Vriend die altijd weg wil

15-05-2026 11:05 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een beetje een huismus, maak het mij graag thuis naar de zin.
Daarnaast ga ik ook zeker graag 1 keer per dag de deur uit wat ondernemen op een vrije dag.
Ook ga ik dagelijks wandelen in onze woonplaats.

Mijn vriend is van een andere bloedgroep. Hij kan niet thuis zijn en moet in zijn vrije tijd zsm de hort op.
Ik laat hem daarin vrij in de zin dat hij zijn hobbies en dingen doet in het weekend en ik vaker alleen thuis ben met ons kind.

Nu hadden we laatst een gezamenlijke dag vrij waarop ons kind naar het kdv ging.
Ons kind zit in een behoorlijk intensieve fase dus ik keek er naar uit om even samen te ontspannen, ik ben immers nooit thuis zonder ons kind.
Ik bedacht dat het wel leuk was om ook samen wat te doen, dus stelde voor om te gaan lunchen in het dorp.

Hij zegt dan ja maar vervolgens loopt hij in de ochtend al te ijsberen en dat het zonde is dat we op een vrije dag alleen maar thuis zitten.
Het lunchen blijkt voor hem dan ineens niet iets leuks maar een blokkade om de hele dag weg te kunnen samen.
Wat dat dan precies moet zijn is niet duidelijk, maar hij wil dan weg en het liefst ver weg, terwijl ik graag wat in de buurt blijf voor mocht er wat zijn bij de opvang met ons kind.

Wat hij wil is verder niet fout maar ik merk dat ik het jammer vind dat hij altijd maar weg wil en dat op dat dagje samen dan ook weer een bepaalde druk ligt.
Is het niet ons kind wat me opjaagt, loopt hij me weer op te jagen.
Ook geeft het mij het gevoel dat mijn gezelschap alleen niet voldoende is en niet leuk is.
Dit heb ik ook uitgesproken maar vervolgens leidt dat niet tot een verbindend gesprek maar een discussie vanuit hem waarom thuis zitten niks is en zonde is.

Ik merk dat deze dag echt iets met mij deed en dat ik me verdrietig en eenzaam voel in mijn leven.
En weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan naar de toekomst toe.
Java schreef:
06-06-2026 01:18
apppie en S-Groot, jullie klinken / redeneren hier alsof je geen eigen kind hebt. Klopt dat?
In mijn geval klopt dat niet.
Java schreef:
apppie en S-Groot, jullie klinken / redeneren hier alsof je geen eigen kind hebt. Klopt dat?
Waarom vind jij dat ze zo klinken? Omdat ze er anders tegenaan kijken dan jij?
Java schreef:
Heu? Ik ben het met hen eens en ben ook moeder.
Hannelore_ schreef:
17-05-2026 08:25
Zit het probleem ook niet in een stukje verwachtingen? Mijn man en ik nemen alleen maar een dag samen vrij van werk als we ook echt concreet plannen hebben. Of iets wat we zonder de kinderen willen doen en waar we geen oppas voor willen/kunnen regelen in het weekend. Enkel een lunch buiten de deur is niet iets waarvoor wij een vrije dag opnemen. Dat vind ik zonde van mijn verlofuren. Maar goed, mijn man en ik hebben dus van te voren een concreet plan gemaakt. Misschien werkt dat ook wel voor jullie?

Ik herken het overigens wel hoor. Mijn man is ook veel uithuiziger dan dat ik ben. Maar wij hebben hier goede afspraken over gemaakt. Mijn man neemt onze kinderen bijvoorbeeld ook regelmatig even mee in het weekend zodat ik een aantal uurtjes alleen thuis ben. Zou zoiets ook niet voor jullie kunnen werken? Kan hij lekker buiten de deur met jullie kind op pad en kan jij thuis even lekker aanrommelen in je eentje.
Ja hier sluit ik me bij aan. Volgens mij is er al veel winst te halen met duidelijke afspraken en verwachtingen. Hier is man ook ondernemender dan ik. Wat voor ons dan zou werken in zo’n geval is een dagdeel samen iets leuks plannen niet te ver weg, en het andere dagdeel ieder z’n eigen ding (ik thuis rommelen, hij sporten of werken). Maar dit hebben we dan ook van te voren dan helder afgesproken.

De opmerkingen die jouw man maakt komen voort uit frustratie, maar zeker niet leuk voor jou. Hij mag zich wel wat meer inleven in dat jij het anders beleeft. Misschien helpt het om eerst aan te geven dat je ook inziet dat het voor hem dus ook anders is.
Hannelore_ schreef:
17-05-2026 08:25
Zit het probleem ook niet in een stukje verwachtingen? Mijn man en ik nemen alleen maar een dag samen vrij van werk als we ook echt concreet plannen hebben. Of iets wat we zonder de kinderen willen doen en waar we geen oppas voor willen/kunnen regelen in het weekend. Enkel een lunch buiten de deur is niet iets waarvoor wij een vrije dag opnemen. Dat vind ik zonde van mijn verlofuren. Maar goed, mijn man en ik hebben dus van te voren een concreet plan gemaakt. Misschien werkt dat ook wel voor jullie?

Ik herken het overigens wel hoor. Mijn man is ook veel uithuiziger dan dat ik ben. Maar wij hebben hier goede afspraken over gemaakt. Mijn man neemt onze kinderen bijvoorbeeld ook regelmatig even mee in het weekend zodat ik een aantal uurtjes alleen thuis ben. Zou zoiets ook niet voor jullie kunnen werken? Kan hij lekker buiten de deur met jullie kind op pad en kan jij thuis even lekker aanrommelen in je eentje.
Oh ja, en hier ook dat man vaak even met de kinderen onderneemt zodat ik kan opladen. Dat is echt win-win, hij de deur uit wat hij wil (met kids af en toe) en ik lekker niets.
Java schreef:
Ik sta er hetzelfde in en heb er 4 waaronder een zorgenkindje. Je doet jezelf een ontzettend groot kado om als je in zo’n situatie zit te leren loslaten. Hoe lastiger rot de situatie ook is, je gaat er aan onderdoor als je 24/7 in diens staat van je kind. Het zet je relatie op losse schroeven. Het is juist in zo’n situatie ontzettend belangrijk om extra in je relatie en jezelf te investeren.
Even van de andere kant gezien: ik was (en ben) de uithuizige. Ik houd gewoon niet van thuis zitten niksen. Inmiddels ben ik wat ouder en lukt het wel eventjes, maar ik heb er gewoon het zitvlees niet voor.

Het scheelt dat ik altijd fulltime gewerkt heb, zodat een dagje thuis in het weekend soms wel welkom was. Ik begrijp de vriend van TO wel. Heeft niets te maken met niet met haar of met zijn gezin samen willen zijn.

Waarom niet af en toe samen een dagje uit en jullie kind gewoon meenemen? (Voor het geval ik de vraag krijg: ik heb er zelf twee en deed dat regelmatig toen ze nog jong waren. Nu gaan ze uiteraard zelf op stap. )

Lekker naar het bos of naar het strand. Een stad bekijken of naar een museum. Terrasje pakken. Het kan allemaal.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven