. Mogelijk kan de vertrouwenspersoon of bedrijfsarts iets voor je betekenen. Het is wel een hele nare situatie geworden dat je even niet helpt TO. Wat een heel vervelende start.. ik vind persoonlijk dat deze man een contactverbod moet krijgen met je vanuit het werk dan.

Iets om hopelijk nog niet aan te denken maar heb je een rechtsbijstandsverzekering mocht het escaleren.

:hug: sterkte.
Als ik één ding heb geleerd, is vooral niet doen wat hij wil. Hij schrijft het niet weer te accepteren als jij dingen doorbrieft die geheim moeten blijven.

Dus zou ik die hele e-mail van hem stante pede doorsturen aan mijn leidinggevende én de vertrouwenspersoon.

Maar dat ben ik, ik zou boos worden en waarschijnlijk zou mijn hele team alle feiten in no-time van mij horen.

Hoe voel je je nu TO? Ben je wel in staat om hiermee om te gaan als je weer naar je werk komt?
Mermedina schreef:
03-10-2020 08:54
Als ik één ding heb geleerd, is vooral niet doen wat hij wil. Hij schrijft het niet weer te accepteren als jij dingen doorbrieft die geheim moeten blijven.

Dus zou ik die hele e-mail van hem stante pede doorsturen aan mijn leidinggevende én de vertrouwenspersoon.

Maar dat ben ik, ik zou boos worden en waarschijnlijk zou mijn hele team alle feiten in no-time van mij horen.

Hoe voel je je nu TO? Ben je wel in staat om hiermee om te gaan als je weer naar je werk komt?
Precies!
rozemarijn123 schreef:
03-10-2020 08:34

Beste X,

Dank voor ons gesprek. Ik vond het moeilijk om je te vertellen over het grensoverschrijdende gedrag van Y. Momenteel zit ik door omstandigheden ziek thuis, en ik wil graag zo snel mogelijk herstellen om weer aan het werk te kunnen.

Y blijft mij maar contacteren en zich aan mij opdringen, en dat verstoort dit proces.

-nu weer een mail nav het gesprek met jou die op mij dreigend overkomt om de volgende reden, nl schrijven dat hij hoopt mij snel weer te zien en dat ik diep moet nadenken over hoe ik mij verhoudt tot hem. Het geeft mij het gevoel dat hij nog steeds aandacht wil van mij en de confrontatie opzoekt, nu hij bot vangt op invitaties om samen tijd door te brengen.

Ik vind het heel vervelend dat Y zo aanhoudend blijft in het contact zoeken. Mijn doel is om snel te herstellen.
Ik kijk er dan ook naar uit om volgende week mijn werk weer deels te hervatten. Nogmaals dank.

Groeten,
TO
En dit.
Is er iemand die jou kan bij staan tegen deze debiel, sorry echt een ander woord heb ik niet voor hem. Wat denkt deze man wel niet? Ik zou echt een stuk assertiever gaan reageren als ik jou was. Natuurlijk is dat moeilijk, maar wat deze man doet , doet ie waarschijnlijk niet alleen bij jou. Flink van je gaan afbijten en zeggen dat je hier totaal niet van gediend bent. Desnoods met hulp van iemand.

De reactie van je leidinggevende is echt ronduit tenenkrommend. Wat een vreselijke reactie. Tuurlijk is dit niet normaal gedrag van een man naar een jonge vrouw.

Ik zie hier boven een hele goede reactie.
Misschien kan je daar ook iets mee als je het via mail wilt afhandelen.

Ik kan me echt zo kwaad maken om zulke mannen. Je niet laten intimideren hoor. Hij wil hoe dan ook misbruik maken van jou in je situatie.
Hij heeft dat nummer niet eens van die collega, dus als hij in privé gegevens zit te snuffelen dan mag HR dat ook wel weten.

Leidinggevende lijkt geen zin te hebben in hem er op aanspreken. De boel bagetaliseren is makkelijker voor d'r. Bouw een dossier op en meld die email. Hij kan wel zeggen dat het geheim moest blijven, maar die afspraak heb jij nooit gemaakt.
nd04a schreef:
Hoi!

, ik vind het vervelend dat mij nu een terugkoppeling geeft over ons eerdere contact. Ja, vervelend dat hij wordt aangesproken op zijn foute gedrag! Ik heb je namelijk nadrukkelijk gevraagd of dit tussen ons kon blijven om praatjes te voorkomen. Maar, als hij goede intenties heeft en er is helemaal niets mis mee, had het toch in alle openheid kunnen plaatsvinden? Bovendien, niemand kan een ander ooit eenzijdig opleggen te zwijgen, zeker niet als je ongevraagd door de ander benaderd wordt. Het was dus geen vraag, maar blijkbaar een bevel. Nu ben ik de boeman, terwijl ik met de beste intenties van de wereld jou een leuke dag bezorgen wilde. Nou, blijkbaar twijfelen er meer mensen aan die zogenaamde goede intenties.

Ik vind het prima dat je daar geen behoefte aan hebt, Dat vindt hij helemaal niet prima, want hij reageerde daar flink aangebrand op! maar dit soort gedrag accepteer ik niet weer. Dit is een verkapte bedreiging. Het klinkt alsof jij hem iets aandoet maar het is andersom TO. Ik ging nog aan mezelf twijfelen en heb eindeloos mijn eigen berichtjes naar jou herlezen, tot in den treure, en waarempel, toen ging ik ook zien dat ik "fout" zat. Ach, wat zielig allemaal. Onzin natuurlijk, maar op deze wijze ga ik wel twijfelen aan mijn eigen verstand dat moet hij zeker doen! en denk ik dat jij, dit bewust en met opzet deed om mij te manipuleren. Laat ik je gelijk uit de droom helpen: dat laat ik me niet. Hoe in vredesnaam zou jij hem manipuleren dan? Dit is heeft met manipulatie niets te maken. Je hebt zijn ongewenst gedrag gemeld aan je leidinggevende.

Ik hoop je snel terug te zien -gezond en wel- op kantoor, en hoop dat je eens diep gaat nadenken over jouw gedrag jegens mij.
Dit moet je echt totaal niet serieus nemen. Hij probeert je je minderwaardig te laten voelen en je een schuldgevoel aan te praten. Je hebt niets verkeerd gedaan; híj zit fout en hij kan het niet uitstaan dat jij zijn snode plannen doorkruist hebt.
F

Nou, ik ben hiervan natuurlijk best geschrokken en begrijp deze overtrokken reactie totaal niet. Ik heb besloten er verder geen aandacht meer aan te schenken en ben er echt helemaal klaar mee. Dit kost namelijk energie die ik beter kan gebruiken. Goed zo; ik zou hem totaal negeren en telkens wanneer hij je benadert doorspelen aan je leidinggevende.

Ik ga trouwens volgende week weer 2 dagdelen werken, om te kijken hoe dat gaat. Vanuit daar kan ik dan mijn werkzaamheden weer uitbouwen, dus daarmee ben ik ontzettend blij :) Ik hoop snel weer aan de slag te zijn, want het merk mis ik ontzettend (los van deze man).

Iedereen bedankt voor alle reacties!
wat een immoreel figuur. ik vraag me af wat hij allemaal al op zijn kerfstok heeft. Nu is hij dik en kaal en oud, maar mss was hij vroeger wel knap en heeft hij allemaal vrouwen zo gepakt. Vraag me af of hij nu zelf in zijn leugens gelooft of dat hij weet wat voor kikker hij is.
En dat mailtje er achteraan, hoe durft hij...en jou manipulatief noemen! Hij liegt gewoon dat er een collega meekomt om alleen in jouw huis binnen te komen...

Dit is echt een leerschool voor je en bespaart je hoop ik een hoop ellende in je verdere leven (ook mocht er zoeen op je pad komen van je eigen leeftijd met een volle bos haar en een atletisch lichaam).

En wat ik ook erg vind, dat zulke mensen inderdaad vaak te boek staan als charmant, sociaal en zelfs rechtvaardigheidszoekend.
rozemarijn123 schreef:
03-10-2020 08:34

Beste X,

Groeten,
TO
Ik zou ook nog vermelden dat de opmerking (mannen zitten nu eenmaal achter (jonge) vrouwen aan) onderdeel van het probleem is. Hoezo is dat normaal en geaccepteerd?

En ik zou ook het bericht van hem in het geheel mee sturen. En andere berichtjes screenprints van maken en meesturen.

Hij bedreigt je gewoon nadat hij 2x wil dat het geheim blijft.
Hij hoort ontslagen te worden voor dit soort crap.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 03-10-2020 10:08
0.45% gewijzigd
En TO, je doet het echt heel goed. Zat vrouwen voor jou zouden dit niet durven of willen aankaarten. En om meer dan 1 logische reden, helaas doen we alsof we gemancipeerd zijn maar in dit soort dagelijkse situaties op en naast het werk blijkt maar weer hoe erg dat helemaal niet is. Zelfs niet in Nederland.

:rose: :rose:
Ik vind de reactie van de leidinggevende nog gevaarlijker dan die van de man.
Ernstig dat notabene een vrouw het grensoverschrijdend gedrag van een man naar een andere vrouw normaliseert en bagatelliseert. Vrouwen op hoge posities die andere vrouwen niet steunen terwijl het om zulke essentiële dingen gaat. Blijkt maar weer dat er nog veel werk aan de winkel is.

Echt stuitend wat hier gebeurt.
Luci_Morgenster schreef:
03-10-2020 10:07
En TO, je doet het echt heel goed. Zat vrouwen voor jou zouden dit niet durven of willen aankaarten. En om meer dan 1 logische reden, helaas doen we alsof we gemancipeerd zijn maar in dit soort dagelijkse situaties op en naast het werk blijkt maar weer hoe erg dat helemaal niet is. Zelfs niet in Nederland.

:rose: :rose:
Dit.
Lachattenoir schreef:
03-10-2020 10:23
Ernstig dat notabene een vrouw het grensoverschrijdend gedrag van een man naar een andere vrouw normaliseert en bagatelliseert. Vrouwen op hoge posities die andere vrouwen niet steunen terwijl het om zulke essentiële dingen gaat. Blijkt maar weer dat er nog veel werk aan de winkel is.

Echt stuitend wat hier gebeurt.
Precies.
nd04a schreef:
Ik vind het prima dat je daar geen behoefte aan hebt, maar dit soort gedrag accepteer ik niet weer.

Hoezo weer? Ik denk dat deze meneer vaker klachten aan z'n broek heeft gehad.

Weet je al hoe hij aan je tel nr kwam?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 03-10-2020 11:12
Reden: Toevoeging
7.91% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven