Vreemdgaan: vertellen of niet?

22-04-2021 21:26 110 berichten
Naar aanleiding van een topic over vreemdgaan vroeg ik me af wat jij zou doen als je zeker weet dat de partner van je beste vriend(in) of van een familielid vreemdgaat. Zou je het vertellen of niet? En waarom wel/niet?

Zelf weet ik van iemand die heel dichtbij staat dat ze vreemdgaat. Haar partner ken ik ook heel goed. Ik houd de informatie voor me omdat ik niet vind dat het aan mij is om zoiets te vertellen. Hun relatie, hun verantwoordelijkheid.

Als ik anderen hoor dan kiezen ze er voor om het wel te vertellen. Hoe staan jullie er in?
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
22-04-2021 22:12
Nee, ik vroeg me af hoe anderen er mee omgaan als ze weten dat een bekende vreemdgaat. Was benieuwd naar de gedachten achter het wel/niet vertellen. Zelf vertel ik niks. Staat in de OP.
En wat als het andersom is? Je goede bekende wordt bedrogen en jij weet dat en hij/zij niet?
Het zou voor mij afhangen van een aantal dingen: hoe zeker weet je van het vreemdgaan, roddel en achterklap zou voor mij niet voldoende bewijs zijn. Wat is mijn band met het koppel en weet ik heel zeker wat hun relatievorm is. Waar ligt mijn loyaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Liptonicetea schreef:
22-04-2021 22:08
Ik ben een vrouw en ik zou dat niet vertellen.
Dus als jouw beste vriendin wordt bedrogen en jij weet dat dan houd je je mond? :-?
Ik zat in dezelfde situatie in de familiesfeer. Ik vertelde het niet. Komt vooral doordat de bedrogene in mijn ogen ruimschoots de kans heeft gehad om te weten met wie ze in zee is gegaan en daarbij weet ik ook vrij zeker dat zij veel liever d’r kop in het zand steekt. Inmiddels weet ze het via een andere weg en inderdaad, steekt ze liever d’r kop in het zand. Not my business...
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
22-04-2021 22:09
En dat is denk ik wel de angel: ik kan er niet mee leven dus ik moet het vertellen. Ik weet nu dat iemand vreemdgaat en ik leef met die informatie. Het is toch echt haar zaak. Niet de mijne. Ook het slagen of falen van een relatie is niet mijn verantwoordelijkheid.
Oh zo. Ik dacht dat 'hoe staan jullie hierin' betekende dat je wilde weten hoe anderen zouden handelen. Maar je wil gewoon andere meningen weerleggen omdat alleen jouw aanpak goed is? Zo pak ik het nu op.
Zalmsnipper schreef:
22-04-2021 22:16
En wat als het andersom is? Je goede bekende wordt bedrogen en jij weet dat en hij/zij niet?

Ik vertel het niet. Vroeger deed ik dat wel trouwens. Uit loyaliteit, uit een gevoel van plicht om de bedrogene te helpen etc. en nu sta ik er anders in. Het is in de kern niet mijn zaak.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn ex er een andere relatie op na bleek te houden, begreep ik achteraf dat onze hele gezamenlijke vriendenkring al maanden/jaren op hoogte was. Ik had het erg gewaardeerd als iemand iets gezegd had. Door het verzwijgen bovenop het bedrog voelde ik mij nog dommer. Het zijn ook allemaal geen vrienden meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van meerdere mensen dat ze weleens zijn vreemdgegaan. Soms een ONS, soms langduriger. Ik bemoei me daar verder niet mee en ga het zeker niet aan hun partners vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
22-04-2021 22:20
Ik vertel het niet. Vroeger deed ik dat wel trouwens. Uit loyaliteit, uit een gevoel van plicht om de bedrogene te helpen etc. en nu sta ik er anders in. Het is in de kern niet mijn zaak.
Hoe vaak is dit jou dan overkomen? Voor mij is het nog steeds een hypothetische kwestie, maar het gebeurt jou dus regelmatig?
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
22-04-2021 22:20
Toen mijn ex er een andere relatie op na bleek te houden, begreep ik achteraf dat onze hele gezamenlijke vriendenkring al maanden/jaren op hoogte was. Ik had het erg gewaardeerd als iemand iets gezegd had. Door het verzwijgen bovenop het bedrog voelde ik mij nog dommer. Het zijn ook allemaal geen vrienden meer.
Heftig! Kan me goed voorstellen hoe dat gevoeld moet hebben.
Jufjoke schreef:
22-04-2021 22:18
Oh zo. Ik dacht dat 'hoe staan jullie hierin' betekende dat je wilde weten hoe anderen zouden handelen. Maar je wil gewoon andere meningen weerleggen omdat alleen jouw aanpak goed is? Zo pak ik het nu op.

Ja zo komt het wel over als ik mijn reactie op jou terug lees. Maar ben echt benieuwd naar de andere meningen.
Zalmsnipper schreef:
22-04-2021 22:06
Hangt ervan af waar mijn loyaliteit ligt. Als de partner van een vriend of vriendin zou vreemdgaan vertel ik het. Als die vriend of vriendin zelf vreemd gaat vertel ik het de partner niet, maar zal ik wel tegen de vreemdganger vertellen hoe ik erover denk.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Een single vriendin 1 van mij tipte mij dat de vent van een vriendin 2 van mij (samen geen vriendinnen maar kennissen) op Tinder stond.

Bleek dat vriendin 2 hiervan op de hoogte was. Helemaal prima dus, en doooorr :proud:
Jufjoke schreef:
22-04-2021 22:21
Hoe vaak is dit jou dan overkomen? Voor mij is het nog steeds een hypothetische kwestie, maar het gebeurt jou dus regelmatig?

Het is een paar keer voorgekomen, op één hand te tellen. Inclusief de kwestie die ik in de OP aanhaal.
Tadderak30 schreef:
22-04-2021 22:20
Toen mijn ex er een andere relatie op na bleek te houden, begreep ik achteraf dat onze hele gezamenlijke vriendenkring al maanden/jaren op hoogte was. Ik had het erg gewaardeerd als iemand iets gezegd had. Door het verzwijgen bovenop het bedrog voelde ik mij nog dommer. Het zijn ook allemaal geen vrienden meer.

Dit is wel echt klote dat je je zo voelde. Hoe kwam je er achter?
Alle reacties Link kopieren
Oei lastig dilemma, heb ik gelukkig nog nooit aan de hand gehad, maar ik denk dat het voor mij echt situatie-afhankelijk is. Als ik de partner van mijn moeder zou zien vreemdgaan, zou ik het waarschijnlijk vertellen aan mijn moeder, mijn zus twijfel ik, omdat ik denk dat die het niet zou geloven en het zich tegen me zou keren, gezamenlijke vrienden... mwah denk het niet... vrienden van mij alleen, denk het wel

Dit allemaal sowieso in de hypothetische situatie dat ik het zeker weet, anders wordt t helemaal lastig
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de vreemdganger vertellen wat ik weet/ heb gezien en aangeven dat of hij/zij het verteld aan partner en anders doe ik het. Het beste voor alle partijen is natuurlijk als de vreemdganger zelf opbiecht. Gelukkig staan mijn vriendinnen er hetzelfde in en weet ik dat ze voor mij hetzelfde zouden doen. Ik zou ook nooit boos kunnen worden op degene die mij het nieuws komt brengen. Juist dankbaar dat ik daardoor weet wat mijn partner heeft gedaan. Het lijkt me vreselijk als je er pas na jaren achterkomt en dat dan blijkt dat iedereen die je kent het al lang wist. Juist dan zou voor mij de vriendschap over zijn.
Alle reacties Link kopieren
Stel, je weet dat de partner van iemand die dicht bij je staat vreemd gaat en je vertelt het niet.

Laat je dan wel weten dat je het wist als diegene er zelf achter komt, of houd je dat dan ook voor je.
Alle reacties Link kopieren
Als ik te weten zou komen dat een goede vriendin van mij vreemd zou gaan, ga ik niet achter haar rug haar man inlichten. Ik zou wel het gesprek met háár aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk vertel mij dat aan mijn beste vriendin! Vraag me oprecht af wat voor vriendschap je hebt als je dit voor je houdt?
Paar jaar terug. Hij zat in Heren 1, zij bij mij in Dames 1. Hij ging vaker vreemd. Meerdere teams wisten ervan, praatten erover, op medelijdende toon over haar vooral. “Zo sneu he dat ze niks door heeft..” Zaten ze op vrijdagavond na training lekker gezellig naast elkaar alsof er niks aan de hand was.

Ik heb lang het idee gehad dat het none of my business was maar dit was gewoon genant voor haar. Dat een hele club het wist en het sneu vond en niemand zei wat.

Dus ik vertelde het haar. Ze weigerde het te geloven, ook toen meerdere mensen me bijvielen, mensen uit Heren 1 die erbij waren. Ze heeft altijd gedacht dat ik hun relatie kapot wilde maken.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
22-04-2021 22:57
Paar jaar terug. Hij zat in Heren 1, zij bij mij in Dames 1. Hij ging vaker vreemd. Meerdere teams wisten ervan, praatten erover, op medelijdende toon over haar vooral. “Zo sneu he dat ze niks door heeft..” Zaten ze op vrijdagavond na training lekker gezellig naast elkaar alsof er niks aan de hand was.

Ik heb lang het idee gehad dat het none of my business was maar dit was gewoon genant voor haar. Dat een hele club het wist en het sneu vond en niemand zei wat.

Dus ik vertelde het haar. Ze weigerde het te geloven, ook toen meerdere mensen me bijvielen, mensen uit Heren 1 die erbij waren. Ze heeft altijd gedacht dat ik hun relatie kapot wilde maken.
Ja, ik denk ook wel dat t uitmaakt welke relatie je hebt met degene die het je vertelt en hoe je het inkleedt. En verder snap ik niet zo goed dat je dit vertelt als er anderen bij waren. Dat is natuurlijk sowieso super rottig. Hoezo vielen mensen uit heren 1 je bij? Best ongelukkig om t in die setting te zeggen, maar misschien mis ik wat context?

Ik bedoel; als je het al vertelt, dan iig toch 1 op 1? Is al gênant genoeg an sich
poeszie wijzigde dit bericht op 22-04-2021 23:07
3.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf ook graag willen weten, dus ik zou het wel vertellen. Anders zou ik me alleen maar nóg erger voorgelogen voelen denk ik.
Poeszie schreef:
22-04-2021 23:04
Ja, ik denk ook wel dat t uitmaakt welke relatie je hebt met degene die het je vertelt en hoe je het inkleedt. En verder snap ik niet zo goed dat je dit vertelt als er anderen bij waren. Dat is natuurlijk sowieso super rottig. Hoezo vielen mensen uit heren 1 je bij? Best ongelukkig om t in die setting te zeggen, maar misschien mis ik wat context?
Ik heb het die avond verteld toen we na de training gingen douchen. Ze had het steeds over haar vriend en toen heb ik voorzichtig gezegd dat er verhalen rondgingen over dat hij meermaals vreemd gegaan zou zijn. Zij is toen kwaad het clubhuis ingestormd, heeft aan mensen verteld wat ik zei. Toen heeft een aantal mannen van H1 wel gezegd goh oke maar het is echt waar, een paar maanden terug op een borrel is hij ook met een meid mee gegaan.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
22-04-2021 23:08
Ik heb het die avond verteld toen we na de training gingen douchen. Ze had het steeds over haar vriend en toen heb ik voorzichtig gezegd dat er verhalen rondgingen over dat hij meermaals vreemd gegaan zou zijn. Zij is toen kwaad het clubhuis ingestormd, heeft aan mensen verteld wat ik zei. Toen heeft een aantal mannen van H1 wel gezegd goh oke maar het is echt waar, een paar maanden terug op een borrel is hij ook met een meid mee gegaan.

Ja, ik denk dan, an sich Nobel dat jij als enige je mond open deed, maar niet de juiste setting, en misschien was je ook niet de juiste persoon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven