Vriend boos weggegaan

06-11-2019 19:22 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend kwam net thuis van rijles, hij was erg moe en kon zich daarom niet concentreren, dus heeft hij korter les gehad dan gepland. Ik vroeg meteen uit interesse waar hij precies gereden had, hij werd hiervan geïrriteerd, want ik wilde weer eens details weten volgens hem, terwijl het van mijn kant alleen maar interesse was. Ik zei ' ah wordt het zo'n avond, wilde alleen maar interesse tonen. Zou willen dat dat bij mij gebeurde' Waarop hij zei: 'Ja jij wilt altijd aandacht. Ik ben weg hier en hij heeft boos de fiets gepakt. Ik heb hem maar laten gaan, want tegenhouden heeft geen zin. Hij wil dat ik inzie dat ik 'niet meteen bovenop hem moet springen' als hij naar een intensieve dag net thuis is en dat anderen dat ook irritant vinden. Ik heb geen idee waar hij nu heen is, maar ik zit met een rotgevoel nu. Vinden jullie dat hij gelijk heeft?
Alle reacties Link kopieren
Fluffy85 schreef:
07-11-2019 16:35
Ik zie dat persoonlijk niet als gezeur, meer als belangstelling. Ik kom uit een gezin waar zulke dingen gevraagd worden. Ik kan een echte kletskous zijn en ook erg in details treden, weet dat men daar moe van kan worden en daar probeer ik dan ook op te letten. Als mijn moeder thuis komt van bijv. haar hobby dan vraagt mijn vader ook van: hoe is het met (naam) ? Dat is iets wat ik nog wel eens mis. Mijn vriend heeft vroeger een onstabielere thuissituatie gehad (gescheiden ouders en moeder was hem liever kwijt dan rijk), dus hij heeft misschien niet 'geleerd' (sorry kan er even geen ander woord voor bedenken) om op die manier belangstelling te tonen of zelf die belangstelling te krijgen. Het is een aanname, maar het zou een reden kunnen zijn. Al snap ik ook echt wel dat hij na een drukke dag even bij wilt komen, ik sta er door mijn enthousiasme niet altijd bij stil.
geloof me, als je al stikchagrijnig of moe thuiskomt, is dit gezeur
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Empathie is belangrijker dan interesse denk ik, Fluffy. Empatisch was geweest om hem te vragen wat hij nodig had op dat moment, omdat je doorhad dat hij moe en gestresst was. Nu deed je alleen wat voor jou goed was: vragen en kletsen. Dat was niet voor hem, dat was voor jezelf.

En je klinkt in je laatste post behoorlijk alsof je je superieur voelt aan hem, alsof jouw manier (van vroeger thuis) zoveel beter is dan die van hem. Dat hij nog moet leren.. Nee. Zijn manier is niet slechter, of beter. Het gaat erom hoe je met elkaar om wil gaan, niet hoe het zou moeten. Dat is persoonlijk en daar komt die empathie weer om de hoek kijken.
Fluffy85 schreef:
07-11-2019 16:35
Ik zie dat persoonlijk niet als gezeur, meer als belangstelling. Ik kom uit een gezin waar zulke dingen gevraagd worden. Ik kan een echte kletskous zijn en ook erg in details treden, weet dat men daar moe van kan worden en daar probeer ik dan ook op te letten. Als mijn moeder thuis komt van bijv. haar hobby dan vraagt mijn vader ook van: hoe is het met (naam) ? Dat is iets wat ik nog wel eens mis. Mijn vriend heeft vroeger een onstabielere thuissituatie gehad (gescheiden ouders en moeder was hem liever kwijt dan rijk), dus hij heeft misschien niet 'geleerd' (sorry kan er even geen ander woord voor bedenken) om op die manier belangstelling te tonen of zelf die belangstelling te krijgen. Het is een aanname, maar het zou een reden kunnen zijn. Al snap ik ook echt wel dat hij na een drukke dag even bij wilt komen, ik sta er door mijn enthousiasme niet altijd bij stil.

Het gaat niet om wat jij vindt of hoe het vroeger thuis bij jou was. Jullie zitten overduidelijk niet op 1 lijn, al een tijdje al niet. Is therapie een idee?
Alle reacties Link kopieren
Je rijles eerder afbreken vind ik nogal wat.

Als je dan toch lief wil zijn en belangstellend wil doen dan schenk je wat te drinken in en laat hem even met rust. Desnoods zeg je dan was je dag wel heel zwaar. Wil je er over praten.

Maar je gaat niet hem niet eens laten nadenken waar hij ook al weer is langsgekomen dat is prietpraat om het praten dat heeft niets te maken met belangstelling tonen.

Dat voorbeeld van je ouders heeft ook niet te maken met belangstelling tonen. Je vader vraagt naar andere mensen. Niet hoe je moeder het vond.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
07-11-2019 18:17
Is therapie een idee?
Therapie?
Really?? :sarcastic:
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
06-11-2019 21:23
Mee eens. Maar als je vriend al een paar keer heeft laten blijken "NU even niet" en je dramt dan tóch door, en je begint zelfs passief-agressief te worden over aandacht die aan jouzelf wordt besteed... dan snap ik dat die vriend even uit de situatie stapt. En dan snap ik niet dat TO zelf niet begrijpt dat ze misschien zomaar even te opdringerig is geweest.
Deze to snapt vaker dingen niet en dramt nogal haar mening door.
Fluffy85 schreef:
07-11-2019 16:35
. Als mijn moeder thuis komt van bijv. haar hobby dan vraagt mijn vader ook van: hoe is het met (naam) ? Dat is iets wat ik nog wel eens mis.
Oh dan neem je ook geen genoegen als je gewoon reactie krijgt ja de hobbyavond was gezellig. Dan ga je vast verder door vragen terwijl Ja gezellig meer dan genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
06-11-2019 19:30
Ik denk dat jullie nog jong zijn, TO. Mijn man en ik zijn ook al sinds heel jong samen (wel meerderjarig maar echt jong) en wij hebben ook een beetje moeten leren volwassen met elkaar om te gaan. Ga het gesprek met hem aan als hij rustig is.
Whoa ik kom er nu dus achter dat ze gewoon ruim volwassen zijn en vriend zelfs een zoon van 8 heeft.
Zo komen jullie niet over, TO..
stokbootje schreef:
07-11-2019 18:13
Empathie is belangrijker dan interesse denk ik, Fluffy. Empatisch was geweest om hem te vragen wat hij nodig had op dat moment, omdat je doorhad dat hij moe en gestresst was. Nu deed je alleen wat voor jou goed was: vragen en kletsen. Dat was niet voor hem, dat was voor jezelf.

En je klinkt in je laatste post behoorlijk alsof je je superieur voelt aan hem, alsof jouw manier (van vroeger thuis) zoveel beter is dan die van hem. Dat hij nog moet leren.. Nee. Zijn manier is niet slechter, of beter. Het gaat erom hoe je met elkaar om wil gaan, niet hoe het zou moeten. Dat is persoonlijk en daar komt die empathie weer om de hoek kijken.
Dit.
TO heeft hetzelfde probleem met de zoon van haar vriend.
*Sikkepit* schreef:
07-11-2019 18:22
Therapie?
Really?? :sarcastic:

Ja, als je relatie kut gaat omdat je niet met elkaar kan communiceren. Wat is daar raar aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet aan dat ene liedje denken "niemand die zeurt wat ben je stil waar denk je aan". Veel mensen vinden het inderdaad non informatie. Ik kan me daar enigszins inleven want het is inderdaad weinig relevant waar hij ergens gereden heeft met les.

Hij is echter niet erg handig met zich daarin te uiten. Misschien moeten jullie een soort signaal of zo bedenken waaruit blijkt dat je niet te veel moet vragen aan hem op dat moment omdat hij dan gewoon overprikkeld is, of omdat hij iets moet verwerken op dat moment. Dan is het hem gewoon allemaal te veel.

Weglopen met een hoop gemopper is namelijk NIET de oplossing als je een relatie in stand wil houden.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
07-11-2019 19:07
Ja, als je relatie kut gaat omdat je niet met elkaar kan communiceren. Wat is daar raar aan?
Dat je niet alles bij voorbaat moet gaan therapeutiseren.
Zwaar geschut komt pas als andere stations gepasseerd zijn.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
*Sikkepit* schreef:
07-11-2019 19:24
Dat je niet alles bij voorbaat moet gaan therapeutiseren.
Zwaar geschut komt pas als andere stations gepasseerd zijn.
nou vertel, wat zijn jouw opties?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
*Sikkepit* schreef:
07-11-2019 19:24
Dat je niet alles bij voorbaat moet gaan therapeutiseren.
Zwaar geschut komt pas als andere stations gepasseerd zijn.
Juist niet.
Dan is het vaak al te laat en is er al zo veel stuk gemaakt dat uit elkaar gaan nog de enige optie is.

Juist als je nog gek op elkaar bent maar je merkt dat de communicatie stroef loopt is er veel te verbeteren en te redden.
Hij was erg moe en kon zich daarom niet concentreren, en dan ga jij op details lopen zeuren. Was een opmerking zoals: "Vervelend dat je je les voortijdig hebt moeten afbreken, pak even je rust, laat het maar weten als ik iets voor je kan doen " te moeilijk?

Dat hij zo kinderachtig is om weg te lopen, terwijl hij al moe was, geeft aan dat hij het echt zat is. Lekker met rust laten dus.
Als jullie uitgerust zijn en naast jullie ego's kunnen stappen kunnen jullie in gesprek over het hoe en waarom en hoe dat anders kan.
Alle reacties Link kopieren
Had al meteen mijn excuses aangeboden toen hij thuiskwam. Ik weet dat die actie niet slim was, maar soms denk ik er niet aan en moet ik even 'met beide benen op de grond neergezet worden'. Ik probeer er nu heel sterk op te letten.
*Sikkepit* schreef:
07-11-2019 19:24
Dat je niet alles bij voorbaat moet gaan therapeutiseren.
Zwaar geschut komt pas als andere stations gepasseerd zijn.

Nou geef jij eens een on topic reactie anders.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-11-2019 19:20
Ik moet aan dat ene liedje denken "niemand die zeurt wat ben je stil waar denk je aan". Veel mensen vinden het inderdaad non informatie. Ik kan me daar enigszins inleven want het is inderdaad weinig relevant waar hij ergens gereden heeft met les.

Hij is echter niet erg handig met zich daarin te uiten. Misschien moeten jullie een soort signaal of zo bedenken waaruit blijkt dat je niet te veel moet vragen aan hem op dat moment omdat hij dan gewoon overprikkeld is, of omdat hij iets moet verwerken op dat moment. Dan is het hem gewoon allemaal te veel.

Weglopen met een hoop gemopper is namelijk NIET de oplossing als je een relatie in stand wil houden.
Een signaal? Ze zijn toch geen 5 jarige kleuters.

Als mijn vriend zegt laat me maar ff ik ben echt bloed chagrijnig dan weet ik echt wel dat ik hem even met rust moet laten.
Hij heeft gelijk op dat moment . Hij kiest ervoor om effe op adem te komen. En dat betekent letterlijk weg van jou even.
Hij volgt zijn gevoel, impulsief typje.

Hij zal wel weer terug zijn?
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals hij is vlak na mijn OP teruggekomen. Alles is besproken, heb mijn excuses aangeboden en ik ga er overdreven opletten.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof hij dit al veel vaker heeft aangegeven als zijnde een grens die je overgaat.
Nu ben je de grens weer overgegaan, terwijl hij al moe was en even niet lekker in zijn vel zat.

Klinkt soweiso niet alsof er wederzijds respect is. Het is niet sjiek dat hij zo is weg gegaan, maar het is ook niet sjiek dat jij zo bent gaan doorvragen. Helemaal niet omdat je wist dat hij al heel erg moe was
Alle reacties Link kopieren
Fluffy85 schreef:
07-11-2019 16:35
Ik zie dat persoonlijk niet als gezeur, meer als belangstelling. Ik kom uit een gezin waar zulke dingen gevraagd worden. Ik kan een echte kletskous zijn en ook erg in details treden, weet dat men daar moe van kan worden en daar probeer ik dan ook op te letten. Als mijn moeder thuis komt van bijv. haar hobby dan vraagt mijn vader ook van: hoe is het met (naam) ? Dat is iets wat ik nog wel eens mis. Mijn vriend heeft vroeger een onstabielere thuissituatie gehad (gescheiden ouders en moeder was hem liever kwijt dan rijk), dus hij heeft misschien niet 'geleerd' (sorry kan er even geen ander woord voor bedenken) om op die manier belangstelling te tonen of zelf die belangstelling te krijgen. Het is een aanname, maar het zou een reden kunnen zijn. Al snap ik ook echt wel dat hij na een drukke dag even bij wilt komen, ik sta er door mijn enthousiasme niet altijd bij stil.
Jullie vragen naar details omdat je geen grote vragen kunt stellen, lijkt het wel. Je had je vriend bij thuiskomst ook rustig kunnen laten zitten, kopje koffie geven en hem dan vragen waarom hij zich zo moeilijk kon concentreren. Of als je weet dat het druk is op zijn werk, dat je had kunnen zeggen van het is ook lastig om je te concentreren want je zult wel uitgeblust zijn na x. Dat is toch veel vriendelijker? Dan laat je merken dat je zijn gevoel en zijn stemming belangrijk vind, nadat je -omdat je van hem houdt- hem even tot zichzelf hebt laten komen.

Die vragen die jij stelt vind ik echt onzinvragen. Daar spreekt geen belangstelling uit, maar enkel oppervlakkigheid. Want dat is niet waar zijn rijles om draait en ook niet wat recht doet aan zijn stemming.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
iones schreef:
07-11-2019 19:20
Ik moet aan dat ene liedje denken "niemand die zeurt wat ben je stil waar denk je aan".
Laat mij maar alleen, ook al valt 't soms niet mee...
De eenzaamheid is soms erger met z'n twee
Laat mij maar alleen
Ook al valt het soms niet mee,
De eenzaamheid en niemand die er zeurt:
Wat ben je stil, waar denk je aan?
Niemand die er zeurt:
Wat ben je stil, waar denk je aan?
Niemand die er zeurt!
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
08-11-2019 14:07
Laat mij maar alleen, ook al valt 't soms niet mee...
De eenzaamheid is soms erger met z'n twee
Laat mij maar alleen
Ook al valt het soms niet mee,
De eenzaamheid en niemand die er zeurt:
Wat ben je stil, waar denk je aan?
Niemand die er zeurt:
Wat ben je stil, waar denk je aan?
Niemand die er zeurt!
Het klein orkest - Laat mij maar alleen

Leuk liedje ;-)
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
06-11-2019 19:27
Vraag hem, later, als jullie rustig zijn, of hij een volgende keer anders wil reageren. Het zou voldoende moeten zijn als hij kalm zegt: "laat mij maar even met rust".
Dan moet jij daar natuurlijk niet op reageren met: "wat is er dan?..."

Nou, TO reageerde gelijk passief-agressief met "zou willen dat dat mij eens gebeurde" (dat er interesse getoond wordt) terwijl hij alleen even met rust gelaten wil worden.

TO, dit lijkt me een leermoment voor je: als hij het druk gehad heeft, wil hij eerst rust. Geen interesse van jouw kant en al helemaal geen verkapt verwijt. Als hij nooit interesse toont, kun je daar op een ander moment over praten. Als je dat al eens gedaan hebt, en hij blijft doen wat hij (niet) deed, dan moet je zelf bekijken of je met hem om wil blijven gaan.

Aan de andere kant zal hij zich gaan afvragen of hij er tegen zal kunnen om niet eens even rust te krijgen, als hij daarom vraagt. Zo moeilijk is dat toch niet?

En kunnen jullie elkaar die ruimte niet geven, dan de relatie nog eens heroverwegen en zéker niet samen gaan wonen.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven